AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Jeg ønsker innspill på et tema angående hjemmeboende student. Jeg har min mening og mannen har sin, så jeg ønsker å høre hva andre tenker . Bakgrunnsinfo: Vi er en dine og mine- familie. Mannen min har 4 barn, jeg har 1 barn. Mannen min og jeg tjener likt og har felles økonomi. Saken: eldstebarnet har nå blitt student og begynt på en masterutdanning. Han ønsker å bo hjemme mens han har utdanning. Mitt standpunkt: Ja, det kan han gjerne. Men han må skaffe seg inntekt for å betale egen buss, skolebøker, fritidsaktiviteter og slikt. Det er dyrt å ha 5 barn hjemme! Og jeg mener at når han er stor nok til å studere og feste, så er han stor nok til å dekke egne utgifter (ikke bo og mat, det dekker da vi). Mannens standpunkt: han skal bare studere, ikke ta lån og leve på oss. Det er hans barn pg da han som i hovedsak må bestemme dette. Hva mener folket? Anonymkode: 4f756...6a4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Kan da søke om stipend, så lenge man ikke sløser det på narkotika så holder stipendet lenge hvis man ikke har bo- og matutgifter. Anonymkode: a4308...1dd 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 Enig med deg. Det er noe med å forberede de på livet etter hjemme også. Anonymkode: 6d071...138 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 Enig med deg! Anonymkode: 934b9...fd1 2
Ulven Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 Selvfølgelig skal en voksen mann være med å betale for seg selv. Og som masterstudent er det da helt vanlig å jobbe samtidig. Hvis mannen står på sitt og vil fortsette å sy puter under armene på en voksen person, så hadde løsningen min blitt å skille økonomi. 7
aksase Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 Jeg tenker at bolig og mat er fint å få dekket hjemme. Utgifter til utdanning er greit å finansiere med lån og stipend. Fritid og sosialt liv, det kan han betale av egen lomme, gjerne ved å skaffe seg en jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan da søke om stipend, så lenge man ikke sløser det på narkotika så holder stipendet lenge hvis man ikke har bo- og matutgifter. Anonymkode: a4308...1dd Stipend får man ikke når man bor hjemme. Ellers er jeg enig med ts og praktiserte i tillegg at de fikk mat og tak over hodet bare hvis de fylte opp bsu-kontoen. Anonymkode: 35069...a43
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 Og hvis mannen vil ha det annerledes og forlanger å bestemme fordi det er hans barn, må han ta den kostnaden ut av fellesøkonomien og betale selv. Han kan ikke pålegge deg ansvar for en kostnad du er uenig i. Anonymkode: 35069...a43 8 1
Pås Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 Haha, jeg synes vi var ganske generøse som lot våre bo hjemme uten å betale for kost og losji da de studerte, men vi betalte ikke for buss, skolebøker, trening, langt mindre for festing! 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 Mine barn skal slippe å bo hjemme til de er 24. De skal få gjøre seg de erfaringene man får ved å håndtere økonomien sin selv, oppdage at ingen har giddet å vaske do og finne ut av de sosiale spillereglene sammen med noen som ikke har oppdratt dem. Hvis de av en eller annen grunn blir boende her en periode, må vi ta en seriøs diskusjon om hvem som betaler hva og hvem som har ansvar for hvilket husarbeid. Jeg ville ikke betalt alt for en student. Anonymkode: 4de9a...94e 9 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Takk for alle innspill! Da ser jeg at jeg ikke er helt på jordet med min vurdering. Det er alltid litt ekstra vanskelig når det gjelder stebarna mine, for jeg er opptatt av å ikke trå feil. Anonymkode: 4f756...6a4 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 da tar han lån i lånekassen for å dekke husleie som jeg virkelig mener han må betale dere! hva med 5000kr i mnd inkl alt som mat osv? skal ha noe mer må han jobbe. er helt sykt hvordan det sys puter under armene på barna i dag. mine på 9 og 14 får null kr om de ikke gjør litt bidrag i heimen. ikke snakk om mye, men litt for å se at ittjno kjæm tå sæ sjøl! Anonymkode: 1944b...5e5 2
Brunello Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 (endret) Det er greit å betale mat og at han ikke betaler leie, men øvrige kostnader bør han betale selv. Endret 21. september 2023 av Brunello 1
Brunello Skrevet 21. september 2023 #14 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): da tar han lån i lånekassen for å dekke husleie som jeg virkelig mener han må betale dere! hva med 5000kr i mnd inkl alt som mat osv? skal ha noe mer må han jobbe. er helt sykt hvordan det sys puter under armene på barna i dag. mine på 9 og 14 får null kr om de ikke gjør litt bidrag i heimen. ikke snakk om mye, men litt for å se at ittjno kjæm tå sæ sjøl! Anonymkode: 1944b...5e5 Dette er griskhet. 3
Fremmed fugl Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 Dette er en voksen mann som ønsker å snylte. Han fortjener talen om hva det betyr å bli voksen. Men skjønner godt at han klarer å manipulere din mann. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #16 Skrevet 21. september 2023 Altså. Har han allerede fullført en bachelor, og enten bodd hjemme hele tiden eller flyttet hjem igjen, eller har han begynt på et integrert masterstudium nå? Høres helt forferdelig å ha voksne barn boende hjemme i 5 år, som skal feste og ligge osv. man lærer MYE av å bo hjemmefra i denne perioden. Litt sånn forberedelser til voksenlivet. Ingen vil ha et voksent barn som har bodd hjemme hele livet som partner. Anonymkode: 45c5c...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #17 Skrevet 21. september 2023 Han har akkurat begynt på et 5-årig studium. Ser at det jeg skrev kunne misforstås. ts Anonymkode: 4f756...6a4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #18 Skrevet 21. september 2023 Det er skikkelig generøst å la han bo hjemme med gratis kost og losji, i allefall en familie med felles økonomi med så skjevhet i antall særkullsbarn. Han bør selvfølgelig dekke alle andre utgifter selv, enten ved jobb eller studielån. Anonymkode: 186f3...d77 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Skrevet 21. september 2023 Nå vet ikke jeg hva det koster å ha en voksen mann hjemme i året, hvis man skal dekke alt fra bolig til vaskemidler og mobil osv. 8.000,- pr mnd sånn ca? Da vil jo dette gå kraftig utover de 4 mindreårige barna som fortsatt skal forsørges. Jeg ville ha dekket hus og vanlig mat om jeg måtte (ikke brus, godteri...). Resten må den voksne ha en ekstrajobb for å dekke. Men mener nå egentlig at voksne barn skal flytte ut, ha ekstrajobb og klare seg selv. Det er et sunnhetstegn å ville klare seg selv. Er det bare du og mannen din som skal forsørge denne voksne, eller skal moren bidra også? Anonymkode: 577b0...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Skrevet 21. september 2023 Det blir i hovedsak oss som forsørger, moren hans har dårlig råd (ikke at vi er rike, men vi har to inntekter og hun har en). Ts Anonymkode: 4f756...6a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå