Gå til innhold

Gode tider for dem med penger i banken ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1988 var arbeidsledigheten ekstremt høy, og mange boligeiere måtte søke bistand hos namsmannen, og det var ras av konkurser m.a. innenfor bygg -og annlegg. Det var imidlerid oppgangstider knyttet til  næringer innenfor olje-og offshorenæring, og ratene innenfor oljesektoren skjøt fart og redere stod i kø for å inngå kontrakter på nybygg.  Prisene falt som ein stein, og de med penger i banken kjøpte opp konkursbedrifter / konkursbo. 

Det blir troleg verre før det blir bedre, og de med penger i banken, og har liten gjeld  vil kunne forvente gode tider når prisene faller som følge av  svikt i varehandel, og konkursbo.   

Anonymkode: 7c8cd...3ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Det er fine renter på sparepengene nå, og de øker snart igjen. Har ikke en krone i lån.

Anonymkode: 7d31e...b05

Skrevet

Nja… Innskuddsrenten er jo fortsatt lavere enn inflasjonen, så fryktelig lønnsomt er det ikke. Men fond er som regel god butikk. 

• Liker 6
Skrevet
On 9/21/2023 at 11:40 AM, AnonymBruker said:

Jepp. Det er fine renter på sparepengene nå, og de øker snart igjen. Har ikke en krone i lån.

"Fine renter på sparepengene" 😅

Du er virkelig naiv.

Anonymkode: d8df6...b62

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er virkelig naiv.

Neppe. 4.10% syns jeg er helt fint.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Neppe. 4.10% syns jeg er helt fint.

Ja, du gjør vel det.

Faktum er at inflasjonen er høyere enn 4.10%, så du mister kjøpekraft ved å ha pengene i banken.

• Liker 6
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er virkelig naiv.

Kommer jo an på hvor mye penger vedkommende har i banken… Samt risikoviljen. Ikke alle ønsker å spille bort pengene sine på aksje- eller boligmarkedet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du gjør vel det.

Faktum er at inflasjonen er høyere enn 4.10%, så du mister kjøpekraft ved å ha pengene i banken.

Faktum er at jeg har 4.10% og pengemengden øker:-). Kjøpekraft har jeg mer enn nok av😎

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Faktum er at jeg har 4.10% og pengemengden øker:-). Kjøpekraft har jeg mer enn nok av😎

Gud du er søt.

Pengene dine mister verdi når du har dem i banken. Spør igjen hvis du ikke forstår dette, så skal jeg forklare det grundigere.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor setter du ikke pengene i likviditetsfond? Da får man ca 6 % nå.

Man kan også utsette skatten i mange år ved bruk av riktig kontotype. Med vanlig bankkonto må man betale 22% skatt av renteinntektene hvert eneste år...

Anonymkode: 97b85...ddd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gud du er søt.

Pengene dine mister verdi når du har dem i banken. Spør igjen hvis du ikke forstår dette, så skal jeg forklare det grundigere.

Fra oktober vil jeg binde 1.8 millioner av mine sparepenger ( Som du sier jeg taper på å ha i Banken )  for ett år med 5 % renter og få ca 90 000 minus skatt.  Pengene inkl renter vil på nytt bindes neste år til beste rente.  På åttitallet sa min sjef til meg det samme som deg , gå heller og kjøp en sofa sa han til meg som var 15 år. Men jeg kan forsikre deg om at de pengene vil komme til nytte en dag jeg har bruk for dem.  Ikke alle har tid og interesse til å plassere pengene der man får best avkastning ,  men så taper vi heller ingenting selv om du påstår det. Er jeg også søt ?

Endret av Merlin
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gud du er søt.

Jeg gir blaffen. 4.10% på 13 millioner er mer enn nok for meg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man kan også utsette skatten i mange år ved bruk av riktig kontotype. Med vanlig bankkonto må man betale 22% skatt av renteinntektene hvert eneste år...

Jeg har nok. Mer enn nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg gir blaffen. 4.10% på 13 millioner er mer enn nok for meg.

Hvis inflasjonen er større enn renta så vil du sitte igjen med mindre verdier i 2024 enn du hadde i 2023.

Hvis du såvidt kunne kjøpe 13 nye Porscher i 2023 så har du ikke råd til det lengre i 2024 fordi pengene har blitt mindre verdt fortere enn banken har forrentet dem.

(Dårlig eksempel forresten, for nå kommer nok mange fine biler på billigsalg).

Anonymkode: ce3e2...847

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvis inflasjonen er større enn renta så vil du sitte igjen med mindre verdier i 2024 enn du hadde i 2023.

Hvis du såvidt kunne kjøpe 13 nye Porscher i 2023 så har du ikke råd til det lengre i 2024 fordi pengene har blitt mindre verdt fortere enn banken har forrentet dem.

(Dårlig eksempel forresten, for nå kommer nok mange fine biler på billigsalg).

Anonymkode: ce3e2...847

Veldig dårlig eksempel, siden du heller ikke vet prisen på en ny Porsche i 2024.

Over 415000 i renter etter skatt i året er mye penger. For meg iallefall, uten å løfte en finger for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener litt over 5000,- i mnd kun på renter i høyrente kontoen min 😊

Anonymkode: 86904...65c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tjener litt over 5000,- i mnd kun på renter i høyrente kontoen min 😊

Det var ikke stort. Jeg har investert 500 000 i crowdfunding og har samme avkastning i måneden.

Anonymkode: e5dc6...571

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor spille bort pengene på likviditetsfond og bolig når jeg kan ha de på sparekonto?

Anonymkode: 44466...2dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var ikke stort. Jeg har investert 500 000 i crowdfunding og har samme avkastning i måneden.

Hvorfor kjøpte du ikke en sofa istedet?

Anonymkode: 44466...2dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men er pengene sikker der? Kan man tape?🤔 Jeg er så redd for pengene mine 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...