Gå til innhold

Et barn i barnehagen i avdeling med min datter blir kledd som en jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal kategorisere dette innlegget, men jeg skriver bare her. 

Jeg har flere ganger observert en gutt på (3 år) i samme barnehage og avdeling som min datter i jenteklær. Og da mener jeg særlig kjoler og bøyler med rosa glitter og lignede. Dette har jeg sett hver gang jeg har sett gutten. Jeg synes dette er ekstremt rart. En 3 åring er ikke i stand til å stilling til sin seksuelle legning eller til å forstå hva slike ting betyr. Jeg synes dette er svært rart, og jeg reagerer på at ingen i barnehagen sier noe. Dette er ikke normalt - og ser nesten ut som mishandling av noe slag. Jeg forstår at barn leker med forskjellige ting uavhengig av om det er biler eller dukker, men her er det faktisk snakk om å kle en gutt i jenteklær som ikke er i stand til å ta stilling til spørsmål om legning og seksualitet.

Hvor går egentlig grensen for når man kan melde inn noe til barnevernet? Moren har jeg hilst på en gang, og hen er trans. Hvis dette er tilfelle så er jo det en grunn til å tro at barnet blir fortalt hva han skal være? 

Anonymkode: f57c7...d06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må være et tulleinnlegg. Skjerp deg

Anonymkode: 72536...3a9

• Liker 21
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva har det med legning og seksualitet å gjøre? Er helt vanlig at gutter i den alderen vil gå med kjole (kle ut seg). Er vel ikke noe å reagere på.. 

Anonymkode: c9b36...cfe

• Liker 17
Skrevet

Sikker på at det har noe med legning å gjøre? 

Jeg tviler, hvis en 3åring vil ha på kjole, så har han sikkert veldig sterke meninger om det, hans valg. 

Er ikke så rart at en gutt liker glitter å glade farger? 

Anonymkode: abc9a...9bc

• Liker 12
Skrevet

Dette er et åpenbart agn men jeg klarer ikke dy meg: kjønnsuttrykk er ikke det samme som legning og det har ingenting med seksualitet å gjøre.

Anonymkode: 37c28...142

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, og så? Klart barn kan gå i både kjoler og rosa. Klær har ikke kjønn.

Til info har det du omtaler som seksuell legning ingenting med kjønnsidentitet å gjøre, og begge deler er det nok for tidlig å si noe om her siden barnet er såpass lite.

La barn være barn og gå i det de vil.

Anonymkode: a832e...c5c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må være et tulleinnlegg. Skjerp deg

Anonymkode: 72536...3a9

Det er ikke et tulleinnlegg. Dette er dessverre en realitet for en liten gutt i barnehagen. 

Skrevet

Så en 3årig jente kan ønske å være kledd som prinsesse, men hvis en gutt ønsker det så tenker du automatisk på seksualitet.. Wow. 

Sånne som deg burde levd på tiden kvinner begynte å gå med bukser. 

Anonymkode: 0880d...4df

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og så? Klart barn kan gå i både kjoler og rosa. Klær har ikke kjønn.

Til info har det du omtaler som seksuell legning ingenting med kjønnsidentitet å gjøre, og begge deler er det nok for tidlig å si noe om her siden barnet er såpass lite.

La barn være barn og gå i det de vil.

Jeg studerer ikke kjønnsteori, så jeg henger meg ikke opp i hva kjønnsidentitet og kjønn betyr. Jeg henger meg opp i at moren til barnet, som trans, behandler sitt barn som trans når han mulig ikke er det. Bare fordi moren er det betyr ikke det at ungen er det. 

Skrevet

Klær er ikke seksuell legning. Klær er stoffstykker og de er ikke farlige.

Anonymkode: 653e3...dea

• Liker 7
Skrevet

Vel min gutt gutt gikk 4 år i barnehagen med rosa klær l,klær med my little pony, neglakk etc...so...vet du hva det heter tekstil og farge...vet du hvem som gjør dette til gutte og jenter ting..DU...slike som deg ..og jeg kan si deg av dette har min gutt som nå er 11 år blitt mer selvsikker og driter i hva andre mener om han

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor jeg skal kategorisere dette innlegget, men jeg skriver bare her. 

Jeg har flere ganger observert en gutt på (3 år) i samme barnehage og avdeling som min datter i jenteklær. Og da mener jeg særlig kjoler og bøyler med rosa glitter og lignede. Dette har jeg sett hver gang jeg har sett gutten. Jeg synes dette er ekstremt rart. En 3 åring er ikke i stand til å stilling til sin seksuelle legning eller til å forstå hva slike ting betyr. Jeg synes dette er svært rart, og jeg reagerer på at ingen i barnehagen sier noe. Dette er ikke normalt - og ser nesten ut som mishandling av noe slag. Jeg forstår at barn leker med forskjellige ting uavhengig av om det er biler eller dukker, men her er det faktisk snakk om å kle en gutt i jenteklær som ikke er i stand til å ta stilling til spørsmål om legning og seksualitet.

Hvor går egentlig grensen for når man kan melde inn noe til barnevernet? Moren har jeg hilst på en gang, og hen er trans. Hvis dette er tilfelle så er jo det en grunn til å tro at barnet blir fortalt hva han skal være? 

Å synke så lavt bare å for å få inn et trolleinnlegg sier ikke rent lite om deg som person.

Anonymkode: 85219...af4

• Liker 3
Skrevet

Det er vanlig at treåringer vil ha på kjole og glitter.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror på deg! Jobber selv i bhg og der er det en gutt som ofte kommer med kjole. Han har ingen eldre søsken han kan ha lånt kjoler av, så det må ha vært hans eget valg om å kjøpe denne kjolen.

Jeg synes også det er litt snålt, men viser det ikke og sier selvsagt ingenting. Bare later som om den ikke der. For det er jobben min å behandle han likt uansett hva han måtte ha på seg.

Ser ikke på dette som omsorgssvikt på noen måte, med mindre jeg hadde sett/ hørt at han ble tvunget av foreldrene til å kle seg slik mot sin vilje.

Anonymkode: fb2fd...b21

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde det samme i vår Bhg. Foreldrene tillot gutten også ta øredobber med klassisk jentepreg. På Bhgbildene kledde de han opp i fullt rosa opplegg med hårbøyle. 

3 år senere er han kledd som gutt igjen. Han lekte forøvrig kun med guttene i tre tre årene før - jeg syntes det var absurd at foreldrene på sett og vis forsøkte å lage et problem ut av gutten. 

skjønner at barn skal få være barn - men. Altså. Jeg lar ikke ungene gå i hva de vil, hvor de vil - alt til tid og sted. En treåring er ikke i stand til å ta standpunkt til kjønnsidentitet. 

Anonymkode: dfb44...211

• Liker 2
Skrevet

Min 4 åring elsker rosa, glitter og alt han kan pynte seg med. Favorittgenseren er rosa med frostmotiv i paljetter…Han elsker også å kle seg ut i prinsessekjoler hjemme. Det er ikke noe mer rart med det enn at han har en to år eldre søster som han forguder, og helst vil være helt lik. 
Ser ikke på dette som noe med legning eller noe annet, og ja jeg hadde også latt han gå i barnehagen med kjole hvis han hadde lyst til det…

Anonymkode: 36bc0...1e4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg studerer ikke kjønnsteori, så jeg henger meg ikke opp i hva kjønnsidentitet og kjønn betyr. Jeg henger meg opp i at moren til barnet, som trans, behandler sitt barn som trans når han mulig ikke er det. Bare fordi moren er det betyr ikke det at ungen er det. 

Det er ingen som «blir trans» av å gå i kjole som barn. Regner ikke med du slår like hardt ned på jentebarn som går i bukser - et tradisjonelt mannlig plagg?

Sannsynligvis går ungen i kjole/rosa fordi HAN vil det. Har du prøvd å tvinge unger til å ha på klær de ikke vil? Et mareritt uten like.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi hadde det samme i vår Bhg. Foreldrene tillot gutten også ta øredobber med klassisk jentepreg. På Bhgbildene kledde de han opp i fullt rosa opplegg med hårbøyle. 

3 år senere er han kledd som gutt igjen. Han lekte forøvrig kun med guttene i tre tre årene før - jeg syntes det var absurd at foreldrene på sett og vis forsøkte å lage et problem ut av gutten. 

skjønner at barn skal få være barn - men. Altså. Jeg lar ikke ungene gå i hva de vil, hvor de vil - alt til tid og sted. En treåring er ikke i stand til å ta standpunkt til kjønnsidentitet. 

Anonymkode: dfb44...211

Så du mener at gutten 100 vet at han vil gå i gutteklær da?  At han vet 100 at han er gutt.....eller..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nettopp! Dette har ingenting med legning, kun hva barnet liker. 

Anonymkode: c86d3...249

• Liker 1
Skrevet

Temmelig arrogant av deg å tro at du vet mer og barnets situasjon enn samtlige av de ansatte i barnehagen. 

Min erfaring er at unge barn gjerne går med det de liker. Kanskje har han arvet klærne av en storesøster han forguder. 

Anonymkode: f820a...b8d

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...