AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Del Skrevet 20. september 2023 Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv. Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte. Det er jo helt meningsløst å utestenge folk fra sykepleiestudiet på grunn av den matematikken. Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Meningsløst at folk som faktisk vil studere sykepleie ikke kommer inn når det er masse ledige plasser. Alt på grunn av et meningsløst mattekrav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/beate-har-bachelorgrad-og-lederutdanning_-kommer-ikke-inn-pa-sykepleierstudiet-1.16543102 Anonymkode: de68f...64d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 20. september 2023 #2 Del Skrevet 20. september 2023 Meningsløst mattekrav? Hva vil du egentlig frem til? selvfølgelig må de ha matte for å kunne regne ut riktig medikamentdose. Har vært tilfeller hvor pasienter har dødd pga overdose 11 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmm1 Skrevet 20. september 2023 #3 Del Skrevet 20. september 2023 Ja, medikamentregning er veldig enkelt for noen. Men strykprosenten på den eksamen er veldig høy. Derav har de satt mattekarvet 21 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 20. september 2023 #4 Del Skrevet 20. september 2023 Likevel stryker 1 av 3 eller noe på medikamentregning på sykepleierutdanningen. Helt klart en bør ha noe ekstra i bunnen her. Kan det være du ikke har satt deg godt nok inn i det, eller er veldig god i matte, og det ikke er så lett som du tenker? Kun en tanke, uten og mene å være frekk. 10 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Del Skrevet 20. september 2023 Jeg synes det er helt innafor å ha et mattekrav for studiet. Å bestå mattekravet krever ikke altfor mye. Anonymkode: 4f97a...040 13 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Anonymkode: de68f...64d Ja, en skulle tro det, men så viser det seg ofte at sånn er det ikke. Kravet er ikke satt for moro skyld. Dama i artikkelen du linker til er jo ganske fjern som ikke en gang gadd å sjekke om det var kommet nye opptakskrav. Kanskje greit å ikke være helt borte når en skal ha ansvar for andres liv og helse? Jeg er ikke enig med deg at det er meningsløst at noen som vil bli sykepleiere ikke kommer inn uten å oppfylle kravet. De aller fleste søkere til andre studier greier fint å forholde seg til mye strengere krav enn dette uten å smøre ansiktet sitt ut i media og klage over at det stilles krav til dem. Anonymkode: 99d5e...2c2 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv. Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte. Det er jo helt meningsløst å utestenge folk fra sykepleiestudiet på grunn av den matematikken. Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Meningsløst at folk som faktisk vil studere sykepleie ikke kommer inn når det er masse ledige plasser. Alt på grunn av et meningsløst mattekrav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/beate-har-bachelorgrad-og-lederutdanning_-kommer-ikke-inn-pa-sykepleierstudiet-1.16543102 Anonymkode: de68f...64d Strykprosenten i dette faget er meget høy. Så enkelt er det ikke, så jeg forstår mattekravet. Anonymkode: 56d33...b22 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Del Skrevet 20. september 2023 Må de virkelig kunne integralregning for å komme inn på sykepleie ? Integraler begynner jo å tendenesere mot litt avansert matematikk egentlig... Høres rart ut. Anonymkode: 92848...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Del Skrevet 20. september 2023 Nå tenker jeg at en 3-er i matte er en god indikator på generelt kognitive evner som kan komme godt med i mange yrker. Hvis man skulle nedlegge generelt yrkesforbud for 2-ere så har man i praksis flyttet terskelen for stryk. Så er spørsmålet hvorfor sykepleiere har mer behov for god matte-karakter enn andre. Selv gikk jeg siv ing uten nødvendige fag. Dette løste seg greit med forkurs. Kanskje er det et alternativ her også? Anonymkode: a8f8a...4aa 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Del Skrevet 20. september 2023 Jeg er sykepleier og gikk i klasse med flere som strøk og ikke klarte bestå studiet pga medikamentregning. Jeg har også møtt MANGE sykepleiere, som er ferdig utdannet, som har regnet feil mang en gang. Og der er også flere som ALLTID trenger noen å regne sammen med, fordi dem ikke stoler på egen kunnskap. Jeg har også stått I situasjoner hvor vi et tre stk som har fått totalt ulike svar! Mattekravet er der for en grunn, og det MÅ bli stående! En feil kan gi enorme konsekvenser! Anonymkode: 9d12f...0d8 34 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Del Skrevet 20. september 2023 For ti år siden strøk 6 av 10 sykepleierstudenter på medikamentutregningen. Nå ligger tallet på 1 av 3. Dette høres jo fint ut, det er tilsynelatende en stor forbedring, ikke sant? Inntil man får med seg at flere skoler nå har fjernet kravet om null feil på medikamentutregningseksamen... Trygt? https://www.vg.no/nyheter/i/15MjMq/sykepleieres-vanligste-feil-ti-ganger-for-mye-medisin Anonymkode: 1807e...853 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Del Skrevet 20. september 2023 Man lærer ikke trigometri og intregralregning i P-matte... kravet er 3 i P-matte ? Ikke spesielt høyt krav vil jeg påstå .. Anonymkode: d619a...e46 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Må de virkelig kunne integralregning for å komme inn på sykepleie ? Integraler begynner jo å tendenesere mot litt avansert matematikk egentlig... Høres rart ut. Anonymkode: 92848...869 Nei, det må de ikke. Hvor tar du det fra? Anonymkode: 99d5e...2c2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Del Skrevet 20. september 2023 Tipaa skrev (7 minutter siden): Meningsløst mattekrav? Hva vil du egentlig frem til? selvfølgelig må de ha matte for å kunne regne ut riktig medikamentdose. Har vært tilfeller hvor pasienter har dødd pga overdose Det er jo fordi noen er surrete ikke fordi de ikke kan barneskolematte. Man trenger ikke matte på universitetsnivå for å regne så simple stykker. Anonymkode: 5bc80...fd3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå tenker jeg at en 3-er i matte er en god indikator på generelt kognitive evner som kan komme godt med i mange yrker. Hvis man skulle nedlegge generelt yrkesforbud for 2-ere så har man i praksis flyttet terskelen for stryk. Så er spørsmålet hvorfor sykepleiere har mer behov for god matte-karakter enn andre. Selv gikk jeg siv ing uten nødvendige fag. Dette løste seg greit med forkurs. Kanskje er det et alternativ her også? Anonymkode: a8f8a...4aa Sykepleieres regneferdigheter utgjøre forskjellen mellom liv og død på pasienter. Vil vel påstå det gjør det mer kritisk enn andre utdanninger? Anonymkode: d619a...e46 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man lærer ikke trigometri og intregralregning i P-matte... kravet er 3 i P-matte ? Ikke spesielt høyt krav vil jeg påstå .. Anonymkode: d619a...e46 Det er ikke et høyt krav, og jeg synes ikke det vekker tillit at kommende sykepleierstudenter mener det er det. Anonymkode: 99d5e...2c2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Del Skrevet 20. september 2023 Alvorlig talt, har du 3 i matte, så er du alvorlig dårlig i matte. Har du 2 (!!) i mattematikk så er det graverende dårlig. Da er man direkte uskikket til å regne ut doser mv. Å klage på mattekravet viser generelt lav intelligens. Ta faget opp, det er kjempelett! Anonymkode: d16f2...8ff 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Del Skrevet 20. september 2023 Jeg er helt enig med at god kunnskap i matte er viktig for sykepleiere, jeg er mye mer uenig i norskkravet.. Anonymkode: 7bf33...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Del Skrevet 20. september 2023 Enig med TS. Bare gi dem som ikke har en viss karakter fra vgs et forkurs. Burde ikke ta mange ukene før man kan den matten man trenger for å bestå medikamenteksamen. Anonymkode: 34173...267 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Del Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg vet ikke mye om sykepleiestudiet eller yrket. Men har fått med meg at de hadde et mattekrav. Jeg har alltid tenkt at det sikkert var en god grunn til at de måtte ha trigometri, intregralregning, sannsynlighet, geometri osv. Men så ser jeg at mattekravet skyldes ett enkelt fag, medikamentregning. Og når jeg sjekker en eksamensoppgave i medikamentregning ler jeg meg ihjel. Det er jo barneskole/ungdomskole-matte. Det er jo helt meningsløst å utestenge folk fra sykepleiestudiet på grunn av den matematikken. Det de trenger av mattekunnskaper på sykepleiestudiet klarer en normalt oppegående person å lære seg på et selvstudium-forkurs i løpet av en uke. Meningsløst at folk som faktisk vil studere sykepleie ikke kommer inn når det er masse ledige plasser. Alt på grunn av et meningsløst mattekrav. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/beate-har-bachelorgrad-og-lederutdanning_-kommer-ikke-inn-pa-sykepleierstudiet-1.16543102 Anonymkode: de68f...64d Det er bare å ta opp matte senere. Hvis jeg vil bli sykepleier kan jeg ta faget på nytt, få bedre karakter og så komme inn. Meningsløst er ikke mattekravet. At man har greid å få seg en bachelor betyr ikke at man automatisk bør kvalifisere til å komme inn på andre studier. Anonymkode: b599b...a95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå