Gå til innhold

Droppet utetid og skjermtitting istede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går småbarna i bhg ut hver dag? Eller er det væravhengig? 

Jeg reagerer litt, jeg har to barn hvor minste nå går i privat bhg. Jeg personlig mener at man ikke må ut hver dag, og særlig ikke når det regner. Men samtidig så kan det likevel være litt deilig å gå ut en tur uavhengig av været dersom det blir trøkkende stemning inne. Samtidig er jeg litt påpasselig på hva som skjer inne om vi velger å ikke gå ut. 

Den siste uken har ikke småbarna vært ute mer enn to ganger. Samtidig har de sett på skjerm på ettermiddagen de gangene de har vært inne. Jeg er heller ikke imot skjerm. Toåringen min ser på tv støtt og stadig når jeg lager middag eller om morgenen så jeg får drukket litt kaffe, men jeg bare stusser så over sammensetningen. 

De dropper å gå ut, og setter ungene foran skjermen. Det er det jeg ikke helt skjønner. Jeg kan ikke se hvordsn barna har behov for det, om de har vært inne hele dagen, hatt dupp og så skal det være skjerm? 

Jeg vet at de har lekt og sikkert hatt aktiv boltrelek, men det finnes jo mange rolige aktiviteter også. 

Så lurer litt på om dette egentlig er vanlig rundt om i bhg her folk benytter? 

Anonymkode: a4d2a...5a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vanlig der jeg jobber iallefall. Småbarnsavdelingene er alltid ute fra ca 0915 og frem til lunsj. Det er kun klinkis og tordenvær som stopper dem. Selvfølgelig hvis barna blir lei så får de gå inn før, men de har mange kjekke aktiviteter med dem i den tida ute. 

og så kan det godt hende de er ute etter klokka 14 også og frem til barna blir hentet. Men det varierer litt ut i fra hvilket vær det er. 

generelt i barnehagen vår blir det brukt lite skjerm. Det blir brukt i pedagogiske sammenhenger, og innholdet på skjermen blir tilpasset tema osv. alltid i sammen med en voksen.

Anonymkode: 48a75...e7d

• Liker 3
Skrevet

Det jeg reagerte på er når du sa "trøkkende stemning inne". Her er vel hele problemet. Det bør ikke være sånn inne, da er det dette du må ordne. 

Barn elsker å være hvor som helst og får masse igjen for å være inne så vel som ute om de trives.

Anonymkode: 976ea...d40

Skrevet

I barnehagen jeg jobber i er småbarnsavdelingene ute hver dag, med enkelte få unntak når det er såpeglatt på vinteren og sånt. 
Å ikke gå ut fordi det regner er for dårlig. Å sette barna foran skjerm i stedet for å gå ut er ikke greit. 

Anonymkode: 2df91...ab4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Der barna går er alle barna ute hver dag, unntaket er når uteområdet er som en skøytebane. Av og til blir det veldig kort på de aller minste. De har en gymsal, så dersom de bare er inne roterer de slik at mange av barna er innom der og får ut litt energi i løpet av dagen. 
Jeg har kommet og he tet der de har hatt skjerm. Da hadde de musikkvideo på iPaden og barn og ansatte stod å dansa. 

Anonymkode: acfa3...0d7

• Liker 1
Skrevet

altså jeg sysn det er alt for mye tv, nettbrett, spilling og sånt om dagen

selv om man er inne går det faktisk ann og finne på noe annet enn og sitte og glo

man kan bake samme, lage ting sammen, bare være kreative

Anonymkode: 3207f...509

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg reagerer litt, jeg har to barn hvor minste nå går i privat bhg. Jeg personlig mener at man ikke må ut hver dag, og særlig ikke når det regner. Men samtidig så kan det likevel være litt deilig å gå ut en tur uavhengig av været dersom det blir trøkkende stemning inne. Samtidig er jeg litt påpasselig på hva som skjer inne om vi velger å ikke gå ut. 

Den siste uken har ikke småbarna vært ute mer enn to ganger. Samtidig har de sett på skjerm på ettermiddagen de gangene de har vært inne. Jeg er heller ikke imot skjerm. Toåringen min ser på tv støtt og stadig når jeg lager middag eller om morgenen så jeg får drukket litt kaffe, men jeg bare stusser så over sammensetningen. 

De dropper å gå ut, og setter ungene foran skjermen. Det er det jeg ikke helt skjønner. Jeg kan ikke se hvordsn barna har behov for det, om de har vært inne hele dagen, hatt dupp og så skal det være skjerm? 

Jeg vet at de har lekt og sikkert hatt aktiv boltrelek, men det finnes jo mange rolige aktiviteter også. 

Det hadde jeg faktisk ikke akseptert😳

Hvorfor er de ute så lite? Her er de ute 2 ganger om dagen. Enten før lunsj og etter lunsj (de sover ute men alle sover ikke, og de som er ute er med de større barna) eller før lunsj og etter frukt. 

Aldri skjerm. De har høytaler så de kan høre på musikk. 
Skjermbruk har da ingenting på småbarnsavdeling å gjøre, det er frarådet med skjerm til de under 2 år, og de over 2 år så er det anbefalt å holde det på minimum. Hva folk gjør hjemme er en ting, men i en barnehage er det faktisk ikke ok. Barna for nok skjerm hjemme, og det skal være opp til foreldrene å avgjøre når og hvor mye. Her hadde jeg tatt en prat med styrer… Har hatt barnet mitt i en barnehage hvor det ble brukt skjerm, tok ut ungen etter flere klager om diverse greier til kommunen. 

Anonymkode: f7262...f9c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn på 1,5 har vært ute hver dag i bhg denne uken iallfall. Er vel vanlig å gå ut hver dag med mindre det er for kaldt eller for glatt?

De skal vel ikke sitte i lengre tid og se på skjerm i barnehagen? Det er jo ikke ok. Vet at det brukes litt skjerm men på den måten skal det jo ikke brukes..

Anonymkode: ce998...db8

• Liker 2
Skrevet

Min får i privat barnehage på småbarnsavdeling. De er ute hver dag fra ca kl.9.30-10.30 (1-åringene, 2-åringene er mer ute). I tillegg er de ofte ute fra ca kl.14.30/15.00 dersom de ikke har våte sko/ytterklær.

Anonymkode: 4075c...0b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt barn på 1,5 har vært ute hver dag i bhg denne uken iallfall. Er vel vanlig å gå ut hver dag med mindre det er for kaldt eller for glatt?

De skal vel ikke sitte i lengre tid og se på skjerm i barnehagen? Det er jo ikke ok. Vet at det brukes litt skjerm men på den måten skal det jo ikke brukes..

Enig. Vi har brukt å gå ut på småbarnsavdeling, har forholdt oss til kuldegrense på -10 (og sett an vær og vind selvfølgelig). Storbarn er ute når det er -20… Regnvær er jo ikke en unnskylding, de har vel regntøy og sko for å være ute 🙄 Her virker det mer som late ansatte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ikke vanlig der jeg jobber iallefall. Småbarnsavdelingene er alltid ute fra ca 0915 og frem til lunsj. Det er kun klinkis og tordenvær som stopper dem. Selvfølgelig hvis barna blir lei så får de gå inn før, men de har mange kjekke aktiviteter med dem i den tida ute. 

og så kan det godt hende de er ute etter klokka 14 også og frem til barna blir hentet. Men det varierer litt ut i fra hvilket vær det er. 

generelt i barnehagen vår blir det brukt lite skjerm. Det blir brukt i pedagogiske sammenhenger, og innholdet på skjermen blir tilpasset tema osv. alltid i sammen med en voksen.

Anonymkode: 48a75...e7d

Det er slik i bhg hvor jeg jobber også. De små pleier å være ute hver dag om omgivelsene tillater det. Vet de har satt på film for de større avdelingene, men det er såpass sjeldent at det blir sett på som kos. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det jeg reagerte på er når du sa "trøkkende stemning inne". Her er vel hele problemet. Det bør ikke være sånn inne, da er det dette du må ordne. 

Barn elsker å være hvor som helst og får masse igjen for å være inne så vel som ute om de trives.

Anonymkode: 976ea...d40

Jeg tror du misforstod, men ser nå at jeg forklarte meg uklart. Om det blir trøkkende stemning inne hos meg med mine barn, er det klart at noe må skje, og da gjør jeg tiltak enten ved å finne på noe moro inne, eller som jeg skrev - gå ut. Det er heller ikke problemstillingen, mer at barnehagen hvor barnet mitt går, at de har valgt å være inne flere dager og de blir sittende på skjerm. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

I barnehagen jeg jobber i er småbarnsavdelingene ute hver dag, med enkelte få unntak når det er såpeglatt på vinteren og sånt. 
Å ikke gå ut fordi det regner er for dårlig. Å sette barna foran skjerm i stedet for å gå ut er ikke greit. 

Anonymkode: 2df91...ab4

Ja er det glatt er det jo helt ok å være inne. Men regn er jo ikke noe farlig.. :/ jeg kjøpte jo ikke regntøyet for at det ikke skulle bli vått.. Sønnen min liker å være ute så jeg synes ikke om at han må sitte inne å se på bjørnis. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Der barna går er alle barna ute hver dag, unntaket er når uteområdet er som en skøytebane. Av og til blir det veldig kort på de aller minste. De har en gymsal, så dersom de bare er inne roterer de slik at mange av barna er innom der og får ut litt energi i løpet av dagen. 
Jeg har kommet og he tet der de har hatt skjerm. Da hadde de musikkvideo på iPaden og barn og ansatte stod å dansa. 

Føler det er helt innafor med musikkvideo og man kan danse sammen, det er jo veldig gøy 😊

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det hadde jeg faktisk ikke akseptert😳

Hvorfor er de ute så lite? Her er de ute 2 ganger om dagen. Enten før lunsj og etter lunsj (de sover ute men alle sover ikke, og de som er ute er med de større barna) eller før lunsj og etter frukt. 

Aldri skjerm. De har høytaler så de kan høre på musikk. 
Skjermbruk har da ingenting på småbarnsavdeling å gjøre, det er frarådet med skjerm til de under 2 år, og de over 2 år så er det anbefalt å holde det på minimum. Hva folk gjør hjemme er en ting, men i en barnehage er det faktisk ikke ok. Barna for nok skjerm hjemme, og det skal være opp til foreldrene å avgjøre når og hvor mye. Her hadde jeg tatt en prat med styrer… Har hatt barnet mitt i en barnehage hvor det ble brukt skjerm, tok ut ungen etter flere klager om diverse greier til kommunen. 

Jeg har ikke noe imot at de er inne en gang i blant. Jeg var veldig for at de hadde større økter inne da det var varmt ute, mest fordi mine barn ikke er flinke til å drikke vann og særlig yngste er ikke god til å ta pauser fra sola. Det er ganske stekende sol på uteplassen.. Men regn, grått og litt kaldt er jo ikke farlig i den forstand. 

Samtidig. Har ikke så imot skjerm heller, har ikke sagt noe når de har fått skjerm den siste halvtimen, men jeg har observert at det er mye skjerm og jeg forstår ikke helt sammenhengen for det pedagogiske arbeidet, så jeg vurderer faktisk å spørre pedagogisk leder - før jeg snakker med styrer.. For jeg takler ikke henne like godt 😅 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt skjerm er ok, men synes det er ganske ofte når jeg kommer og henter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Vi har brukt å gå ut på småbarnsavdeling, har forholdt oss til kuldegrense på -10 (og sett an vær og vind selvfølgelig). Storbarn er ute når det er -20… Regnvær er jo ikke en unnskylding, de har vel regntøy og sko for å være ute 🙄 Her virker det mer som late ansatte.

Jeg har inntrykk av at kulturen i bhg kan være litt tilbakeholdene på aktiviteter ja. Det er mye mobilbruk (jeg forstår at de må bruke mobilen på å stemple barn inn og ut, loggføring etc, men de póster bilder på facebook i eninga... 

Derimot synes jeg de er flinke til å ha felles prosjekter for barna, de er gode til å ha litt felles lærerike organiserte aktiviteter, og masse frilek, så sånn sett er jeg jo fornøyd. 

Er bare nå de siste ukene at det har vært mye skjerm.. Og lite ute. Litt frustrerende å se skoa til sønnen min urørt etter jeg satte dem pent i hylla og regntøyet som ny. 

Skrevet

I barnehagen (privat) jeg jobber i er alle avdelingene ute hver dag. Både småbarn og storbarn. Unntaket med å gå ut er hvis det er klinkis på uteområdet, sterk storm eller tordenvær, da er det sikkerheten som kommer først. Inne har vi mange gode pedagogiske opplegg sammen med barna i tråd med rammeplanen og frilek. Det samme gjelder ute der barna har frilek og pedagogisk opplegg med tilstedeværende voksne. Hvis vi har på skjerm på storbarn så er det pedagogisk opplegg sammen med voksne som er årsaken og i korte perioder. 

Anonymkode: b996b...0a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I barnehagen (privat) jeg jobber i er alle avdelingene ute hver dag. Både småbarn og storbarn. Unntaket med å gå ut er hvis det er klinkis på uteområdet, sterk storm eller tordenvær, da er det sikkerheten som kommer først. Inne har vi mange gode pedagogiske opplegg sammen med barna i tråd med rammeplanen og frilek. Det samme gjelder ute der barna har frilek og pedagogisk opplegg med tilstedeværende voksne. Hvis vi har på skjerm på storbarn så er det pedagogisk opplegg sammen med voksne som er årsaken og i korte perioder. 

Anonymkode: b996b...0a0

Er det innafor å spørre hva den pedagogiske bakgrunnen er for å se bjørnis på skjerm hver dag? Jeg forstår at det er brannvernuke, og at bjørnis er flott,... Men hver dag.. 😨

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Føler det er helt innafor med musikkvideo og man kan danse sammen, det er jo veldig gøy 😊

Ja, så det har jeg aldri reagert på. 

De eldre barna drar en gang i uka til et annet lokale, et annet sted i byen. Der er de hovedsakelig ute hele dagen, og minimale muligheter innendørs, så der har de av og til «kino» som rolig aktivitet etter lunsj før de går ut igjen. Det synes jeg er innafor, men det blir jo noe helt annet enn du beskriver. 30 min en gang i måneden midt på en dag full av tur og uteaktivitet(lunsjen spises oftest ute) er noe annet enn hver dag. 

Skrevet

Med mindre det er ekstrem vær, synes jeg de bør være ute en tur hver dag. Ikke nødvendigvis lenge, men noe.

I bhg har de ikke bruk for skjerm. Det er nok å leke med og mange å leke sammen med. 

Anonymkode: ec6ee...8fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jobber på småbarnsavdeling, og vi er ute 1-2 ganger hver dag! Eneste som stopper oss er torden og såpeglatt.. Og ekstremt mye vind. Regn er bare gøy! 

Skjerm ser vi på ekstremt sjelden. Er snakk om et par ganger i året. 

Du kan spørre de om hvorfor de ser så mye på skjerm, og er så lite ute.. Det skal jo være pedagogisk. 

Anonymkode: bb7aa...a3c

Skrevet

Det høres ærlig talt ut som bekvemmelighet for de voksne…

Tipper de voksne hater å være ute i regnvær, og skjerm blir en lett løsning når ungene er hypre og fulle av innestengt energi på slutten av dagen.

Anonymkode: 06b63...522

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også reagert. Jeg har to barn i barnehage, og jobber i småbarnsavdeling selv. Og jeg tenker både at det å ikke gå ut en gang i blant, og å vise barna noe på skjerm en gang i blant er ok. Men dette høres ut som for mye av begge deler. Skjermbruken bør være minimal i en småbarnsavdeling, sett opp mot retningslinjene for skjermbruk og småbarn.

Hos oss kan vi finne på å vise bilde av noe vi har som tema, f.eks. insekter, på en ipad i stedet for i en bok innimellom. Ellers bruker vi den ipaden kun til registreringer i appen vår, og ikke direkte med barna. Og når det gjelder utetid så hender det på enkelte veldig travle dager, hvor vi f.eks. holdt på med en aktivitet som funket fint på formiddagen, det striregner og klokka går, at vi ikke går ut. Gjerne i perioder hvor vi har en barnegruppe som er ung, og ikke spesielt glad i å være ute i dårlig vær. Evt. deler vi oss, så de barna som trives best ute går ut og resten blir inne. Men til nå i år har vi ikke vært inne en hel dag, det pleier å komme senere når høsten blir ordentlig ruskete, eller det når det er såpeglatt eller snør og blåser masse på vinterstid.

Jeg ville tatt opp dette med barnehagen, og hørt hvordan de begrunner det. 

Anonymkode: 15c4b...f0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg hadde også reagert. Jeg har to barn i barnehage, og jobber i småbarnsavdeling selv. Og jeg tenker både at det å ikke gå ut en gang i blant, og å vise barna noe på skjerm en gang i blant er ok. Men dette høres ut som for mye av begge deler. Skjermbruken bør være minimal i en småbarnsavdeling, sett opp mot retningslinjene for skjermbruk og småbarn.

Hos oss kan vi finne på å vise bilde av noe vi har som tema, f.eks. insekter, på en ipad i stedet for i en bok innimellom. Ellers bruker vi den ipaden kun til registreringer i appen vår, og ikke direkte med barna. Og når det gjelder utetid så hender det på enkelte veldig travle dager, hvor vi f.eks. holdt på med en aktivitet som funket fint på formiddagen, det striregner og klokka går, at vi ikke går ut. Gjerne i perioder hvor vi har en barnegruppe som er ung, og ikke spesielt glad i å være ute i dårlig vær. Evt. deler vi oss, så de barna som trives best ute går ut og resten blir inne. Men til nå i år har vi ikke vært inne en hel dag, det pleier å komme senere når høsten blir ordentlig ruskete, eller det når det er såpeglatt eller snør og blåser masse på vinterstid.

Jeg ville tatt opp dette med barnehagen, og hørt hvordan de begrunner det. 

Anonymkode: 15c4b...f0d

Ja for det er jo denne skjermen som blir erstattet med utetid. Og særlig man skal ha skjerm så lite som mulig for de på to år, det er veldig mange der som er under to år, og da frarådes det jo, så jeg skjønner ikke hvordsn de begrunner det. 

De to siste dagene han har blitt hentet har de lekt, så det er flott. Må likevel spørre for det vært en del skjerm d siste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...