Gå til innhold

Hvor mye penger trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange her som tjener veldig mye. 

Men jeg lurer på dere som f.eks har barn og ønsker å gjøre andre ting i livet enn å tjene masse penger, hva tjener dere? Hva klarer dere dere på av penger? 

Anonymkode: b979f...ffb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nok til å kunne betale regninger og mat.

Anonymkode: 4d1ef...f6a

• Liker 1
Skrevet

Ingen barn, men 10000 til overs etter absolutt alt av faste utgifter og mat er betalt hver mnd. 

Det har jeg og er såre fornøyd.

Anonymkode: ea1eb...3f2

Skrevet

Jeg jobber deltid og har bare 25 000 utbetalt fra jobben i måneden. Min far døde da jeg var i 20-årene, og da arvet jeg en bygård med flere leiligheter som leies ut. Drar inn rundt 80 000 i måneden, men har dog en del utgifter på bygården da den er gammel.  Er jo også litt jobb å være utleier i sånn skala, men det er jo relativt fleksibelt og jeg kan jo styre hvordan jeg legger opp det løpet.

Er alene med to barn, så er fint å ikke være bundet til en arbeidsplass for mange timer i uka, men heller stå på litt her og der. 

Holder på å renovere bygården trinnvis. Målet er at den skal være i tip top shape til jeg blir pensjonist om 15 år. 

Anonymkode: 814c8...6aa

• Liker 3
Skrevet

Vi har tre barn og nedbetalt bolig. Ingen andre lån. Kunne fint klart oss på en lønn som er 50 000. Får til sammen 100 000 utbetalt i dag. Prøver å spare 50%. Problemer er at ingen av oss kan jobbe deltid i våre jobber og vi vil begge gjerne beholde en fot innenfor arbeidslivet om noe skjer. Så er ikke alltid bare pengene som reduserer mulighetene. Nå skal det sies at vi begge har fleksible jobber og trives i jobben. Men vurderer å søke noen ekstra uker ulønnet permisjon i året. Har også nok spart opp til å pensjonere oss nå og leve på avkastning, men tror at det ville blitt kjedelig. Er rundt 50.

Anonymkode: f76db...f96

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Akkurat nok til å kunne betale regninger og mat.

Anonymkode: 4d1ef...f6a

Kjedelig å bestandig gå naken i lengden?

Anonymkode: ad0cf...7ee

Skrevet

Dumt spm å stille her dessverre (og utrolig nok). Det er her på kg at eliten vanker. Her er det minimum 20 000 inn på sparekonto hver måned, nedbetalte villaer og lønn i toppsjiktet.

Anonymkode: bd989...5b8

• Liker 2
Skrevet

Jeg og samboer har helt vanlige jobber, ingen barn. Ingen lån annet enn boliglån. Vi har et oppsett med kontoer til sparing, matbudsjett og utgifter.  Samlet får vi utbetalt 80 000,- Vi kjøper ting vi vil ha, gjør ting vi vil gjøre når vi vil, samtidig som vi sparer rundt 40 000,- hver mnd. 

Nå er det ikke sånn at vi har så overdådig livsstil heller, så det hjelper jo. Jeg føler uansett at vi lever ganske romslig til tross for at vi setter av så mye til sparing.

Jeg tror vi sparer såpass mye på at vi ikke har billån da den ene har firmabil (ingen utgifter på bilen annet enn at den blir skattet av) og den andre har en gjeldsfri bil og at vi er flinke til å storhandle og planlegge mat lang frem i tid -og handler først og fremst i skapene på kjøkkenet før vi drar i butikken.

Skrevet
Iridium skrev (2 minutter siden):

Jeg og samboer har helt vanlige jobber, ingen barn. Ingen lån annet enn boliglån. Vi har et oppsett med kontoer til sparing, matbudsjett og utgifter.  Samlet får vi utbetalt 80 000,- Vi kjøper ting vi vil ha, gjør ting vi vil gjøre når vi vil, samtidig som vi sparer rundt 40 000,- hver mnd. 

Nå er det ikke sånn at vi har så overdådig livsstil heller, så det hjelper jo. Jeg føler uansett at vi lever ganske romslig til tross for at vi setter av så mye til sparing.

Jeg tror vi sparer såpass mye på at vi ikke har billån da den ene har firmabil (ingen utgifter på bilen annet enn at den blir skattet av) og den andre har en gjeldsfri bil og at vi er flinke til å storhandle og planlegge mat lang frem i tid -og handler først og fremst i skapene på kjøkkenet før vi drar i butikken.

DINKs, som regel de som har det best og som vil merke minst av dyrtiden vi er i. Nyt det! 👍🏼

Anonymkode: 2ec92...f53

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dumt spm å stille her dessverre (og utrolig nok). Det er her på kg at eliten vanker. Her er det minimum 20 000 inn på sparekonto hver måned, nedbetalte villaer og lønn i toppsjiktet.

Anonymkode: bd989...5b8

Og alle heller mot venstresiden politisk

Anonymkode: b1ce2...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DINKs, som regel de som har det best og som vil merke minst av dyrtiden vi er i. Nyt det! 👍🏼

Anonymkode: 2ec92...f53

Jeg måtte google hva DINKs betyr, men ja det er noe med det! Håper dog det blir barn her også etter hvert😂

Skrevet

Vi har samla inntekt på omtrent 1,5 millioner. Tre hjemmeboende barn. Kunne klart oss med mindre, har et par dyre interesser vi velger å prioritere.

Anonymkode: 8caaa...178

Skrevet

Vi er en familie på 5 (7,12, 15år er barna).

Jeg studerer og far jobber.. vi har 35.000 inn i mnd. Vi bor på en mindre sted så vi betaler ikke met enn 8000 for bolig. Unga har hver sin fritidsaktivitet, vi går på kino/Bowling OL. Noen ganger i året. Drar på ferie om sommeren.. ikke til Afrika kanskje, men ferie.  Vi har bil. En katt.. det funker. Pleier å si at han vi hatt 10 000 til hadde vi levd i dus og dus😅

Anonymkode: ac17d...83d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er en familie på 5 (7,12, 15år er barna).

Jeg studerer og far jobber.. vi har 35.000 inn i mnd. Vi bor på en mindre sted så vi betaler ikke met enn 8000 for bolig. Unga har hver sin fritidsaktivitet, vi går på kino/Bowling OL. Noen ganger i året. Drar på ferie om sommeren.. ikke til Afrika kanskje, men ferie.  Vi har bil. En katt.. det funker. Pleier å si at han vi hatt 10 000 til hadde vi levd i dus og dus😅

Det har noe med hva man er vant med! Er du vant med å ha mye penger bruker du mer også. Jeg er desidert flinkest med penger om jeg har mindre penger å rutte med😁 Det er ikke gitt at man har bedre råd bare fordi man tjener mer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har samla inntekt på omtrent 1,5 millioner. Tre hjemmeboende barn. Kunne klart oss med mindre, har et par dyre interesser vi velger å prioritere.

For femten år siden tjente vi forøvrig omtrent halvparten. Vi klarte oss greit, da også. 

Skrevet
Iridium skrev (1 time siden):

Det har noe med hva man er vant med! Er du vant med å ha mye penger bruker du mer også. Jeg er desidert flinkest med penger om jeg har mindre penger å rutte med😁 Det er ikke gitt at man har bedre råd bare fordi man tjener mer.

Det er veldig sant :) Man har jo gjerne forbruk etter hvor man har inn og prosentene sett er de fleste blakke til lønn uansett. 

Men man kan i hvertfall klare seg ålreit på 30-40.000 og være 5 pers. Så når folk klager på det dobbelte tenker jeg helt ærlig at man er litt bortskjemt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig sant :) Man har jo gjerne forbruk etter hvor man har inn og prosentene sett er de fleste blakke til lønn uansett. 

Men man kan i hvertfall klare seg ålreit på 30-40.000 og være 5 pers. Så når folk klager på det dobbelte tenker jeg helt ærlig at man er litt bortskjemt.  

Ja, da har man nok et overdådig forbruk vil jeg tro og tar nok mye dårlige valg. Been there done that! 

Skrevet

Det viktigste for god økonomi er ikke høy inntekt med kontroll på utgiftene.

Jeg er alene, har 36 000 inn hver måned og sparer minst 15 000 av dem. Bør lære meg å sløse litt mer.

Anonymkode: 6fe47...82b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 9.08):

Kan du skissere et budsjett der en familie på 5 klarer seg godt på den lønna du viser her?

• Liker 1
Skrevet
On 9/22/2023 at 9:11 AM, AnonymBruker said:

Det viktigste for god økonomi er ikke høy inntekt med kontroll på utgiftene.

Jeg er alene, har 36 000 inn hver måned og sparer minst 15 000 av dem. Bør lære meg å sløse litt mer.

Anonymkode: 6fe47...82b

Hvor mye i faste utgifter?

Anonymkode: bb8f2...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...