Gjest dobbelx Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Hei! Skal ha vennefest og tenkte jeg skulle lage lasagne som jeg har fått oppskrift på her inne på forumet Lurer på om det går an å lage den kvelden før? Hvis det går greit, skal jeg da steke den og varme den opp igjen rett før servering? Og hvor oppbevare den imens? Kjøleskap eller kjøkkenbenk........trenger hjelp.. regner med jeg bør dekke den til med alum.folie el.l. Lasagnen må jo stå i ca 12 timer etter jeg har laget den, og før servering, kan den bli dårlig av d?!? Takk for svar hvis noen har peiling og kan hjelpe meg:)
Gjest 1111 Skrevet 22. januar 2006 #2 Skrevet 22. januar 2006 Du må oppbevare i kjøleskap, en lasagne kan ikke stå på kjøkkenbenken over lengre tid uten at det florerer av bakterier. Jeg har laget den ferdig (men ikke stekt den) og satt den i kjøleskapet og stekt den dagen etterpå. Det gikk helt fint, men du må huske å dekke over den med noe. Sikkert andre måter å gjøre det på også.
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2006 #3 Skrevet 23. januar 2006 Går fint ann å lage den dagen før og oppbevare den kaldt fram til steking. Har du ikke plass i kjøleskapet så har du kanskje en terrasse eller en balkong? Husk å sette noe over maten slik at katter og fulger ikke kommer til.
Malama Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 I kjøleskapet, i ustekt tilstand med PLASTfolie vil jeg tro er det beste (holder bedre på fuktigheten enn alufolie gjør, ettersom plastfolie fester seg til formen) men i alle fall i kjøleskapet og med NOE over. Dersom du absolutt må steke den dagen før så stek den med lite ost og ha på mer ost på toppen før du varmer den igjen, så det blir "nysmeltet ost" på toppen, for oppigjen varmet ost er ikke det samme....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå