Gå til innhold

han kjører uten et førerkort - hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som også er venn med naboens barn, og de har begynt å kjøre sammen til universitetet. Vennen hans har sin egen bil som han kjøpte for ett år siden ca. Jeg har pleid å se han kjøre mange ganger alene, men de gangene noen andre som har lappen sitter på, som f.eks. barnet mitt eller søsknene hans,  'tvinger' han nærmest de til å kjøre. Jeg har egentlig aldri skjønt grunnen til det, og jeg spurte sønnen min om hvorfor han alltid kjører hans sin bil. Det ville han ikke svare på. Så da  måtte jeg gjøre litt research.

Fant ut av en venninne som søkte på Statens Vegvesen at vennen hans ikke engang har et førerkort, og bilen som han hevdet var sin, står ikke i hans sitt navn, men på en helt annen person. Da ga plutselig alt mening - han kjører aldri selv de gangene noen andre kan, i tilfelle han blir stoppa. Det er nå jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre. Jeg har konfrontert barnet mitt med dette, men han sier at venninnen min lyver, og at han faktisk har et førerkort. Men fortalte han at vi søkte på han på SV og der sto det at han ikke hadde et førerkort. Da nevnte han at han hadde et europeisk førerkort som var gyldig, men det ga ingen mening. Da stormet han bare ut av rommet og har ikke snakka med meg siden.

Bør jeg kontakte politiet? Jeg vil nekte barnet mitt å sitte på med han, men tviler på at han vil høre på meg.

Anonymkode: 04d69...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kontakter politiet og varsler om dette. Da blir han fratatt bilen. 

Blir en sunn lærepenge for begge to egentlig.

Anonymkode: 186b1...d08

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er jo tidenes svakeste taktiker ihvertfall

noe sier meg at du IKKE er mann ihvertfall

Lett sak å løse, men du har trådd store feil allerede.

tviler på at du greier å løse denne floken

• Liker 1
Skrevet

Snakk med politiet, at du føler det er noe galt med dette, da det som sies om denne bilen og at vennen skal ha sertifikat synes å ikke stemme, at du er bekymret for din sønn, og ønsker at han ikke skal komme ut for noe.

Anonymkode: 19100...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kontakter politiet og varsler om dette. Da blir han fratatt bilen. 

Blir en sunn lærepenge for begge to egentlig.

Jeg har ingen problem med å varsle  politiet, jeg har tastet 112 og er ikke redd for å ringe! Men kan politiet egentlig ta fra han bilen med mindre han kjører den selv? Han kan vel si at han låner det av han?

Ts

Skrevet
MayorSantos skrev (12 minutter siden):

Men hallo, hva har mitt kjønn med denne saken å gjøre?! Totalt irrelevant! Jeg prøver bare å redde mitt barn her, hvilke store feil har jeg trådd og hvordan kan jeg løse dette?

Ts

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakk med politiet, at du føler det er noe galt med dette, da det som sies om denne bilen og at vennen skal ha sertifikat synes å ikke stemme, at du er bekymret for din sønn, og ønsker at han ikke skal komme ut for noe.

Anonymkode: 19100...d4e

Det er jeg klar for å gjøre, men er det ulovlig av han å ha den bilen hjemme hos dem hvis dem f.eks. står i navnet til et annet familiemedlem?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg klar for å gjøre, men er det ulovlig av han å ha den bilen hjemme hos dem hvis dem f.eks. står i navnet til et annet familiemedlem?

Ts

Ulovlig hvis den er stjelt. Ikke ellers.

Anonymkode: 036da...57f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen problem med å varsle  politiet, jeg har tastet 112 og er ikke redd for å ringe! Men kan politiet egentlig ta fra han bilen med mindre han kjører den selv? Han kan vel si at han låner det av han?

Ts

Du ringer ikke 112 for dette. Riktig nummer er 02800. Du skriver jo at du har sett han kjøre selv flere ganger? Hva med å ta bilde av at han sitter bak rattet, eller filme han? Da har du beviser.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Du legger dette frem for politiet, og de tar avgjørelser basert på hva de finner ut i saken.

Anonymkode: 51851...2e3

• Liker 3
Skrevet

Ts

Husk på at eier av bil også risikerer straff for å la en person som ikke har sertifikat kjøre bilen. Derfor er det viktig at du kontakter politiet og informerer med det du vet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du ringer ikke 112 for dette. Riktig nummer er 02800. Du skriver jo at du har sett han kjøre selv flere ganger? Hva med å ta bilde av at han sitter bak rattet, eller filme han? Da har du beviser.

De gangene jeg har sett han kjøre er når han f.eks. skal på jobb (ser at han går med jobbantrekk). Når jeg tenker over det, så er det relativt få ganger jeg har sett han kjøre bilen. Det er som oftest storebroren hans som kjører dersom de går sammen. Men jeg skal få klare å ta han på fersken neste gang!

Skrevet

Til tross for at mitt vennskap med naboen blir ødelagt når jeg informerer politiet om at barnet deres kjører ulovlig, er jeg villig til å ta den sjansen. Neste gang han kjører, har jeg tenkt til å ta et bilde av han, og etter jeg har tatt bilde, begynne å ta opptak hvor jeg konfronterer han og stiller viktige spørsmål som f.eks. "hvorfor kjører du uten førerkortet? Tror du at du er viktigere enn loven?!" osv. Så sender jeg det til politiet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til tross for at mitt vennskap med naboen blir ødelagt når jeg informerer politiet om at barnet deres kjører ulovlig, er jeg villig til å ta den sjansen. Neste gang han kjører, har jeg tenkt til å ta et bilde av han, og etter jeg har tatt bilde, begynne å ta opptak hvor jeg konfronterer han og stiller viktige spørsmål som f.eks. "hvorfor kjører du uten førerkortet? Tror du at du er viktigere enn loven?!" osv. Så sender jeg det til politiet.

🧌

Anonymkode: dbd95...2a6

• Liker 9
Skrevet

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: ac358...941

• Liker 2
Skrevet

Venninnen din har tydeligvis jobb i politiet eller statens vegvesen eller en annen form for myndighet dersom hun kan ta sånne søk, ergo har hun gjort noe ulovlig på lik linje som denne kompisen til sønnen din... for hun har ikke lov å søke på folk uten gyldig grunn! Og nei, at du ville snoke i vedkommende er ingen gyldig grunn for et slikt søk!

Anonymkode: bdb56...a1d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, MayorSantos said:

Så fortell hva du ville gjort da, siden du er så sinnsykt smart og overlegen.

Anonymkode: b6440...719

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Venninnen din har tydeligvis jobb i politiet eller statens vegvesen eller en annen form for myndighet dersom hun kan ta sånne søk, ergo har hun gjort noe ulovlig på lik linje som denne kompisen til sønnen din... for hun har ikke lov å søke på folk uten gyldig grunn! Og nei, at du ville snoke i vedkommende er ingen gyldig grunn for et slikt søk!

Neida alle kan gjøre det

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/sjekk-andres-forerkort/

Anonymkode: da7a6...23c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er vel ikke ulovlig å søke på privatpersoner på Statens Vegvesen? Venninna mi gjør dette som side business, driver å søke på privatperson etter forespørsel av andre. Hun tjener opptil 18700kr i uka elns sa hun.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel ikke ulovlig å søke på privatpersoner på Statens Vegvesen? Venninna mi gjør dette som side business, driver å søke på privatperson etter forespørsel av andre. Hun tjener opptil 18700kr i uka elns sa hun.

Tuller du?? Hvordan finner man personer som betaler for dette haah

Anonymkode: da7a6...23c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...