Gå til innhold

Meningsløst mattekrav i sykepleiestudiet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Norge er et av få land i verden der sykepleiere doserer medisin. I resten av verden er det farmasøyter som gjør det. Ikke rart sykepleiere er overarbeidet når de har oppgaver som andre fint kunne gjort.

Overlat medisinhåndtering til farmasøyter og apotekteknikere. Overlat matlaging til kokker, overlat oppreding av senger til portører, overlat dusjing til helsefagarbeidere osv.

Og jeg tror faktisk apotekteknikere hadde klart medikamenteksamen med glans. Hvorfor? Fordi det er alt de gjør, de blir spesialister på medisiner selv om utdanningsnivået "bare" er vgs.

Anonymkode: 8e676...280

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes heller de bør gjøre sykepleieryrket mer attraktivt for sånne som kan mer enn 2-er-matte, som tenker at det er lurt å sjekke inntakskrav før man sier opp jobben sin for å bli sykepleierstudent, og som ikke så tenker at de fremstår på en positiv måte når de etterpå klager i media.

Gi sykepleierne bedre arbeidsforhold og bedre lønn, så skal du se at sykepleiermangelen retter seg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 2’er i matte, kom inn på sykepleien for noen år siden. Klarte medikamentregning på første forsøk, for det er vel noe av det eneste jeg forstår i matte. Er en god sykepleier selvom jeg hadde 2’er i matte fra VGs :)

Anonymkode: 2cadb...d60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

godfisk skrev (1 time siden):

Jeg synes heller de bør gjøre sykepleieryrket mer attraktivt for sånne som kan mer enn 2-er-matte, som tenker at det er lurt å sjekke inntakskrav før man sier opp jobben sin for å bli sykepleierstudent, og som ikke så tenker at de fremstår på en positiv måte når de etterpå klager i media.

Gi sykepleierne bedre arbeidsforhold og bedre lønn, så skal du se at sykepleiermangelen retter seg.

Du sier noe. Høye krav til å komme inn på og gjennom studiet, men med gode arbeidsforhold og god lønn i andre enden. Vi får aldri bukt med verken dårlig status eller dårlig tilgang på sykepleiere ellers, tror jeg. NSF kan skrike seg hese om den viktige kompetansen som må lønnes, og hjelpepleierforbundet kan stå i andre enden og skrike seg like hese om de viktige hjelpepleierne som vil ha bedre lønn og gjøre sykepleieoppgaver. De skriker i munnen på hverandre, blir aldri enige og ingenting blir bedre for noen. Og... jeg hadde faktisk nølt med å ansette en som har klart å bli 43 år uten å ha impulskontroll nok til å sjekke opptakskrav før hun sier opp jobben, og som tror det skal bli gjort unntak for henne bare hun går til avisen. 

Anonymkode: 99d5e...2c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alvorlig talt, har du 3 i matte, så er du alvorlig dårlig i matte. Har du 2 (!!) i mattematikk så er det graverende dårlig. Da er man direkte uskikket til å regne ut doser mv. 

Å klage på mattekravet viser generelt lav intelligens. Ta faget opp, det er kjempelett!  

Anonymkode: d16f2...8ff

Så de som har 3 i matte og kommer inn på stuidet er alvorlig dårlig i matte?

Alvorlig er ekstremt å bruke når karakteren er halvaprten av det beste man kan få. 

1 og 2 ja, men 3 er vel i midten 

Anonymkode: 2ab4f...1b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du sier noe. Høye krav til å komme inn på og gjennom studiet, men med gode arbeidsforhold og god lønn i andre enden. Vi får aldri bukt med verken dårlig status eller dårlig tilgang på sykepleiere ellers, tror jeg. NSF kan skrike seg hese om den viktige kompetansen som må lønnes, og hjelpepleierforbundet kan stå i andre enden og skrike seg like hese om de viktige hjelpepleierne som vil ha bedre lønn og gjøre sykepleieoppgaver. De skriker i munnen på hverandre, blir aldri enige og ingenting blir bedre for noen. Og... jeg hadde faktisk nølt med å ansette en som har klart å bli 43 år uten å ha impulskontroll nok til å sjekke opptakskrav før hun sier opp jobben, og som tror det skal bli gjort unntak for henne bare hun går til avisen. 

Påstod hun at hun gikk til media med dette for å slippe kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

F.eks ved medikasjon ved terminal pleie/ gi medisiner til døende.

Ofte så skrives disse medisinene ut. Se bildet. 

Når man så har eskene med ampullene/glassene foran seg så må man begynne å bruke hodet. Er dessverre ikke sånn at akkurat samme mengde og styrke står på ampullene og glassene som skal settes + at utstyret man skal gi medisinene med er med på å avgjøre hvor mye man må trekke opp og hvor ofte man kan gi medisinene. For tidsintervaller har mye å si midt oppi dette her også. Holdbarhet, ønsket virkning innen så og så lang tid osv. + at man burde planlegge opptrekk sånn at det blir minst mulig svinn midt oppi dette. Her MÅ man bruke fagkunnskaper og man MÅ ha erfaring. 

Jeg er så sinnsykt glad for at jeg alltid gjør dette med 1 person til 💜

Screenshot_20230921-001905-864.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man lærer ikke trigometri og  intregralregning i P-matte... kravet er 3 i P-matte ? Ikke spesielt høyt krav vil jeg påstå ..

Anonymkode: d619a...e46

Kravet er 3 i enten S1, S2, R1 eller R2.

C8EB9FFF-4BF5-48CA-A81E-AECDCE7C7867.thumb.jpeg.a65a5c4ee078efde57c95a049820b313.jpeg

Men du har rett i at verken trigonometri eller integralregning er en del av kravet for sykepleiere, fordi dette kun er i kompetansemålene for T1 og R2, og i noen av lærebøkene for R1 og S2, men det er ikke en del av S1.

Så hvor TS får det fra at trigonometri og integraler er et krav for sykepleiere skjønner jeg ikke. Var vel mer opptatt av å skive et sint innlegg her på kg enn å sjekke fakta først.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv.

Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte.

Anonymkode: de68f...64d

Hvor i all verden får du trigonometri og integralregning fra, det er ikke et krav for å komme inn på sykepleiestudiet. 

Opptakskravet er karakter 3 i S1, S2, R1 eller R2. Velger du S1 får du verken trigonometri eller integralregning.

Er man såpass svak i matematikk at man ikke kan få en 3-er i S1, så burde man ikke bli sykepleier, uansett hvor mye man ønsker. En sykepleier som regner feil på medikamenter og dosering kan være skillet mellom liv og død for pasienten. Har man en 2-er (det er på grensen til stryk) ville jeg aldri stolt på at denne personen er adekvat nok i matematikk til å regne rett, som er ganske alvorlig. En sykepleier som er svak nok i matematikk til at det er en sjanse eller risiko for feilberegning er dødsskummelt, bokstavlig talt, og burde av den enkle grunn aldri bli sykepleier.

Kravet er der av god grunn.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Påstod hun at hun gikk til media med dette for å slippe kravet?

Hun ber politikerne se på en midlertidig lettelse i kravene. Noe som ville fått fordeler for henne og sikkert mange andre. Helt ærlig, her synes jeg journalisten burde ha vært mer forsiktig. Det er ikke all korttenkthet som bør vises frem i media. Det er klart det genererer klikk med en voksen dame som er motivert for å bli sykepleier i Norges store sykepleierkrise. Klart det oppleves kjipt at en karakter fra 1999 skal sette stopper for en gammel drøm. Men hun stiller seg selv (eller blir stilt av journalisten) i et dårlig lys, hun skader sitt eget omdømme, og det er mye vanskeligere å reparere enn en dårlig karakter i matte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser ikke gjennom 4 sider, men dette er mitt syn

Alle gjør regnefeil, selv professorer i matematikk, så karakterkrav i matematikk handler ikke om å komme på et nivå hvor man ikke gjør feil.

Medikamentregning er barneskole-matematikk. Sier ikke dette for å rakke ned på noen, for de som feiler på én oppgave kan være flink i matte, men oppgavene er ofte dårlig formulert og tvetydige, og gjenspeiler på ingen måte en virkelighet hvor man kan konferere med en kollega eller ringe bakvakt.
Men jo, det er barneskole-matematikk, og det er ingenting gale med å være svak i matte, men når jeg møter sykepleiere som påstår at det er en "ganske heavy matteeksamen vi må igjennom", da må jeg stoppe meg selv fra å le.

Men et karakterkrav beskriver gjerne raten på hvor konsekvent noen er i å regne riktig. Jeg vil heller jobbe med en sykepleier som regner riktig 9 av 10 ganger, enn 4 av 10 ganger. Selv om jeg oppdager feilen, er det ikke garantert at jeg gjør det.

Men selv er jeg overbevist om at medikamentprøven alene er en dårlig måte å forberede sykepleiere til den virkelige verden på. En har eksempelvis 4 oppgaver om dråpehastighet på infusjon, bare for å oppdage at alle tar det på øyemål.

Selv mener jeg man burde ha ferdighetsprøver, hvor en har 10 poster studentene skal igjennom, hvor de skal utføre dobbelkontroll, både riktig og feildosering på alle, men noen enkle å oppdage, mens andre vanskelig å oppdage (men likevel realistisk). Da vil de få en faktisk erfaring i hvor utfordrende det kan være å stå i disse situasjonene.

Anonymkode: 68a9f...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Kravet er 3 i enten S1, S2, R1 eller R2.

C8EB9FFF-4BF5-48CA-A81E-AECDCE7C7867.thumb.jpeg.a65a5c4ee078efde57c95a049820b313.jpeg

Men du har rett i at verken trigonometri eller integralregning er en del av kravet for sykepleiere, fordi dette kun er i kompetansemålene for T1 og R2, og i noen av lærebøkene for R1 og S2, men det er ikke en del av S1.

Så hvor TS får det fra at trigonometri og integraler er et krav for sykepleiere skjønner jeg ikke. Var vel mer opptatt av å skive et sint innlegg her på kg enn å sjekke fakta først.

Hvor i all verden får du trigonometri og integralregning fra, det er ikke et krav for å komme inn på sykepleiestudiet. 

Opptakskravet er karakter 3 i S1, S2, R1 eller R2. Velger du S1 får du verken trigonometri eller integralregning.

Er man såpass svak i matematikk at man ikke kan få en 3-er i S1, så burde man ikke bli sykepleier, uansett hvor mye man ønsker. En sykepleier som regner feil på medikamenter og dosering kan være skillet mellom liv og død for pasienten. Har man en 2-er (det er på grensen til stryk) ville jeg aldri stolt på at denne personen er adekvat nok i matematikk til å regne rett, som er ganske alvorlig. En sykepleier som er svak nok i matematikk til at det er en sjanse eller risiko for feilberegning er dødsskummelt, bokstavlig talt, og burde av den enkle grunn aldri bli sykepleier.

Kravet er der av god grunn.

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å oppgi feil informasjon. Med bilde, som du SELV limte inn, står det  klart og tydelig at kravet er minst 3 i matematikk (224) altså P-matte, også dekker man mattekravet dersom man har bestått enten S1, S2, R1 eller R2. Så det er ikke engang snakk om å få 3 i S1-matte, men i P-matte💀

Anonymkode: 4edfc...d60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å oppgi feil informasjon. Med bilde, som du SELV limte inn, står det  klart og tydelig at kravet er minst 3 i matematikk (224) altså P-matte, også dekker man mattekravet dersom man har bestått enten S1, S2, R1 eller R2. Så det er ikke engang snakk om å få 3 i S1-matte, men i P-matte💀

Har ikke fått med meg hva denne samtalen går ut på, så kan være jeg misforstår, men jeg ser ikke at svaret ditt samsvarer med screenshottet. Det nevner at man har bestått et krav om en har S & R 1-2, men nevner aldri P-matte. Litt rusten, så usikker på hvor P-matte befinner seg på skalaen, men om jeg ikke husker feil er P2 rett under/omtrent på starten av S1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har ikke fått med meg hva denne samtalen går ut på, så kan være jeg misforstår, men jeg ser ikke at svaret ditt samsvarer med screenshottet. Det nevner at man har bestått et krav om en har S & R 1-2, men nevner aldri P-matte. Litt rusten, så usikker på hvor P-matte befinner seg på skalaen, men om jeg ikke husker feil er P2 rett under/omtrent på starten av S1

Nvm, leste igjen og forstår hva du mener. Bestått S og R er automatisk bestått, men P er kun bestått innen normativ forventning. Men P-matte nevnes ikke direkte, så jeg kan se at det er uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nvm, leste igjen og forstår hva du mener. Bestått S og R er automatisk bestått, men P er kun bestått innen normativ forventning. Men P-matte nevnes ikke direkte, så jeg kan se at det er uklart.

Ja, skjønner det. Antok at man visste at matematikk (224 timer) var P-matte. Men uansett, så var det  ganske dårlig av vedkommende å ikke lese hva h*n skrev selv engang. Det viser hvor gode sykepleiere er til å tolke og forstå, når de ikke engang forstår hva de selv skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, skjønner det. Antok at man visste at matematikk (224 timer) var P-matte. Men uansett, så var det  ganske dårlig av vedkommende å ikke lese hva h*n skrev selv engang. Det viser hvor gode sykepleiere er til å tolke og forstå, når de ikke engang forstår hva de selv skriver.

Mulig. Vet ikke hva h*n skrev, men om jeg bare forholder meg til screenshottet var det definitivt åpent for mistolkning. Det er ytterst få som vet at 224 timer med matematikk er P-matte. Og generelt sett anser jeg de fleste antagelser som feilslutninger. Jeg er selv sykepleier, og vil si det er en urettmessig generalisering. Har måttet reorientere flere leger som har gått i fella av at deres jobb er det eneste aspektet ved ivaretakelse av pasienten, betyr ikke dermed at de er dårlig til å tolke og forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet er karakteren 3. Det er ikke noe høyt krav. Om noen har prestert å få karakteren 2, så går det an å ta fagene opp igjen. Om man jobber med fagene matte og norsk og ikke klarer å oppnå karakteren 3, da er sannsynligheten stor for at du heller ikke  klarer studiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutter siden, tøydokka said:

Kravet er karakteren 3. Det er ikke noe høyt krav. Om noen har prestert å få karakteren 2, så går det an å ta fagene opp igjen. Om man jobber med fagene matte og norsk og ikke klarer å oppnå karakteren 3, da er sannsynligheten stor for at du heller ikke  klarer studiet.

Jeg har gitt medikamentprøven to ganger til ingeniører som fikk feil svar, begge gangene fordi formuleringen var håpløs og tvetydig. Problemet med krav til mattekunnskaper er at en kan være dårlig i matte og bestå, men god i matte og feile, medikamentprøven gjenspeiler ikke praktisk utøvelse av medikamenthåndtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gitt medikamentprøven to ganger til ingeniører som fikk feil svar, begge gangene fordi formuleringen var håpløs og tvetydig. Problemet med krav til mattekunnskaper er at en kan være dårlig i matte og bestå, men god i matte og feile, medikamentprøven gjenspeiler ikke praktisk utøvelse av medikamenthåndtering.

Man kan bære god i matte og feile, men man kan ikke være elendig i matte og bestå.ø, med mindre man gjetter riktig.

Anonymkode: bc01d...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm1 skrev (12 timer siden):

Ja, medikamentregning er veldig enkelt for noen. Men strykprosenten på den eksamen er veldig høy. Derav har de satt mattekarvet

Rart at folk stryker på første forsøk når de må ha 100% riktig.  Jeg strøk også første gangen, hvorfor? Jeg hadde alt riktig på kladden også førte jeg inn feil. Jeg skrev et tall feil. Tallet var ippgavetallet. Det gikk for fort i svingene og jeg var sliten

Hadde ingenting om mine matteferdigheter å gjøre

Anonymkode: f759e...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Rart at folk stryker på første forsøk når de må ha 100% riktig.  Jeg strøk også første gangen, hvorfor? Jeg hadde alt riktig på kladden også førte jeg inn feil. Jeg skrev et tall feil. Tallet var ippgavetallet. Det gikk for fort i svingene og jeg var sliten

Hadde ingenting om mine matteferdigheter å gjøre

Med* oppgavetallet*

Her gikk det fort igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...