Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har startet på 10mg ritalin hver morgen.

Vi ønsker utelukkende å bruke dette for at hun skal klare å fokusere på skolen. Derfor ønsker vi å droppe medisin i helger/ferier. Er det lurt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du tar medisin hver dag for noe tror du ikke det blir ustabilt å droppe hver 6 og 7 dag? Nå er ikke 10 mg særlig mye, men likevel. Syntes du enten burde gi hele tiden eller la være.

Anonymkode: e334a...ff3

Skrevet

Jeg har selv barn med ADHD. Det går ikke ann å kutte ut medisnering i store tidsperioder som du snakker om her. Nå har jeg jo bare ungen mitt som ett eksempel og vet ikke hvordan ditt barn har det. Med min så får han det mye bedre med seg selv. Både på og utenfor skolen. Hodet blir "stille" sier han selv. Uten medisin så blir hodet hans fullstendig kaos. Dette er noe han sier selv. Han er 11 år og gått på det siden han var 8. Det er trist å måtte medisinere sine barn på denne måten.. Jeg hater det :( Men det er til hans eget beste. Alt dette er i samråd med lege. Hvis du fortsatt ønsker å droppe medisin i helger/ferier så må du snakke med legen først syntes jeg.Og ikke minst..dette er avhengighetsskapende greier. Så snakk med lege først ialefall. Det er mitt råd.

• Liker 1
Skrevet
Tatja skrev (41 minutter siden):

Min datter har startet på 10mg ritalin hver morgen.

Vi ønsker utelukkende å bruke dette for at hun skal klare å fokusere på skolen. Derfor ønsker vi å droppe medisin i helger/ferier. Er det lurt? 

Det er veldig mange som gjør dette. Adhd medisinene er ufattelig sterke preparater og er avhengighetsskapende uavhengig diagnose. Er mange tråder her inne hvor mødre/foreldre forteller om det samme og det har fungert bra. 

Anonymkode: 309be...a0a

Skrevet

Her må du bare prøve deg frem hva som passer best for ditt barn. Vi gir 10 til vår hver dag, barnet vårt har det definitivt best med medisiner. Men har heller ingen bivirkninger..det har mye å si.

Anonymkode: 521d2...624

• Liker 1
Skrevet

Nå er heller ikke Ritalin det sterkeste preparatet for adhd, bare vær obs på bivirkningene - som depresjon. 

Skrevet

Nei, Ritalin er IKKE avhengighetsskapende: sjekk ut felleskatalogen.no 

Anonymkode: 521d2...624

Skrevet

Det går fint an å droppe medisinen dersom symptomene hennes er avgrenset til skolen og konsentrasjon. Men barn med ADHD har ofte symptomer utover skolen, også i familien, og klarer å regulere oppførsel bedre med medisin. Gjelder ikke dette datteren din så er det ingen grunn til at hun skal gå på Ritalin fast. 

Anonymkode: 21fa4...507

Skrevet

TS her. Ønsker å gi datteren min lavest mulig dose og færrest mulig tabletter, derfor gir vi kun ifb skole/konsentrasjon. 

Hun sliter generelt med mye uro, men jeg tenker at det aller viktigste er at hun fremover klarer å konsentrere seg om skolen, det drar seg til der nå som hun går på ungdomsskolen.

Syns det er noe dritt å gi datteren min medisiner, men har etterhvert innsett at hun må få en sjans disse til å berge seg gjennom skolegangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tar medisin hver dag for noe tror du ikke det blir ustabilt å droppe hver 6 og 7 dag? Nå er ikke 10 mg særlig mye, men likevel. Syntes du enten burde gi hele tiden eller la være.

Er du lege? 
Mange anbefaler pauser i helger og ferie nettopp fordi slike medisiner påvirker søvn og matlyst. 
Har selv barn med adhd og fått anbefalt det. Men det er mine barns lege. Dette er individuelt fra barn til barn sett i sammenheng 

Anonymkode: dd86e...c5d

Skrevet

Vi gjør det med tiåringen og for henne fungerer det fint. Hun bruker Ritalin (i vesentlig høyere dose) på skoledager og av og til når vi skal noe som er krevende for henne. Ellers ikke. 

Anonymkode: 0e251...e36

Skrevet

Nå er jeg voksen og går på Aduvanz... men "medisin-ferie" er helt grusomt. Fikk diagnosen for halvannet år siden og det føles ut som alt er sirup og jeg blir veldig sliten når jeg ikke tar de. Angsten og økende uro kommer snikende også.

Avhengighetsskapende er det ikke iflg. pakningsvedlegg. Men man kan nok oppleve "withdrawal".

Personlig hadde jeg nok ikke tatt medisinen vekk. Men du kan jo evt gi en lavere dose. Bare vær klar over at medisinene er gitt for en grunn; og at man kan oppleve økt uro etc. ved doseendring/medisinferie.

Anonymkode: 28862...e2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg voksen og går på Aduvanz... men "medisin-ferie" er helt grusomt. Fikk diagnosen for halvannet år siden og det føles ut som alt er sirup og jeg blir veldig sliten når jeg ikke tar de. Angsten og økende uro kommer snikende også.

Mens jeg er voksen, diagnose satt i barndommen, går på Aduanz og synes medisinferie er deilig. 

Dere må prøve dere frem selv, ts. Ingen kan gi noen fasit for hva som passer for datteren din. 

Anonymkode: 98158...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 20.26):

Det er veldig mange som gjør dette. Adhd medisinene er ufattelig sterke preparater og er avhengighetsskapende uavhengig diagnose. Er mange tråder her inne hvor mødre/foreldre forteller om det samme og det har fungert bra. 

For noe sludder. Gikk på 60-80 mg i flere år og kuttet på dagen når jeg ble gravid. Var null tegn til noe form for abstinens eller avhengighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 20.21):

Herregud.. kanskje lære deg å holde igjen med skrivinga når du ikke har forstand på noe. Det er smart å holde igjen på ritalin- da holder effekten over tid. Mange sier medisinen ikke fungerer lenger etter 2-3 år, men da har du proppet ungen på full dose slik atdet mister effekten. Da er det lurt å ta pauser

Anonymkode: 17d56...2a8

Skrevet

For det første, ritalin er ikke avhengighetsskapende. For det andre, 10mg er en pitteliten dose, og den er en korttidsvirkning, så tviler på at den vil vare en hel skoledag. For det tredje, man kan fint droppe medisiner i helger og ferier, jeg ville latt det være opp til brukeren selv å bestemme det. Min datter går på endel høyere dose, (jeg går på høyeste dose) og hun bestemmer selv om hun vil ta dem. Som oftest vil hun det, fordi de hjelper når hun er på skolen og sånt. Hun kan ta en mindre dose på ettermiddag om hun vil/skal noe, den velger hun oftest bort. Hun dropper de ofte i helger og ferier, og det går helt fint, hun merker ikke så mye til det. Det verste her er at hun har dårligere matlyst, så det er vi obs på. Hun kjente også litt på hjertebank i begynnelsen, hun syns det var rart og litt ubehagelig, men legen hadde på forhånd sagt at det kunne skje, og da var det greit. Det ga seg ganske fort.

Anonymkode: 6fe21...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud.. kanskje lære deg å holde igjen med skrivinga når du ikke har forstand på noe. Det er smart å holde igjen på ritalin- da holder effekten over tid. Mange sier medisinen ikke fungerer lenger etter 2-3 år, men da har du proppet ungen på full dose slik atdet mister effekten. Da er det lurt å ta pauser

Anonymkode: 17d56...2a8

Det stemmer ikke. 

Her måtte vi gå ned igjen på dose etter mange år. 

Anonymkode: cec6b...5d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...