Gå til innhold

Lese og skrivevansker hos barn.


Maeve

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen uker siden var jeg i konferansetime på skolen med min 13 årige sønn. Så sier klassestyrer at han leser veldig sakte, og plages en god del med rettskrivingen. Han går i 8 kl og fikk ny lærer i høst. Da han gikk i 6 klasse så tok jeg opp lese og skrivevansker, da jeg hadde mistanke om at han hadde problem. Fikk da til svar at det trodde de ikke, og at dette ville rette seg opp.

Nå da han fikk vite det så føler han at dette er et nederlag, og at han er dum. Jeg vet ikke hva skolen vil gjøre med denne saken. Er det noen som vet hvor man henviser seg til å få hjelp?

Jeg vil jo at han skal komme seg helhjertet gjennom ungdomsskolen, men vil også at han får den hjelpen han har krav på. Dere med erfaring på dette området kom med tips og råd hvor man henvender seg. Føler meg bare så maktesløs ovenfor skolesystemet!

Denne læreren han har i norsk hjelper mer de skoleflinke, enn de som virkelig trenger hjelp. Har ikke sansen for forskjellsbehandling i enkelte klasser! :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

I utgangspunktet er det skolen som skal ta kontakt med PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste) i kommunen. Snakk med klasseforstander og be dem henvise dere dit. Der er det hjelp å få, og eventuelt så kan de henvise dere videre for øvrig testing hos andre instanser i fylket.

Håper dere greier å ordne opp i dette. Får du dårlig respons fra skolen kan du jo ringe til kommunen selv å be om å få snakke med PPT-kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :lol:

Takk for svar Tvillingmamma`n! Jeg skal ta kontakt med klassestyrer å høre om de har gjort noe med denne saken. Hvis ikke så tar jeg kontakt med kommunen. Jeg håper at han skal få den hjelpen han har krav på, og at han ikke skal miste motet. For jeg er livredd for at dette kan føre til at han gir blaffen i skolen. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i alle fall og skriv gjerne noen ord her om hvordan det går med saken.

Takk! Jeg skal skrive tilbake om hvordan det går med saken. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv lese/skrivevansker, og kan anbefale deg å stimulere din sønn til lystbetont lesing. La han få god tilgang på lesestoff som han koser seg med, enten det et tegneserier, bøker eller fotballblader. Selv var jeg medlem av bokklubb, og hadde mye igjen for å lese store mengder bøker. Leste sikkert litt saktere enn andre, men det var ikke så farlig når jeg likte det jeg leste. Dette hjalp meg både til å bli en bedre leser og til å skrive bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Hei Maeve venen

Lese og skrive vansker jeg veit hva det er vettu,gå hardt på når det gjelder skole og PPt tjenesten.Ellers kan du kontakte Dysleksi forbundet i Norge ,Postboks 8731, 0028 Oslo .

Telefon nr.Slettet - HMSP-moderatoreller dyseleksiforbundet.no.

Derfra kan du få kjøpt eller leid hjelpemidler som kan hjelpe din sønn i skole arbeidet.Jeg veit hvor tungt det er og du må sloss nå med komunen du bor i og ikke minst la gutten få tilbake motivasjonen.Jeg har vært der og jeg veit kanossagangen jeg tenker på deg og ønsker deg LKKE TIL ! :)

Masse klemmer til deg det trenger du nå.

hilsen

indianlady :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn sliter med lese- og skrivevansker, og andre barn har dysleksi. Det er litt forskjell på de to sakene.

HVis læreren er bekymret, regner jeg med at han/hun har foretatt en kartlegging av vanskene, og er det generelle lese-/skrivevansker, er egenltlig medisinen å lese - regelmessig. Som foreldre kan man gjøre mye der - lese sammen 1/2 time hver dag gir gode resultater. Noe av det sakte lesere sliter med er nemlig å få med seg innholdet i teksten, fordi de bruker så mye tid og krefter på selve lesingen. Og får man ikke med seg innholdet, blir det ikke noe morsomt å lese heller. Ve å sette av fast lesetid HVER DAG, og gjerne velge en bok som interesserer både en ungdom og en voksen, vil også leselysten stimuleres. Man man gjøre avtale om å lese et avsnitt hver f.eks.

Mistenkes dysleksi, er PPT rett adresse for kartlegging. I utgangspunket er det FORELDRENE som henviser sitt barn til PPT, men i realiteten er det skolene som gjør arbeidet med å fylle ut skjemaer og legge ved de kartleggingene skolen khar gjort på forhånd. Har ikke skolen vurdert en slik henvisning, kan du som foreldre kreve det.

Blir det konstantert at poden er dyslektikker, vil det ikke alltid bety at han får ekstraundervisning eller ekstrahjelp, men han har en del rettigheter det er greit å vite om, og det finnes flere gode hjelpemidler (og de er gratis for poden når han er elev).

Av hjelpemidler som dyslektikere ofte bruker vil jeg nevne lydbøker. Mange av skolens bøker finnes også som lydbøker, og da kan poden lytte til lærestoffet for å få med seg innholdet. Selvsagt bør han lese også.

PC med retteprogram blir også ofte innvilget.

For å få disse hjelpemidlene (ha rett til dem) må PPT finne ut om poden er dyslektisk eller ikke, og så må det fylles ut en søknad til hjelpemiddelsentralen som distribuerer hjelpemidler.

Av rettigheter har har som dyslektiker, er utvidet tid til eksamen, rett til å bruke PC under eksamen, og hvis han sliter veldig, kan han få noen til å lese oppgaven for ham, slik at han er sikker på at ikke mangelfull lesekapasitet fører til at han ikke misforstår oppgaven.

Og man er langt fra DUM selv om man har et lese-/skriveproblem, og det er mange med dysleksi som studerer videre.

Men prøv å finne ut hva slags lese-/skrivevanske det er snakk om, for som sagt- "medisinen" er litt forskjellig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! :lol:

Takk for masse gode svar, det hjalp veldig. De har innført noe på skolen som skal motivere eleven til å lese mer. Deretter skal mor eller far skrive under på at eleven har lest. Enten høytlesing eller stille. Jeg ser at han sliter med skrivingen også, og jeg hjelper han så godt jeg kan. Jeg skal i hvertfall forhøre meg hva skolen har gjort så langt, og jeg er vant til å sloss mot systemet.

Min mann har lese og skrivevansker, og jeg vet godt hva problemet er. Et annet vet jeg at han hatet skolen i sin tid, men som voksen tok han utdanning og er ingeniør i dag. De jobber hardt, og det står respekt av dere med disse problemene.

Takk til deg også Indianlady, og jeg skal svare på mailen din så snart jeg får tid. Takk alle sammen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...