Gå til innhold

Hvorfor betaler jeg så mye skatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

alle skattekalkulatorer gir meg et langt lavere tall. Betaler 40 % i skatt på 860 k. Er ikke det litt mye? Eier ikke egen bolig. Ingen særlig formue å vise til. Vanlig studiegjeld.

Anonymkode: 42e16...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

alle skattekalkulatorer gir meg et langt lavere tall. Betaler 40 % i skatt på 860 k. Er ikke det litt mye? Eier ikke egen bolig. Ingen særlig formue å vise til. Vanlig studiegjeld.

Har du sjekket at de har beregnet skatten ut fra riktige tall? Det var mye tull med skattekortene i år. Min skatt var feks satt til at jeg skulle få 9% rente på sparepengene mine. 

Anonymkode: 41080...f43

Skrevet

Stemmer grunnlaget? Og du forveksler ikke skatten du betaler med marginalprosenten?

Anonymkode: 6e6ee...188

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man betaler skatt bare i 10,5 av årets måneder. Skatteprosenten må være høy nok til å dekke inn for de 1,5 månedene man ikke betaler skatt.

Anonymkode: a977b...a70

• Liker 1
Skrevet

Riktig skatteprosent for deg vil være 35 % hvis du ikke har gjeldsrenter / kapitalinntekt.

Anonymkode: a977b...a70

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fant ut at min skatteprosent var satt altfor høy, så jeg måtte inn å endre opplysningene i skattekortet mitt. Har du sjekket at alle opplysningene i skattekortet ditt stemmer? For meg utgjorde dette en endring på 7%, som jo utgjør en del!

Anonymkode: 08597...bc2

• Liker 1
Skrevet

Ikke sikkert du faktisk betaler 40% heller, det er mange som ikke helt forstår den prosenten som står på lønnsslippen.

Dersom du har tabelltrekk står det gjerne "Tabell xxxx" på lønnsslippen din, og så står det kanskje 40% ved siden av. Dette betyr ikke at du betaler 40% skatt, men at du blir trukket 40% av det du tjener over 860k. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...