AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Hei! Jenta mi på snart 10år har begynt å få tics i ansiktet. Far mener at dette er en bevisst handling. Jeg kan ikke se at det er en villet bevisst handling, da det skjer i alle sammenhenger. Og spesielt når hun holder på med noe hun blir veldig opptatt av. Kan barn virkelig gå og ticse bevisst i flere uker? Noen med kunnskap/erfaring? Anonymkode: f3fc4...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Vanlig med barnetics frem til de er tolv. Er ikke besvist. Bare overse det. Det går over av seg selv som regel løpet av et år 😊 Anonymkode: ebc18...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Det går ofte over. Ikke lag noe greier ut av det da det kan forverre seg Anonymkode: 5bcd1...f08 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Jeg har to barn med Tourette, og den alderen hun er nå er ticks vanlig kommer om man har tourettes. Det kan se ut som noe dem gjør med vilje eller en dårlig uvane. Men bare observere og ikke kommentere. Ta og les deg opp, mye god info på tourettes sine hjemmesider. Men det skal vare over 6 mnd sammenhengende. Men for all del ikke be henne stoppe med det/kjefte eller andre ting. Lett ig gjøre for mange. Så finnes det jo grader, ene jenta mi tickser mye andre ikke så mye som første. Mine jenter er 16 og 25 år. Hun ene syntes allerde gått før 5 år, hun andre var 9-10 år når vi så det komme Anonymkode: a67d4...af6 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har to barn med Tourette, og den alderen hun er nå er ticks vanlig kommer om man har tourettes. Det kan se ut som noe dem gjør med vilje eller en dårlig uvane. Men bare observere og ikke kommentere. Ta og les deg opp, mye god info på tourettes sine hjemmesider. Men det skal vare over 6 mnd sammenhengende. Men for all del ikke be henne stoppe med det/kjefte eller andre ting. Lett ig gjøre for mange. Så finnes det jo grader, ene jenta mi tickser mye andre ikke så mye som første. Mine jenter er 16 og 25 år. Hun ene syntes allerde gått før 5 år, hun andre var 9-10 år når vi så det komme Anonymkode: a67d4...af6 Jeg har bare sagt at jeg ser hun har tics og at det er helt greit. Hun virker ganske avslappet til det og jeg sier ingenting om det. Verre med far som mener hun gjør det bevisst og ber henne slutte å ticse så mye. Jeg og far bor ikke sammen og jeg er redd han gjør det verre og får henne utrygg når han ber henne slutte. Jeg skal lese meg mer opp på tics, takk for svar🤗 Anonymkode: f3fc4...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vanlig med barnetics frem til de er tolv. Er ikke besvist. Bare overse det. Det går over av seg selv som regel løpet av et år 😊 Anonymkode: ebc18...7cd Takk for svar🤗Har sagt at jeg ser hun ticser og at det er helt greit. Hun virker helt avslappet angående dette når hun er hos meg. Men redd for at far kan gjøre det verre med at han ber henne slutte. Anonymkode: f3fc4...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det går ofte over. Ikke lag noe greier ut av det da det kan forverre seg Anonymkode: 5bcd1...f08 Takk for svar🤗 Anonymkode: f3fc4...5f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 8-10 års alderen er ofte en alder der diagnoser dukker opp, spesielt tourettes. Men det trenger ikke å være det da!! Hvordan er barnet ellers? Rigid i adferden? Kraftige sinneutbrudd? Anonymkode: 234e8...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 8-10 års alderen er ofte en alder der diagnoser dukker opp, spesielt tourettes. Men det trenger ikke å være det da!! Hvordan er barnet ellers? Rigid i adferden? Kraftige sinneutbrudd? Anonymkode: 234e8...cc3 Takk for svar🤗Hun fungerer veldig bra generelt. Har ingen kraftige sinneutbrudd. Går mye på tå som hun går til fysioterapeut for. Er generelt trygg både sosialt og på skole. Er mistanke om ADHD , men bup ville ikke starte utredning nettopp fordi hun klarer seg bra på skole og sosialt. Hun har noe konsentrasjonsvansker og livlig fantasi. Men bup sier at det kanskje kan bli aktuelt senere med utredning. Alt ettersom... Anonymkode: f3fc4...5f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå