Gå til innhold

Elbil og ladetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpes.... har leiebil i dag og skal lade til full "tank" før jeg leverer den. Er på hurtiglader på circle K

Har brukt halvparten av batteriet, og den sier nå at det tar 40 min å få 100%. Er dette virkelig hverdagen til elbil-eiere??? 

Skjønner at folk stort sett lader hjemme, men dette tar virkelig kaka. Siste gangen jeg leier elbil, dessverre.... 

20230921_174439.jpg

Anonymkode: 90285...9f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på laderen, men jeg bruker normalt 10-15 minutter på å hurtiglade fra nesten tom til 80 prosent.

Anonymkode: 9c917...df7

Skrevet

Det er tregt fra 80-100, og det sliter mer på batteriet så bedre å bare lade til 80 så lenge en ikke skal på langtur dagen etter el.l

Anonymkode: f1753...319

• Liker 1
Skrevet

Er på en 300 kWh lader, 150 når to biler er koblet til den. Står hastighet på 47 kWh her... kanskje bare jeg som er uheldig med laderen da 🙄🙄

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på laderen, men jeg bruker normalt 10-15 minutter på å hurtiglade fra nesten tom til 80 prosent.

Anonymkode: 9c917...df7

Også kan du vell legge til 15-30min på de siste 20%?

Anonymkode: 9563c...8a4

Skrevet

Hva slags lader, hva slags bil, kaldt/varmt batteri? 

Innlegget ditt gir ikke nok info

Anonymkode: 22770...703

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er på en 300 kWh lader, 150 når to biler er koblet til den. Står hastighet på 47 kWh her... kanskje bare jeg som er uheldig med laderen da 🙄🙄

Kaldt batteri? Eller en bil som ikke tar mer enn 50?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaldt batteri? Eller en bil som ikke tar mer enn 50?

Bilen er varm ja, har akk kjørt 2 timer. Aner ikke hva bilen maks tar.... det er en id4 gtx.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bilen er varm ja, har akk kjørt 2 timer. Aner ikke hva bilen maks tar.... det er en id4 gtx.

Id 4 skal vel ta mer enn 50 ja. Nei da vet jeg ikke

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er tregt fra 80-100, og det sliter mer på batteriet så bedre å bare lade til 80 så lenge en ikke skal på langtur dagen etter el.l

Anonymkode: f1753...319

Hentet bilen på 100%, så da leverer jeg den med det også... men da spørs det om denne biltypen er litt treg. Jaja... heldigvis god tid i dag.

Skrevet

Alt kommer ann på hvor mye bilen tar i mot. Hjelper ikke stå på 300 hvis bilen ikke vil ta i mot mer enn 40.

Anonymkode: 4734d...e90

Skrevet

Hverdagen min som elbileier er å ha en fulladet bil stående klar i garasjen hver morgen, og når jeg hurtiglader så lader jeg mellom 10 og 80% for det tar maks en halvtime 

Anonymkode: 9efb8...d66

• Liker 4
Skrevet

Har hatt elbil i svært mange år og kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hurtigladet over 80%. Er du sikker på at de forventer fulladet bil? Det er jo mindre stress for dem å lade den full fra 80%.

Anonymkode: 64c32...e5f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt elbil i svært mange år og kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hurtigladet over 80%. Er du sikker på at de forventer fulladet bil? Det er jo mindre stress for dem å lade den full fra 80%.

Må betale ekstra gebyr for å levere bil som ikke er fulladet.... 

Ble bare veldig overrasket over er hvor lang tid det tok! Ergo- elbil er lite egnet som leiebil etter min mening. Kan selvfølgelig levere tilbake bil med halvfullt batteri, det bare koster ekstra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger nok ikke å levere fulladet. F.eks Hertz gir ingen gebyr dersom bilen er ladet til minst 75%, uansett hva den ble levert ut med. Lading over 80% går veldig treigt på alle elbiler, så det er naturlig at de ikke krever helt fulladet.  https://www.hertz.no/rentacar/misc/index.jsp?targetPage=noNO_elbil_lading.jsp

Anonymkode: 96eed...ab2

Skulle visst det tidligere i dag haha 👏👏👍 el-bik for dummies 🙈

Skrevet

Dette, føler jeg, er mye moralen med klaging over elbil generelt. En høylytt mangel på kunnskap. Jeg bryr meg ikke hvilken fremdrift bilen min har, men argumentene for å kjøpe og kjøre el i Norge er nesten latterlig overveldende. 

• Liker 5
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette, føler jeg, er mye moralen med klaging over elbil generelt. En høylytt mangel på kunnskap. Jeg bryr meg ikke hvilken fremdrift bilen min har, men argumentene for å kjøpe og kjøre el i Norge er nesten latterlig overveldende. 

Nei, dessverre.

Hadde gjerne hatt elbil men kan ikke bruke mer enn 70k på bil og trenger minst 400km sammenhengende rekkevidde på vinteren med varme på.

I tillegg kan jeg ikke lade hjemme og hurtigladere koster mye i lengden.

Elbil er for mange men ikke for de fattige. 

Vi alle skjønner at folk må kjøre mindre bil uansett. Her har du svaret hvordan politikken løser det.

:skya: 

Anonymkode: b70c7...08b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 9/21/2023 at 5:59 PM, AnonymBruker said:

At man har kjørt i 2 timer betyr ikke at batteriet er varmt. Du må kjøre bratt oppover, bratt nedover, eller kjøre litt aggressivt for at temperaturen på batteriet går opp. 

Anonymkode: d1993...358

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 12.39):

Nei, dessverre.

Hadde gjerne hatt elbil men kan ikke bruke mer enn 70k på bil og trenger minst 400km sammenhengende rekkevidde på vinteren med varme på.

I tillegg kan jeg ikke lade hjemme og hurtigladere koster mye i lengden.

Elbil er for mange men ikke for de fattige. 

Vi alle skjønner at folk må kjøre mindre bil uansett. Her har du svaret hvordan politikken løser det.

:skya: 

Anonymkode: b70c7...08b

Vi innstallerte lader hjemme og på 3!!!!!! Måneder hadde vi spart inn den kostnaden på diesel og bom. 

Anonymkode: 6b26b...9db

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...