AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Del Skrevet 21. september 2023 Først av alt vil jeg bare si at jeg vet at jeg ikke er overvektig og ikke trenger å slanke meg av helsemessige årsaker. Jeg har allikevel alltid ønsket meg "drømmekroppen", som er kanskje 5 kg undrer nåværende vekt. Nå er jeg endelig motivert på ordentlig. Jeg har begynt med litt styrkeøvelser for å stramme opp huden og klarer å unngå sukker. Jeg spiser ting som havregrøt (ikke store porsjoner, ca.50 g per måltid) og ganske sunne middager. Dette har jeg holdt på med i ca.1 år, uten noe særlige resultater utseendemessig. Problemet er at denne styrketreningen har gjort meg så vannvittig sulten! Jeg føler jeg er sulten 24/7 og må faktisk kjempe mot sulten (ja, sulten, ikke cravings) veldig ofte. Jeg klarer derfor ikke å gå ned i vekt. Det er ikke søtsaker som velter kaloribudsjettet, men mengden sunn mat som må til for at jeg skal bli mett. Jeg har BMI på 21, så det er selvsagt vanskeligere å gå ned i vekt når man er normalvektig, men går virkelig alle slanke rundt og er sultne hele tiden? Hva gjør dere for å motvirke sult? Jeg blir ganske dårlig og føler meg syk hvis jeg blir veldig sulten, så det er ikke aktuelt å sulte meg ordentlig. Anonymkode: 39823...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Del Skrevet 21. september 2023 Mulig du spsier for lite protein. Drikk en proteinshake om dagen. Overflødig protein blir tisset ut, så du vil ikke legge på deg av det Anonymkode: 91674...1b3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Del Skrevet 21. september 2023 Tror man lærer seg og være sulten og blir vant med det, til det slutter å plage. Anonymkode: 467f5...f75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg sulter meg ikke når jeg er reelt sulten, kroppen trenger næring. Men jeg prøver å være kritisk til hva som er sult, og hva som er «å ha lyst på ett eller annet», lettere sagt enn gjort. Jeg spiser normalt til regelmessige tider, og er sjeldent kjempesulten utenom. Unntak er etter feks forkjølelse eller store anstrengelser, men da tenker jeg det er reelt at kroppen trenger litt ekstra. Anonymkode: ac598...13e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
umAxa Skrevet 21. september 2023 #5 Del Skrevet 21. september 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Først av alt vil jeg bare si at jeg vet at jeg ikke er overvektig og ikke trenger å slanke meg av helsemessige årsaker. Jeg har allikevel alltid ønsket meg "drømmekroppen", som er kanskje 5 kg undrer nåværende vekt. Nå er jeg endelig motivert på ordentlig. Jeg har begynt med litt styrkeøvelser for å stramme opp huden og klarer å unngå sukker. Jeg spiser ting som havregrøt (ikke store porsjoner, ca.50 g per måltid) og ganske sunne middager. Dette har jeg holdt på med i ca.1 år, uten noe særlige resultater utseendemessig. Problemet er at denne styrketreningen har gjort meg så vannvittig sulten! Jeg føler jeg er sulten 24/7 og må faktisk kjempe mot sulten (ja, sulten, ikke cravings) veldig ofte. Jeg klarer derfor ikke å gå ned i vekt. Det er ikke søtsaker som velter kaloribudsjettet, men mengden sunn mat som må til for at jeg skal bli mett. Jeg har BMI på 21, så det er selvsagt vanskeligere å gå ned i vekt når man er normalvektig, men går virkelig alle slanke rundt og er sultne hele tiden? Hva gjør dere for å motvirke sult? Jeg blir ganske dårlig og føler meg syk hvis jeg blir veldig sulten, så det er ikke aktuelt å sulte meg ordentlig. Anonymkode: 39823...de3 Kroppen din ønsker å restituere og da trenger den næring og kalorier. Hadde du vært la oss si 20-30kg over vekt og ønsker å gå ned - så ville jeg sagt fortsett med det du gjør og opplev litt sult i ny og ne. Men jo nærmere man kommer til kroppens ideal vekt - som kan være annerledes enn din drømmevekt, jo mer tilpasset må grepene gjøres. Uten å kjenne din historie og tilstand, så tror jeg generelle råd som øk mengden med protein du spiser - man holder seg mett lengre. Drikk godt med vann som hjelper på å begrense sulten litt. Ta vitamintilskudd i tilfelle sulten skyldes næringsmangel og ikke kalorimangel. Den dårlige og syke følelsen kan også skyldes en plutselig forandring i aktivitet og matvaner. Det er ubehagelig i starten og forsvinner etter et par uker - men det må du selv vurdere nøye om det er tilfellet eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Del Skrevet 21. september 2023 Legg inn litt cardio så kan du også spise mer og holde vekten. Anonymkode: 2f746...8b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mulig du spsier for lite protein. Drikk en proteinshake om dagen. Overflødig protein blir tisset ut, så du vil ikke legge på deg av det Anonymkode: 91674...1b3 Dette er feil. Overflødig nitrogen fra proteinet tisses ut. Energien fra overflødig protein lagres i fettvev. Anonymkode: 93d2c...27c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg spiser tre store måltider om dagen. Klarer å gå sulten mellom de måltidene fordi jeg vet det er det beste for fordøyelsen min (ikke for å slanke meg, men for å holde mageproblemer i sjakk). Men jeg blir jeg altfor sulten, spiser jeg. Tenker det er viktig at man lytter til kroppen. Hvor ofte spiser du? Hvis du spiser havregryn er det forresten mat jeg selv opplever at ikke metter særlig lenge. Det inneholder en del karbohydrater og medfører en rask blodsukkerstigning. Kan du bytte det ut med noe annet? Feks retter av egg, en god salat med protein? Synes det høres ut som du spiser litt lite når du først spiser, da hadde jeg også klart meg dårlig. Anonymkode: 2534d...472 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Del Skrevet 21. september 2023 Er ingenting som heter «for sulten» hvis man virkelig ønsker å gå ned i vekt. Men lavkarbo hjelper. Anonymkode: cb393...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Del Skrevet 21. september 2023 Du kan prøve å ligge 50/25/25 i prosent protein /fett /karbohydrater. Last ned My Fitness Pal og juster makroene. Du blir mindre sulten om blodsukkeret ditt er mer stabilt. Velg lavglykemiske karbohydrater og mye protein. Anonymkode: a63cb...af6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ingenting som heter «for sulten» hvis man virkelig ønsker å gå ned i vekt. Men lavkarbo hjelper. Anonymkode: cb393...fe9 Jeg tenkte også på lavkarbo. Kan være kroppen din hadde regulert seg bedre hvis du prøvde lavkarbo kombinert med å spise større og mer næringstette måltider når du først spiser - og dermed også kuttet ut mellommåltider. Jeg tror ingen kropper har godt av å være så sultne at man føler seg syk, så det kan hende du ville hatt det bedre med fett og protein som energikilde fremfor karbohydrater Anonymkode: 2534d...472 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomHm Skrevet 21. september 2023 #12 Del Skrevet 21. september 2023 Har det helt likt som deg, det er rett å slett bare kroppen som jobber mot deg pga restituering. Mye enklere å gå ned i vekt når man ikke løfter så mye. Prøv å reduser trenings volumet ditt, eller lær å legg deg sulten. Har betennelse i leggen akkurat nå, så har vært laber trening i det siste. Å den sulten jeg vanligvis føler på er ikke eksisterende nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. september 2023 #13 Del Skrevet 21. september 2023 Har et bevisst forhold til sult. Fysen og sult er ulike tilstander. Og spiser etter hva jeg vet kroppen trenger, og ikke etter innfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Del Skrevet 21. september 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Mulig du spsier for lite protein. Drikk en proteinshake om dagen. Overflødig protein blir tisset ut, så du vil ikke legge på deg av det Anonymkode: 91674...1b3 Ikke verdt å få kreft. Spis mer protein. Anonymkode: eb13a...9b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Del Skrevet 21. september 2023 Jeg trener 2timer hver dag, har jeg gjort i årevis. Sult er noe jeg må kjempe hardt mot hver eneste dag. Jeg er sulten HELE tiden, blir seriøst aldri mett. Får i meg mer enn nok proteiner, ligger sjelden under 100g dagen, ofte 120-130 også(jeg veier 54kg). Så min erfaring er bare at jeg må leve med «sulttorturen» så lenge jeg vil holde meg fit og slank. Det går aldri over. Nå er jeg ekstremt glad i mat da og det er noe jeg gleder meg til hver dag. Må bare innfinne meg med å legge meg sulten, våkne sulten osv. Anonymkode: c0b51...0ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #16 Del Skrevet 21. september 2023 Men HVA spiser du? Velg kalorifattig mat så kan du spise deg mett og ofte. Velger du mat med mye kalorier så må du selvfølgelig begrense mye mer… Anonymkode: 2f55a...0b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 21. september 2023 #17 Del Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Først av alt vil jeg bare si at jeg vet at jeg ikke er overvektig og ikke trenger å slanke meg av helsemessige årsaker. Jeg har allikevel alltid ønsket meg "drømmekroppen", som er kanskje 5 kg undrer nåværende vekt. Nå er jeg endelig motivert på ordentlig. Jeg har begynt med litt styrkeøvelser for å stramme opp huden og klarer å unngå sukker. Jeg spiser ting som havregrøt (ikke store porsjoner, ca.50 g per måltid) og ganske sunne middager. Dette har jeg holdt på med i ca.1 år, uten noe særlige resultater utseendemessig. Problemet er at denne styrketreningen har gjort meg så vannvittig sulten! Jeg føler jeg er sulten 24/7 og må faktisk kjempe mot sulten (ja, sulten, ikke cravings) veldig ofte. Jeg klarer derfor ikke å gå ned i vekt. Det er ikke søtsaker som velter kaloribudsjettet, men mengden sunn mat som må til for at jeg skal bli mett. Jeg har BMI på 21, så det er selvsagt vanskeligere å gå ned i vekt når man er normalvektig, men går virkelig alle slanke rundt og er sultne hele tiden? Hva gjør dere for å motvirke sult? Jeg blir ganske dårlig og føler meg syk hvis jeg blir veldig sulten, så det er ikke aktuelt å sulte meg ordentlig. Anonymkode: 39823...de3 Nok protein, og protein av høy kvalitet (gode råvarer som rent kjøtt, egg, fisk og eventuelt gresk yoghurt/cottage cheese) Fiber Sunne fettsyrer, i moderate mengder Grønnsaker Spise langsomt og oppmerksomt Drikke nok vann Spise større.måltider og heller spise meg skikkelig mett, fremfor flere mindre måltider Nok søvn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #18 Del Skrevet 21. september 2023 Takk for svar! Jeg tror det med proteiner er verdt å teste ut, for jeg tror nok ikke jeg får i meg nok av det. Jeg spiser lite kjøtt og meieriprodukter de fleste dager i uken, så jeg må nok prøve å øke det inntaket og kanskje få inn mer egg. Har alltid tenkt at jeg ikke trenger så mye proteiner fordi jeg er kvinne, men det kan se ut som om treningen har endret på det. Ts Anonymkode: 39823...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Del Skrevet 21. september 2023 For å stabilisere hormonsystemet og sult følelse så må man spise ren næringsrik mat. Fett holder insulin lavere enn feks raske karbohydrater og gjør kroppen mer insulinsensitiv. Dette er selvsagt en forenkling, da man ikke kan blande fett med drittmat, da er det bedre å spise drittmat alene. Kunnskap er makt, lykke til! Anonymkode: af3a9...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Del Skrevet 21. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Jeg tror det med proteiner er verdt å teste ut, for jeg tror nok ikke jeg får i meg nok av det. Jeg spiser lite kjøtt og meieriprodukter de fleste dager i uken, så jeg må nok prøve å øke det inntaket og kanskje få inn mer egg. Har alltid tenkt at jeg ikke trenger så mye proteiner fordi jeg er kvinne, men det kan se ut som om treningen har endret på det. Ts Anonymkode: 39823...de3 Selvsagt må du få i deg rent kjøtt. Det inneholder hele profilen, minus c vitamin. Hva sier kroppen din da? Du må begynne å lytte mer til den. Lykke til! Anonymkode: af3a9...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå