Gå til innhold

Meningsløst mattekrav i sykepleiestudiet.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tipaa skrev (5 minutter siden):

Meningsløst mattekrav? Hva vil du egentlig frem til?

selvfølgelig må de ha matte for å kunne regne ut riktig medikamentdose. Har vært tilfeller hvor pasienter har dødd pga overdose

Enig med trådstarter Medikamentregning er enkel regning og ikke avansert matematikk. Det er gange, deling, prosent, omgjøring og regning på tid. Det inngår ingenting som som man ikke har lært før ungdomsskolen. 

Medisinerstudenter har og medikamentregning uten at det foreleses så mye som en time om om det, det forutsettes at de er såpåss oppegående at de består uten å bruke timesvis med tavleundervisning på det.

Om legene skriver mer leselig, og sykepleierene får bedre tid og fullstendig ro til å forberede medisiner ville det blitt færre feildoseringer.

(Og ja, jeg har både tatt og bestått medikamentregningen). 

Anonymkode: c8497...d96

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det må de ikke. Hvor tar du det fra? 

Anonymkode: 99d5e...2c2

Det står i HI. Eller så missforstår jeg.

Vet ikke helt hva kravet til sykepleie er, men i min tid på vgs så hadde vi vel ikke derivasjon og integral før i 3MX såvidt jeg erindrer. Altså siste året av den vanskeligste matematikken. Hørtes meningsløst ut at en sykepleier trenger det, og heldigvis viser det seg og ikke stemme :)

Anonymkode: 92848...869

Skrevet

Har du lyst til å bli medisinert med alt for mye morfin eller cellegift -Rett i årene? 

Byebye...

Anonymkode: fc479...93d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig med TS. Bare gi dem som ikke har en viss karakter fra vgs et forkurs. Burde ikke ta mange ukene før man kan den matten man trenger for å bestå medikamenteksamen.

Anonymkode: 34173...267

Forkurs har vel vært tilbydt noen steder tidligere, mener jeg. Ikke at det syntes å ha så store følger for hvor mange som bestod eksamen.

Anonymkode: 1807e...853

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sykepleieres regneferdigheter utgjøre forskjellen mellom liv og død på pasienter. Vil vel påstå det gjør det mer kritisk enn andre utdanninger?

Anonymkode: d619a...e46

En sykepleier som regner ut feil dose kan kverke en pasient. En ingeniør som begår en feil med en bru eller en demning kan ta med seg et betydelig antall mennesker i en smell.

Anonymkode: a8f8a...4aa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg synes det er helt innafor å ha et mattekrav for studiet. Å bestå mattekravet krever ikke altfor mye.

Anonymkode: 4f97a...040

Enig. Klarer du ikke karre til deg mer enn en toer i matte - den enkleste matten på vgs - da har du virkelig en svært svak matteforståelse. 
Det er bedre å stoppe folk før de kommer inn, enn at de bruker flere år med studielån før de til slutt går tom for forsøk på medikamentregnings-eksamen og må slutte - med flere hundre tusen i gjeld. 

Anonymkode: be6f4...184

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo fordi noen er surrete ikke fordi de ikke kan barneskolematte. Man trenger ikke matte på universitetsnivå for å regne så simple stykker. 

Anonymkode: 5bc80...fd3

Spørsmålet er kanskje om man blir bedre i prosentregning av å regne på derivasjon eller trigonometri. Svaret mitt det er tja?

Skrevet

Altså, er vi nødt til å ta de samme diskusjonene om og om igjen? Som om vi ikke har uendelige tråder som omhandler akkurat dette - mattekravet i sykepleiestudiet. Hvis du virkelig ikke klarer å få mer enn en 2-er i den enkleste matten på vgs, da har du så svak matteforståelse at du ikke egner deg til å kunne bli en sykepleie. Hva skjer om du gjør en feil dosering, og tar livet av pasienten da? Og en 3-er i matematikk er heller ikke uoppnåelig hvis man legger inn litt innsats. 

Anonymkode: 4edfc...d60

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sykepleieres regneferdigheter utgjøre forskjellen mellom liv og død på pasienter. Vil vel påstå det gjør det mer kritisk enn andre utdanninger?

Anonymkode: d619a...e46

Mer kritisk enn noen utdanninger, ja. Ikke alle. Er jo også litt kjedelig hvis endel andre yrkesgrupper roter til beregningene sine, som ingeniører, elektrikere +++. Det får større konsekvenser hvis et fly med 300 folk ombord kræsjer enn hvis en sykepleier gir én pasient 10x dose. 

Anonymkode: be6f4...184

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå tenker jeg at en 3-er i matte er en god indikator på generelt kognitive evner som kan komme godt med i mange yrker. Hvis man skulle nedlegge generelt yrkesforbud for 2-ere så har man i praksis flyttet terskelen for stryk. Så er spørsmålet hvorfor sykepleiere har mer behov for god matte-karakter enn andre.

Selv gikk jeg siv ing uten nødvendige fag. Dette løste seg greit med forkurs. Kanskje er det et alternativ her også?

Har et snitt på 5.6 ,men 2 i matte ( karakteren 1 da jeg gikk ut ) hvorfor er alltid matte en god indikator på generelt kognitive evner? Hører dere sier det, men ser på resten av vitnemålet med 5 og 6.....har en bachelorgrad.

Anonymkode: 718cf...d99

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

3 i matte er helt elendig. Er man dårligere enn det er man nokså hjelpeløs i livet generelt og bør i alle fall ikke lefle rundt med medisiner og andres liv..

Anonymkode: 6bc5f...c9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Altså, er vi nødt til å ta de samme diskusjonene om og om igjen? Som om vi ikke har uendelige tråder som omhandler akkurat dette - mattekravet i sykepleiestudiet. Hvis du virkelig ikke klarer å få mer enn en 2-er i den enkleste matten på vgs, da har du så svak matteforståelse at du ikke egner deg til å kunne bli en sykepleie. Hva skjer om du gjør en feil dosering, og tar livet av pasienten da? Og en 3-er i matematikk er heller ikke uoppnåelig hvis man legger inn litt innsats. 

Vet om utmerkede sykepleiere med dyskalkuli, de søker seg bort fra typisk med utr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

3 i matte er helt elendig. Er man dårligere enn det er man nokså hjelpeløs i livet generelt og bør i alle fall ikke lefle rundt med medisiner og andres liv..

Anonymkode: 6bc5f...c9d

Hjelpeløs i livet fordi man har 3 i matte?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en påstand som stadig slenge ut uten nærmere ettertanke. Bare en selvfølgelighet som det forventes at alle skal sluke ukritisk.

Matte på vgs er ikke det samme som hva slags kunnskaper du besitter i yrket som sykepleier. Det skjer faktisk mye mellom vgs og første jobb som sykepleier. Blant annet et helt studiet.

Det er ingen som har sagt at regnekunnskapene for å bestå medikamenteksamen skal endres. Det er mattekravet for å komme inn på studiet det er snakk om. Og det er mange måter å lære opp studenter til å bestå medikamenteksamen. At de har 2 eller 3 fra P-matte på vgs er ikke en spesielt god indikator på hvem som består medikamenteksamen eller ikke.

Anonymkode: 34173...267

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er jo fordi noen er surrete ikke fordi de ikke kan barneskolematte. Man trenger ikke matte på universitetsnivå for å regne så simple stykker. 

Anonymkode: 5bc80...fd3

Har du hørt om stressede situasjoner? Om en pasient trenger medisin asap og du må omregne fra mg til ml, så er det ikke bestandig hjerne henger helt med. Derfor er det fint at flere kan dette og kan hjelpe hverandre ved dosering.

Til og med apotektekniker må kunne medikament regning og selvsagt også farmasøyter.

• Liker 1
Skrevet

Synes medisinhåndtering burde bli fjernet fra sykepleieroppgavene. Ansett heller farmasøyter, apotekteknikere og vernepleiere til å håndtere medisin på sykehus, aldershjem og osv. Utgående sykepleiere kan få med seg ferdig doserte medisiner ut.

Blir bedre tid for sykepleierne til å gjøre oppgaver som bare de kan gjøre.

Anonymkode: 74346...3bc

• Liker 1
Skrevet

Hvilket mattekurs er det snakk om at de må ha 2 i?

2P ?

Anonymkode: 92848...869

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet her...Om man har gamle karakterer som ikke holder mål så kan man jo ta eksamen på nytt som privatist? 

Eva-Lena skrev (10 minutter siden):

Har du hørt om stressede situasjoner? Om en pasient trenger medisin asap og du må omregne fra mg til ml, så er det ikke bestandig hjerne henger helt med. Derfor er det fint at flere kan dette og kan hjelpe hverandre ved dosering.

Til og med apotektekniker må kunne medikament regning og selvsagt også farmasøyter.

Jeg studerte bachelor i farmasi på en høyskole der det også var sykepleierutdanning. Vi har mye mer medikantregning enn de, og siste året har vi også en test der vi skal lage sterile legemidler til injeksjon. Stryker vi der må vi vente til neste år med å prøve på ny. Sykepleierstudentene hadde tre forsøk på sin medikamentregningstest. Husker at det ett år var så mange som strøk på tredje forsøk at de innførte tre nye forsøk innen jul. Også da var det flere som på sjette forsøket strøk og de søkte om et forsøk til. Det fikk de, og dette førte til at flere av de studentene som hadde bestått på første forsøk klaget til ledelsen. Som en av de sa til meg: Når du må opp i 6-7 forsøk på å bestå, så begynner det å bli skummelt.

I mitt siste studieår som farmasistudent fikk vi i mappe-oppgave å undervise sykepleierstudentene i medikamentregning.  Dette er ikke avansert matematikk, men som regel knyttet til dose/mengde/styrke. Utfordringen for mange som slet med medikamentregning var å få avklart hva disse tre begrepene betyr. Når de fikk klarhet i det gikk det bra for det fleste.  Poenget mitt er at dette ikke er så vanskelig som noen gjør det til. Men kan man det ikke så kan man det ikke. Og man er ikke idiot for det. Er mange som har gamle 2-ere fra vis som kan få 6-er neste gang de tar eksamen bare de er motivert. Skjønner ikke hvorfor hun i avisen de refereres til ikke bare tar ny eksamen i matte, som privatist.

Anonymkode: d0340...b9b

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde 3 i matte og strøk to ganger på medikamentregning, sto på tredje og siste forsøk.

Men jeg likte ikke å være sykepleier, så ble jurist i stedet. Jeg er helt håpløs med tall, det går i surr. Så jeg burde virkelig ikke jobbe med noe der tall er avgjørende. Til og med i vedtak jeg skriver nå kan jeg finne på å skrive feil årstall. 

Anonymkode: 4c044...ea4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes medisinhåndtering burde bli fjernet fra sykepleieroppgavene. Ansett heller farmasøyter, apotekteknikere og vernepleiere til å håndtere medisin på sykehus, aldershjem og osv. Utgående sykepleiere kan få med seg ferdig doserte medisiner ut.

Blir bedre tid for sykepleierne til å gjøre oppgaver som bare de kan gjøre.

Anonymkode: 74346...3bc

Hehe, du vernepleiere har mindre medisinkunnskap enn sykepleiere, og du vil ha farmasøyter og apotektekninwre, hvorav sistnevnte gruppe er vgs-urdannet, til å justere alt av medisiner på sykehus og sykehjem? Hva med faktisk å la sykepleiere ha nok tid til medisinoppgavene og mk dre oppgaver alle andre kan gjøre?

Anonymkode: 0f4b4...08c

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...