AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Økonomene har spådd rentetoppen var nådd medan andre spår at den vil fortsette å øke. Så spår de i neste omgang en at renten gradvis vil gå nedover igjenn til sommeren medan andre hevder ar renten vil holde seg stabil i lang tid.Økonomene spådde boligprisfall under pandemien, men tok grundig feil boligprisene fortsatte å øke. Økonomene oppfordret unge i etableringsfasen å sette av penger til pensjon samtidig som de hadde mer en nok med å betale gjeldsrenter, og avdrag på lån. Det meste har handlet om økonomi , og fordeling av den blandt politikere i mange år, og økonomene som har vert rådgivere på den polititske arena, medan de mindre opptatt av mangel på sykepleiere, og ledige hender innenfor eldreomsorgen, og en rekke fagområder. Økonomi har fått maktinnflytelse, og brukes som pressmiddel i krigføringen mellom mellom øst / vest, og økonomi fører til økte sosiale forskjeller. Anonymkode: 9ebed...ae9
Hyydra Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Tenk deg at økonomene som spår renten, er som en værmann som prøver å forutsi været. Noen ganger kan værmannen bomme grovt og si at det blir sol, men så begynner det å regne i bøtter og spann i stedet. På samme måte, selv om økonomer analyserer økonomiske data nøye, kan de av og til ta feil og forutsi at renten vil gå opp eller ned, men markedet overrasker dem med en helt annen bevegelse. Jo lengre frem i tid de prøver å spå, jo mer unøyaktig blir prognosen. Om noe kan man kun bruke slike spådommer som en indikasjon. Man skal også huske at økonomene man leser om i avisene lever av eksponering, det er mer markedsføring for banken de jobber for enn noe annet. Økonomi er selve ryggraden i samfunnet, og dens betydning må ikke undervurderes. Kapitalisme, når den fungerer effektivt, gir incitamenter for innovasjon og økonomisk vekst, noe som igjen kan føre til flere ressurser for viktige samfunnssektorer som helsevesen og eldreomsorg. Problemet ligger ikke i økonomi i seg selv, men i hvordan den forvaltes og fordeles. Det er opp til politikerne å sikre at økonomiske ressurser brukes fornuftig til å adressere samfunnets behov. Løsningen er å forbedre politisk styring, ikke å avvise økonomien som helhet. 6
Hedda-78 Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 Du sier det jo selv, det er spådommer. Det ligger i begrepet at det ikke er sikkert at det blir akkurat slik. Men noen ganger blir det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 Hyydra skrev (24 minutter siden): Tenk deg at økonomene som spår renten, er som en værmann som prøver å forutsi været. Noen ganger kan værmannen bomme grovt og si at det blir sol, men så begynner det å regne i bøtter og spann i stedet. På samme måte, selv om økonomer analyserer økonomiske data nøye, kan de av og til ta feil og forutsi at renten vil gå opp eller ned, men markedet overrasker dem med en helt annen bevegelse. Jo lengre frem i tid de prøver å spå, jo mer unøyaktig blir prognosen. Om noe kan man kun bruke slike spådommer som en indikasjon. Man skal også huske at økonomene man leser om i avisene lever av eksponering, det er mer markedsføring for banken de jobber for enn noe annet. Økonomi er selve ryggraden i samfunnet, og dens betydning må ikke undervurderes. Kapitalisme, når den fungerer effektivt, gir incitamenter for innovasjon og økonomisk vekst, noe som igjen kan føre til flere ressurser for viktige samfunnssektorer som helsevesen og eldreomsorg. Problemet ligger ikke i økonomi i seg selv, men i hvordan den forvaltes og fordeles. Det er opp til politikerne å sikre at økonomiske ressurser brukes fornuftig til å adressere samfunnets behov. Løsningen er å forbedre politisk styring, ikke å avvise økonomien som helhet. Kapitalismen har fått makt og innflytelse, og det meste handler idag om fordeling av den blandt våre politikere. Norges finansministere etter oljeeventyret blomstret opp har hatt eit luksus problem i forhold til mange andre finansministre. Politikere av idag mangler praktisk erfaring om at verdiene må skapes før de kan fordeles prioriteringer i forhold til dem. Etter at mye av landet låg i ruiner etter 2verdenskrig var det mangel på det meste, og takket vere stor dugnadsinnsats / arbeidsinnsats blei landet gradvis bygd oppatt. Anonymkode: 9ebed...ae9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Jeg kan "spå" økonomi og renter mye mer presis enn disse såkallte "ekspertene". Har enda ikke tatt feil de siste 5 årene. Jeg følger med på hva som skjer litt utenfor lille VG og NRK Anonymkode: 1de82...8d0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan "spå" økonomi og renter mye mer presis enn disse såkallte "ekspertene". Har enda ikke tatt feil de siste 5 årene. Jeg følger med på hva som skjer litt utenfor lille VG og NRK Anonymkode: 1de82...8d0 Synd du ikke kan bevise dette. Anonymkode: 88822...7dd 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Nei, det tør aldri si noe som kan påvirke sin arbeidsgiver negativt (banken) Anonymkode: ba107...da1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 Hadde bare jeg fått så mye penger for å ligge feil så ofte. Nei, stoler ikke på økonomer som jobber for DnB o.l. De har jo en motivasjon for å spå lavere renter, skulle det bli en alvorlig boligkrakk vil bobla sprekke og det må unngås. Økonomene er som meglere, interessert i å holde karusellen i sving. Anonymkode: 77cf8...912 1
Maud-1919 Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 Det som overrasker meg er at de bare ser på en del av bilde. Mitt inntrykk er at de ikke ser på totalen, og alt som påvirker. Derfor sier de feil, gang på gang på gang. Men jeg tror også det har vært bevisst at man ikke har sagt høyt at dette blir heftig for mange. Det går derimot opp for folk sakte men sikkert.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 Stoler du på bilselgere? Anonymkode: ba107...da1
The_Stig Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 Nå er det vel strengt tatt slik at det som har skjedd siste årene er helt på linje med det flertallet av økonomer har trodd. Det skjer ting hele tiden i verden som kan endre situasjonen, som pandemi, krig etc.. slike hendelser kan man ikke legge i en spådom, og det kan man ikke skylde på økonomene for. mht renteutvikling er den helt på linje med hva økonomene ment etter pandemien. (med noen få unntak, som forøvrig også nå er enige med flertallet). Så ja om man legg konsensus blant økonomene til grunn er dei store fremtidslinjene stort sett korrekt, inntil det eventuelt kommer endringer i forutsetningene.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 De bommer/lyver hele tiden. Jeg har mye mer rett enn de. Alle fornuftige mennesker har jo skjønt at renta skulle høyere enn det de sa når inflasjonen er såpass høy. Anonymkode: 6ef76...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 Økonomer kan kun tolke verdensbildet ut ifra nå-situasjonen ispedd en liten dæsj sannsynlighet og historie. Endrer verdensbildet seg så endrer tolkningen seg. Det handler ikke om å være dårlig I jobben sin eller å lyve. De er ikke spå-koner. Flaut at ikke folk skjønner såpass. Anonymkode: 57237...fc6 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 Jeg tror at økonomi er iboende ganske uforutsigbar. Hvis det er «innlysende» at krona skal ned relativt dollar så vil investorer selge kroner, og det i seg selv vil påvirke forutsetningene for spådommen. Hvis en økonom kan spå mynt eller kron med 51% sikkerhet (hvor 50% er ren tilfeldighet) så er det et enormt potensiale for henne å investere. Anonymkode: 01b80...0b3
TBergh Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 Hei. Økonomer bygger sine fremtidige økonomiske uttalelser på historikk. De aller fleste økonomer mangler innsikt og forståelse av hvor irrasjonelt folk reagerer, og dette blir det ikke tatt hensyn til. I løpet av de siste 10 år har de begynt å ansette psykologer i forbindelse med økonomistudier. Anonymkode: 57237...fc6 skriver " De er ikke spå-koner". Jo det er nettopp det de er. De har ikke noen større evner til å se inn i den fremtidige økonomien enn ordinære spåkoner/menn. Slik jeg sa over, økonomer "spår i fremtiden" ved å bygge på økonomisk historikk. Når det blir mangelvare på f.eks. korn må man ikke være økonom for å forstå at kornprisene vil gå opp, da stort sette hele verden er avhengige av korn. Jf. strømprisene. Lite strøm = høy pris., samme med bensin og diesel. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #16 Skrevet 24. september 2023 On 9/23/2023 at 3:24 AM, AnonymBruker said: Synd du ikke kan bevise dette. Anonymkode: 88822...7dd Hvorfor skulle jeg ha behov for å bevise det? Jeg vet jo selv hva som er sant og ikke. Trenger ikke overbevise Ola Dunk om noe som helst. Anonymkode: 1de82...8d0
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #17 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor skulle jeg ha behov for å bevise det? Jeg vet jo selv hva som er sant og ikke. Trenger ikke overbevise Ola Dunk om noe som helst. Anonymkode: 1de82...8d0 Talk is cheap. Anonymkode: 88822...7dd
Schmuhu Skrevet 24. september 2023 #18 Skrevet 24. september 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skulle jeg ha behov for å bevise det? Jeg vet jo selv hva som er sant og ikke. Trenger ikke overbevise Ola Dunk om noe som helst. Anonymkode: 1de82...8d0 Da hadde du faktisk vært ferdig med livet og milliarder på kontoen. Alle banker i europa hadde kjøpt dine modeller. Hvis du virkelig gjør som du sier så burde du vurdere å dokumentere dette ordentlig. Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Skrevet 24. september 2023 5 hours ago, Schmuhu said: Da hadde du faktisk vært ferdig med livet og milliarder på kontoen. Alle banker i europa hadde kjøpt dine modeller. Hvis du virkelig gjør som du sier så burde du vurdere å dokumentere dette ordentlig. Schmuhu Du fortsetter å putte ord i munnen min. Jeg har aldri sagt at jeg ønsker å bli milliarder, og heller ikke sagt noe om at jeg ønsker å selge mine "modeller". Slutt nå imens leken er god. Du tror du har noen argumenter, men det er direkte løgn og tøv du driver med. Anonymkode: 1de82...8d0
K.B. Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 Folk kan argumentere som de vil, men økonomer gjetter, akkurat som meg og deg, den eneste forskjellen er at hvordan disse økonomene gjetter i media påvirker markedet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå