Gå til innhold

Hvor handler dere fra 1986 klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

En kul ting jeg oppdaget når jeg sendte forslag til merker for en her. Sjekk ut modellene til Fillipa K! De er født lenge før 1986. Man trenger ikke ta kvelden for stilinteresse selv om man er nesten 40! Klart du kan velge å slutte å kjøpe klær, sy egne klær og bare handle brukt, men litt stilinspo er aldri feil uansett alder: https://www.filippa-k.com/no/en/?gad=1&gclid=Cj0KCQjw9rSoBhCiARIsAFOipllvmR7jfZzHrAjbfzhQF9w3SwmYmDgUPOxti-Nrz2alXu-59OpzPvQaAjK_EALw_wcB

Anonymkode: e79da...6f9

Ja!

Jeg synes det er så kult at det er mer greit å bruke modeller i ulik alder og fasong. Jeg er født tidlig på 80-tallet, men tenker at voksen er voksen. Forskjellen ligger mer i tenåring, student og så er man voksen med voksen-jobb osv. Noen har bevisst forhold til stil, andre ikke. Handler ikke om alder og fasong. 🙂

Jeg handler så å si bare på nett. Mange ulike butikker, men ser alltid på materialer og bruker heller litt mer penger på god kvalitet nå når jeg endelig kan gjøre det. Det er billigere på sikt fordi de varer lenger.

Anonymkode: 10a97...b9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så skuffet! Trodde dette var en time traveller fra 1986 som lurte på hvor hun kunne handle klærne sine for å fortsatt holde på stilen fra 1986. 

Anonymkode: 7aad7...e7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei dere! Trenger ikke være nøyaktig årgang 86 for å delta her nei 😁 Nå har jeg lagt ut masse kjerringklær for salg 🤣🤣 så kjekt med mange gode tips, de skal sjekkes ut. Vi har dessverre ikke så mange spennende klesbutikker her jeg bor, så mange av forslagene har jeg ikke hørt om 😄  tul dere som er 1,60 og synes bukser er pyton, har dere prøvd Jean Paul fra Match/Vic? De har tilbud av og til. Har noen greie modeller fra de butikkene.

Jeg føler meg OK i feks:

- high waist jeans med oppbrett og brunt belte

- ankelsokker og sneakers

- hvit Levi's t-skjorte med passe stor logo

- cardigan 

😊

Men dette er vel litt ungdom? 😆

Hilsen TS, kvinne (37)

Anonymkode: ffa3e...2cc

Nei, ingen ungdom går sånn. 

Anonymkode: c66d5...aad

Skrevet

er 45 og går stort sett i jeans og t shirt. evt oversized ullgenser. har gitt opp, føler ikke noe sitter pent lenger.

Anonymkode: e83d1...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For det finnes jo ingen mellomting mellom billigkjedene og en cardigan til 14 000kr… 🙄

Mye fint i tråden det ble linket til. Vi MÅ prøve å kutte ned på fast fashion.

Anonymkode: 5aad0...ea7

En av de eldste plaggene jeg har er en rød fløyelsjakke fra H&M i militære stil som kostet meg 50 kr på salg. Den er 16 år gammel og like fin i fargen og stoffet. Til og med klær fra Bik Bok har jeg i klesskapet som er ca 10 år. For all del å kjøpe hauger av klær som blir bytter ut annenhvert år er selvfølgelig ikke bra men hvor mange biler kjører dere som kjøper dyre men få plagg som ikke er fast fashion? Og hvor mye kjører dere? Hvor mange barn har dere? Hvordan ser kjøleskapet deres ut? Hvor mange flyreiser tar dere i året? Kanskje noen av dere lever helt enkelt og rett i alt dere foretar dere men denne billig kjede skammen som noen er desperat etter å hive etter folk som dukker opp i mange tråder blir en litt lei.

You do you, men det går fint an å kjøpe billige klær og ha de i mer enn et år altså.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har hatt meg en tur innom nettsidene til flere av de foreslåtte merkene her nå. Synes at Gina Tricot har en del fint 😃 jeg har ikke vært innom den butikken pga. jeansene. Før så måtte en iallefall ha sugerør-bein for å passe de 🤔 

Screenshot_20230923_171654_Chrome.jpg

Screenshot_20230923_171701_Chrome.jpg

Screenshot_20230923_171713_Chrome.jpg

Screenshot_20230923_171721_Chrome.jpg

Screenshot_20230923_171729_Chrome.jpg

Skrevet

Jeg er ett år eldre enn deg og bruker rett og slett ikke bukser i det hele tatt! (Vel, bortsett fra Stormberg turbukse når jeg er i skogen og en varm skibukse på vinteren).

Går for kjoler og skjørt. Både lange og korte. Gjerne retro-stil. Med fine strømpebukser på vår/høst. 

Handler mest på nett, fra for eksempel Bonprix og Zalando. Men også fra Frøken Dianas salonger og Manillusion på Grünerløkka. Tror ærlig talt jeg ville hatt problemer med å finne klær i fysiske butikker hvis jeg ikke bodde i Oslo :P 

Jeg er 173 centimeter høy og veldig slank, men med store pupper.

Anonymkode: adb63...c12

Skrevet

Det er fint med skjørt og kjoler, men jeg er så frysen av meg 😅 

Skrevet

Arket, Cos, & Other stories, Weekday, Moss Copenhagen. YAS, H&M, GAP, Adidas 

Anonymkode: c20a9...9d4

Skrevet
skreppamedleppa skrev (På 23.9.2023 den 10.33):

En av de eldste plaggene jeg har er en rød fløyelsjakke fra H&M i militære stil som kostet meg 50 kr på salg. Den er 16 år gammel og like fin i fargen og stoffet. Til og med klær fra Bik Bok har jeg i klesskapet som er ca 10 år. For all del å kjøpe hauger av klær som blir bytter ut annenhvert år er selvfølgelig ikke bra men hvor mange biler kjører dere som kjøper dyre men få plagg som ikke er fast fashion? Og hvor mye kjører dere? Hvor mange barn har dere? Hvordan ser kjøleskapet deres ut? Hvor mange flyreiser tar dere i året? Kanskje noen av dere lever helt enkelt og rett i alt dere foretar dere men denne billig kjede skammen som noen er desperat etter å hive etter folk som dukker opp i mange tråder blir en litt lei.

You do you, men det går fint an å kjøpe billige klær og ha de i mer enn et år altså.

Er meg du siterer. Jeg er vegetarianer, har én elbil, går til jobb, flyr maks en gang i året og har ikke barn. 

Selvfølgelig kan man ha billige klær i mer enn et år. Men fast fashion er et stort problem, og vi MÅ kjøpe færre klær. Jeg kjøper også et plagg fra H&M innimellom, men da er jeg nøye på at det er i bomull, ull, lin eller silke. Jeg prøver også å handle sjelden og bruke det jeg har, og støtter små, selvstendige designere når det er mulig. Kjøper også en del brukt. Jeg skulle gjerne kjøpt nye klær hele tiden, men det har jeg ikke samvittighet til. Ikke har jeg råd, heller. Men jeg elsker klær og mote. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Er meg du siterer. Jeg er vegetarianer, har én elbil, går til jobb, flyr maks en gang i året og har ikke barn. 

Selvfølgelig kan man ha billige klær i mer enn et år. Men fast fashion er et stort problem, og vi MÅ kjøpe færre klær. Jeg kjøper også et plagg fra H&M innimellom, men da er jeg nøye på at det er i bomull, ull, lin eller silke. Jeg prøver også å handle sjelden og bruke det jeg har, og støtter små, selvstendige designere når det er mulig. Kjøper også en del brukt. Jeg skulle gjerne kjøpt nye klær hele tiden, men det har jeg ikke samvittighet til. Ikke har jeg råd, heller. Men jeg elsker klær og mote. 

Og som jeg skrev "Kanskje noen av dere lever helt enkelt og rett i alt dere foretar dere men"...

Men jeg tror mange har barn, jeg tror mange reiser med fly, vi vet at statistikk viser at det finnes 1.6 biler per husstand i Norge, så ja eg tror det er en del hykleri ute å går...

Det e lite jeg MÅ her i livet egentlig, jeg ser du skriver det i innleggene, men nei jeg MÅ ikke handle ting i dyre butikker, jeg MÅ ikke handle mindre klær, jeg MÅ ikke handle bare egyptisk bomull. Vi tar valg, noen velger blant annet å kjøpe en 14 000 kroners cardigan i 68% bomull, 31% viskose, 1% polyamid som de bare har på seg hjemme mens andre velger noe annet f.eks en 50 kroner fløyelsjakke fra H&M... Det er denne svulstige pekefingeren i en tråd som dette som er litt til å få gulp i munnen av. Hvorfor ikke bare skrive disse dyre og gode kvalitetesbutikkene/ merkene og gi ts svar som hun spør etter fremfor å skrive hva alle andre MÅ gjøre? 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Og som jeg skrev "Kanskje noen av dere lever helt enkelt og rett i alt dere foretar dere men"...

Men jeg tror mange har barn, jeg tror mange reiser med fly, vi vet at statistikk viser at det finnes 1.6 biler per husstand i Norge, så ja eg tror det er en del hykleri ute å går...

Det e lite jeg MÅ her i livet egentlig, jeg ser du skriver det i innleggene, men nei jeg MÅ ikke handle ting i dyre butikker, jeg MÅ ikke handle mindre klær, jeg MÅ ikke handle bare egyptisk bomull. Vi tar valg, noen velger blant annet å kjøpe en 14 000 kroners cardigan i 68% bomull, 31% viskose, 1% polyamid som de bare har på seg hjemme mens andre velger noe annet f.eks en 50 kroner fløyelsjakke fra H&M... Det er denne svulstige pekefingeren i en tråd som dette som er litt til å få gulp i munnen av. Hvorfor ikke bare skrive disse dyre og gode kvalitetesbutikkene/ merkene og gi ts svar som hun spør etter fremfor å skrive hva alle andre MÅ gjøre? 

Har svart ts tidligere i tråden jeg, og gitt noen tips til steder å handle klær 😊 
Skal ikke tvinge noen til å handle klær i dyre butikker, men håper flere og flere innser at vi må kjøpe mindre og få ned forbruket. 

Jeg får gulp i munnen når jeg ser hvordan enkelte holder på (ikke nødvendigvis deg), når billigkjedene pumper ut kolleksjon på kolleksjon, og når jeg ser haugene med klær i ørkenen i Sør-Amerika. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 9.12):

For det finnes jo ingen mellomting mellom billigkjedene og en cardigan til 14 000kr… 🙄

Mye fint i tråden det ble linket til. Vi MÅ prøve å kutte ned på fast fashion.

Men greia er at dyrt ikke alltid betyr mye bedre kvalitet. Jeg er også ganske sikker på at de som kjøper dyre klær er såpass kjøpesterke at de handler like mange plagg som de med dårligere råd som handler på billigbutikker.
At folk handler alt for mange klesplagg og skifter ut alt for ofte er nok mer at de går lei eller følger stadig nye trender, heller enn at klærne blir fortere utslitt.

Jeg er enig i at folk må kjøpe færre klesplagg, bruke klærne lengre og gå for klær som er mest mulig miljøvennlige å produsere. Klær er en miljøversting, uansett hvor dyre eller "bærekraftige" de er. Hvis man i tillegg skal tenke dyrevelferd i forhold til ull, så er det mange dyre merker som ikke har helt kontroll på hvor ulla deres kommer ifra. I mine øyne nytter det ikke at en genser koster noen tusenlapper, er av god kvalitet og brukes i mange år hvis den er laget av ull fra sauer som har fått skåret av seg stykker med skinn/ull uten bedøvelse (mulesing). Her er det skremmende mange dyre og kjente merker som også synder.

Jeg synes første steg er at folk rundt på kloden slutter å kjøpe billige klesplagg fra kina via Ebay, Wish, Temu, Shein o.l. Der har man liksom alt det verste i én pakke; drittklær av dårlig kvalitet laget av underbetalte mennesker under forferdelige forhold, og i tillegg uten noen som helst hensyn til ressursbruk og bruk av farlige stoffer. Kjente merker som har fysiske butikker har ofte mer press på seg til å forholde seg til miljøvern og god dyrevelferd, mens kinafabrikkene slipper unna fordi folk vil ha klesplagg til 50 kr og ikke orker å tenke på alle ulempene.

Hvis alle gjør litt, blir alt mye bedre. Men alle må først og fremst passe på seg selv.

Anonymkode: 5a345...310

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 19.29):

37 år er jo ingen alder, du kan kle deg ganske ungt ennå synes jeg. Men handler du på Floyd, Vero Moda og Only er du jo garantert å se håpløs ut. Synes det er de verste klesbutikkene av alle, så vi har kanskje veldig forskjellig smak. Men siden du ikke synes du finner noe: hva med å se på Cos, Zara, hm samt Filippa k og andre litt dyrere merker? Se etter gode kvaliteter, minst mulig syntetiske stoffer. Og kjøp heller ett fint og dyrere plagg enn fem billige. 

Anonymkode: bd1f6...3ec

Dette stemmer ikke helt. Billige ting kan faktisk ha super kvalitet hvis man leter litt. 

Anonymkode: ef5d0...7c3

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har svart ts tidligere i tråden jeg, og gitt noen tips til steder å handle klær 😊 
Skal ikke tvinge noen til å handle klær i dyre butikker, men håper flere og flere innser at vi må kjøpe mindre og få ned forbruket. 

Jeg får gulp i munnen når jeg ser hvordan enkelte holder på (ikke nødvendigvis deg), når billigkjedene pumper ut kolleksjon på kolleksjon, og når jeg ser haugene med klær i ørkenen i Sør-Amerika. 

Så bra vi er forskjellige da. Men jeg skjønner fremdeles ikke helt hvorfor det linkes til dyre klær tråden, hvorfor du skriver hva alle andre MÅ, hvorfor det bare er dyre klær som er gjeldene som kvalitet osv når vi begge to tydeligvis har funnet klær på billige kjeder som holder i mer enn et år. En trenger ikke alltid snakke ned billige alternativ spesielt i en tråd om hvor folk handler. Det må ikke alltid være en høyere moral i historien.  De som handler dyrere klær av den ene eller andre grunnen står jo selvfølgelig fritt til det, men absolutt alle tråder som omhandler klær trenger ikke å omhandle de dyreste alternativer uten at det er innforstått med at det er så mye verre enn de dyreste merkene av den grunn. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...