AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Jeg har jobbet siden 2016 i omsorgsyrker. Både langtidsavdeling, korttids og skjermet (demens) . Har en annen jobb vedsiden av så blir til en ringevikar. Jeg elsker å jobbe med mennesker, og liker å gjøre de fornøyde. Litt tungt er det på demens avd. Og jeg kan kjenne på en lett depresjon mens jeg er der, inne på de sitt rom spesielt. Er det kanskje fordi jeg kan ense de sin forferdelige sykdom og følelse? Jeg prøver så godt jeg kan å være uthvilt før jobb, sover godt. Men med ett jeg går inn der suger all energien ut av meg. Ikke nødvendigvis pga de er spørrende og litt utfordrende, men ligger i atmosfæren der inne. Noen som kjenner seg igjen? K35 Anonymkode: 903e6...534 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Det er en meget tragisk sykdom, som medmenneske vil man jo så klart føle på slike følelser. Er visse jobber innen helse jeg ikke får til, gjør for vondt også etter Jobb. Anonymkode: 76943...104 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 Jobbet på demensavdeling i 7år og kjenner meg ikke igjen. Når jeg er på jobb så gjør jeg en jobb, samme hva det måtte innebære. Jeg tar ingenting personlig. Men det er tungt å jobbe med demente når de spør de samme spørsmålene 100 ganger, eller når de utagerer. Selvsagt utrolig vanskelig for pasientene som opplever usikkerhet og forvirring, men det må være lov som ansatt også å si at det er tungt. Anonymkode: dced0...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 Det er streng talt forskjell på vonde følelser og depresjon. Ja, du kan kjenne på vonde, vanskelige og normale følelser, men depresjon er det ikke. Anonymkode: 2490a...297 9
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 Ikke deprimert, men heller sliten av de. Jobber nå på barneavd, MYE bedre Anonymkode: 872e9...2b5 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er en meget tragisk sykdom, som medmenneske vil man jo så klart føle på slike følelser. Er visse jobber innen helse jeg ikke får til, gjør for vondt også etter Jobb. Anonymkode: 76943...104 Ja vet...🥺 Har følt andre har så energi, mens jeg mister hele. Flere vil nok si at jeg ikke kan jobbe der siden det går så innpå meg, men jeg klarer jo jobben fint er lite hissig så tålmodig har jeg nok av. Det er bare mentalt slitsomt, og kjenner en storm av følelser, som jeg såklart klarer å skjule for de. Ts Anonymkode: 903e6...534 1
Phoenix Heart Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Jobber selv med demente, og kjenner meg absolutt ikke igjen. Synes det er veldig trivelig og givende å jobbe med demente. 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja vet...🥺 Har følt andre har så energi, mens jeg mister hele. Flere vil nok si at jeg ikke kan jobbe der siden det går så innpå meg, men jeg klarer jo jobben fint er lite hissig så tålmodig har jeg nok av. Det er bare mentalt slitsomt, og kjenner en storm av følelser, som jeg såklart klarer å skjule for de. Ts Anonymkode: 903e6...534 Jeg begynte å jobbe med PU, der får de i det minste det de trenger. Og man har tid. Er enda ingen jobb innen helse foruten PU jeg har hatt den tiden jeg føler et individ trenger. Anonymkode: 76943...104
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 Athena Freyja skrev (16 minutter siden): Jobber selv med demente, og kjenner meg absolutt ikke igjen. Synes det er veldig trivelig og givende å jobbe med demente. Jeg syntes også det er veldig givende❤️Og jeg er god ressurs for de, men er bare den sorgen jeg kjenner uten å oppleve noe spesielt med de. Kan også kjenne den sorgen komme når jeg er nede i kjelleren å skifter. Ligger i lufta liksom. Anonymkode: 903e6...534
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 Depresjon er ikke en følelse som kommer og går når man går ut og inn av noens rom eller en kjeller. Dine følelser kommer fra inni deg, fra dine egne tanker og tolkninger. Anonymkode: ad514...7f5 5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Jeg har jobbet på demensavdeling, men følte ikke på dette. Tvert imot følte jeg alltid på en god varm og omsorgsfull følelse. Ja, sykdommene er helt jævlige, men dertil skal det så utrolig lite for å gjøre dagen eller øyeblikket bare litt bedre for de. Å jobbe med demente er noe av det mest givende jeg har gjort. Det ga meg så mye å kunne hjelpe de med å føle på trygghet, glede og omsorg. Nei, det er langt i fra hele tiden man får til dette og mange situasjoner og dager er veldig tunge, men jeg klarte i alle fall alltid å fokusere på at jeg hver vakt hadde klart å gi noen en god følelse eller opplevelse, uansett hvor liten den måtte være. Og helt ærlig, så syns jeg det på en måte også er en fin avdeling å jobbe på, for ja, det er trist når folk dør, men der følte jeg mest på en lettelse om at de endelig fikk slippe. Anonymkode: f3270...221 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har jobbet siden 2016 i omsorgsyrker. Både langtidsavdeling, korttids og skjermet (demens) . Har en annen jobb vedsiden av så blir til en ringevikar. Jeg elsker å jobbe med mennesker, og liker å gjøre de fornøyde. Litt tungt er det på demens avd. Og jeg kan kjenne på en lett depresjon mens jeg er der, inne på de sitt rom spesielt. Er det kanskje fordi jeg kan ense de sin forferdelige sykdom og følelse? Jeg prøver så godt jeg kan å være uthvilt før jobb, sover godt. Men med ett jeg går inn der suger all energien ut av meg. Ikke nødvendigvis pga de er spørrende og litt utfordrende, men ligger i atmosfæren der inne. Noen som kjenner seg igjen? K35 Anonymkode: 903e6...534 Nei du får ikke en psykisk lidelse mens du er på jobb. Anonymkode: 34be6...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei du får ikke en psykisk lidelse mens du er på jobb. Anonymkode: 34be6...ac2 Det kan man da få. Det betyr likevel ikke at TS nødvendigvis har fått det i dette tilfellet. Anonymkode: f3270...221 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan man da få. Det betyr likevel ikke at TS nødvendigvis har fått det i dette tilfellet. Anonymkode: f3270...221 Takk for alle svar. Ja det er fint å ta vare på våre eldre. Noen er altfor unge å få demens, de forstår ikke alltid det vi gjør mot dem, men merker de liker selskap og trygghet❤️❤️ Anonymkode: 903e6...534
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 Har jobbet på sykehjem i mange år tidligere, og kjenner igjen følelsen din. Noen ganger tenker man over livet, at man selv skal bli gammel, våre skal bli gamle og kanskje en frykt for at det skal bli slik for oss. Så er det også vondt å se den hjelpesløsheten de sitter med som dement og pleietrengende. Jeg trivdes stort sett, men kunne også kjenne på dette. Nå jobber jeg i barnehage og det er mer riktig plass for meg Anonymkode: 4f2bb...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #16 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan man da få. Det betyr likevel ikke at TS nødvendigvis har fått det i dette tilfellet. Anonymkode: f3270...221 Nei man får ikke en psykisk lidelse i det man kommer på jobb. Anonymkode: 34be6...ac2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #17 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei man får ikke en psykisk lidelse i det man kommer på jobb. Anonymkode: 34be6...ac2 Vi mennesker har ulik sårbarhet, og er man litt sensitiv fra før så kan en slik jobb gi mange tanker og inntrykk en kanskje ikke hadde fått i en annen jobb Anonymkode: 4f2bb...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #18 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi mennesker har ulik sårbarhet, og er man litt sensitiv fra før så kan en slik jobb gi mange tanker og inntrykk en kanskje ikke hadde fått i en annen jobb Anonymkode: 4f2bb...9ba Da prøver vi med en t skje. Ts sier hun får depresjon i det hun kommer på jobb og NEI en depresjon kommer ikke kl 08.00 og forsvinner kl 16.00 Anonymkode: 34be6...ac2 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi mennesker har ulik sårbarhet, og er man litt sensitiv fra før så kan en slik jobb gi mange tanker og inntrykk en kanskje ikke hadde fått i en annen jobb Anonymkode: 4f2bb...9ba Enig. Ingen fasitsvar på andres følelser. Var litt langt å si at jeg gikk inn i en depresjon, for det gjorde jeg ikke. Men kjenner at jeg blir langt nede selv iblant, litt urolig og kjenner på dødsangsten selv jeg har jobbet med dette lenge. Ts Anonymkode: 903e6...534
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da prøver vi med en t skje. Ts sier hun får depresjon i det hun kommer på jobb og NEI en depresjon kommer ikke kl 08.00 og forsvinner kl 16.00 Anonymkode: 34be6...ac2 Neida, les over. Anonymkode: 903e6...534
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå