Gå til innhold

Tips til å venne meg til å puste ordentlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever en del hjertebank. Ser at det kommer når jeg glemmer å puste ordentlig. Dvs at jeg puster for lite, for svakt, antagelig fordi jeg konsentrerer meg eller sitter og jobber. 

Finnes det en slags øvelse eller noe jeg kan gjøre for å venne meg av med denne uvanen? Og sørge for at jeg heller puster vanlig og jevnt hele tiden. 

Anonymkode: a1a03...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger denne, skjedde med meg etter et traume, var ikke klar over det før jeg Ikke klarte å synge i bilen et halvt år senere. Får hentet meg inn igjen ved telle-pust, men det varer ikke. 

Anonymkode: 900c2...0c8

Skrevet

Jeg er plaget med mye smerter og legger merke til det at jeg gjør det samme. Eller, jeg har en tendens til å holde pusten og å ikke puste dypt nok.

Jeg tror at en start er å fokusere på pusten, puste skikkelig. Gjøre det så ofte at en gjør det automatisk. 

Skrevet

TS her. Det var egentlig litt godt å se at andre opplever det samme. Hadde forventet kommentarer som "hæ, hva mener du", eller "du bare puster vanlig i stedet" 😅

Jeg skal sjekke ut puste i firkant, takk for tips. 

Etter jeg skrev innlegget har jeg prøvd å være mer bevisst på pusten, og har da hatt mindre hjertebank. Men det er krevende å bruke mye fokus på noe så enkelt som å puste normalt. 

Skrevet

Jeg gjør også dette avogtil,men i mitt tilfelle så er det når angsten står på som værst. Det som hjelper meg er 3-3-3 metoden !  Det går ut på at når det er på det værste så skal jeg sette meg ned ett sted.  Se etter 3 objekter i nærheten. Navngi disse mens jeg puster dypt og rolig ( eller prøver ialefall ) Deretter navngi 3 lyder jeg hører rundt meg og sist navngi og bevege 3 kroppsdeler. Det kan være en arm,finger,tå,bein etc etc. Det hjelper ialefall meg. Plutselig har jeg glemt pusten og hjertebanken og er tilbake til normalen stort sett. Ikke alltid da,men :)

Skrevet

Du tenker feil. Pusten går automatisk, det er en del av det autonomiske systemet. Når du sover så er det ikke akkurat sånn at du "fokuserer på pust", men kroppen har det likevel helt bra når alt går av seg selv. 

Så i motsatt til alle andre som har svart så anbefaler jeg å IKKE tenke på pusten eller å prøve å regulere den, men å jobbe for å slappe av generelt. Fokus på pust kan ofte føre til overpusting som er VELDIG ille for kroppen. Du kan i verste fall oppleve hyperventilering og forstyrrelser i blodets surhetsgrad. Shit, bare det at jeg tenker på pusten nå så merker jeg at jeg puster tyngre og blir urolig. 

Nei, du skal ikke ha fokus på å "puste", det tar kroppen seg av om virkelig klarer å slappe av. 

Anonymkode: 11928...fae

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg måtte også lære meg å puste skikkelig igjen etter traumer. I begynnelsen var det veldig bevisst, men nå har jeg fått teken på det, og klarer å ta meg i det når jeg begynner å puste for kort også. 

En ting jeg ikke var klar over er at det er langt utpust som hjelper på stress. Mulig jeg er tregere enn andre, men trodde lenge det var dypt innpust som roer nervene, så hadde lenge mest fokus på innpust. Var da jeg leste at det er utpust som er mest vesentlige for å slappe bedre av jeg virkelig begynte å kjenne hvordan jeg kan stresse med og roe meg ned ved hjelp av pusten. 

Anonymkode: a7306...a2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tenker feil. Pusten går automatisk, det er en del av det autonomiske systemet. Når du sover så er det ikke akkurat sånn at du "fokuserer på pust", men kroppen har det likevel helt bra når alt går av seg selv. 

Så i motsatt til alle andre som har svart så anbefaler jeg å IKKE tenke på pusten eller å prøve å regulere den, men å jobbe for å slappe av generelt. Fokus på pust kan ofte føre til overpusting som er VELDIG ille for kroppen. Du kan i verste fall oppleve hyperventilering og forstyrrelser i blodets surhetsgrad. Shit, bare det at jeg tenker på pusten nå så merker jeg at jeg puster tyngre og blir urolig. 

Nei, du skal ikke ha fokus på å "puste", det tar kroppen seg av om virkelig klarer å slappe av. 

Jeg tror ikke du helt skjønner utfordringen. 

• Liker 1
Skrevet

Hyperventileret flere ganger daglig og har gjort det i mange år.

Merker det ho når jeg blir svimmel, fokuserer da på dype pust også går det bra en stund helt til jeg merker jeg er svimmel igjen grunnet hyperventilering.

Jeg har angst, men dette skjer kun når jeg er hjemme og slapper av.

Aldri funnet ut hvorfor. Driver mye med meditasjon grunnet angst, det har ikke hjulpet.

Anonymkode: cb04d...17c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg opplever en del hjertebank. Ser at det kommer når jeg glemmer å puste ordentlig. Dvs at jeg puster for lite, for svakt, antagelig fordi jeg konsentrerer meg eller sitter og jobber. 

Finnes det en slags øvelse eller noe jeg kan gjøre for å venne meg av med denne uvanen? Og sørge for at jeg heller puster vanlig og jevnt hele tiden. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke du helt skjønner utfordringen. 

Det er jo ikke så rart, for det du beskriver går liksom ikke an. Det er normalt og sunt å glemme å puste, det gjør alle 99,999% av tiden, da vil vi automatisk puste akkurat så mye som vi behøver, helt av oss selv.

Kanskje du uttrykker deg upresist eller at du misforstår hva som skjer? Jeg har aldri hørt om at hjertebank kan komme av uvaner med for svak pust.

Å puste i firkant (eller slalom, som jeg foretrekker) er ikke en øvelse for å puste riktig, det er en metode man bruker for å roe ned kroppen hvis man f.eks. er stresset.

Anonymkode: e88c8...5c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er jo ikke så rart, for det du beskriver går liksom ikke an. Det er normalt og sunt å glemme å puste, det gjør alle 99,999% av tiden, da vil vi automatisk puste akkurat så mye som vi behøver, helt av oss selv.

Kanskje du uttrykker deg upresist eller at du misforstår hva som skjer? Jeg har aldri hørt om at hjertebank kan komme av uvaner med for svak pust.

Å puste i firkant (eller slalom, som jeg foretrekker) er ikke en øvelse for å puste riktig, det er en metode man bruker for å roe ned kroppen hvis man f.eks. er stresset.

Anonymkode: e88c8...5c0

Du har sitert to forskjellige, det er ikke samme person. 

Jeg forstår jo at det høres rart ut, men jo, jeg har fått en uvane der jeg ikke puster ordentlig.

Jeg ser flere nevner traumer her. Jeg hadde tilfeldigvis en traumatisk barndom, men har trodd at det er et tilbakelagt kapittel. Kanskje det likevel er en sammenheng. Jeg er stresset ifbm usikkerheter på jobb for tiden, og er på mange måter tilbake i beredskapsmodus. 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta 4 økter om dagen der du puster i firkant, dette vil gjøre deg bevisst på pusten. Ta noen skikkelig åndedrag innimellom 

Anonymkode: 19223...fa9

• Nyttig 1
Skrevet

Dra ut på tur, tren, få pulsen opp, da blir du rolig etterpå. I aktivitet så må du puste dypt og godt. Det er fullstendig i mot sin hensikt å tenke at man skal passivt sitte med hvilepuls og overpuste utover kroppens behov for oksygen. Når du er inaktiv og tar dype åndedrag så ja du puster inn mye oksygen, med ved utpust av den overflødige luften så senkes karbondioksidnivået i blodet. Du kan bli nummen og begynne og prikke i kroppen, få økt puls, og i verste fall besvime. Les anatomi. 

Det at du sier du har traumer leder meg til å tro at du har en angstreaksjon rundt pust. Overfokus på det leder ofte til en panikkreaksjon hvor du føler at du ikke får inn nok luft. Og da tar du dype drag for å prøve å kompensere. Du gjør vondt verre. 

Men ikke hør på meg om du ikke er mottakelig for fysiologiske innspill. Sitt gjerne der og pust dypt. Men om du faktisk opplever mer uro og prikking i hender og rundt munn, i verste fall kramper, av tiltaket, så skyldes det hyperventilering.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...