Gå til innhold

Barn med mørke tanker, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et barn (12 år) i nær familie som jeg er litt bekymret for. Barnet "reposter" veldig mange videoer på tiktok som omhandler det å ha det veldig vanskelig, at ingen bryr seg, at det er bedre å fake et smil enn å si sannheten osv. Hun har en gang sagt til søsken at hun vil ta livet sitt, og har også skrevet ting som "hvis du quitter livet så gjør jeg det også, love u" til søsken som virkelig ikke har tanker om det samme. 

Foreldrene har snakket med henne, men da sier hun at alt er ok. Og så går hun på tiktok og poster om hvordan det er bedre å late som alt er bra enn å si sannheten. 

Hvordan gripe dette an? Er dette vanlig blant noen barn, eller er det grunn til bekymring? Hun er ganske tilbaketrukket for tiden, og sitter myye på telefonen, men deltar også på skolen og fritidsaktivitet som vanlig.

Anonymkode: fef2d...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inviter med på cafe/restaurant eller lignende og vis litt interesse? Kanskje du kan få spurt hvordan det går eller vist henne at noen bryr seg?

Skrevet
Millinea skrev (2 minutter siden):

Inviter med på cafe/restaurant eller lignende og vis litt interesse? Kanskje du kan få spurt hvordan det går eller vist henne at noen bryr seg?

Ja det kan jeg selvfølgelig gjøre 🤗 Foreldrene har også gjort dette, men hun sier alt er ok. 

Stnudenten skrev (1 minutt siden):

Mange barn og voksne som kunne trengt en "detox" fra internet og sosiale medier. Dette høres ut som et slikt tilfelle! 

Ja enig i dette. Hvis man først begynner å se på slike mørke videoer så vil jo tiktok utsette en for enda flere..

Anonymkode: fef2d...861

Skrevet

Helsesykepleier på skolen bør i første omgang involveres. 

Anonymkode: d59c2...9b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er ganske mange jenter på den alderen som oppfører seg slik, oppmerksomhetssyke men så ha du en og annen der det stikker dypere så jeg tenker at det er lurt å ta det videre.

Anonymkode: 9cd58...cc9

• Nyttig 2
Skrevet
Stnudenten skrev (4 minutter siden):

Tja, hvis man ikke struper tilgangen til djevelskapet er det lite en underbemannet helsesykepleier kan gjøre!

Her må foreldrene sette ned foten. 

Det er ikke slik at man ikke kontakter skolehelsetjenesten bare fordi man tenker helsesykepleier er underbemannet, og disse tankene denne jenta har er nok der uavhengig av TikTok selv om at hun sier alt er fint ellers. Tro det eller ei, men folk hadde faktisk selvmordstanker før og.

Anonymkode: d59c2...9b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er ganske mange jenter på den alderen som oppfører seg slik, oppmerksomhetssyke men så ha du en og annen der det stikker dypere så jeg tenker at det er lurt å ta det videre.

Anonymkode: 9cd58...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...