I Grosny Skrevet 20. september 2023 #41 Skrevet 20. september 2023 Tipaa skrev (1 time siden): Meningsløst mattekrav? Hva vil du egentlig frem til? selvfølgelig må de ha matte for å kunne regne ut riktig medikamentdose. Har vært tilfeller hvor pasienter har dødd pga overdose Det er ikke samsvar mellom mattekrav og sykepleier pensum. Sykepleierne skal regne ut veldig enkle regnestykker som neppe er verre en 5. klasse på barneskolen, men de tillates aldri å gjøre feil. Å surre med desimaler og enheter kan være dødssynd, tenk om du gir 1 kg morfin istedet for 1 mg morfin?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #42 Skrevet 20. september 2023 Hæ, sist jeg hadde P-matte var det ikke snakk om trigonometri og integraleregning i hvert fall. Det er jo veldig basic matte man må ha og minst få karakteren 3 i. Jeg som aldri var særlig mattesterk på den tiden fikk 4 i P-matte uten å prøve, så egentlig er det et lavt krav. I hvert fall latterlig å sutre over det når man bare kan ta det som privatist. Anonymkode: 2061b...389
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #43 Skrevet 20. september 2023 Hmmm1 skrev (1 time siden): Ja, medikamentregning er veldig enkelt for noen. Men strykprosenten på den eksamen er veldig høy. Derav har de satt mattekarvet Strykprosent er ikke høy pga manglende matematikk-kunnskap. De stryker pga nerver, og at de ikke leser oppgaven godt nok (igjen, trolig pga eksamensnerver). Mattekravet er altså upresist. Skal det være mattekrav så må det være en prøve med veldig enkel matematikk, men null feil toleranse. Altså : 30 av 30 rett på barneskolenivå er bedre enn 29 av 30 rett på vgs-nivå. 2
Topsi Skrevet 20. september 2023 #44 Skrevet 20. september 2023 I Grosny skrev (5 minutter siden): Det er ikke samsvar mellom mattekrav og sykepleier pensum. Sykepleierne skal regne ut veldig enkle regnestykker som neppe er verre en 5. klasse på barneskolen, men de tillates aldri å gjøre feil. Å surre med desimaler og enheter kan være dødssynd, tenk om du gir 1 kg morfin istedet for 1 mg morfin? Tja Akkurat å mikse 1mg og et kg skal godt gjøres. Men det handler i hovedsak om å gjøre om en dose i mg/kg/time til dråper per minutt av fortynning, da skal en holde tunga rett i munnen gjennom veldig mange utregninger. Eller å vite forskjell på mg og ml 3 1
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #45 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enig med trådstarter Medikamentregning er enkel regning og ikke avansert matematikk. Det er gange, deling, prosent, omgjøring og regning på tid. Det inngår ingenting som som man ikke har lært før ungdomsskolen. Medisinerstudenter har og medikamentregning uten at det foreleses så mye som en time om om det, det forutsettes at de er såpåss oppegående at de består uten å bruke timesvis med tavleundervisning på det. Om legene skriver mer leselig, og sykepleierene får bedre tid og fullstendig ro til å forberede medisiner ville det blitt færre feildoseringer. (Og ja, jeg har både tatt og bestått medikamentregningen). Anonymkode: c8497...d96 Det vanskeligste er nok regning på tid fordi ett minutt har seksti sekunder (ikke 100).
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #46 Skrevet 20. september 2023 Det at så mange ikke greier enkel medikamentregning er strengt tatt en grunn til å øke kravet. Anonymkode: bc01d...0f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #47 Skrevet 20. september 2023 Enig med trådstarter! Jeg fikk selv karakteren 2 (var demotivert og hadde en dårlig lærer) i MX-matten vi hadde på videregående for over tjue år siden, og hadde NULL problem med å bestå legemiddelregning da jeg studerte sykepleie (før karakterkravet selvsagt). Det er rett og slett matematikk på et mye lavere nivå. (P-matte er forresten også mye enklere enn matten vi måtte ha på videregående, hva har skjedd der?) Anonymkode: e7336...460 2 1
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #48 Skrevet 20. september 2023 Topsi skrev (2 minutter siden): Tja Akkurat å mikse 1mg og et kg skal godt gjøres. Men det handler i hovedsak om å gjøre om en dose i mg/kg/time til dråper per minutt av fortynning, da skal en holde tunga rett i munnen gjennom veldig mange utregninger. Eller å vite forskjell på mg og ml Jeg tok for meg eksemplet med mg og kg for å tydeliggjøre et poeng. Den tabba skjer jo ikke. Du klarer ikke å dosere en kg medisin. Da er det verre med små enheter som mikrogram og milligram. Jeg forstår forøvrig at du vet hva du skriver om og tror du nevner et av de vanskeligste eksemplene. Men det er ikke vanskelig. Det handler bare om nøyaktighet , ro og fokus. Og om å regne gjennom oppgaven minst to ganger på to separate kladde-ark. Mange av de som styker har trodd alt var greit etter bare en utregning, levert tidlig og gått. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #49 Skrevet 20. september 2023 Burde heller endres til at det holder med å få 90% riktig. Er jo kravet om at man må ha 100% rett, og ikke en eneste feil som gjør at folk stryker. De fleste får noen slurvefeil pga stress, og på medsinstudie må jo studentene kun ha 60% rett for å stå - så burde være endring her. I virkligheten ute i jobb, så blir jo alt kontrollert og dobbeltsjekket uansett. Jeg hadde 5 i realfagsmatte, og når jeg prøvde meg på sykepleie-medikamenten til veninna mi så fikk jeg 2 feil, 2 ganger, så er fort gjort selv om man er flink i matte. Anonymkode: 2434f...327 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #50 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Burde heller endres til at det holder med å få 90% riktig. Er jo kravet om at man må ha 100% rett, og ikke en eneste feil som gjør at folk stryker. De fleste får noen slurvefeil pga stress, og på medsinstudie må jo studentene kun ha 60% rett for å stå - så burde være endring her. I virkligheten ute i jobb, så blir jo alt kontrollert og dobbeltsjekket uansett. Jeg hadde 5 i realfagsmatte, og når jeg prøvde meg på sykepleie-medikamenten til veninna mi så fikk jeg 2 feil, 2 ganger, så er fort gjort selv om man er flink i matte. Anonymkode: 2434f...327 Ergo er det på sin plass med et slikt krav. Anonymkode: bc01d...0f0
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #51 Skrevet 20. september 2023 I Grosny skrev (19 minutter siden): Det er ikke samsvar mellom mattekrav og sykepleier pensum. Sykepleierne skal regne ut veldig enkle regnestykker som neppe er verre en 5. klasse på barneskolen, men de tillates aldri å gjøre feil. Å surre med desimaler og enheter kan være dødssynd, tenk om du gir 1 kg morfin istedet for 1 mg morfin? Morfin i kilopose? Anonymkode: cf938...1c7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #52 Skrevet 20. september 2023 Jeg syns det er fiffig at sykepleiere har det kravet, og ikke vernepleiere. Det er akkurat den samme eksamenen de skal igjennom. Anonymkode: 42e39...f96 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #53 Skrevet 20. september 2023 Det er virkelig ikke vanskelig å bestå medikamentregningen. Du må bare pugge formlene, lese spørsmålet godt og svare på det de spør etter. Det hjelper ikke å regne riktig mg når det er mg/ml du skal svare på. Jeg sto på første forsøk, og det er ikke fordi jeg er et mattegeni. Hadde 4 i matte fra vgs og har alltid hatet matte. Pugging og regning av gamle eksamensoppgaver er cluet. Anonymkode: e06f0...4fe 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #54 Skrevet 20. september 2023 Jeg fikk dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse, da jeg skulle ta høyere utdanning pga matematikkvansker - men jeg tok ikke en utdanning som ikke krevde mattekunnskaper som sykepleie. Selv om jeg var så heldig å «slapp unna» matematikken, mener jeg at det bør være et mattekrav for å komme innpå sykepleien og lærerutdanningen. Tar du en utdanning som innebærer matematikk eller skal jobbe med mennesker - så bør det være en selvfølge at man har mattekunnskaper fra videregående. Selv om mange av temaene ikke er relevant for sykepleiestudiet. Det er bekymringsverdig at 1 av 3 stryker på medikamentregning på universitet, så det blir litt tynt å argumentere med at det er barneskole matematikk - når så få klarer å bestå medikamentregningen. Anonymkode: e7d85...272 1
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #55 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er fiffig at sykepleiere har det kravet, og ikke vernepleiere. Det er akkurat den samme eksamenen de skal igjennom. Anonymkode: 42e39...f96 Det er nok samme krav på medisinregneeksamen, altså null feil, men jeg kjenner ikke til at vernepleierne skal ha en spesiell vgs -karakter i matematikk for å komme inn på studiet.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #56 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): En sykepleier som regner ut feil dose kan kverke en pasient. En ingeniør som begår en feil med en bru eller en demning kan ta med seg et betydelig antall mennesker i en smell. Anonymkode: a8f8a...4aa Nå har jo ingeniør betydelig høyere krav enn 3 i P-matte, så det er i høy grad ivaretatt. Tenkte i forhold til andre utdanninger som ikke har mattekrav i dag. Anonymkode: d619a...e46 1
Bacteria Skrevet 20. september 2023 #57 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Morfin i kilopose? Anonymkode: cf938...1c7 Hehe… Jeg har vært borti feilmedisinering av morfin, det dreide seg om en legestudent . Det er fort gjort å trekke opp 2,5 ml stedet for 2,5 mg. Det handler ikke om manglende regneferdighet, men stress og at man ikke har noen til å kontrollere seg. Og uerfarenhet. Ser man noen komme med i sprøyte morfin over 1 ml, bør det virkelig ringe en bjelle. Jeg hadde 5 i avansert matte valgfag på videregående, men tror jeg ville slitt med eksemplet til @Topsi med mg/kg/time. Vet ikke om vi hadde det på eksamen, men det jeg husker er at medstudenter var så nervøse at de gikk på valium… Uansett, har aldri vært nødt til å regne ut noe så avansert som sykepleier i en mannsalder. Kommer man borti noe man ikke forstår, høres rart ut ber man om hjelp. Man sjanser ikke og gir pasienten et medikament der man er usikker på om utregningen er riktig. Da lar man heller vær. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #58 Skrevet 20. september 2023 Bacteria skrev (1 minutt siden): Hehe… Jeg har vært borti feilmedisinering av morfin, det dreide seg om en legestudent . Det er fort gjort å trekke opp 2,5 ml stedet for 2,5 mg. Det handler ikke om manglende regneferdighet, men stress og at man ikke har noen til å kontrollere seg. Og uerfarenhet. Ser man noen komme med i sprøyte morfin over 1 ml, bør det virkelig ringe en bjelle. Jeg hadde 5 i avansert matte valgfag på videregående, men tror jeg ville slitt med eksemplet til @Topsi med mg/kg/time. Vet ikke om vi hadde det på eksamen, men det jeg husker er at medstudenter var så nervøse at de gikk på valium… Uansett, har aldri vært nødt til å regne ut noe så avansert som sykepleier i en mannsalder. Kommer man borti noe man ikke forstår, høres rart ut ber man om hjelp. Man sjanser ikke og gir pasienten et medikament der man er usikker på om utregningen er riktig. Da lar man heller vær. Jeg har vært borti sykepleiere som ikke får dobbeltkontroll og klarte å gi ikke feil dose, men feil medikament. Det var et brudd på kontrollrutiner, men noen er ganske høy på seg selv og tror de aldri kan gjøre feil.... Anonymkode: 0f4b4...08c 3
I Grosny Skrevet 20. september 2023 #59 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse, da jeg skulle ta høyere utdanning pga matematikkvansker - men jeg tok ikke en utdanning som ikke krevde mattekunnskaper som sykepleie. Selv om jeg var så heldig å «slapp unna» matematikken, mener jeg at det bør være et mattekrav for å komme innpå sykepleien og lærerutdanningen. Tar du en utdanning som innebærer matematikk eller skal jobbe med mennesker - så bør det være en selvfølge at man har mattekunnskaper fra videregående. Selv om mange av temaene ikke er relevant for sykepleiestudiet. Det er bekymringsverdig at 1 av 3 stryker på medikamentregning på universitet, så det blir litt tynt å argumentere med at det er barneskole matematikk - når så få klarer å bestå medikamentregningen. Anonymkode: e7d85...272 Men det er altså ikke vidergående-matematikk som kreves. Det er medisinmatematikk, som er mye enklere enn vgs-matte, men allikevel vanskeligere fordi det må være null feil. På en måte er det barneskolenivå, kanskje med unntak for at man regner med enheter som neppe brukes på barneskolen som f.eks. dråper pr tidsenhet. Skal man bli god i vgs-matematikk så må man bruke mye tid på å lære ting som man aldri får bruk for i medisinregning. Jeg synes egentlig at dersom man ikke har gode nok matematikk-karakterer til å bli akseptert, så er en ukes for-kurs (kanskje mindre) i medisinregning det som skal til. Dette kurset kan gjerne lages digitalt. Burde ikke være nødvendig med fysiske lærere for å få det det til.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #60 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv. Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte. Det er jo helt meningsløst å utestenge folk fra sykepleiestudiet på grunn av den matematikken. Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Meningsløst at folk som faktisk vil studere sykepleie ikke kommer inn når det er masse ledige plasser. Alt på grunn av et meningsløst mattekrav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/beate-har-bachelorgrad-og-lederutdanning_-kommer-ikke-inn-pa-sykepleierstudiet-1.16543102 Anonymkode: de68f...64d Kanskje viktig å huske at veldig mange sykepleierstudenter som kom inn med en karakter over 3 i matte faktisk stryker på medikamentregning.... og at det er fordi det er nulltoleranse for feil på den testen. Alt må være 100% korrekt. I yrkeslivet er det verre fordi der kan man stå stresset på et medisinrom og vite at man har mye annet som skal gjøres, og man må fortsatt sørge for at det man gjør er 100 % riktig. Fordi en feil kan gi overdose og i verste fall ta livet til noen... Anonymkode: e2768...8dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå