Gå til innhold

Boliglån - kan man ta en forbrukslån for å betale omkostninger ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nesten bare de 15% i EK , kan jeg ta en forbrukslån for å betale omkostningene?

Anonymkode: 0cdac...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Hvis du tjener fett eller skal låne enormt mye mindre enn lånekapasiteten din tilsier så kan du jo gjøre det. Hvis ikke så vil forbrukslån hemme lånesummen din betraktelig og du vil få mye mindre i boliglån.

Anonymkode: 4dc5a...473

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 1.01):

Kjøp i borettslag….

Anonymkode: 909f8...42d

Det er en enebolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 19.15):

Har nesten bare de 15% i EK , kan jeg ta en forbrukslån for å betale omkostningene?

Nei.

Anonymkode: 6771f...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som spør hva man bruker forbrukslån til. 

Om det er lurt mtp. høye renter er en annen sak

Anonymkode: 3681d...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forbrukslån synes i gjeldsregisteret, så du risikerer at banken blir i dårlig humør når/om de finner ut av det når lånet betales ut. 

Og så skal det lånet betjenes, så med kommunale avgifter, nytt boliglån, forsikringer osv kan det bli tungt økonomisk. Har du ikke råd til dokumentavgift har du i utgangspunktet kjøpt for dyrt hus

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dårlig ide. Forbrukslån har sinnsvake renter. Klarer du ikke spare resten vil du aldri klare å betale nesten det dobbelte i forbruksgjeld 

Anonymkode: 44a52...781

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er en enebolig...

Kjøper du andel i borettslag er omkostningene mindre.

Anonymkode: ccb74...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøper du andel i borettslag er omkostningene mindre.

Og ofte dyr husleie og slitsomme naboer tett på 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 timer siden):

Forbrukslån synes i gjeldsregisteret, så du risikerer at banken blir i dårlig humør når/om de finner ut av det når lånet betales ut. 

Og så skal det lånet betjenes, så med kommunale avgifter, nytt boliglån, forsikringer osv kan det bli tungt økonomisk. Har du ikke råd til dokumentavgift har du i utgangspunktet kjøpt for dyrt hus

økonomiske stillingen på søknadstidspunktet som gjelder. Tror ikke kunderådgivere kredittsjekker løpende gjennom lånets løpetid når lånet er utbetalt så er varen solgt, værsågod neste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det av praktiske grunner. Det er usannsynlig at du kan betale tilbake hele beløpet til neste måned og så løper det 25% ++ renter på titusener av kroner. 

Spør banken om de kan låne omkostninger også. Det vil si å bruke fleksibilitetskvote på deg. Eller så er det å spare tenker jeg.

Schnuhu

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken gir deg finansieringsbevis. Når jeg fikk sist sto det hvilket beløp jeg fikk låne, også var omkostninger utenom. Altså fikk i realiteten høyere lån enn tallet jeg fikk, da de trakk omkostningene fra totalbeløpet for å gjøre det enklere for meg som kunde. Hvis du har fått en ramme for hva du kan låne er der kanskje mulig din bank har gjort det likt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og ofte dyr husleie og slitsomme naboer tett på 

Kan bli mye dyrere med enebolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De færreste banker vil godta det. Banken krever 15 % egenkapital, og regner total belåningsgrad fra alle lån - ikke bare boliglånet du evt. får. Så om du har lånt 15 % og har belåning på den summen til sinnssyke renter fra forbrukslån, er det ikke egenkapital og i tillegg reduserer betjeningsevnen din for lånet betraktelig.

Anonymkode: b904d...224

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

økonomiske stillingen på søknadstidspunktet som gjelder. Tror ikke kunderådgivere kredittsjekker løpende gjennom lånets løpetid når lånet er utbetalt så er varen solgt, værsågod neste. 

Haha. Joda, informasjon fra gjeldsregisteret oppdateres hver gang man går inn i lånesaken og vil selvfølgelig påvirke tallene i konklusjonen før de utbetales. De kontrolleres når man sender saken til utbetaling, og en finansrådgiver kan ikke sende inn en lånesak i minus uten å ha fått den godkjent med begrunnelse hos ekstern avdeling 😉 Da sendes den på avviksliste hvor det kommer fram at saken er bevilget på feil grunnlag. Det kan gå ut over autorisasjonen til finansrådgiveren. Det skjer ikke, for å si det sånn.

I tillegg må du svare for hvor du har fått egenkapitalen osv fra når du signerer på lånet ref hvitvaskingsloven. 

Kan jo være greit å vite hva man snakker om før man sprer feilinformasjon 😄😄

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Haha. Joda, informasjon fra gjeldsregisteret oppdateres hver gang man går inn i lånesaken og vil selvfølgelig påvirke tallene i konklusjonen før de utbetales. De kontrolleres når man sender saken til utbetaling, og en finansrådgiver kan ikke sende inn en lånesak i minus uten å ha fått den godkjent med begrunnelse hos ekstern avdeling 😉 Da sendes den på avviksliste hvor det kommer fram at saken er bevilget på feil grunnlag. Det kan gå ut over autorisasjonen til finansrådgiveren. Det skjer ikke, for å si det sånn.

I tillegg må du svare for hvor du har fått egenkapitalen osv fra når du signerer på lånet ref hvitvaskingsloven. 

Signerer denne.

Anonymkode: 6771f...7c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Påstanden din er så dum og villedende at den burde bli rapportert. 

Selvfølgelig kan man betale omkostninger, strømregning, gressklipper osv. med forbrukslån.

At du MÅ finansiere det med boliglån blir for dumt, tror jeg du og forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Påstanden din er så dum og villedende at den burde bli rapportert. 

Selvfølgelig kan man betale omkostninger, strømregning, gressklipper osv. med forbrukslån.

At du MÅ finansiere det med boliglån blir for dumt, tror jeg du og forstår

Forstår ikke bæret av hva du refererer til her eller hva det er du babler om, men du skjønner åpenbart ikke bæret selv heller 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en fryktelig dyr bolig for deg når rentene til forbrukslånet begynner å løpe. Dersom det er egenkapitalen som stopper deg, mens du har stor fleksibilitet på lånebeløpet, så bør du heller forhandle med banken. Bruker du derimot også maksimalt lånebeløp for å kjøpe boligen, så vil jeg si du påfører deg selv en økonomisk krise. Boliglånsrentene er ventet å øke. 

Anonymkode: 0b769...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...