AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Del Skrevet 21. september 2023 Til dere som overlater alt av verv, dugnad og engasjement rundt egne unger til andre foreldre - hvorfor? Da tenker jeg ikke på dere som er nedsyltet i angst og problemer, har eneansvar osv. men dere som er på det jevne. Hvorfor kan dere ikke bidra med noe på følgende: Kafe med håndballaget? Stiller ikke. Dugnad for idrettslaget? Lukker ørene. Samkjøring til bursdag/treninger/cup/kamp? Ikke et ord. 17. maikomite? Da reiser vi bort. Klassekontakt. Tysst. FAU? Aldri. Bidra med innspill i Facebook-grupper for klassen/fritidsaktiviteter? Neida. Vet dere hva? Dere driter dere ut! Anonymkode: c3929...67c 37 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Del Skrevet 22. september 2023 Det er mange egoister rundt omkring. Noen forventer å få alle goder i samfunnet men gidder ikke løfte en finger for å bidra selv. Anonymkode: 2edb4...840 28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Del Skrevet 22. september 2023 Dette er frivillig. Man kan ikke pålegge foreldre å delta. Jeg er for at hver enkelt bestemmer. I verste fall får man droppe styret med å finne noen. Anonymkode: b7b00...f7b 21 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg har angst. Jeg er uføretrygdet.Kanskje folk tenker dårlig om meg også? Anonymkode: b3c78...680 1 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 22. september 2023 #5 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Til dere som overlater alt av verv, dugnad og engasjement rundt egne unger til andre foreldre - hvorfor? Da tenker jeg ikke på dere som er nedsyltet i angst og problemer, har eneansvar osv. men dere som er på det jevne. Hvorfor kan dere ikke bidra med noe på følgende: Kafe med håndballaget? Stiller ikke. Dugnad for idrettslaget? Lukker ørene. Samkjøring til bursdag/treninger/cup/kamp? Ikke et ord. 17. maikomite? Da reiser vi bort. Klassekontakt. Tysst. FAU? Aldri. Bidra med innspill i Facebook-grupper for klassen/fritidsaktiviteter? Neida. Vet dere hva? Dere driter dere ut! Anonymkode: c3929...67c Så flott holding du har....vel dette er en av grunnene til at mange foreldre ikke vil stille opp... ikke alle klarer dette..eller rett og slett vil. Noen foreldre er født til slikt .andre ikke...og det er frivillig 9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Del Skrevet 22. september 2023 Sofakona skrev (4 minutter siden): Så flott holding du har....vel dette er en av grunnene til at mange foreldre ikke vil stille opp... ikke alle klarer dette..eller rett og slett vil. Noen foreldre er født til slikt .andre ikke...og det er frivillig Nei, det er faktisk ikke frivillig om man ønsker et tilbud. Dersom ingen stiller er det ikke fotball, håndball, speider, korps og fest på 17 mai, sommeravslutning eller noe som helst annet. Man børn ikke få barn om man ikke gidder bidra. Vi har en ekstrem sånn forelder i klassen til ene barnet. Hun klikket fordi vi har vennskapsgrupper, (alt av arbeid for foreldre er feil, om det så er kakebaking, lusekatter, juleavslutning eller what not), og jeg som klassekontakt sa at det er helt frivillig å delta. Vi kunne jo ikke drive å ekskludere barnet hennes fordi de ikke ville være med. De møter alltid når noen arrangerer, men bidrar med null og niks. Veldig ressurssterke med gode jobber. Anonymkode: 4afca...e49 38 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Del Skrevet 22. september 2023 Dugnad i et idrettslag er ikke helt frivillig nei.. Det er frivillig å være medlem av et idrettslag. Når man så er medlem, er det krav til å betale kontigent og stille opp som arbeidskraft - for at laget skal fungerte… Det virker som mange misforstår denne forskjellen… Stort sett stiller mange nok opp til at de som ikke stiller, slipper unna med det. Dette går bare til et visst punkt, og den dagen for få stiller opp generelt stopper det opp, og dette tilbudet forsvinner. Jeg vil gjerne poengtere ( fra min erfaring etter flere barn, og mange år med verv og dugnader på både skole / div lag / 17.mai osv ) - de med «gyldig» fraværsgrunn er ikke problemet… Ofte synes jeg også de som er alene /syke osv er veldig på tilbudssiden tidlig med det de kan bidra med, sikkert nettopp for å bidra så godt de kan - og ha «god samvittighet» for det de ikke kan være med på… Da er det null problem! Jeg hjelper gjerne ekstra til for de som på ordentlig ikke kan - dette er en del av dugnadsånden! Det som tærer på tålmodigheten er de som år ut og år inn ikke «gidder», og attpåtil nesten skryter av det på bygda, hva de kom seg unna… Kanskje de har plager jeg ikke vet om? Meget mulig, men de er aktive på andre områder, så da er det snodig at de ALDRI kan stille opp… Og dersom så mange oppriktig ikke kan noenting, da har vi et større samfunnsproblem enn att idrettslagene forsvinner.. 😅 Anonymkode: 52421...2d3 24 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 22. september 2023 #8 Del Skrevet 22. september 2023 Sorry, er nedsyltet med autisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Del Skrevet 22. september 2023 Jeg stilker opp på dugnader. Kiosk og Hallvakt. Og har kjørt til nesten alle kamper i 15 år. Men vil helst ikke være foreldrekontakt eller fau pga jeg sliter med å snakke i en forsamling Anonymkode: 39f6d...863 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Til dere som overlater alt av verv, dugnad og engasjement rundt egne unger til andre foreldre - hvorfor? Da tenker jeg ikke på dere som er nedsyltet i angst og problemer, har eneansvar osv. men dere som er på det jevne. Hvorfor kan dere ikke bidra med noe på følgende: Kafe med håndballaget? Stiller ikke. Dugnad for idrettslaget? Lukker ørene. Samkjøring til bursdag/treninger/cup/kamp? Ikke et ord. 17. maikomite? Da reiser vi bort. Klassekontakt. Tysst. FAU? Aldri. Bidra med innspill i Facebook-grupper for klassen/fritidsaktiviteter? Neida. Vet dere hva? Dere driter dere ut! Anonymkode: c3929...67c Men.. du vet jo ikke hvem som sliter med angst eller har andre problemer. De fleste som sliter forteller jo ikke om det, å mange ser helt oppegående ut og tilsynelatende har alt på det jevne som du sier. Jeg stiller ikke opp på slikt, å jeg har mine grunner for det. Men det er jo ingen andre som vet hvorfor, det får de heller ikke vite. 😊 Anonymkode: e0e15...a1a 8 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg stilker opp på dugnader. Kiosk og Hallvakt. Og har kjørt til nesten alle kamper i 15 år. Men vil helst ikke være foreldrekontakt eller fau pga jeg sliter med å snakke i en forsamling Anonymkode: 39f6d...863 Men da stiller jo du opp masse ❤️ Det er nettopp da ting går rundt, når folk stiller opp med det de kan 👍 Anonymkode: 52421...2d3 15 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Del Skrevet 22. september 2023 Livet er travelt nok. Jeg har lært å si nei til alt jeg kan. Prioriterer kvalitetstid med familie. Anonymkode: acaec...a31 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 22. september 2023 #13 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men.. du vet jo ikke hvem som sliter med angst eller har andre problemer. De fleste som sliter forteller jo ikke om det, å mange ser helt oppegående ut og tilsynelatende har alt på det jevne som du sier. Jeg stiller ikke opp på slikt, å jeg har mine grunner for det. Men det er jo ingen andre som vet hvorfor, det får de heller ikke vite. 😊 Anonymkode: e0e15...a1a Flesteparten er vel stort sett normale oppegående folk i landet, enn så lenge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men.. du vet jo ikke hvem som sliter med angst eller har andre problemer. De fleste som sliter forteller jo ikke om det, å mange ser helt oppegående ut og tilsynelatende har alt på det jevne som du sier. Jeg stiller ikke opp på slikt, å jeg har mine grunner for det. Men det er jo ingen andre som vet hvorfor, det får de heller ikke vite. 😊 Anonymkode: e0e15...a1a Det er mange forskjellige grunner til at folk ikke stiller, men også mange måter å løse det på for å bidra litt.. Jeg var fast sjåfør for et barn i flere år pga moren kunne ikke bidra på den fronten. I bytte så leverte hun vaffel / lapperøre etc for meg…. De fleste liker å gjøre litt opp for seg, selv om ikke man alltid kan alt.., og folk flest stiller gjerne opp, og vil at barna i området skal ha mulighet til å være med. Men vi er også travle folk som bidrar med vår tid og innsats, selv om vi er trøtte og leie - og da er det fint å ikke bare bli tatt for gitt… Et idrettslag går ikke rundt av seg selv.., 😉 Anonymkode: 52421...2d3 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Del Skrevet 22. september 2023 Nå skriver TS at det ikke gjelder de med angst eller problemer. Takk for at du stiller ts. Jeg baker gjerne, men holder meg unna fau, klassekontakt osv. Nå er jeg i kategorien du kaller med problemer da. Hvorfor den andre gruppen ikke stiller er jo interessant å vite Anonymkode: ef8f9...02e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Del Skrevet 22. september 2023 Haha, du kan jo gå inn i alle tråder som handler om fritidsaktiviteter eller at man er sliten fordi man er forelder. Der blir man nærmest slaktet om man ser på en fotballkamp som barnet spiller, for der er jo din egen feil at du velger en travel hverdag 😂 Det er om å gjøre å følge opp ungene så lite som mulig her på Kvinneguiden, hvis ikke skaper du visst bortskjemte barn med puter under armene 🤪 Hilsen sliten mamma som kjører til kamper, heier så jeg blir hes, møter på dugnader og sitter i FAU. Selvfølgelig følger jeg opp barna mine. Anonymkode: 2479a...d8a 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå skriver TS at det ikke gjelder de med angst eller problemer. Takk for at du stiller ts. Jeg baker gjerne, men holder meg unna fau, klassekontakt osv. Nå er jeg i kategorien du kaller med problemer da. Hvorfor den andre gruppen ikke stiller er jo interessant å vite Anonymkode: ef8f9...02e Jeg sier det igjen, og kan ikke få sagt det nok : Folk med «problemer» ( for å bruke ditt ord) er sjeldent problemet… mitt inntrykk er at de er som deg - og baker, kjører e.l for å hjelpe med det de kan så godt de kan. At ikke alle passer i styret / som trener er helt greit ❤️ Det er de som ikke vil som sliter oss andre ut.. Anonymkode: 52421...2d3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Livet er travelt nok. Jeg har lært å si nei til alt jeg kan. Prioriterer kvalitetstid med familie. Anonymkode: acaec...a31 Men du vil allikevel at barna dine skal nyte godt av det andre bidrar med??? Anonymkode: f6441...512 26 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Del Skrevet 22. september 2023 Aldri kjøre noe sted kan kun unnskyldes med å ikke ha bil/lappen. Må andre kjøre - kompenser de. Ikke forvent gratis skyss i årevis Ingen kake/vaffelrøre kan aldri unnskyldes. Det kan legges i fryseren. Verv krever litt mer og greit med litt organisatoriske evner og tid på kvelder. Hallvakt/kioskvakt/dugnad kan byttes inn i andre tjenester som baking om man forklarer utfordringer. Travelt er ingen unnskyldning- da har du ikke tid til barna og deres aktiviteter. Ta de ut av aktiviteten du ikke kan følge opp og slutt å utnytte andre. Jeg har stilt opp mye for de som ikke gidder, men sluttet i våres når jeg ikke engang får en takk for at jeg måtte bruke flere ekstra timer på å kjøre og hente barn i gokk hvor foreldre ikke stilte opp, alle forventet det bare siden vi bor «nærmest» dvs 3 km nærmere. Nå «skal» vi alltid noe før/etter kamper så andre får ta ansvaret en stund. Skal i helgen være bake ekstra kake og være kampvert fordi ingen andre gadd… Anonymkode: 3c701...ab1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Del Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Livet er travelt nok. Jeg har lært å si nei til alt jeg kan. Prioriterer kvalitetstid med familie. Anonymkode: acaec...a31 Det er en ærlig sak, så lenge du ikke melder barnet ditt på aktiviteter som innebærer at andre må jobbe ekstra gratis for å dekke inn din del 👍 Anonymkode: 52421...2d3 28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå