Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Dette er fælt å lese, tenker på de som sitter igjen. familien til jenta....stakkars. Les Her
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #2 Skrevet 22. januar 2006 Sikkert ganske ille for familien til den som drepte også...uansett, en forfærdelig sak. kjenner jeg blir helt kvalm av å tenke på det. Hva skjer med verden?? Hva får et menneske til å gjøre noe så grusomt?? Kjenner jeg blir litt redd..
Gjest christineemily Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Det er slik vi vegrer oss for å tro at vil skje i vårt land... Hva i all verden får en 17år gammel gutt til å ødelegge livet sitt på den måten??? Kan ikke forestille meg hvordan dette må være for de pårørende! - Eller familien til gjerningsmannen heller Tragisk!
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #4 Skrevet 22. januar 2006 Det er slik vi vegrer oss for å tro at vil skje i vårt land... ← Ikke enig. Slike tragisek dødsfall har og vil alltid skje, i alle land til enhver tid. Uheldigvis.
Gjest Oppgitt Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Og hva faen gjør en 17-åring med våpen? Og hva pokker får drittunger til å tro de kan tilrane seg makt på den måten? Ikke kom og si det ikke henger sammen med den sinnsyke dyrkingen vi driver med av barna våre, dette er Idol-generasjonen på sitt verste. Totalt manglende mestring av nære relasjoner pga oppløste, sammensatte familier (ego voksne), opphøyelse av egen betydning og null respekt for andre mennesker. Vi kommer garamtert til å se mer av slike saker... dette er bare starten.
Gjest Very Victoria Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 (endret) Tragisk sak, hva gjør en 17 åring med håndvåpen?! Innlegget er redigert for spekulasjoner Remyline Moderator Endret 23. januar 2006 av Remyline
LilleMy28 Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 Normalt er det 21-års grense på å få ha våpen, og det er ganske strenge regler for oppbevaring. Og dette er en vanlig gutt som neppe har brukt masse tid og penger på å kjøpe seg våpen på det svarte markedet. Eneste som kan stoppe slike tragedier er enda strengere regler rundt hvem som har lov til å ha våpen! Det er for slepphendt i forhold til alle de som er med i våpenklubber og jaktlag. Gang på gang når slikt skjer så viser det seg at det har vært for enkel tilgang til våpen..... Føler med begge familiene og venner....
Gjest Aloha Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Hadde jeg fått bestemme så skulle INGEN hatt tilgang til våpen, uansett alder, med mindre man var i politiet, Forsvaret el.l.!!! Hva skal mannen i gata med det? Vi ser jo hva det blir brukt til!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Jeg har litt problemer med å diskutere på KG, for mye av det jeg tenker hører til under det KG kaller "spekulasjoner". Derfor avstår jeg fra å si noe her, og trekker inn i ufarlige tråder som kjæledyr, samliv, hus og hage.
Cata Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Skjønner ikke at det går an... For det første skjønner jeg ikke hva som kan få en normal guttunge til å ville skyte kjæresten sin. Krangel, javel - det er sånt som kan skje, men skyte..? Og selv i dag så er det vel de færreste som går rundt med pistol på innerlomma, bare sånn i tilfelle man skulle få lyst til å skyte noen en lørdagskveld.
Gjest christineemily Skrevet 24. januar 2006 #12 Skrevet 24. januar 2006 Og selv i dag så er det vel de færreste som går rundt med pistol på innerlomma, bare sånn i tilfelle man skulle få lyst til å skyte noen en lørdagskveld. ← Ja, nettopp! Det kan en jo spørre seg om! Hvorfor i allverden gjorde han det???
Gjest Oppgitt Skrevet 24. januar 2006 #13 Skrevet 24. januar 2006 DET er nå en ting, hvordan han fikk tak i våpen, det flyter vel like lett som stoff. Men fra å ha en pistol på lomma til å faktisk begå den handlingen å trekke på avtrekkeren mot din egen kjæreste - fordi hun snakket med eksen? iflg en avis. Det er en slik skrikende mangel på impulskontroll, en slik manglende evne til å håndtere negative følelser konstruktivt, at det er helt skremmende. Og derfor - hvor har hans rollemodeller vært, hvem har vært rollemodellene og hva manglet i hans utvikling? Friske mennesker med vanlig ballast i følelseslivet begår vel ikke slike handlinger uansett om frustrasjonen bunner i sjalusi eller hva det nå måtte være. Man skyter ikke folk fordi man er i dårlig humør. Man skyter ikke folk, punktum.
Gjest Gamle Alex Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Han fant pistolen hjemme!! Det var faren sin. Lovlig regisrert
Gjest Varg-Menja Skrevet 24. januar 2006 #15 Skrevet 24. januar 2006 DET er nå en ting, hvordan han fikk tak i våpen, det flyter vel like lett som stoff. ← Det gjør faktisk ikke det. Det finnes ett begrenset antall ulovlige våpen i Norge/Sverige, og disse sirkulerer. Dette ser politiet bla ved at samme våpen kan ha blitt brukt i ett titalls kriminelle handlinger. Og for å få tak i våpen må du ha gode kontakter. Dersom man får tilbud om ett illegalt våpen utrolig billig, så bør man hvertfall ikke kjøpe det, da har det sannsynligvis blitt brukt til noe veldig kriminelt, og noen ønsker å kvitte seg med det. (Som feks Palme-drapet, eller Orderud-saken.) Men våpenet i denne saken var som allerede nevnt legalt.
Gjest jente Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 Jeg synes nå faktisk ikke at det er så utrolig rart jeg da. Det er ikke akkurat den første gangen at tenåringer i Norge har drept, og det kjæresten, bestevennen, god kamerat etc. Jeg husker at jeg trodde jeg skulle bli en av de i den kategorien da jeg var 17. Det fantes en gal eks-kjæreste og det dobbeldrapet i Ålesund hadde nettopp vært. Grøss. Utrolig tragisk at denne jenta ble en del av statistikken. Jeg tror det har mye med at gutter i alderen 16 - 22 utforsker mye med alkohol (narkotika) og jenter og sånt, men har liten livserfaring, liten erfaring med å se livet i helhet, og liten eller mangelfull oppdragelse på det å være empatisk eller det å la være å være aggresiv, tøff og utfordrende. Fra USA vet jeg at noen av de som topper statistikk for å være mishandlet av partneren, er jenter i alderen 14-18 år. Og de har vel forklart mye med at gutter i den alderen har stor mangel av impulskontroll. Og impulskontroll er noe man lærer seg.
mixci Skrevet 24. januar 2006 #17 Skrevet 24. januar 2006 Det er utrolig kjipt å lese om alt so omhandler denne saken. For alle som ikke har fått det med seg, så var det faren til kjæresten sin pistol, ikke noe som han har fått tilgang til på det sorte markedet. Men selvfølgelig, det er sikkert like lett å få tak i skytevåpen som narkotika, det er bare sånn verden er blitt. Det som burde bli diskutert her er hvordan faren har oppbevart sitt skytevåpen sidn sønnen har fått alt for lett tilgang til den. Det jeg synes er mest ekkelt med det hele, er at egentlig alle kan gjøre noe slikt. Denne gutten var en hvem som helst gutt på gata med sikkert ett godt liv og nå er folk blitt mer oppmerksom på dette. Folk blir paranoide, og det er ikke bra. Kjenner jeg blir litt redd selv og, og kommer nok til å være mye snillere når jeg går ut på lørdag, med både kjente og ukjente. Kanskje jeg og er blitt paranoid.... Synes uansett at dette er en oppvekker for alle.
Gjest Varg-Menja Skrevet 29. januar 2006 #18 Skrevet 29. januar 2006 Det som burde bli diskutert her er hvordan faren har oppbevart sitt skytevåpen sidn sønnen har fått alt for lett tilgang til den. ← Vil bare nevne at den trenger ikke å ha blitt oppbevart uforsvarlig for at sønnen skal ha fått tak i det, så det er farlig å trekke kjappe konklusjoner i en slik sak. Dersom ett våpen låses inne i våpenskap så finnes det en nøkkel til dette i huset, og man er ikke pliktig til å holde denne skjult for barna sine. Den skal bare ikke befinne seg på ett opplagt sted for uvedkommende som eventuelt kommer inn i huset. Min far har alltid vært nøye med slikt, men dersom jeg noen gang hadde villet hadde jeg alltid kunnet få tak i ett våpen midt på natta. Og man kan heller ikke kreve av folk at de skal se på medlemmer i sin egen husstand som potensielle mordere, norsk lov tar utgangspunkt i at man bør kunne stole på venner og familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå