Gå til innhold

Kompis verre av psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De hoppet vel ikke rett ut i sårene med en gang da, gjorde de vel?

Anonymkode: 2fde9...0bd

Jo. Han fortalte meg at psykologen hadde gått direkte på noe som var sårt for han. Men Psykologen hadde pakket det inn på en måte som gjorde kommentaren enda verre.

Psykologen sa han var tykk på en innpakket måte. 

«Det er bedre om du kutter ut bananer i kostholdet ditt, og bytter det ut med gullrøtter»

Da sa psykologen at han er tykk, uten å si det direkte. Da er det bedre å heller starte en samtale med han om vekt og la han selv få sette ord på dette selv først. 

Jeg syns det var en dårlig måte å gå frem på. Han fortalte at psykologen også ba han om å korte ned det han skulle fortelle. Når han pratet. Så han måtte forte seg å fortelle ferdig.

Psykologen så mye ned i gulvet og virker utålmodig opplevde han også. 

Anonymkode: 6f523...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kompisen min har begynt hos psykolog for traumebehandling. Han har etter den siste timen vært sengeliggende i 3 dager med smerte og tårer. Jeg er bekymret.
Han hadde det så bra før han startet hos denne psykologen. Men jeg har ingen erfaring med psykolog.

Derfor lurer jeg på om det er normalt at han skal få så sterke reaksjoner etter en time hos psykologen? Han har nettopp begynt og jeg tenker det virker litt rart at han skal få sterke reaksjoner i starten, at de første timene skal handle om å bli trygg og kjent med hverandre? Håper noen med erfaring kan svare på dette. Kanskje han er hos feil psykolog? Jeg vil bare det beste for han.

Det er veldig vanlig ved traumebehandling. Han bør si ifra til psykologen og så kan de evt tilpasse behandlingen.

Anonymkode: 62b5e...dc8

Skrevet

Hva slags terapi har han vært i?

Anonymkode: 3cf56...9d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jo. Han fortalte meg at psykologen hadde gått direkte på noe som var sårt for han. Men Psykologen hadde pakket det inn på en måte som gjorde kommentaren enda verre.

«Det er bedre om du kutter ut bananer i kostholdet ditt, og bytter det ut med gullrøtter»

Da sa psykologen at han er tykk, uten å si det direkte. Da er det bedre å heller starte en samtale med han om vekt og la han selv få sette ord på dette selv først. 

Jeg syns det var en dårlig måte å gå frem på. Han fortalte at psykologen også ba han om å korte ned det han skulle fortelle. Når han pratet. Så han måtte forte seg å fortelle ferdig.

Eller kanskje han for eksempel sa at han ikke burde sitte oppe hele natten, men jobbe med å få på plass et godt søvnmønster?

Dette høres ut som en helt normal samtale, men kompisen din er nok ganske sensitiv, mistolker litt og er usikker i møte med en ukjent behandler. Det problemet vil bestå selv med en annen psykolog. Han bør prøve å huske at psykologen ikke er ute etter å gjøre han vondt, men prøve å hjelpe han. Dette blir bedre med tida.

• Liker 4
Skrevet

Hva var det som hendte hos denne psykologen?

Anonymkode: 0326c...3aa

Skrevet

Si klart ifra til denne kompisen at om han ønsker å bli bedre må han faktisk face det som er vanskelig, for det hjelper niks og nada og legge seg ned i selvmedlidenhet når han ikke blir dullet med.

Mange psykologer gjør folk en bjørnetjeneste når de ikke tør å gå lenger enn en koselig kaffeprat med pasientene. Traumer er ikke koselig, og må gåes igjennom, ikke rundt eller over. 

Anonymkode: 0f2b5...168

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gode venner støtter ikke psykisk syke venner som vil kutte ut terapi. Vil du ha hans liv på samvittigheten? 

Anonymkode: 5bc34...602

Skrevet

Faktum er at såkalt traumebehandling ofte kan gjøre vondt verre. Forskning.no har artikler om dette nå.

Anonymkode: dc87b...d96

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for spam og svar til dette.

Edie, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du denne artikkelen selv? Nei, det gjorde du ikke. Dette handler om en terapiform kalt debriefing som har blitt brukt etter store kriser, som terrorhandlinger eller ulykker, hvor man har samlet dem som var til stede like etterpå for å snakke om ulykken. Ikke relevant for TS sin kompis.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var jo en voldsomt skånsomt måte å si at han var tykk. Stakkars psykolog hvis han må pakke inn ting enda mer enn dette! 
Er det så ille å få høre at man må legge om kostholdet litt? 

Skrevet

Jeg synes det høres litt rart ut at en psykolog gir et kostholdsråd som er å bytte ut en frukt med en grønnsak. Må være et ganske ekstremt bananinntak vi snakker om da.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det høres litt rart ut at en psykolog gir et kostholdsråd som er å bytte ut en frukt med en grønnsak. Må være et ganske ekstremt bananinntak vi snakker om da.

Det er selvsagt bedre å spise bananer enn sjokolade. Men mange er ikke klar over at bananer inneholder en god del kalorier.

En middels stor banan gir 91 kalorier, mens en middels stor gulrot bare har 23 kalorier. Så hvis kompisen til TS spiser flere bananer hver dag, så er det bedre om han i stedet spiser gulrøtter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Personen som skrev "Kompis, ja" tror at innlegget ikke er noen kompis av personen som skrev det ,men at det handler om hen selv......

Anonymkode: 7f84f...a4a

Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Det er selvsagt bedre å spise bananer enn sjokolade. Men mange er ikke klar over at bananer inneholder en god del kalorier.

En middels stor banan gir 91 kalorier, mens en middels stor gulrot bare har 23 kalorier. Så hvis kompisen til TS spiser flere bananer hver dag, så er det bedre om han i stedet spiser gulrøtter.

Joda, jeg vet det, men hvem orker å spise mer enn en banan per dag? Det gir uansett ingen mening for meg at en psykolog skulle legge seg opp i dette. I hvilken situasjon går det å spise for mange bananer ut over psykisk helse? Det er en helt absurd problemstilling. Begynner jo å lure på om kompisen til TS overdriver litt eller har omskrevet historien.

Skrevet

Kanskje akkurat den psykologen ikke passer hans behov. 

Anonymkode: a7057...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

"Kompis", ja. 

Anonymkode: 5631e...129

Og hva hvis han velger å skrive det? Hva har det liksom å si for deg? Er jo anonymt her. 

Anonymkode: 5cca0...6dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...