Gå til innhold

Dere som kjøper klumpsand til katten… hvor ofte bytter dere ut alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper den dyreste klumpsanda for å unngå lukt, men ser mange mener at man bør bytte ut all sanda en gang i uka…

Hvor ofte bytter dere ut alt?

Anonymkode: 69b25...6d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett ved behov.

Det endret seg etter årstid og antall katter. Har kun fjernet klumper i 1 mnd. midt på sommeren. Har også byttet alt etter en uke. Jeg ville sett det an.  Og så har det litt med katten å gjøre også.

Den særeste katten jeg hadde var det voldsomt mye jobb med kattedoen til. Hun byttet jeg sanden til oftere enn hver uke.

Anonymkode: 73e7e...568

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stort sett ved behov.

Det endret seg etter årstid og antall katter. Har kun fjernet klumper i 1 mnd. midt på sommeren. Har også byttet alt etter en uke. Jeg ville sett det an.  Og så har det litt med katten å gjøre også.

Den særeste katten jeg hadde var det voldsomt mye jobb med kattedoen til. Hun byttet jeg sanden til oftere enn hver uke.

Anonymkode: 73e7e...568

Hvordan vet du at sanda må byttes? Hvor full pleier du å gjøre kassa?

Skrevet

Fjerner klumpene dag for dag, og fyller på ny sand, tømmer kassen helt og vasker den annenhver uke!

Skrevet

Kommer an på sanden! Dyr sand av bra kvalitet, trenger ikke å bytte alt oftere enn kanskje en gang i halvåret. Går helt fint. Men må fjerne bæsj og klumper hver dag. Kattesand som Tidy Cats eller Everclean. 

Nå bruker vi pellets og der er det et annet system, der bytter man alt hver uke.

Anonymkode: e4589...b63

• Liker 2
Skrevet
Anciol skrev (3 minutter siden):

Fjerner klumpene dag for dag, og fyller på ny sand, tømmer kassen helt og vasker den annenhver uke!

Hvordan vasker du doen? Tar du den ut og spyler? Og hvilken sand bruker du? 

Skrevet

Jeg bytter aldri ut all sanda. Når jeg fjerner klumpene så er jo resten av sanda ren. Jeg fjerner klumpene og fyller på med mer sand etterhvert som det minker. En gang i blant tømmer jeg ut sanda for å vaske kassene. Men da heller jeg den brukte sanda tilbake i kassene etterpå. 

Anonymkode: 9123f...7e4

• Liker 1
Skrevet

Slo på varmekablene i går jeg, med dette høstværet og negative strømpriser. Tenkte ikke på at jeg hadde fått katt siden sist jeg brukte de... Plutselig ble det lukt!! Noen tips? Hjelper det å sette kattedoen på noe? 

Bruker forøvrig EverClean

Anonymkode: 0bba5...47d

Skrevet

Bruker Everclean, bytter aldri ut all sanden. Renser og fyller på etter behov. Av og til, vasker jeg doen, og da heller jeg først alt sammen over til en midlertidig do (litt mindre og av dårligere kvalitet). Tenker på sikt å ha to, og rullere litt oftere så jeg kan holde dem renere.

Anonymkode: 5d938...817

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bytter aldri ut all sanda. Når jeg fjerner klumpene så er jo resten av sanda ren. Jeg fjerner klumpene og fyller på med mer sand etterhvert som det minker. En gang i blant tømmer jeg ut sanda for å vaske kassene. Men da heller jeg den brukte sanda tilbake i kassene etterpå. 

Anonymkode: 9123f...7e4

Samme gjør jeg. 

Anonymkode: c1726...d21

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vasker du doen? Tar du den ut og spyler? Og hvilken sand bruker du? 

Tømmer doinnholdet i en pose, før jeg spyler kassen og vasker den utenfor  med Klar baderomsspray og vann, så tørker jeg den med et stygt gammelt fillet håndkle, og tar på frisk sand :) Sanden jeg bruker er fra Europris og heter MaxCat kattesand .

Endret av Anciol
Skrevet

Har en katt som gjør fra seg en gang i blant.  Hatt katten og sanden i 16 år, aldri byttet.  Bare fyller på.

Anonymkode: 10cd7...cb6

Skrevet

Har 3 kattunger og må jeg fjerne avføring minst 6x per dag siden 2 av dem nekter å gå om det er møkkete etter den første. Bytter på 2 doer og tømmer sanden helt etter en ukes tid. Selve doen vaskes ved behov langs kantene (1-2x per dag). 

Anonymkode: 793a5...4f2

Skrevet

I starten gjorde jeg det ca. en gang per mnd, når eska var tom, før jeg begynte på ny eske. 

Nå bytter jeg aldri ut alt. Katten min vil ikke lenger bruke kassen sin hvis det bare er ny sand der, jeg må blande den nye inn i den gamle, hvis det er for mye ny sand får jeg mjaueproteser og dostreik. 

Jeg heller ut alt og vasker kassen når det ser nødvendig ut, et par-tre ganger i året cirka. 

Anonymkode: e793f...3fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper den dyreste klumpsanda for å unngå lukt, men ser mange mener at man bør bytte ut all sanda en gang i uka…

Hvor ofte bytter dere ut alt?

En gang i halvåret kanskje 😅 Har utekatt da, så bruker ikke doen hver dag. 

Anonymkode: 8d84c...8bc

Skrevet

Rusta sin sand synes jeg er like bra som de dyre. 

Merker aldri lukt, men tømmer så klart kassa hver dag.

Fyller på sand når det minker og skifter alt for å vaske kassa ca hver 3 mnd.

Anonymkode: 00f5a...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Slo på varmekablene i går jeg, med dette høstværet og negative strømpriser. Tenkte ikke på at jeg hadde fått katt siden sist jeg brukte de... Plutselig ble det lukt!! Noen tips? Hjelper det å sette kattedoen på noe? 

Bruker forøvrig EverClean

Anonymkode: 0bba5...47d

Ikke sett den på gulv med varmekabler. Ev må du ha noe som isolerer under, eks isopor. 

Anonymkode: 74141...d06

Skrevet

Jeg bruker hundeposer til å ha klumpene i når jeg rengjør doen til katten. Enkelt og greit.

Anonymkode: b510a...250

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg bruker hundeposer til å ha klumpene i når jeg rengjør doen til katten. Enkelt og greit.

Anonymkode: b510a...250

Enig. Og så tar den i søpla ute med en gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke sett den på gulv med varmekabler. Ev må du ha noe som isolerer under, eks isopor. 

Anonymkode: 74141...d06

Ville ikke brukt isopor, da kablene vel kan ta skade av det? Jeg ville satt den på en rist el slik at den kommer opp fra gulvet. 

Anonymkode: c1726...d21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...