Gå til innhold

1,4 mill i forbruksgjeld.. gjøre om til boliglån. Mulig? Lurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det gunstig eller er det dumt?

Egen bolig(selveier) verdi til 3,9mill, kun gjeld med to separate forbrukslån og ingen boliglån.

Renten på den ene er 12 og den andre på 17

Anonymkode: a279c...3b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det gunstig eller er det dumt?

Egen bolig(selveier) verdi til 3,9mill, kun gjeld med to separate forbrukslån og ingen boliglån.

Renten på den ene er 12 og den andre på 17

Antar at dette er en spøk, men ja det er lurt.

Anonymkode: 089df...057

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle det være dumt å få en betraktelig lavere rente på lånet?

Anonymkode: d5656...3d4

• Liker 2
Skrevet

Det er dumt for banken. Men lurt for deg.

Hva du bør gjøre kommer altså an på hvilke prioriteringer du har. Deg selv eller forbruksbanken.

Anonymkode: 134b7...810

• Liker 2
Skrevet

Hæ? Har du tatt opp forbrukslån for å finansiere bolig? 

Det er jo i såfall elstremt ugunstig for deg.

Anonymkode: 698d4...7ee

Skrevet

Alt.1 Ja hvis banken går med på det, eller så må du til typ bluestep osv

Alt. 2 Selge,løse ut gjelden og kjøpe noe nytt

Ingen som fikser 1,4mill i forbrukslån. Gjeldsordning neste hvis du ikke hadde hatt verdier

Anonymkode: 96161...f88

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Antar at dette er en spøk, men ja det er lurt.

Anonymkode: 089df...057

Nei, ingen spøk. Derfor jeg spørre.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt.1 Ja hvis banken går med på det, eller så må du til typ bluestep osv

Alt. 2 Selge,løse ut gjelden og kjøpe noe nytt

Ingen som fikser 1,4mill i forbrukslån. Gjeldsordning neste hvis du ikke hadde hatt verdier

Anonymkode: 96161...f88

Ok, takk.

Med dagens innbetaling, og om alt går etter planen så vil jeg og familien min ha nedbetalt gjelden innen 5,5 år. Likevel vurderer vi å heller(om det lar seg gjøre) å gjøre det om til boliglån, slikt at vi kan fordele det på f.eks 10-15år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, ingen spøk. Derfor jeg spørre.

Ok, takk.

Med dagens innbetaling, og om alt går etter planen så vil jeg og familien min ha nedbetalt gjelden innen 5,5 år. Likevel vurderer vi å heller(om det lar seg gjøre) å gjøre det om til boliglån, slikt at vi kan fordele det på f.eks 10-15år.

Gjør om til boliglån, og blir det 15 år så kan du faktisk betale inn ekstra slik at du blir ferdig med det tidligere, men dabør i såfall lånet ha flytende rente. Du kan lage to boliglån. Ta halvparten med fast rente og den andre halvperten med flytende rente, og da har du muligheten til å betale ned det flytende ekstra fort uten at det blir noe tull.

• Nyttig 1
Skrevet

Vil ikke et så ekstremt beløpi forbruksgjeld forrente seg så sinnsykt at du kan betale til du blir grønn i trynet uten å egentlig betale ned noe som helst? Husker jeg så ei på Luksusfellen eller noe som hadde vært dritflink og klart å betale ned 150 000 det siste året. Men det var bare renters rente, så lånet var nøyaktig like stort etterpå.

Uansett - dette er jo et enkelt mattestykke å sette opp, hva blir totalkostnad på lånet på den ene eller andre måten. Å bake det inn i bolig gir betydelig lavere rente og vil jo vinne. 

En ting dere bør tenke på da, om dere er litt luksusfellen-typer, er om det vil åpne for at dere begynner å ta opp nye forbrukslån... dere må fikse roten til problemet også.

Anonymkode: 68e55...e42

Skrevet

Ja, såklart! Om du har muligheten til å gjøre det så selvfølgelig. Tenker det er flaks at du ikke har boliglån, et forbrukslån på den summen og renten ville totalødelagt økonomien din. 

Anonymkode: ab046...4b9

Skrevet

Dette her var jo lekkert.

Et boliglån på 1,4 mill over 25 år med dagens rente på rundt 5% vil koste deg litt over 600.000 i rente.

Et forbrukslån på 1,4 mill over 5 år med antatt rente på 17% vil koste deg litt over 600.000 i rente også.

Nå sier du at det ene forbrukslånet er kun 12% og produserer mindre i rente. Dermed kan vi anta at forbrukerlånene i 5år koster deg mindre enn boliglånet i 15år.

Jeg anbefaler å finregne dette regnestykket med de eksakte tallene.

Forskjellen i hva du betaler i rente er kanskje ikke så stor men det kan være en fordel med tanke på likviditet per måned om å fordele det på et litt større tidsrom.

Vurder et boliglån på 10år da.

Schmuhu

Skrevet
Schmuhu skrev (1 time siden):

Dette her var jo lekkert.

Et boliglån på 1,4 mill over 25 år med dagens rente på rundt 5% vil koste deg litt over 600.000 i rente.

Et forbrukslån på 1,4 mill over 5 år med antatt rente på 17% vil koste deg litt over 600.000 i rente også.

Schmuhu

Selvsagt vil ikke dette bli det samme, hva hindrer TS i å betale lånet på 5 i første eksempel? Slik jeg ser det kan man velge mellom et lån på 5% rente eller et lån på 17% rente, betalt over akkurat like lang tid. Skjønner ikke at det skal være noe å lure på en gang? 

Anonymkode: 02f4e...f21

• Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt vil ikke dette bli det samme, hva hindrer TS i å betale lånet på 5 i første eksempel? Slik jeg ser det kan man velge mellom et lån på 5% rente eller et lån på 17% rente, betalt over akkurat like lang tid. Skjønner ikke at det skal være noe å lure på en gang? 

Anonymkode: 02f4e...f21

Jeg er enig. Ts kan velge å betale ned et boliglån på 5 år og spare renter.

Men ..

... Ts spurte om hva som lønner seg mest av de to eksempler. Det viste jeg var nesten opp mot det samme.

Dermed har Ts et spennende valg. En superposisjon der det kan velges mellom å betale ned kjapp og med lave renter vs. økt likviditet per måned. 

Å låse alle pengene til å få lavest rentekostnad er ikke nødvendigvis aller beste valget. Det går greit å gi seg litt frihet.

Når det er sagt så vurderer Ts 15 år med boliglån. Mitt forslag er derfor å vurdere 10 år i stedet for å faktisk senke rentekostnaden mens likviditeten fortsatt holdes høyt.

Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...