Gå til innhold

Skolebytte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei, jeg har ei datter som gruer seg veldig til å begynne på skolen, da hun sogner til en skole som er en helt annen enn den vi ønsker. Hun har et stort voksenbehov, å synes det er veldig trist at de voksne ikke skal følge med videre, og ikke minst at hun ikke begynner med de faste, trygge vennene.

Vi er kun 10 meter unna «skolegrensen», alle venner fra barnehagen begynner på den skolen vi ønsker, vi bor mye nærmere ønsket skole og det er det området vi vil kalle «vårt nærmiljø». 
Hun har ingen spesielle behov, kun veldig utrygg i ukjente områder,  mennesker og bruker laaaang tid på å tilvenne seg.

Vi har selvfølgelig prøvd å finne/søke andre i nabolaget som også begynner på skolen hun sogner til uten å lykkes, vi har prøvd å «hengt» på skolen på fritiden og lekt der, men virker som om hun rett og slett ikke trives.

Hva kan jeg bruke for å få jenta mi på ønsket skole? Har vurdert å leid en leilighet som sogner til skolen, men det har jeg rett og slett ikke økonomi til.

Anonymkode: 0e365...deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ko takt skolekontoret i kommunen. 

Skrevet
knutemora skrev (1 minutt siden):

Ko takt skolekontoret i kommunen. 

Har forsøkt, men de sier at det er ganske strengt - men dersom han skulle få problemer etter å ha startert/mobbet så skal vi ta kontakt.

Skrevet

Det er vel nesten et år til hun starter? Har du påført henne litt av din egen frykt? Det er ikke farlig å grue seg og det går som oftest helt fint. Men trygghet og støtte fra dere foreldre kan hun lære seg at det går fint å begynne på skolen selv om hun gruer seg, at det er skummelt i starten men at det gradvis blir bedre. Hvis dere foreldre skal hjelpe henne å unngå alt hun gruer seg for, vil hun potensielt utvikle angst for flere ting de neste årene.  

Du kan uansett ikke vite hva fremtiden bringer og hvilken skole som egentlig er best for henne i lengden. Det er få mennesker som beholder barnehagevennene gjennom hele livet og de fleste får nye venner på skolen. Noe du kan gjøre er å jobbe med din egen frykt for at din datter skal oppleve frykt og andre vanskelige følelser. Bruk året på å bli kjent med dine egne følelser og å akseptere situasjonen du er i. 

• Liker 1
Skrevet
ESFP skrev (2 minutter siden):

Det er vel nesten et år til hun starter? Har du påført henne litt av din egen frykt? Det er ikke farlig å grue seg og det går som oftest helt fint. Men trygghet og støtte fra dere foreldre kan hun lære seg at det går fint å begynne på skolen selv om hun gruer seg, at det er skummelt i starten men at det gradvis blir bedre. Hvis dere foreldre skal hjelpe henne å unngå alt hun gruer seg for, vil hun potensielt utvikle angst for flere ting de neste årene.  

Du kan uansett ikke vite hva fremtiden bringer og hvilken skole som egentlig er best for henne i lengden. Det er få mennesker som beholder barnehagevennene gjennom hele livet og de fleste får nye venner på skolen. Noe du kan gjøre er å jobbe med din egen frykt for at din datter skal oppleve frykt og andre vanskelige følelser. Bruk året på å bli kjent med dine egne følelser og å akseptere situasjonen du er i. 

Ja og det er det som gjør det veldig vondt også, at hun skal gå å grue seg i et helt år. Har fortalt henne at hun vil få nye venner. Men virker som det er mer tryggheten hun føler hun mister. Vi har prøvd å vært mer i området der (vi har sjeldent vært der), men hun vil kun tilbake «nærmere hjem».

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja og det er det som gjør det veldig vondt også, at hun skal gå å grue seg i et helt år. Har fortalt henne at hun vil få nye venner. Men virker som det er mer tryggheten hun føler hun mister. Vi har prøvd å vært mer i området der (vi har sjeldent vært der), men hun vil kun tilbake «nærmere hjem». Jeg ønsket i utgangspunktet at hun skulle begynne på den skolen hun nå sogner til da jeg gikk på den selv... 

Skrevet (endret)

Hvis det er så stort problem så flytt til skolekretsen, høres ut som det er kort vei.

Bare et innspill.. På mitt barns trinn er det to klasser. En jente kom i "feil"  klasse etter barnehagen dvs med mange ukjente barn. De fleste venninnene kom i den andre klassen og barnets mor klarte å få igjennom klassebytte selv om det ikke egentlig er mulig. Hun gjorde det for  at datteren kom med vennene sine og følte seg trygg. Og tiden går og dette barnet kommer en del på kant med de andre i klasssen.

Bare så det er sagt går mitt barn i den andre klassen. Vår klasse er svært heldige med læreren mens parallellklassen har hatt hyppige lærerbytter.

Barnet jeg snakker om får en diagnose og takler endringer i lærerstaben dårlig, hun og moren er misfornøyde med skolen og nå har hun startet på en annen skole. Og jeg venter i spenning på om det er bedre der.

Endret av fru Alving
Skrevet
fru Alving skrev (7 timer siden):

Hvis det er så stort problem så flytt til skolekretsen, høres ut som det er kort vei.

Bare et innspill.. På mitt barns trinn er det to klasser. En jente kom i "feil"  klasse etter barnehagen dvs med mange ukjente barn. De fleste venninnene kom i den andre klassen og barnets mor klarte å få igjennom klassebytte selv om det ikke egentlig er mulig. Hun gjorde det for  at datteren kom med vennene sine og følte seg trygg. Og tiden går og dette barnet kommer en del på kant med de andre i klasssen.

Bare så det er sagt går mitt barn i den andre klassen. Vår klasse er svært heldige med læreren mens parallellklassen har hatt hyppige lærerbytter.

Barnet jeg snakker om får en diagnose og takler endringer i lærerstaben dårlig, hun og moren er misfornøyde med skolen og nå har hun startet på en annen skole. Og jeg venter i spenning på om det er bedre der.

Ja var det vi prøvde på det, men det er ikke leiligheter på det skolekretsen, så og si kun eneboliger (vi var nødt til å ha leilighet).

Da vi har en datter til (50%) som går i 7 klasse på skolen som barnet sogner til, ser vi det også som mest «rettferdig» å bli boende her, da har begge barna mulighet til å gå til skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja var det vi prøvde på det, men det er ikke leiligheter på det skolekretsen, så og si kun eneboliger (vi var nødt til å ha leilighet).

Da vi har en datter til (50%) som går i 7 klasse på skolen som barnet sogner til, ser vi det også som mest «rettferdig» å bli boende her, da har begge barna mulighet til å gå til skolen. 

Hvis det ikke er mulig å flytte eller få den andre skolen ville jeg brukt dette siste året på å finne noen kjente som skal starte på den andre skolen og forsøke å trygge barnet på dette. Det høres ut som om dere foreldre er litt delaktig i dette "problemet" det er helt vanlig at barn starter på skolen uten å kjenne så mange og de voksne fra barnehagen blir uansett ikke med videre. 

Og hva har en 7-klassing med dette og gjøre, hun skal vel over på ungdosmsskolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...