AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #241 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man har et barn som dessverre mobbes. Kan FAU representanten på trinnet være til god hjelp. Anonymkode: c4663...9ed det tenker jeg de har null kompetanse om. Jeg vet hvor man henvender seg, og det er ikke til FAU. Anonymkode: 9f0b7...fc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #242 Del Skrevet 26. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis man har et barn som dessverre mobbes. Kan FAU representanten på trinnet være til god hjelp. Anonymkode: c4663...9ed Hva i alle dager skal FAU representanten kunne bidra med? Hvilken kompetanse sitter den forelderen på som ikke er dekket av skolen? Skal virkelig en foreldre som ikke har vært tilstede i klassen hvor mobbingen har skjedd sveipe inn og rydde opp? Mulig FAU kan bidra med konkrete tips til å ta saken videre hvis skolen ikke følger opp en §9a sak, men det må vel være det eneste? Anonymkode: 324db...717 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #243 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Må man ha egen juleavslutning? De fleste barn deltar på aktiviteter og der har de juleavslutning. De har jo også juleavslutning i skoletiden som lærerne organiserer. Det samme gjelder sommeravslutning. Og klassetur, må man ha det? I tidligere generasjoner var det gjerne årets høydepunkt. Nå har de fleste barn fritidsaktiviteter hvor de drar på turer og med skilte foreldre er det ofte dobbelt opp med sommerferier og andre reiser. Det kan kanskje bli litt i overkant. Flere barn er introvert og vegrer seg for klasseturer og blir sliten av så mye opplegg. 17. mai er også en dag hvor de fleste har lyst å være med slekten. Barna har for mye aktiviteter allerede. Anonymkode: 22ae8...3b0 Foreldre må stille opp på fritidsaktiviteter også for at ting skal bli noe av.... Hvis barna har for mye aktiviteter, så må man jo jenke ned på dem da? Det er jo foreldrenes ansvar! Anonymkode: 6930b...9e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #244 Del Skrevet 26. september 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Foreldre må stille opp på fritidsaktiviteter også for at ting skal bli noe av.... Hvis barna har for mye aktiviteter, så må man jo jenke ned på dem da? Det er jo foreldrenes ansvar! Anonymkode: 6930b...9e7 Helt enig, men da er det kanskje noe av det klasserelaterte som kan strykes. Man kan ikke slutte på fotball eller turn fordi sosialt opplegg med skoleklassen på fritiden blir for omfattende. Som barn/ungdom hadde jeg mange av mine nærmeste venner utenfor skolen, og dem traff jeg på fritidsaktivitetene. Anonymkode: 22ae8...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #245 Del Skrevet 26. september 2023 Jeg har deltatt på de tingene jeg har hatt muligheten til, som dugnader, kakebaking og 17. mai-arrangementer. Fordi jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke får kjøre bil, kan jeg ikke delta på kjøring. Nå har ikke det vært så mye aktuelt på fritidsaktiviteter, men det hender ganske ofte at skolen ber om kjøring, spesielt i de siste ukene før sommerferien. Det kan jeg rett og slett ikke stille opp på, så hvis noen synes det er dårlig gjort av meg, så får de bare synes det. Har heller ikke vært klassekontakt eller FAU på grunn av dette. Noen bidrar selvfølgelig mer enn andre, men jeg har inntrykk av at de fleste gjør noe. Og vi vet ikke grunnen når noen ikke stiller opp på noe. Anonymkode: edbf1...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibelator Skrevet 26. september 2023 #246 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 19.17): Jeg har angst. Jeg er uføretrygdet.Kanskje folk tenker dårlig om meg også? Anonymkode: b3c78...680 Folk med ekte angst setter ikke unger til verden da mye av å ha unger er nettopp sosialt.bursdager.dåp.foreldremøte.ferier.komf.svigers og så videre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonyme-meg Skrevet 26. september 2023 #247 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): det tenker jeg de har null kompetanse om. Jeg vet hvor man henvender seg, og det er ikke til FAU. Anonymkode: 9f0b7...fc4 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva i alle dager skal FAU representanten kunne bidra med? Hvilken kompetanse sitter den forelderen på som ikke er dekket av skolen? Skal virkelig en foreldre som ikke har vært tilstede i klassen hvor mobbingen har skjedd sveipe inn og rydde opp? Mulig FAU kan bidra med konkrete tips til å ta saken videre hvis skolen ikke følger opp en §9a sak, men det må vel være det eneste? Anonymkode: 324db...717 FAU representan kan være et talerør for foreldre som ikke blir hørt eller som syns det er vanskelig å snakke med skolen. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå vet jeg ikke hvor mye FAU på andre skoler gjør, men jeg har sittet i FAU noen år (...nettopp, ingen andre som ville, og det er så lite jobb at når alle bare stirrer i taket i 10 minutter så tar jeg på meg å sitte i et år til..). Og en av våre største saker var faktisk å få kommunen til å sette av nok midler til at det alltid var minst 2 lærere ute og observerte i friminuttene, fordi det faktisk VAR et utrygt skolemiljø med barn som ble banket opp i friminuttene. Noe mange foreldre kunne fortelle om, men lærerne "aldri hadde sett". Så... vil du sitte i FAU, eller vil du ha en unge som kommer hjem med hjernerystelse fordi "Per og Pål" banket ham opp og ingen grep inn? (Vi har for øvrig også lærere som sitter i FAU på skolen vår men selv jobber på andre skoler, og noen av historiene de forteller er hårreisende, blant annet ble en gutt på ungdomsskolen knivstukket i friminuttet...) Anonymkode: 37fce...02f Vi har også en engasjert FAU representant som har jobbet for å få flere lærere inn på trinnet, da det har vært mye støy og andre ting. Dette har dem fått til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #248 Del Skrevet 26. september 2023 Anonyme-meg skrev (28 minutter siden): FAU representan kan være et talerør for foreldre som ikke blir hørt eller som syns det er vanskelig å snakke med skolen. Vi har også en engasjert FAU representant som har jobbet for å få flere lærere inn på trinnet, da det har vært mye støy og andre ting. Dette har dem fått til. Stemmer dette… FAU er nyttige til mer enn å dele ut kakao.. 👍 Anonymkode: 52421...2d3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #249 Del Skrevet 26. september 2023 Vibelator skrev (3 timer siden): Folk med ekte angst setter ikke unger til verden da mye av å ha unger er nettopp sosialt.bursdager.dåp.foreldremøte.ferier.komf.svigers og så videre "Folk med ekte angst"? Angst er mye forskjellig. En oppvekst består av mye. Det må da være lov å sette unger til verden selv om en synes sosiale samlinger er krevende. Hvis du gjør det du kan, du som skrev at du har angst og er uføretrygda, så skal jeg holde den talen på juleavslutninga, jeg. Det viktige er at vi alle drar lasset sammen. Det er de som ikke gjør det de kan, jeg kritiserer. Ikke alle som bidrar med sitt på den måten de kan. Anonymkode: 0efae...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #250 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 20.52): Samme her. Derfor vi og har valgt fritidsaktiviteter som vi betaler oss utav. Hadde ikke hatt problemer med å betale for oss. Anonymkode: 74af0...1d1 Hvis da andre ikke har mulighet til å betale, og tilbudet dermed blir lagt ned? Hjelper lite da, at noen kan betale seg ut av det. Selv om det eks er en individuell idrett, svømming el.l, så er det neppe et tilbud til kun et par unger. Ja, sikkert private pianotimer og tennistimer el.l, men også disse trenere/ lærere osv, trenger en arena og en trener el.l som trenger mer enn et fåtall unger for å ha en lønn å leve av. Har ingen/ få råd til det, så blir det ingenting. Anonymkode: 97462...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. september 2023 #251 Del Skrevet 26. september 2023 Nå skal jeg være ganske ærlig her : Men jeg vil ikke,orker ikke,gidder ikke,har ikke lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #252 Del Skrevet 26. september 2023 Rosa Gnom skrev (28 minutter siden): Nå skal jeg være ganske ærlig her : Men jeg vil ikke,orker ikke,gidder ikke,har ikke lyst. Da skulle det vært lov å si at ditt barn ikke får være med. Anonymkode: c4663...9ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. september 2023 #253 Del Skrevet 26. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da skulle det vært lov å si at ditt barn ikke får være med. Anonymkode: c4663...9ed Helt enig. Det skulle vært lov,men det har ikke skjedd sålangt ialefall. Kanskje det er det som er trikset? Nekte barn diverse ting med mindre foreldre ikke bidrar? Kanskje flere hadde bidratt da Endret 26. september 2023 av Rosa Gnom 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #254 Del Skrevet 26. september 2023 Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Helt enig. Det skulle vært lov,men det har ikke skjedd sålangt ialefall. Det har ikke skjedd foreløpig, pga det tross alt stilt opp nok til at selv om man blir irritert, så dekker de som stiller opp de som ikke stiller.., Jeg er på tredjemann, og ser tydelig hvordan dette går nedover… Det er snart slutt på «freeride» - fordi dette stopper av seg selv, jeg kan dekke inn for 2-3 andre foreldre, men ikke 10… - og hvordan det går med barneidretten da er det trist å tenke på.. Anonymkode: 52421...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. september 2023 #255 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har ikke skjedd foreløpig, pga det tross alt stilt opp nok til at selv om man blir irritert, så dekker de som stiller opp de som ikke stiller.., Jeg er på tredjemann, og ser tydelig hvordan dette går nedover… Det er snart slutt på «freeride» - fordi dette stopper av seg selv, jeg kan dekke inn for 2-3 andre foreldre, men ikke 10… - og hvordan det går med barneidretten da er det trist å tenke på.. Anonymkode: 52421...2d3 Men har det ikke vært sånn siden tidenes morgen omtrent? Kan ikke se at dette er en trend i nyere tid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #256 Del Skrevet 26. september 2023 Rosa Gnom skrev (4 minutter siden): Men har det ikke vært sånn siden tidenes morgen omtrent? Kan ikke se at dette er en trend i nyere tid? Jo, jeg ser som sagt definitivt en negativ trend de siste årene… Det har alltid vært noen som ikke stiller opp, men de blir flere og flere og flere - det er nettopp poenget.. Som sagt kan vi som stiller dekke opp for noen, men ikke for alle.. og dette går ut over de som har «gyldig» grunn og til sist utover barna… Anonymkode: 52421...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #257 Del Skrevet 26. september 2023 Rosa Gnom skrev (4 minutter siden): Men har det ikke vært sånn siden tidenes morgen omtrent? Kan ikke se at dette er en trend i nyere tid? Alle organisasjoner jeg kjenner til, melder om at det er gradvis mer krevende å få nok folk til å gjøre oppgavene som skal gjøres. Så vidt jeg har forstått, er det for eksempel gradvis flere mange steder som ønsker å betale i stedet for å møte på dugnad. Hvis for mange gjør det, blir ikke dugnaden utført. Det er ikke slik at det å betale seg ut av en dugnad faktisk koster så mye at man kan leie folk til å gjøre jobbene som skal utføres. Anonymkode: 0efae...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. september 2023 #258 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, jeg ser som sagt definitivt en negativ trend de siste årene… Det har alltid vært noen som ikke stiller opp, men de blir flere og flere og flere - det er nettopp poenget.. Som sagt kan vi som stiller dekke opp for noen, men ikke for alle.. og dette går ut over de som har «gyldig» grunn og til sist utover barna… Anonymkode: 52421...2d3 Er forsåvidt enig i det du sier,men hvis jeg skulle møtt opp på slike ting så måtte jeg nesten tatt betalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #259 Del Skrevet 26. september 2023 Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Er forsåvidt enig i det du sier,men hvis jeg skulle møtt opp på slike ting så måtte jeg nesten tatt betalt. 😅😅 hvorfor melder du barnet ditt på da? Anonymkode: 52421...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 26. september 2023 #260 Del Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle organisasjoner jeg kjenner til, melder om at det er gradvis mer krevende å få nok folk til å gjøre oppgavene som skal gjøres. Så vidt jeg har forstått, er det for eksempel gradvis flere mange steder som ønsker å betale i stedet for å møte på dugnad. Hvis for mange gjør det, blir ikke dugnaden utført. Det er ikke slik at det å betale seg ut av en dugnad faktisk koster så mye at man kan leie folk til å gjøre jobbene som skal utføres. Anonymkode: 0efae...0ff Åja,har ikke fulgt så nøye med på det. Er noen år siden jeg holdt på med det,men det er noe med ordet "dugnad" som gjør at jeg grøsser. Vet ikke helt hva det er . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå