Gå til innhold

Kjøkken - vegg over benkeplate

Gjest Goldenretriever

Anbefalte innlegg

Gjest Goldenretriever

Hei! Vi pusser opp kjøkkenet, men jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre med veggen over kjøkkenbenken. 

Kjøkkenet er i klassisk u-form, med overskap på to av tre vegger.

Det blir ganske dyrt med (fine) fliser over det hele, og jeg vurdere å ha malte, slette vegger og kjøkkenbenk som går litt opp på veggen, som på bildet (se bort fra stilen ellers, kun et eksempel). 

Men blir det dumt å ikke ha noe mer bak koketoppen? Med tanke på søl? 

Klarer ikke se for meg en ryddig måte å ha noe annet akkurat der heller 🤔

Er det noen med erfaring her? Eller forslag til andre løsninger? Jeg er ikke så glad i billige kitchenboards, men ellers åpen for ulike løsninger. Stilen vår er nok en kombo av minimalisme og retro.

Edit: Dusteskriveleif

IMG_5022.png

Endret av Goldenretriever
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har malt med jotun wonderwall. Den tåler "alt" om den får herde ordentlig. Den tåler vannsøl, og superenkelt å vaske bort alt. 

Anonymkode: d2957...b43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn list som du snakker om, og jeg hater det! Er du uheldig og søler så kan det renne bak den. Skulle mye heller hatt fliser. 

Anonymkode: 474d2...35c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alauda said:

Det er fint og praktisk med glassplate, men det er vel ikke veldig billig.

Kommer helt an på om du velger glass over hele veggen, eller bare ved vask og platetopp.

Selv valgte jeg å ha glassplate over vask og platetopp. Spesialtbestilte hos glassmester, med mine egne mål og i samme farge som veggfarge. Betalte 1500,- pr stk inkl.mva. Ble meget bra!

Anonymkode: 402ac...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alauda skrev (20 timer siden):

Det er fint og praktisk med glassplate, men det er vel ikke veldig billig.

Vi har glassplate på det ene kjøkkenet (utleie), og der sniker det seg insekter bak 🙈 Derfor jeg kun vil anbefale fliser.,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har glassplate på det ene kjøkkenet (utleie), og der sniker det seg insekter bak 🙈 Derfor jeg kun vil anbefale fliser.,

Det er derfor du skal fuge rundt platen, for å slippe sånne ting. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde glassplate på mitt forrige kjøkken og det fungerte veldig bra, ingen insekter. Antar den var godt fuget.

Endret av Alauda
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde malt gipsvegg rett bak komfyren (og resten av kjøkkenet) i forrige hus jeg bodde i. Ingen problem å skrubbe bort matsøl fra veggen.

Anonymkode: a7494...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er derfor du skal fuge rundt platen, for å slippe sånne ting. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin 😬

Og male glassplaten på baksiden. så syns ikke fluene 😅

Anonymkode: 7ec97...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme problem her, insekter.. Dessuten ganske kjedelig når veggene evnt skal males.

Anonymkode: e0636...520

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det malt i 10 år, var fortsatt like pent. Malte med vanlig Pure Color maling.

Anonymkode: 96334...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har «trukket opp» benkeplaten som bakvegg. De fleste kjøkkenleverandørene har sånt. Egen tynn, tykkelse på veggplatene

Anonymkode: 6c4bc...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har «trukket opp» benkeplaten som bakvegg. De fleste kjøkkenleverandørene har sånt. Egen tynn, tykkelse på veggplatene

Anonymkode: 6c4bc...fc1

Det har vi også gjort😊

Anonymkode: e422e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi hadde det malt i 10 år, var fortsatt like pent. Malte med vanlig Pure Color maling.

Anonymkode: 96334...fb4

Oi, sikker på at det var Pure Color? Spenstig... Hadde vegger i stua malt med Pure Color, hvor det ble merker bare jeg skulle tørke bort noe støv, så kan ikke se for meg hvordan det hadde blitt etter å ha fjernet tomatsaus- eller stekefettsprut bak komfyren 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Oi, sikker på at det var Pure Color? Spenstig... Hadde vegger i stua malt med Pure Color, hvor det ble merker bare jeg skulle tørke bort noe støv, så kan ikke se for meg hvordan det hadde blitt etter å ha fjernet tomatsaus- eller stekefettsprut bak komfyren 😅

Vi hadde også pure color, klassisk hvit, i 13 år 😅. Malte akkurat nytt pga salg av leilighet, men det var meget lite slitasje.

Anonymkode: 4a2dc...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 12.31):

Vi har sånn list som du snakker om, og jeg hater det! Er du uheldig og søler så kan det renne bak den. Skulle mye heller hatt fliser. 

Fug/silikon! 

Anonymkode: 80173...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 11.20):

Jeg har malt med jotun wonderwall. Den tåler "alt" om den får herde ordentlig. Den tåler vannsøl, og superenkelt å vaske bort alt. 

Anonymkode: d2957...b43

Signerer denne! Veldig ryddig uttrykk, og lett og male i en annen farge dersom man vil ha litt endring på kjøkkenet :) kan evt. bruke glass bare over ovnen, det har svigers på hytta og det gir også et veldig praktisk og minimalistisk uttrykk :) men jeg ville definitivt gått for jotun wonderwall

Anonymkode: f2c1e...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...