Gå til innhold

Jeg klarer ikke å fullføre å lese ei bok!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men KG kan jeg lese side på side. Føler jeg gjennom hele oppveksten har slitt litt med konsentrasjon. Kan gjerne lese her og på andre forum eller en handling på dagbladet. Hva er det med meg? Lånte en bok av min mor som er basert på ekte historie som egentlig er interessant, 3 mnd er gått , men kommet til side 4. K35

Anonymkode: 7e029...99e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe annet å lese en artikkel som kun handler om fakta, enn en bok der to sider kan handle om skildringer om hvordan været var. Da er det lett å falle i egne tanker og miste det. 
Klarer du å lytte til lydbok? 
Et helt halvår synes jeg var fin å lese. 
Men den siste boka var jeg ukonsentrert. Altfor mange navn og folk å holde styr på. 
Jordmoren er også fin. Enkel og ikke for mange personer.

Ikke før i voksen alder har jeg klart å lese bøker 

Anonymkode: 52848...47f

• Hjerte 1
Skrevet

Hva skjer mens du leser? Klarer du å observere hva som skjer inni deg? 

Får du med deg innholdet i det du leser? Eller er du veldig fokusert på det å lese - dvs. bokstavene?

Når du leser på nettet pleier du da å gjøre noe spesielt, f.eks. større skrifttype, hvit tekst på sort bakgrunn, mindre skrift i lesevinduet? 

Har du testet e-bøker? Du kan justere skriftstørrelse m.m. i Bibliotekenes app BookBites. Der er det gratis å låne bøker, du trenger bare vanlig lånekort fra biblioteket. Anbefaler at du prøver deg litt frem med ulik skriftstørrelse, leselist, bakgrunnsfarge osv. og ser om det gjør det litt enklere å lese. 

Anonymkode: 47e41...59c

• Nyttig 2
Skrevet

Lesing er en ferdighet som må læres og holdes ved like. Da mener jeg ikke det å kunne sette sammen bokstaver til ord, men å kunne lese, konsentrere seg om og avkode en lengre tekst. Det holder ikke å teoretisk sett ville, det krever mengdetrening og innsats. Forskjellen på å lese en KG-tråd og å lese en bok er som å løpe til bussen kontra å løpe en mil - at man klarer det første betyr ikke at man også klarer det siste uten å legge ned treningsinnsats. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skjer mens du leser? Klarer du å observere hva som skjer inni deg? 

Får du med deg innholdet i det du leser? Eller er du veldig fokusert på det å lese - dvs. bokstavene?

Når du leser på nettet pleier du da å gjøre noe spesielt, f.eks. større skrifttype, hvit tekst på sort bakgrunn, mindre skrift i lesevinduet? 

Har du testet e-bøker? Du kan justere skriftstørrelse m.m. i Bibliotekenes app BookBites. Der er det gratis å låne bøker, du trenger bare vanlig lånekort fra biblioteket. Anbefaler at du prøver deg litt frem med ulik skriftstørrelse, leselist, bakgrunnsfarge osv. og ser om det gjør det litt enklere å lese. 

Ingenting med skriftstørrelse å gjøre. Er også flink i norsk, hadde greie nok karakterer i norsk, men jeg faller så fort ut i bøkene... Det gjør jeg ikke her inne om jeg leser lange innhold. 

Skrevet
Daria skrev (2 minutter siden):

Lesing er en ferdighet som må læres og holdes ved like. Da mener jeg ikke det å kunne sette sammen bokstaver til ord, men å kunne lese, konsentrere seg om og avkode en lengre tekst. Det holder ikke å teoretisk sett ville, det krever mengdetrening og innsats. Forskjellen på å lese en KG-tråd og å lese en bok er som å løpe til bussen kontra å løpe en mil - at man klarer det første betyr ikke at man også klarer det siste uten å legge ned treningsinnsats. 

Så det er fullt mulig å glippe ut i bøkene som jeg gjør uten å ha en diagnose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, trenger ikke ha diagnose for å ikke like å lese bøker. Du leser jo her inne og får med deg alt. Kanskje du føler du burde like å lese bøker fordi det ser koselig ut? 

Anonymkode: 52848...47f

• Liker 2
Skrevet

Prøv å lese noveller i stedet for romaner. Da er det ikke så mange personer å forholde seg til, mindre kompleksitet og kortere historier. 

Gå på et bibliotek, bibliotekarene vil hjelpe deg å finne novellesamlinger som kan interesere deg. Når det går greit å lese noveller, så kan du gå over til korte bøker.

Skrevet

Dagens samfunn er veldig ADHD. Folk fortærer biter av informasjon, og konsentrasjonstiden vår blir kortere og kortere. Da jeg ikke kom meg gjennom en lang, men interessant artikkel på et nettsted uten å ta opp telefonen for å avbryte lesingen så skjønte jeg at jeg måtte ta grep. Et av disse var å komme tilbake til barndommens glede av å lese bøker. 

Første boken ble en øvelse i konsentrasjon. Leste en side og måtte ta pause. Og så lese den igjen. Men kom meg gjennom boken selv om det tok 3 måneder. Hadde ikke orket om jeg ikke viste det var bra for meg; både for å øve opp konsentrasjonen men også for å skape underholdning fri fra skjermbruk. 

Etter en krevende start leser jeg nå 2 bøker i måneden og elsker det. Forsvinner i skjønnlitteratur på en måte som føles meditativt. Men selvfølgelig, det må jo være en bra bok. Har gitt opp en del bøker også om de har dårlig språk eller irriterende plot.

Anonymkode: fd1a3...53b

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hulderen skrev (11 minutter siden):

Prøv å lese noveller i stedet for romaner. Da er det ikke så mange personer å forholde seg til, mindre kompleksitet og kortere historier. 

Gå på et bibliotek, bibliotekarene vil hjelpe deg å finne novellesamlinger som kan interesere deg. Når det går greit å lese noveller, så kan du gå over til korte bøker.

Dette er et godt tips. Og enda bedre: les dikt. Det som utgis av poesi i dag er ikke tungt slik som de diktene vi måtte lese på skolen. Prøv f.eks. Kari Anne Bye. 

• Liker 1
Skrevet

Utrolig mange bøker er veldig dårlig skrevet rent språkmessig og strukturelt og når du i tillegg har ødelagt konsentrasjonen med å scrolle på skjerm da er det håpløst. Les litteraturkritiker i et bokmagasin og finn deg en skikkelig god bok å trø deg igjennom! 

Anonymkode: 49a20...278

Skrevet

Kanskje du kan ta en test og se om du har konsentrasjonsutfordringer? Det kan bedre seg med riktige medisiner.

Anonymkode: b5506...7bf

Skrevet

Ikke sikkert du liker boka. 

Jeg kommer ikke lenger enn 10 sider jeg heller hvis det ikke fenger.

Denne leste jeg nesten i et 😃

"Full Spredning"

"Ingen kjenner understrømmene i befolkningen så godt som en fastlege. Jeg har vært gjennom alt sammen, glutenfritt, laktosefritt, sukkerfritt; annenhver overskrift i avisene og på nettet får friske mennesker til å tro at hvis de bare slutter å spise brød eller ost, vil alt falle på plass. De middelaldrende forstår ikke hvorfor de er så trette hele tiden. Det er fordi du begynner å bli gammel, forteller jeg dem, men de tror at dette med aldring ikke gjelder dem, slik de tror at dette med døden ikke gjelder dem. At det kommer til å gjøres et unntak i deres tilfelle". Elin har flyttet inn på legekontoret sitt, hvor pasientene kommer strømmende dagen lang med alle sine skavanker og lidelser. I to tiår har Elin vært fastlege. Minst like lenge har hun vært gift med Aksel. Men før Aksel fantes Bjørn, som plutselig dukket opp på Facebook, og som har snudd opp ned på alt. Elin vet at noe må løsne, men foreløpig sitter hun fast på kontoret, i en slags katatonisk tilstand. I kroken står plastskjelettet Tore og ler av henne. Og hjemme i rekkehuset sitter Aksel og raser - med mindre han har lagt seg til med den fraskilte nabovenninnen Gro. "Full spredning" er en roman om selvinnsiktens forbannelser og fornektelsens velsignelser. Med denne boken flytter Nina Lykke grensene for hva en legeroman kan være."

https://www.ark.no/produkt/boker/skjonnlitteratur/full-spredning-9788249521517?gclid=EAIaIQobChMIrJnMhuO8gQMVmdwYCh2KLQBWEAAYAiAAEgI8XPD_BwE

Anonymkode: 41087...fcd

• Liker 1
Skrevet

Godt mulig det ikke er noe galt med deg om du kun sliter med å fullføre en bok. 

Har du veldig lyst til å lese denne spesifikke boka eller kun en bok?

Det er mange bøker der ute og ikke alle bøker er gode i det hele tatt. Om du ikke ønsker å lese ferdig en bok så er det helt greit, den er bare ikke for deg. Gi den tilbake og ikke ha dårlig samvittighet for det.

• Liker 1
Skrevet

Lenge siden jeg har lest bok. Da var det en serie jeg virkelig hadde lyst til å lese (edvard Hoem sin Slåttekar i himmelen og følgende). 

Lydbøker derimot går på løpende bånd  :)

Anonymkode: 833d9...8c0

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en blanding av å ikke ha funnet riktig bok og den evige milesvis lange scrollinga som er grunnen. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan jo være at du rett og slett ikke har noe særlig interesse av å lese bøker, selv om boken i teorien virker interessant. Spørsmålet er jo om det hemmer deg i livet og hverdagen. Klarer du å lese pensum, og har du klart å fullføre utdannelse feks?

Anonymkode: 3d60e...69a

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det hjelper å begynne med lydbøker? Jeg gjorde det når jeg tok opp igjen lesingen etter mange år, og etter ett år med lydbøker gikk det fint å lese fysiske bøker igjen. 

Anonymkode: 54b1f...d3d

Skrevet

Hvordan har du det sånn ellers? Gjelder det bare bøker? Jeg har også i mange år hatt samme problemer med bøker, men greier heller ikke å følge med på handlingen i en film. For min del er det knyttet til at jeg er utenfor toleransevindu og kroppen er i beredskap. Da kan jeg ikke nyte noe eller slappe av og engasjere meg, da er jeg klar for å flykte eller kjempe.

Anonymkode: 73e24...66f

Skrevet

Om du er mye på mobilen, kan det ha noe med det å gjøre. Man blir vant til å få noe nytt hele tiden. Man blir vant til å skippe reklame. Vant til å ikke vente.

Så det er bare å øve, dessverre. Sett deg et mål - i dag skal jeg bare lese ett avsnitt eller en side, og så to sider, og så ut kapittelet, og videre. Kanskje til og med bare en og en side i en stund. Det gjør ingenting om du ikke husker det som skjedde på forrige side eller forrige kapittel. Kanskje kjedelig, men det handler om å venne seg på det å lese lengre tekster.

Eventuelt lese en bok i tegneserie stil? Jeg leste en manga for ikke så lenge siden, fullførte hele boka på 300 sider. Hadde ikke klart å fullføre en eneste bok på evigheter! Manga er ikke helt det jeg foretrekker, men finnes mange andre fine bøker. Finn litt barnet/ungdommen i deg! Kanskje det hjelper.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...