AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #1 Skrevet 21. september 2023 Når den ene avbryter den andre når han/hun snakker og ber vedkommende snakke lavere, eller sier "Du snakker veldig høyt". Dette skjer i vanlige hverdagslige samtaler og i en vennskapelig tone, men det det skjer relativt ofte (fordi den ene tydeligvis relativt ofte snakker med litt høy stemme). Ville dere ha karaktertisert dette som en hersketknikk? Anonymkode: fea3c...e3d 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #2 Skrevet 21. september 2023 Vil tro vedkommende har en uvane å prate veldig høyt, og det blir ubehagelig for den andre. Kunne vært en hersketeknikk, men i den settingen du beskiver vil jeg tro det er for å bevisstgjøre. Anonymkode: 8ab93...3bb 7 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #3 Skrevet 21. september 2023 Det behøver ikke være det… Dersom den ene ikke snakker veldig høyt, kan det være en måte å gjøre denne usikker på. Dersom den ene derimot snakker veldig høyt ( og kanskje høyere og høyere som noen gjør), så er det nok noe den andre ønsker å gjøre bevisst på, og senke volumet. Anonymkode: dd308...bc1 2 1
Kratt_ Skrevet 21. september 2023 #4 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når den ene avbryter den andre når han/hun snakker og ber vedkommende snakke lavere, eller sier "Du snakker veldig høyt". Dette skjer i vanlige hverdagslige samtaler og i en vennskapelig tone, men det det skjer relativt ofte (fordi den ene tydeligvis relativt ofte snakker med litt høy stemme). Ville dere ha karaktertisert dette som en hersketknikk? Anonymkode: fea3c...e3d Nei. Ville tenkt at personen faktisk snakker ganske høyt og det er slitsomt å høre på i lengden. 6
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #5 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Når den ene avbryter den andre når han/hun snakker og ber vedkommende snakke lavere, eller sier "Du snakker veldig høyt". Dette skjer i vanlige hverdagslige samtaler og i en vennskapelig tone, men det det skjer relativt ofte (fordi den ene tydeligvis relativt ofte snakker med litt høy stemme). Ville dere ha karaktertisert dette som en hersketknikk? Anonymkode: fea3c...e3d Ja. Stemmeleie er formet fra barndommen, er nesten umulig å endre i voksen alder uten profesjonell hjelp. Anonymkode: 2d52a...aa9 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #6 Skrevet 21. september 2023 Nei, det er ikke hersketeknikk. Det er bare en høflig måte å be om at lydnivå skal tilpasses omgivelsen. (Hersketeknikk er ofte mer kompleks) Anonymkode: 06551...d5c 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #7 Skrevet 21. september 2023 Hvis han gjør det for å vinne diskusjonen, så er det hersketeknikk. Hvis han gjør det fordi stemmen er ubehagelig for han,kanskje han får vondt, så er det ikke hersketeknikk. Han kan gjerne ta det opp etter diskusjonen, og ikke avbryte. Det er en uting. Jeg lærer ungene mine at det ikke er fint å avbryte (med mindre det brenner el.l). De får heller ikke bruke utestemme inne. Anonymkode: 3de4c...093 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #8 Skrevet 21. september 2023 Min mann snakker høyt, jeg sier at nå er det høyt, ham demper seg. Hbor er hersketeknikker? Ingen vil vel skrike når de snakker? Anonymkode: 871c1...6ad 8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #9 Skrevet 21. september 2023 Mange bruker hersketeknikk, uten å vite/tenke over det selv - de er bare sånn. Synes det er skremmende med alle som roper "hersketeknikk" for alt mulig. Anonymkode: 7852e...bd1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #10 Skrevet 21. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Når den ene avbryter den andre når han/hun snakker og ber vedkommende snakke lavere, eller sier "Du snakker veldig høyt". Dette skjer i vanlige hverdagslige samtaler og i en vennskapelig tone, men det det skjer relativt ofte (fordi den ene tydeligvis relativt ofte snakker med litt høy stemme). Ville dere ha karaktertisert dette som en hersketknikk? Anonymkode: fea3c...e3d Ja. Fruen gjør dette hele tiden selv når jeg snakker helt normalt. Som regel er det når hun selv har gått tom for argumenter eller ikke vil at jeg skal slippe til. Anonymkode: 9421a...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #11 Skrevet 21. september 2023 Det hender jeg ber mannen min snakke lavere. Jeg synes det er vanskelig å høre hva folk sier når de snakker høyt. Anonymkode: 5b337...bfc 3
Pingvinen Skrevet 21. september 2023 #12 Skrevet 21. september 2023 Jeg har iblant dårlig hørsel pga en sykdom som svinger i intensitet. Det hender derfor at jeg snakker høyt. Mine barn og venner sier da dette til meg. Opplever det ikke som hersketeknikk 3
Andro Skrevet 21. september 2023 #13 Skrevet 21. september 2023 Hadde en kollega som brølte mer enn snakket når han ble ivrig, så den kommentaren fikk han flere ganger i uka. "Demp deg, jeg får vondt av den ropinga." 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når den ene avbryter den andre når han/hun snakker og ber vedkommende snakke lavere, eller sier "Du snakker veldig høyt". Dette skjer i vanlige hverdagslige samtaler og i en vennskapelig tone, men det det skjer relativt ofte (fordi den ene tydeligvis relativt ofte snakker med litt høy stemme). Ville dere ha karaktertisert dette som en hersketknikk? Anonymkode: fea3c...e3d Ville tolket det som at den ene personen ofte snakker veldig høyt, og ikke vil eller klarer å modifisere seg. Anonymkode: 86d71...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville tolket det som at den ene personen ofte snakker veldig høyt, og ikke vil eller klarer å modifisere seg. Anonymkode: 86d71...6bc Om det er en bevist handling kan det være greit å påpeke, men om det der stemmeleiet ligger naturlig er det ikke greit å påpeke, om vedkommende vet at stemmen er sånn naturlig. Anonymkode: 2d52a...aa9 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om det er en bevist handling kan det være greit å påpeke, men om det der stemmeleiet ligger naturlig er det ikke greit å påpeke, om vedkommende vet at stemmen er sånn naturlig. Anonymkode: 2d52a...aa9 Jo er ikke greit å brøle i noens øre og at sorry det er mitt naturlige stemmeleie. Vi lever i et samfunn og må tilpasse oss hverandre innen rimelighetens grenser. Hvis mange synes man roper, vel, så roper man. Jeg fikk mye motsatt beskjed før, at jeg snakka lavt, og har jobba mye med å snakke "over" mitt naturlige stemmeleie. Har tom fått en kjæreste som hører dårlig på ene øret, så da bør jeg helst både snakke høyere OG stå nærmere enn det jeg ville valgt helt fritt. For den saks skyld, på jobb møter jeg klienter som av ulike grunner synes alle prater "ropete" og da må jeg også legge meg under selv mitt naturlig dempede stemmeleie og prate superlavt. Rart hva den menneskelige stemme får til! Anonymkode: 86d71...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 Å be noen om å snakke litt lavere kan hjelpe til å få konflikt nivået ned et hakk. Anonymkode: d0ae7...20f 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 Dersom den som snakker høyt normalt øker volumet, kommer nok slike kommentarer. En som har naturlig høy stemme blir enkelte plaget av men aksepterer det kanskje. Øker volumet får folk f.eks vondt i hodet dersom de allerede sliter med hodepine men normalt aksepterer ditt normale stemmeleie. Ingen hersketeknikk slik du beskriver det. Mer at en ikke ønsker å påpeke noe hele tiden, men rett og slett gjøre oppmerksom på det slik at personen gjerne er mer bevisst på toneleiet i fremtiden rundt personen. Noen er mer var for lyder enn andre. Samt kommentaren ovenfor: å få ned konfliktnivået noen hakk dersom ting eskalerer. Anonymkode: 524f7...f04 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå