AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Vi har en baby på 6 måneder. Begge sett med besteforeldre bor ca 50 min unna. Mine foreldre kommer stadig på besøk, og benytter enhver anledning til å møte det første barnebarnet sitt. Besteforeldre på far-siden har møtt baby ca 3 ganger siden fødsel. Vi har invitert de to siste gangene, det har ikke vært på eget initiativ. Alle besteforeldrene er i full jobb og bor ca like langt unna oss. Synes det er litt trist at besteforeldrene på farsiden ikke er mer interessert i å komme på besøk. Skjønner at de også har sitt å holde på med, men hadde håpet på mer interesse når deres første barnebarn kom til verden. Er det flere hvor det er slik, er dette helt vanlig? Er det noe vi kan gjøre? Anonymkode: b766f...1f1 1
Birdyen Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Det kan jo være at besteforeldre på farssiden er mer redd for å dukke opp hos dere og forstyrre / være i veien? Man kjenner jo lett på at det er lettere å komme uanmeldt til datter enn svigerdatter. De setter kanskje pris på en invitasjon eller to? 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 1 minutt siden, Birdyen said: Det kan jo være at besteforeldre på farssiden er mer redd for å dukke opp hos dere og forstyrre / være i veien? Man kjenner jo lett på at det er lettere å komme uanmeldt til datter enn svigerdatter. De setter kanskje pris på en invitasjon eller to? Dette tenker jeg og! Jeg er en av de som ikke tørr å bare komme på besøk når det er nyfødte i hus. Føler meg bare i veien, foreldrene er sikkert kjempe slitne og det siste de vil er å være vert liksom. Anonymkode: 0b4ed...506 3 2
nfdsjgd Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 Just now, Birdyen said: Det kan jo være at besteforeldre på farssiden er mer redd for å dukke opp hos dere og forstyrre / være i veien? Man kjenner jo lett på at det er lettere å komme uanmeldt til datter enn svigerdatter. De setter kanskje pris på en invitasjon eller to? Absolutt, og trenger ikke at de kommer uanmeldt, verken på morsiden eller farsiden Men jeg tenker de kan sende min samboer en melding og høre om det passer å komme på besøk en søndag f.eks. Jeg har alltid indikert at de er hjertelig velkomne, og vi har invitert de på besøk de to siste gangene de har vært her. Savner mer initiativ fra dem og føle at de også virkelig vil se sitt barnbarn. Vi kan jo såklart invitere dem mer, men er egentlig interessen fra dem sin side jeg savner litt. TS 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dette tenker jeg og! Jeg er en av de som ikke tørr å bare komme på besøk når det er nyfødte i hus. Føler meg bare i veien, foreldrene er sikkert kjempe slitne og det siste de vil er å være vert liksom. Anonymkode: 0b4ed...506 Det er veldig forståelig. Men vi har en veldig enkel baby som sover godt og vi lever egentlig samme liv som før baby, baby er bare med på slep på alt vi gjør. Samboer prater med sine foreldre på telefon av og til, så de vet at vi ikke er trøtte og slitne og at vi klarer oss helt fint. Jeg føler vi alltid avslutter et besøk/telefonsamtale med "det er bare å komme", men så blir det med det liksom Anonymkode: b766f...1f1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 Jeg tror dette er en situasjon med dårlig kommunikasjon. Jeg tipper de har lyst å komme mye oftere, men er redd for å være påtrengende, Når de kommer når dere inviterer er det et uttrykk for at de har lyst å komme. Ingen grunn til å tro at farmor og farfar er mindre interessert enn mormor og morfar. Jeg har selv en datter som er gift, og en sønn som er det. Det er MYE lettere for meg å spontant invitere meg selv til datter, hun svarer ja/nei alt etter som det passer. Når jeg spør sønnen min må han alltid høre med kona først om det passer. Føler derfor at det i grunnen er hun som bestemmer som jeg kan komme eller ikke. Anonymkode: ed150...639 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Jeg tenker som de over her, at fars foreldre sikkert er like interesserte, men de er mer forsiktige med å komme. Vi har tre barn, og mine foreldre (spesielt min mor) har vært my mer "frampå" uten at det har noe med interesse å gjøre. Når de har passet barna da de var små, så kunne min mor si etterpå at "jeg bare gjorde sånn, jeg", mens svigermor alltid ringte meg og spurte hvis det var noe. Hun var mye mer redd for å tråkke over mine grenser og ville ikke ødelegge rutiner osv. Og hun har hatt fire barn selv. Når man leser her inne om invaderende svigermødre kan man jo se at det er en reell fare for å gjøre seg upopulær.. Kanskje de trenger en ekstra forsikring fra dere/deg om at det er helt i orden, at dere ønsker det? Si gjerne også at det er bare fint om de ringer i forkant, og at dere evt bare sier fra om det ikke passer? Anonymkode: 56480...e63 2
Visla Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 Men hvor ofte har dere BESØKT dem det siste halve året da? Skal det bare gå en vei? de er i full jobb, du er i permisjon. Da kan jo dere reise på besøk også☺️ 4 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 Selv om man har baby så blir det litt feil å kun være hos seg selv. 50min er ikke så lenge. Kan forstå at hvis de slutter 16 på jobb og må hjem etter en lang dag, at de ikke orker å kjøre 50min. Men dere kan jo besøke de i helgene? Hvis baby er litt urolig i bilen, så kan en av dere sitte i baksetet. Anonymkode: 8cf1c...34c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 Jeg tenker 3 ganger på 6 måneder fremstår helt normalt hyppig? Det betyr at dere hver eneste måned har foreldre innom. Og så har dere jo søsken og venner. Besøker «noen» i den mer perifere krets dere oftere enn som så får dere jo ikke en kveld for dere selv? Og så må jo dere besøke dem, kanskje i starten ikke 50% av tiden, men rimelig hyppig. Og så skal man finne på ting utenfor hjemmet - kultur, hobby, trening etc. Kanskje besteforeldrene, som meg, ikke forstår hvordan så hyppige besøk skal gå opp, rent logistikkmessig? Anonymkode: c5b9d...6f3 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Drar dere aldri til dem? Hvis de hadde vært tre ganger hos dere, og dere tre ganger hos dem, så hadde det jo blitt 6 ganger på 6 mnd 🙂 Anonymkode: 43aa0...163
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 Når man ser alle svigermor trådene her på KG, så skjønner jeg godt at svigerforeldre er forsiktige i omgang med svigerdatter. Det skal jo ingenting til før svigerdøtre reagerer negativt. Da er det nok mye enklere å forholde seg til datter. Anonymkode: 6cda9...224 4
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 til dere som er farmor/farfar og redd for å dra på besøk til svigerdatter: Forventer der at dere 1. Skal få invitasjon til å komme på besøk OG 2. At barnet deres skal invitere seg selv for å komme på besøk til dere Altså at dere aldri selv skal ta initiativ fordi dere er redd for å være påtrengende? Jeg synes dette er litt latskap og viser lite interesse for å se sitt barnebarn. Det handler ikke om at de skal komme på uanmeldt besøk, må gjerne ringe/sende melding og avtale en tid på komme. Eller sende oss melding om at vi gjerne må komme på besøk til helgen. Men virker som at dette er helt vanlig og at gutteforeldre bare er helt passive og forventer en invitasjon begge veier her. Anonymkode: b766f...1f1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #14 Skrevet 21. september 2023 Jeg tror det er vanskeligere å være farmor enn mormor, nettopp for at man er redd for å tråkke svigerdatter på tærne. Hva med å invitere de på besøk? Tror du må legge mer i byggingen av den relasjonen enn du gjør til din egen mor. Anonymkode: cdc65...9f0
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #15 Skrevet 21. september 2023 nfdsjgd skrev (48 minutter siden): Absolutt, og trenger ikke at de kommer uanmeldt, verken på morsiden eller farsiden Men jeg tenker de kan sende min samboer en melding og høre om det passer å komme på besøk en søndag f.eks. Jeg har alltid indikert at de er hjertelig velkomne, og vi har invitert de på besøk de to siste gangene de har vært her. Savner mer initiativ fra dem og føle at de også virkelig vil se sitt barnbarn. Vi kan jo såklart invitere dem mer, men er egentlig interessen fra dem sin side jeg savner litt. TS Mine foreldre er på samme måte, og jeg ser jeg har tendenser til å være sånn jeg også. Det handler IKKE om interesse, men rett og slett av vi er litt reserverte i vår familie, og sliter med å invitere oss selv/ta initiativ for vi er "redd for å forstyrre". Jeg er oppvokst med å møte besteforeldre, tanter, mine søsken i voksen alder, mine foreldre omtrent kun når det er en bursdag, jul eller en "grunn". Vi er sterkt knyttet sammen, men dette er faktisk en greie i min familie. Min manns familie er helt omvendt, og går inn og ut av huset vårt hele tiden (vi bor i nærheten). Så det er omvendt hos oss, men som regel er det slik du beskriver. Foreldre til kvinner føler seg ofte mer "hjemme" enn foreldre til menn. Jeg foreslår at dere fortsetter å inviterer, og aksepterer at de ikke er så flinke til å ta initiativ selv. Vi er forskjellige. Anonymkode: a4f74...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #16 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Når man ser alle svigermor trådene her på KG, så skjønner jeg godt at svigerforeldre er forsiktige i omgang med svigerdatter. Det skal jo ingenting til før svigerdøtre reagerer negativt. Da er det nok mye enklere å forholde seg til datter. Anonymkode: 6cda9...224 Dette er jeg helt enig i! Anonymkode: a4f74...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #17 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror dette er en situasjon med dårlig kommunikasjon. Jeg tipper de har lyst å komme mye oftere, men er redd for å være påtrengende, Når de kommer når dere inviterer er det et uttrykk for at de har lyst å komme. Ingen grunn til å tro at farmor og farfar er mindre interessert enn mormor og morfar. Jeg har selv en datter som er gift, og en sønn som er det. Det er MYE lettere for meg å spontant invitere meg selv til datter, hun svarer ja/nei alt etter som det passer. Når jeg spør sønnen min må han alltid høre med kona først om det passer. Føler derfor at det i grunnen er hun som bestemmer som jeg kan komme eller ikke. Anonymkode: ed150...639 Samme som at din datter bestemmer om det passer at du kommer på besøk, eller tror du hun hører med mannen sin først? Anonymkode: 08b8a...4b1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #18 Skrevet 21. september 2023 Gi uttrykk for kjærlighet og at dere ønsker kontakt. 🌹 Anonymkode: 64ca6...052 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Skrevet 21. september 2023 nfdsjgd skrev (5 timer siden): Absolutt, og trenger ikke at de kommer uanmeldt, verken på morsiden eller farsiden Men jeg tenker de kan sende min samboer en melding og høre om det passer å komme på besøk en søndag f.eks. Jeg har alltid indikert at de er hjertelig velkomne, og vi har invitert de på besøk de to siste gangene de har vært her. Savner mer initiativ fra dem og føle at de også virkelig vil se sitt barnbarn. Vi kan jo såklart invitere dem mer, men er egentlig interessen fra dem sin side jeg savner litt. TS Hvordan er de når de først er sammen? Engasjerte? Hva med at du/dere besøker dem også? Anonymkode: 06bf4...1d5
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Skrevet 21. september 2023 Ikke spesielt engasjerte, har ikke hatt lyst til å holde baby fordi de er redd han skal begynne gråte. Men vi prøver å si at det går helt fint om han gråter, da tar vi han bare tilbake. Og vi spør om de vil holde når vi vet han er mett og uthvilt. Kunne også besøkt dem om de inviterte oss/ga uttrykk for at de vil se barnebarnet og ønsket besøk. Men når vi sier at det bare er å komme, får vi liksom ikke den i retur. Syns bare de virker lite engasjerte, og det er jo helt greit det, ville bare høre om dette var vanlig, og det virker som at det er vanlig for gutteforeldre. Syns dog det er litt trist at de ikke tør å ta noe plass. TS Anonymkode: b766f...1f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå