AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #101 Skrevet 21. september 2023 Jeg kan legge til at vi får inn studenter som knapt kan skrive. Hvordan de har fått ståkarakter i norsk går ut over min forstand. Og så skal disse liksom komme seg gjennom en bachelor?? Anonymkode: be6f4...184 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #102 Skrevet 21. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 1MX som jeg måtte ha var myyye vanskeligere enn 1P og 2P, jo! Jeg har i senere år tatt disse fagene som privatist for å forbedre snittet fra videregående, og det var lett å få 5 her. Fikk som sagt kun 2 i 1MX. Anonymkode: e7336...460 Men det var bare de som skulle ha matte videre som tok 1MX - de som ikke skulle det, tok 1MA. 1MX var betydelig vanskeligere enn 1MA. Anonymkode: be6f4...184
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #103 Skrevet 21. september 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: 1MX som jeg måtte ha var myyye vanskeligere enn 1P og 2P, jo! Jeg har i senere år tatt disse fagene som privatist for å forbedre snittet fra videregående, og det var lett å få 5 her. Fikk som sagt kun 2 i 1MX. Anonymkode: e7336...460 Det var ingenting som het 1MX. MX var det vanskeligste mattefaget som var valgfag i 2 og 3 klasse. Det het henholdsvis 2MX og 3 MX. Mattefaget vi måtte ha i førsteklasse het ikke MX, og det var heller ikke betydelig vanskeligere enn P matten. Har du hatt ett av de nevnte MX fagene er det den matten som i dag heter R. Og det er mye vanskeligere enn P matte ja. Der har du integraler og grenseverdier og mye annet snadder. Men dette var ikke noe vi som gikk i tiden det het MX måtte ha. Det var valgfag. Eller fordypningsfag som de så fint kalte det. Anonymkode: 92848...869
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #104 Skrevet 21. september 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men det var bare de som skulle ha matte videre som tok 1MX - de som ikke skulle det, tok 1MA. 1MX var betydelig vanskeligere enn 1MA. Anonymkode: be6f4...184 Dette stemmer vel delvis. Det het 1MA, og faget ble delt i andre semester for de som skulle ha matte videre eller ikke. Men det vel fremdeles MA og var likt enten du skulle ha MX eller MY etterpå. Førsteåret var ikke vanskeligere enn P 2 i alle fall. Jeg sitter med min datters pensumbok nå. MX i andre og tredjeklasse derimot. Der fikk mann litt å prøve seg på…. 😅 Anonymkode: 92848...869
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #105 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.18): Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv. Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte. Det er jo helt meningsløst å utestenge folk fra sykepleiestudiet på grunn av den matematikken. Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Meningsløst at folk som faktisk vil studere sykepleie ikke kommer inn når det er masse ledige plasser. Alt på grunn av et meningsløst mattekrav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/beate-har-bachelorgrad-og-lederutdanning_-kommer-ikke-inn-pa-sykepleierstudiet-1.16543102 Anonymkode: de68f...64d Synes det er veldig bra med mattekrav, spesielt når de skal beregne medikamentmengder og konsentrasjoner Anonymkode: f92e2...af1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #106 Skrevet 23. september 2023 Er ikke bare et krav i matte og norsk det burde være for å bli sykepleier...men også noe som heter skikkethetsvurdering! Finnes utallige mennesker som ALDRI bør få lov til å komme seg inn på sykepleierhøgskolen, eller andre lignende yrker (helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider, vernepleier, ambulansearbeider). Burde vel også ha vært krav om å få en 4'er i matematikk, synes nå jeg... Anonymkode: 68e4a...2b7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #107 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke bare et krav i matte og norsk det burde være for å bli sykepleier...men også noe som heter skikkethetsvurdering! Finnes utallige mennesker som ALDRI bør få lov til å komme seg inn på sykepleierhøgskolen, eller andre lignende yrker (helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider, vernepleier, ambulansearbeider). Burde vel også ha vært krav om å få en 4'er i matematikk, synes nå jeg... Anonymkode: 68e4a...2b7 Vet om ei som dessverre utdannet seg til barne og ungsdomsarbeider....hun er dyssosial/psykopatisk og burde ALDRI fått lov til å jobbe med verken barn, eldre eller psykisk utviklingshemmede. Hun er livsfarlig. Ikke faen om jeg hadde latt det syke kvinnfolket der ta i meg på noen som helst måte, eller mine nærmeste for den saks skyld! Det MÅ bli strengere krav for å kunne jobbe i slike yrker. Anonymkode: 68e4a...2b7
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #108 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 22.05): Dette stemmer vel delvis. Det het 1MA, og faget ble delt i andre semester for de som skulle ha matte videre eller ikke. Men det vel fremdeles MA og var likt enten du skulle ha MX eller MY etterpå. Førsteåret var ikke vanskeligere enn P 2 i alle fall. Jeg sitter med min datters pensumbok nå. MX i andre og tredjeklasse derimot. Der fikk mann litt å prøve seg på…. 😅 Anonymkode: 92848...869 Stemmer, husker nå at det het 1MA-A og 1MA-B, eller noe slikt? Hvor det ene var for dem som ikke skulle ha matte videre, mens det andre var for dem som skulle ha det, uavhengig av om det var 2MX eller 2MY. Vet ikke hvordan det var sammenlignet med dagens mattefag, men jeg husker i alle fall at det var et rimelig greit hopp i vanskegrad mellom 1MA og 2MX. 🤣 Anonymkode: be6f4...184 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #109 Skrevet 23. september 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Stemmer, husker nå at det het 1MA-A og 1MA-B, eller noe slikt? Hvor det ene var for dem som ikke skulle ha matte videre, mens det andre var for dem som skulle ha det, uavhengig av om det var 2MX eller 2MY. Vet ikke hvordan det var sammenlignet med dagens mattefag, men jeg husker i alle fall at det var et rimelig greit hopp i vanskegrad mellom 1MA og 2MX. 🤣 Anonymkode: be6f4...184 Hadde akkurat samme erfaringen som deg 🤣🤣 fra å surfe igjennom så og si uten lekser ting som basicly var repetisjon fra umgdomsskolen, til plutselig å skulle bråderivere helle pokkers 2 MX boka 🙈😅 Anonymkode: 92848...869
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #110 Skrevet 23. september 2023 Jeg ble sykepleier før mattekravet kom. Jeg hadde to i matte på vgs, har aldri forstått matte. Det bare stokker seg helt for meg. Skulle sikkert vært utredet for dyskalkuli. Men jeg synes ikke at medikamentregning var vanskelig. Vi fikk to dager med undervisning og egenøvelser i grupper. Så var det eksamen etter et par dager etter det. Det er virkelig ikke vanskelig. Man lærer seg formlene, så går det av seg selv. Det blir av en eller annen grunn hauset opp at det er så vanskelig på utdanningen. Anonymkode: 78321...288 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #111 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er ikke bare et krav i matte og norsk det burde være for å bli sykepleier...men også noe som heter skikkethetsvurdering! Finnes utallige mennesker som ALDRI bør få lov til å komme seg inn på sykepleierhøgskolen, eller andre lignende yrker (helsefagarbeider, barne og ungdomsarbeider, vernepleier, ambulansearbeider). Burde vel også ha vært krav om å få en 4'er i matematikk, synes nå jeg... Anonymkode: 68e4a...2b7 Det er krav om skikkethetsvurdering i sykepleierutdanning. Anonymkode: 42e39...f96 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #112 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.28): Nå tenker jeg at en 3-er i matte er en god indikator på generelt kognitive evner som kan komme godt med i mange yrker. Hvis man skulle nedlegge generelt yrkesforbud for 2-ere så har man i praksis flyttet terskelen for stryk. Så er spørsmålet hvorfor sykepleiere har mer behov for god matte-karakter enn andre. Selv gikk jeg siv ing uten nødvendige fag. Dette løste seg greit med forkurs. Kanskje er det et alternativ her også? Anonymkode: a8f8a...4aa Samme her. Hvis man ikke greier 3 i matte vil jeg si at sykepleien er for vanskelig. Eller at man rett og slett ikke jobber nok med fag som er utfordrende. Da jeg tok medikamentregning tror jeg vi hadde en strykprosent på ca 80 %. Når det er sagt er det ikke fordi oppgavene var så vanskelige, men fordi det var «lureoppgaver» som var viktig å lese noen ganger. Anonymkode: ed9df...9b1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #113 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.58): 3 i matte er helt elendig. Er man dårligere enn det er man nokså hjelpeløs i livet generelt og bør i alle fall ikke lefle rundt med medisiner og andres liv.. Anonymkode: 6bc5f...c9d 3 i matte er overhode ikke elendig. Det er helt på gjennomsnittet. Det er hverken bra eller dårlig. Må dere gi dere med å sparke nedover. Man er hverken hjelpeløs, dum eller surrete om man har 2/3 i matte. Man er bare ikke spesielt god i akkurat det faget. Hilsen noen som hadde 6 i R-matte. Vanskeligste matten på vgs. Anonymkode: d66bc...ae0
William_S Skrevet 24. september 2023 #114 Skrevet 24. september 2023 Og har man bestått et eneste programfag i matte så faller karakterkravet helt bort. Men så er R og S matte en del vanskeligere enn P matte.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #115 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 22.00): Det var ingenting som het 1MX. MX var det vanskeligste mattefaget som var valgfag i 2 og 3 klasse. Det het henholdsvis 2MX og 3 MX. Mattefaget vi måtte ha i førsteklasse het ikke MX, og det var heller ikke betydelig vanskeligere enn P matten. Har du hatt ett av de nevnte MX fagene er det den matten som i dag heter R. Og det er mye vanskeligere enn P matte ja. Der har du integraler og grenseverdier og mye annet snadder. Men dette var ikke noe vi som gikk i tiden det het MX måtte ha. Det var valgfag. Eller fordypningsfag som de så fint kalte det. Anonymkode: 92848...869 Hvorfor påstår du at det ikke var noe som het 1MX? Vedlagt er skjermbilde av et utdrag fra mitt elektroniske vitnemål, der ser du tydelig at mattefaget jeg hadde i første klasse på videregående het nettopp 1MX. Anonymkode: e7336...460 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #116 Skrevet 29. september 2023 At en skylder på stress og at alt må være 100% riktig er i hvertfall ikke rett. Når en står med vitnemålet i hånden kan en søke på mange ulike arbeidsplasser og da er det særdeles viktig å kunne rekne ut og trekke opp riktig medikamentdose i en stressende akuttsituasjon. Hvis en ikke takler stress er ikke sykepleieryrket det rette vil jeg påstå. Anonymkode: b7f12...4de 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #117 Skrevet 29. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor påstår du at det ikke var noe som het 1MX? Vedlagt er skjermbilde av et utdrag fra mitt elektroniske vitnemål, der ser du tydelig at mattefaget jeg hadde i første klasse på videregående het nettopp 1MX. Anonymkode: e7336...460 Ok.. Beklager. Da har vi nok ikke gått vgs helt i samme tidsperiode bare. Jeg er såpass gammel at jeg ikke kan hente noe elektronisk vitnemål heller. Men jeg sjekka mitt analoge papirvitnemål nå, og de mattefagene jeg hadde het 1MA-B, 2MX og 3 MX. Førsteklasse matten het MA og ikke MX på den tiden. Men var dette 1MX kurset virkelig så mye vanskeligere enn den P matten de har i førsteklasse i dag? Det var vel kanskje det egentlige poenget mitt. At førsteklasse matten var rimelig basic mens overgangen til realfagsmatte i 2. og 3. klasse var en skikkelig oppvåkning for mange av oss. Anonymkode: 92848...869
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #118 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ok.. Beklager. Da har vi nok ikke gått vgs helt i samme tidsperiode bare. Jeg er såpass gammel at jeg ikke kan hente noe elektronisk vitnemål heller. Men jeg sjekka mitt analoge papirvitnemål nå, og de mattefagene jeg hadde het 1MA-B, 2MX og 3 MX. Førsteklasse matten het MA og ikke MX på den tiden. Men var dette 1MX kurset virkelig så mye vanskeligere enn den P matten de har i førsteklasse i dag? Det var vel kanskje det egentlige poenget mitt. At førsteklasse matten var rimelig basic mens overgangen til realfagsmatte i 2. og 3. klasse var en skikkelig oppvåkning for mange av oss. Anonymkode: 92848...869 Ja, den var mye vanskeligere. P-matten (som jeg tok senere) synes jeg bygger videre på ungdomsskolematte, mens 1MX var et stort gap fra det jeg lærte på ungdomsskolen. Og det var det ikke bare jeg som syntes. 80% av klassen falt ned et par karakterer i matte sammenlignet med vitnemålet på ungdomsskolen. Mange 5-ere som ble til 3-ere, og en del av de svakere elevene (3 i matte fra ungdomsskolen) strøk og måtte ta opp faget som privatister. Jeg fikk selv gjennomsnittskarakter 4,5 (4 i standpunkt og 5 på eksamen) i matte i 10-klasse, altså et helt greit nivå, og som sagt bare 2 i standpunkt i 1MX. Takk og lov at jeg ikke ble trukket ut til eksamen! Ville sikkert strøket hvis jeg hadde fått de emnene jeg syntes var vanskeligst. Anonymkode: e7336...460
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #119 Skrevet 29. september 2023 Ja, mattekravet på sykepleien bør fjernest. I dag går vi glipp av potensielt gode sykepleier pga dette kravet. Medikamentregning handler like mye om å kunne forstå legemiddel og bruken av desse. Studenter med toppkarakter i matte fra videregående sliter med å få til medikamentregning, og det er langt fra alle som står på første forsøk. I all den tid videregående skole ikke har anonym karaktersetting bør det ikke være karakterkrav til høyere utdanning. Anonymkode: 76b2b...caf 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #120 Skrevet 29. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 20.26): Ja, en skulle tro det, men så viser det seg ofte at sånn er det ikke. Kravet er ikke satt for moro skyld. Dama i artikkelen du linker til er jo ganske fjern som ikke en gang gadd å sjekke om det var kommet nye opptakskrav. Kanskje greit å ikke være helt borte når en skal ha ansvar for andres liv og helse? Jeg er ikke enig med deg at det er meningsløst at noen som vil bli sykepleiere ikke kommer inn uten å oppfylle kravet. De aller fleste søkere til andre studier greier fint å forholde seg til mye strengere krav enn dette uten å smøre ansiktet sitt ut i media og klage over at det stilles krav til dem. Anonymkode: 99d5e...2c2 Tenkte akkurat det samme. Anonymkode: 7dec5...1f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå