AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Jeg har økonomisk utdanning men svært liten interesse for detaljer rundt tall, som regnskap krever, og misliker personaldelen som kommer med lønnsarbeid. I tillegg får jeg hodepine som verken trening eller hevsenkpult kurerer. Fordelen med kontorjobb er 8-4 når man har barn i barnehage og skolealder, men ulempen er jo at jeg mistrives hver dag fra 8-4... Jeg har vurdert å studere sosialt arbeid, men redd det blir mye det samme med kontor og misfornøyde "brukere". Eventuelt barnehage da jeg liker pedagogikk, prate med barn etc- men det fraråder jo alle i alle fora snart. Alternativt mastergrad i det jeg allerede har, økonomi, men vet ikke om det gjør det bedre eller verre å bli sivøk. Vil jo gjerne ha tid med barna mine også. Har noen tips til hva jeg kan gjøre når jeg er så lei og nærmest syk av den retningen utdannelsen og erfaringen min har endt med? Anonymkode: 6414b...c91
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Hvor jobber du? Kanskje det er utviklingsmuligheter der du jobber, f eks komme deg over på mer personalsakef (ikke bare lønn)? Kanskje det går noen prosjekter du kan bli med i? Jobbe med dokumentsikkerrhet og arkiv? Hospitere på en fagavdeling? Anonymkode: b9851...6f4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 Hvis du mistrives med tall så er i hvert fall ikke mer økonomi-utdanning veien å gå. Hva med å studere IT? Da slipper du tall. Du slipper å forholde deg til brukere. Du kan jobbe hjemmefra så mye du vil. Du tjener lett dobbelt av hva du tjener i dag. Alt du trenger er å investere i 3 års studier. Det kan virke mye, men sett i forhold til at dette handler om resten av livet ditt, så er virkelig ikke 3 år så mye. Ja du må ofre noe i 3 år, men går du virkelig inn for det så får du det til. Anonymkode: b8b0e...b09 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor jobber du? Kanskje det er utviklingsmuligheter der du jobber, f eks komme deg over på mer personalsakef (ikke bare lønn)? Kanskje det går noen prosjekter du kan bli med i? Jobbe med dokumentsikkerrhet og arkiv? Hospitere på en fagavdeling? Anonymkode: b9851...6f4 Det er dessverre ingen mulighet for dette der jeg jobber nå, og det er også litt demotiverende. Får lassevis med oppgaver som andre ikke orker, som er midt i blinken for noen som kanskje liker regnskap og "småpirk" men ikke meg... AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du mistrives med tall så er i hvert fall ikke mer økonomi-utdanning veien å gå. Hva med å studere IT? Da slipper du tall. Du slipper å forholde deg til brukere. Du kan jobbe hjemmefra så mye du vil. Du tjener lett dobbelt av hva du tjener i dag. Alt du trenger er å investere i 3 års studier. Det kan virke mye, men sett i forhold til at dette handler om resten av livet ditt, så er virkelig ikke 3 år så mye. Ja du må ofre noe i 3 år, men går du virkelig inn for det så får du det til. Anonymkode: b8b0e...b09 Har tenkt på det, men har ikke spesielt gode mattekunnskaper. Fikk vel D eller E på økonomimatte, og så vidt en 4er på praktisk vgs matte, har tenkt at da er IT håpløst for meg? Har iallefall sett noen IT studier som krever helst Rmatte, den har jeg helt ærlig ikke sjans til å bestå Anonymkode: 6414b...c91
Warg Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 Jeg har uheldigvis ikke så gode råd å komme med, men det du opplever er et veldig vanlig problem. Fokus på å fullføre en utdanning selv om man mangler en indre driv og så en krypende misnøye som i mange tilfeller fører til en følelse av «manglene muligheter» Jeg vil bare at du ikke skal gi opp, mulighetene dine er der, du ser de bare ikke akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 Warg skrev (21 minutter siden): Jeg har uheldigvis ikke så gode råd å komme med, men det du opplever er et veldig vanlig problem. Fokus på å fullføre en utdanning selv om man mangler en indre driv og så en krypende misnøye som i mange tilfeller fører til en følelse av «manglene muligheter» Jeg vil bare at du ikke skal gi opp, mulighetene dine er der, du ser de bare ikke akkurat nå. Setter pris på feedbacken likevel, tror og håper du har rett. Takk! Du har rett, hadde definitivt ingen indre driv da jeg studerte, bare "studere for å ha noe å bygge på" og så ble jeg visst værende i "bransjen".. Anonymkode: 6414b...c91
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Har du forøkt å reflektere over hva som gir deg et indre driv eller hva du holder på med når tiden "forsvinner" fordi det du holder på med gir deg noe? Anonymkode: fc8eb...151 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 Ville definitivt gått for IT. Ikke la gmale matematikk-synder stoppe deg. Gjør noe med det. Ofte er matematikk mye mer forståelig når man er eldre og mer motivert. Hvis du skal ta opp karakter fra vgs så er det det eneste du gjør og det eneste du trenger å konsentrere deg om. Da blir resultatet som oftest veldig bra. Særlig hvis du meleder deg opp hos en privatskole som som gir garanti på at du vil bestp S1+S2. Gjør du det fra vårhalvåret kan du begynne på IT studier allerede neste høst. Anonymkode: 7bcfc...556 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du forøkt å reflektere over hva som gir deg et indre driv eller hva du holder på med når tiden "forsvinner" fordi det du holder på med gir deg noe? Anonymkode: fc8eb...151 Ja, når jeg driver med problemløsing på andre områder enn tall og matte feks finne ut mye om et emne og bruke det i problemløsing, og når jeg prater med folk og hjelper dem/gir dem råd, i tillegg til sånne typiske greier som når jeg holder på med musikk eller leser en god bok eller lager en matrett, men det skal noe til å gjøre karriere av det da (kan jo bli litteraturviter eller kokk men så var det det med jobbmuligheter, arb.tid osv) Men ut fra førstnevnte punktene har jeg tenkt litt på sosialt arbeid. Jeg er ingen typisk omsorgsperson typ sykepleier, men jeg liker å støtte og rådgi folk i vanskelige situasjoner og er flink å holde hodet kaldt i slike tilfeller. Men er usikker, vanskelig å vite noe en ikke har vært borti i det heeeele tatt. Anonymkode: 6414b...c91 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville definitivt gått for IT. Ikke la gmale matematikk-synder stoppe deg. Gjør noe med det. Ofte er matematikk mye mer forståelig når man er eldre og mer motivert. Hvis du skal ta opp karakter fra vgs så er det det eneste du gjør og det eneste du trenger å konsentrere deg om. Da blir resultatet som oftest veldig bra. Særlig hvis du meleder deg opp hos en privatskole som som gir garanti på at du vil bestp S1+S2. Gjør du det fra vårhalvåret kan du begynne på IT studier allerede neste høst. Anonymkode: 7bcfc...556 Har forsøkt å lære meg det på egen hånd men jeg mener alvor når jeg sier at det er like tungt nå i 30årene som da jeg var 20, dessverre har heller ikke motivasjon for noe som krever matte- hadde jeg vært god i matte hadde jeg vurdert bioingeniør også, men jeg har veldig lite anlegg for matematisk tenkning. Anonymkode: 6414b...c91
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Jeg jobbet på økonomiavdeling der jeg hadde lønn og regnskap i noen få år, og det var de verste årene i mitt liv. Og ja jeg ble syk. Gikk sakte men sikkert inn i en dyp depresjon der alt føltes meningsløst fra jeg våknet til jeg la meg. Det ER ikke for alle, og du bør virkelig kjenne etter om det er verdt den såkalte kjekke arbeidstiden, eller om du kunne jobbet en annen plass med litt mer ugunstige arbeidstider men få økt trivsel og energi i det daglige. Anonymkode: 90b3c...017
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobbet på økonomiavdeling der jeg hadde lønn og regnskap i noen få år, og det var de verste årene i mitt liv. Og ja jeg ble syk. Gikk sakte men sikkert inn i en dyp depresjon der alt føltes meningsløst fra jeg våknet til jeg la meg. Det ER ikke for alle, og du bør virkelig kjenne etter om det er verdt den såkalte kjekke arbeidstiden, eller om du kunne jobbet en annen plass med litt mer ugunstige arbeidstider men få økt trivsel og energi i det daglige. Anonymkode: 90b3c...017 Takk for responsen, for jeg tror jeg er på samme vei. Kan jeg spør hva du endte med å gjøre? Anonymkode: 6414b...c91
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 Jeg vil bare anbefale å studere mens man har barn! Dette semesteret har jeg forelesninger 8-15 på fredager resten er egenstudier og lesing. Forje semester hadde jeg 4 timer forelesning tirsdag og 4 torsdag. Den friheten og tiden jeg får meg barna er så deilig. Lykke til! Anonymkode: 289ef...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du mistrives med tall så er i hvert fall ikke mer økonomi-utdanning veien å gå. Hva med å studere IT? Da slipper du tall. Du slipper å forholde deg til brukere. Du kan jobbe hjemmefra så mye du vil. Du tjener lett dobbelt av hva du tjener i dag. Alt du trenger er å investere i 3 års studier. Det kan virke mye, men sett i forhold til at dette handler om resten av livet ditt, så er virkelig ikke 3 år så mye. Ja du må ofre noe i 3 år, men går du virkelig inn for det så får du det til. Anonymkode: b8b0e...b09 Det vil fortsatt bety stillesittende kontorarbeid. Og programmering, etc., virker ganske kjedelig i lengden. Anonymkode: b5599...563 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 Hvis du allerede har en grad i økonomi så har du jo også en potet grad! Du har jo et hav av muligheter og trenger jo ikke være ny utdanning eller lønnskjøring. Jeg har i bunn en grad i økonomi/ledelse, bygget på med statsvitenskap i løpet av årene. Hvis du ikke allerede har ledelse fag, så er jo det en enkel vei til andre typer jobber, samme med hr fag. Jeg har jobbet hos - finans ( saksbehandling, kunde behandling) - bank ( saksbehandling, kunde behandling) - økonomi kontor (lønn og div) - kommune (leder for avd) - Politiet ( diverse stillinger) - Forsvaret ( diverse stillinger) Anonymkode: 1d9ce...4c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 Jeg begynte på økonomiutdannelse (økonomi og ledelse) som godt voksen, i 30-årene etter å ha jobbet lenge i helsevesen. Fant raskt ut at jeg ikke trivdes med rene tall, dvs å sitte og føre regnskap hadde jeg ikke orket. Bestemte meg for å gå videre med master. Valgte siviløkonom, retning strategi og ledelse. Det var myyye mere meg. Vi har ikke hatt et eneste fag med tall, fagene synes jeg er spennende og angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gå videre, selv mtp min alder og at det er tungt med mann, barn, jobb etc. Jeg har fått meg en relevant deltidsjobb. Det er en slags konsulent type jobb innen HMS/HR, strategi for et firma. Nå har flere andre firmaer i samme bransjen hørt om meg og ønsker at jeg hjelper dem også. Jeg stortrives! Den økonomiske sansen må jo være til stede for å forstå hele bildet, men rådgiver rollen passer meg så mye bedre enn revisor feks. Jeg valgte også å ta IT som støtteemner og det tror jeg gir meg enda mer bredde når jeg skal søke jobber. Anbefaler deg å ta en titt på det. Livet er for kort til å ikke ha det bra på jobben. Heldigvis finnes det muligheter til å endre på det ved å legge litt (mye) innsats. Anonymkode: 44a71...99f 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du allerede har en grad i økonomi så har du jo også en potet grad! Du har jo et hav av muligheter og trenger jo ikke være ny utdanning eller lønnskjøring. Jeg har i bunn en grad i økonomi/ledelse, bygget på med statsvitenskap i løpet av årene. Hvis du ikke allerede har ledelse fag, så er jo det en enkel vei til andre typer jobber, samme med hr fag. Jeg har jobbet hos - finans ( saksbehandling, kunde behandling) - bank ( saksbehandling, kunde behandling) - økonomi kontor (lønn og div) - kommune (leder for avd) - Politiet ( diverse stillinger) - Forsvaret ( diverse stillinger) Anonymkode: 1d9ce...4c1 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg begynte på økonomiutdannelse (økonomi og ledelse) som godt voksen, i 30-årene etter å ha jobbet lenge i helsevesen. Fant raskt ut at jeg ikke trivdes med rene tall, dvs å sitte og føre regnskap hadde jeg ikke orket. Bestemte meg for å gå videre med master. Valgte siviløkonom, retning strategi og ledelse. Det var myyye mere meg. Vi har ikke hatt et eneste fag med tall, fagene synes jeg er spennende og angrer ikke et sekund på at jeg valgte å gå videre, selv mtp min alder og at det er tungt med mann, barn, jobb etc. Jeg har fått meg en relevant deltidsjobb. Det er en slags konsulent type jobb innen HMS/HR, strategi for et firma. Nå har flere andre firmaer i samme bransjen hørt om meg og ønsker at jeg hjelper dem også. Jeg stortrives! Den økonomiske sansen må jo være til stede for å forstå hele bildet, men rådgiver rollen passer meg så mye bedre enn revisor feks. Jeg valgte også å ta IT som støtteemner og det tror jeg gir meg enda mer bredde når jeg skal søke jobber. Anbefaler deg å ta en titt på det. Livet er for kort til å ikke ha det bra på jobben. Heldigvis finnes det muligheter til å endre på det ved å legge litt (mye) innsats. Anonymkode: 44a71...99f Tusen takk for god informasjon. Det var veldig motiverende å lese at jeg faktisk kan peile meg ut av sporet jeg har havnet i uten å måtte "starte fra scratch". Det er bare så fort å tenke at økonomi er- ja, tall. Men som dere sier har jeg jo faktisk mye annet også i graden. Får prøve å tenke litt nytt Anonymkode: 6414b...c91 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 Hater du tall i det store og hele, eller er det regnskap og lønn som er verst? Jeg jobber på en økonomiavdeling og regnskap og lønn er skrekken for meg altså. 😂 Hadde virkelig IKKE likt det og holder på å krepere av de få regnskapsmessige oppgavene jeg har. Men jeg jobber likevel med økonomi og stortrives. Jeg har en mer controllertype stilling, som krever at jeg forstår tjenestene jeg jobber med veldig godt, og må kommunisere min økonomikunnskap til andre i organisasjonen. I min forrige jobb var jeg enda mindre direkte involvert i tall. Anonymkode: 4cce5...305
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hater du tall i det store og hele, eller er det regnskap og lønn som er verst? Jeg jobber på en økonomiavdeling og regnskap og lønn er skrekken for meg altså. 😂 Hadde virkelig IKKE likt det og holder på å krepere av de få regnskapsmessige oppgavene jeg har. Men jeg jobber likevel med økonomi og stortrives. Jeg har en mer controllertype stilling, som krever at jeg forstår tjenestene jeg jobber med veldig godt, og må kommunisere min økonomikunnskap til andre i organisasjonen. I min forrige jobb var jeg enda mindre direkte involvert i tall. Anonymkode: 4cce5...305 Jeg har interesse for økonomi generelt, men er dårlig på detaljer og "småpirk" som å finne ut av avvik på 2,47 kr osv. Jeg liker mer et helhetlig perspektiv, for eksempel budsjettering går fint for det er ikke på øret, mer et anslag. Hva gjør du som controller? Anonymkode: 6414b...c91 1
tassepus Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 Jeg har litt erfaring med dette. Tok først bachelor i sosialt arbeid og jobbet i nav, før jeg tok bachelor i Økonomi og ledelse, og nå jobber jeg med regnskap 😅 Men jeg trives veldig godt med regnskap da, og kommer nok til å jobbe med det noen år fremover. Men er ikke fremmed for en jobb hvor de to bachelorene kan kombineres litt heller, bare aner ikke hvordan stilling det skulle vært 😅 Håper du finner ut av det ts💕
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå