Gå til innhold

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, Bacteria said:

😳

Da må veilederen ha vært veldig dårlig! En ting er at man kan lese seg opp på diagnoser, der kan det faktisk hende veileder svarte slik for ikke å blottstille egen uvitenhet. Som om det er pinlig eller noe. 
Man lærer jo ikke å roe ned en spesifikk pasient på studiet. Ja man kan lære teknikker, men akkurat her var det veldig bra du spurte da praksis er noe annet enn teori . Studenter som spør og graver, er nysgjerrige og interesserte. 
Mye lettere å veilede sånne.

Min mening er at alle veiledere skulle hatt videreutdanningen i veiledning, den er nyttig og overkommelig. Og at veiledere særlig de med utdanning burde fått lønn for jobben de gjør opp mot studentene. 
Får det i kommunen jeg jobber. Da blir det til at du tar veildningsjobben mer alvorlig, du får tross alt lønn… og selvfølgelig er arbeidsforholdene også viktig, at man faktisk har tid til studenten. Høres ut som dette er et svakt punkt i «veiledningen» ts mottar.

Enig. God veiledning er utrolig viktig, det legger jo tross alt er stort og viktig grunnlag for fremtidens sykepleiere. Veiledere må ikke spre arroganse og inkompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva jeg skal si eller hvor jeg skal begynne.

Syns det er en helt grusom situasjon, og er grusomt sted. Jeg blir psykisk dårlig av dette, og har mest lyst til å trekke meg i fra praksisen, men hva skjer da? Er på siste året. 

Var egentlig veldig glad og motivert før jeg begynte.

På avdelingen så snakker de bak ryggen min, og beskylder meg for ting som virkelig ikke stemmer.

Eks: Jeg spurte en sykepleier om å få være med på et møte, hvorpå hun svarer at jeg heller kan være på avdelingen.

Dette har hun snudd helt på til min veileder, og sakt at jeg takket nei til å være med.

De har beskyldt meg for å ta lang lunsj, noe jeg ikke har gjort. Har hatt lunsj med medstudenter. Hun medstudenten som også er på denne avdelingen tar selfier av seg selv, noe jeg ikke har gjort, men jeg har fått beskyldning om å sitte på mobilen og trekke med meg medstudent, noe som ikke stemmer.

Anonymkode: 96cda...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dialog med kontaktlærer, men det virker som at hun tror på veilederen min. 
Jeg opplever dette som et personangrep, og det skal ikke være slik i praksis.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er i dialog med kontaktlærer, men det virker som at hun tror på veilederen min. 

Hva kan jeg gjøre?

Men har de lov å stryke deg når de ikke varslet om det på midtvurdering? 

Legg mobilen igjen i veskeskap så kan de ikke ta deg på mobilbruk. Be om å få skriftlig hva du skal endre. Les gjennom fagplan, målsetningen din og følg denne. 

Ellers så virker jo praksisplassen litt dårlig, men du må jo bare holde ut. 

Anonymkode: 61878...947

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hva kan jeg gjøre?

For å være litt hard: hva du føler og opplever er ekstremt subjektivt og vanskelig å bevise. Du må fokusere på bevis  og dokumentasjon.

Ta kontakt med NSF og hør om de kan være til hjelp: https://www.nsf.no/nsf-student

Be om et møte med veileder og praksislærer, eventuelt også skoleveileder. Der setter dere opp en plan for hva du må bevise videre nå. Hvordan skal du bestå denne praksisen? Her er det viktig at du ikke går i offer- eller forsvarsposisjon, men fremstår lyttende og interessert i å gjøre det bedre. Etter møtet sender du et referat med konkrete tiltak dere har blitt enige om, alle parter godkjenner referatet og tiltakspunktene. Sett også opp avtaler om sjekkpunkter for å diskutere hvordan du ligger an.

Ta notater (i en liten notisbok, legg for all del bort den telefonen) når du blir bedt om å (ikke) gjøre ting, som for eksempel det møtet. Still spørsmål tilbake for å forsikre deg om at du har oppfattet ting riktig ("Okay, så da forstår jeg det sånn at det ikke er behov for meg på det møtet, da bruker jeg heller tiden på ABC"). Så noterer du at kollega sånn-og-sånn bad deg om det-og-det klokken da-og-da.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men har de lov å stryke deg når de ikke varslet om det på midtvurdering? 

Legg mobilen igjen i veskeskap så kan de ikke ta deg på mobilbruk. Be om å få skriftlig hva du skal endre. Les gjennom fagplan, målsetningen din og følg denne. 

Ellers så virker jo praksisplassen litt dårlig, men du må jo bare holde ut. 

Selvsagt har de lov til det, da et slikt varsel ikke  nødvendigivs er bundet til midtveisvurderingen. Mener det er senest 3 uker for praksisperioder over 5 uker og senest midtveis for praksisperioder under dette. Sjekka kjapt forskriften for studier og eksamen på OsloMet. Man kan også stryke folk uten at et slikt varsel er gitt dersom det er overhengende fare for pasienters eller brukers liv/helse.  Men det er som sagt mer alvorlige situasjoner. Uansett dersom et sånt varsel ikke er gitt og man ikke har gjort noe fryktelig dumt så har man ikke noe annet valg enn å gi bestått. I såfall kan man klage på formelle feil og da vil praksisperioden ble annulert og ikke telle som et forsøk. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 20.55):

Jeg har ingenting å bidra med her, men jeg lurer så veldig på det betyr å ta en klokke? 

Anonymkode: d0ce9...1c7

Ja betyr at en pasient ringer på og lurer på noe. Det kan være noe så banalt om at pasienten ønsker en kopp kaffe eller noe ikke så banalt som at man har fått sterke smerter et sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet ikke hva jeg skal si eller hvor jeg skal begynne.

Syns det er en helt grusom situasjon, og er grusomt sted. Jeg blir psykisk dårlig av dette, og har mest lyst til å trekke meg i fra praksisen, men hva skjer da? Er på siste året. 

Var egentlig veldig glad og motivert før jeg begynte.

På avdelingen så snakker de bak ryggen min, og beskylder meg for ting som virkelig ikke stemmer.

Eks: Jeg spurte en sykepleier om å få være med på et møte, hvorpå hun svarer at jeg heller kan være på avdelingen.

Dette har hun snudd helt på til min veileder, og sakt at jeg takket nei til å være med.

De har beskyldt meg for å ta lang lunsj, noe jeg ikke har gjort. Har hatt lunsj med medstudenter. Hun medstudenten som også er på denne avdelingen tar selfier av seg selv, noe jeg ikke har gjort, men jeg har fått beskyldning om å sitte på mobilen og trekke med meg medstudent, noe som ikke stemmer.

Det som skjer når du trekker fra deg praksis uten legerklærng eller lignende at du vil stryke fordi du da ikke møter oppmøtekravet. Selv med legerklæring vil praksisperioden fortsatt være vurdert til stryk, men du har da ikke brukt et forsøk. I  begge tilfeller vil du bli et år forsinket i studiene. Praksis er dritstrengt hva gjelder dette.  Det er relativt kjipt om man skulle pådra seg en influensa for å si det sånn for da går dagene man kan være borte fort. 

Endret av William_S
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å tro på at dette er en ugrei sjef. En venninne av meg fikk selv en strykbeskjed kastet i fleisen og vurdert "uegnet i yrket". Like etter møtet hadde veilederen spurt om hun kunne tenkt å ta noen vakter til helga. De mangla folk 🫠

Anonymkode: e6864...687

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen problemer med å tro på at dette er en ugrei sjef. En venninne av meg fikk selv en strykbeskjed kastet i fleisen og vurdert "uegnet i yrket". Like etter møtet hadde veilederen spurt om hun kunne tenkt å ta noen vakter til helga. De mangla folk 🫠

Herregud! Så useriøst 😕

Man blir vel ikke motivert for å jobbe på et slikt sted i hvertfall.

Når jeg er ferdig med praksisen så har jeg lyst til å sende klage enten til skolen eller til NSF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 22.35):

- Ingenting å gjøre? Du sier du spør hva du skal gjøre. Legg energi og smil inn i spørsmålet! Og gjør det du blir bedt om. Neste gang du ser en slik oppgave ugjort, gjør du den.

- VIRKELIG ingenting å gjøre? Rydd! Rydd vekk kaffekopper, papirer, rusk og rask som måtte hope seg opp. Fyll opp lagre (f eks teposer, bleier, håndsprit, hva dere måtte ha)

- Les fag, noter erfaringer. Spør kollegene om praktiske problemstillinger for å lære. «Jeg så at pasient Nn var litt urolig. Synes det er vanskelig å vite hvordan man takler det. Hvordan pleier dere å gjøre det?» (eller du har sikker mer relevante og interessante problemstillinger) Spør hvor lenge folk har jobba der, hva de liker best med jobben, hva de skulle ønske var annerledes. I stedet for å glo på mobilen, lær noe.

- Bruk tid med pasientene. Snakk, syng en sang, gjør noe de kan gjenkjenne og synes er hyggelig.

- Ta initiativ! «Skal jeg rydde på skyllerommet? Jeg har litt ledig tid.»

Anonymkode: 3ca06...0d0

Helt uenig i mye av dette. Man skal ikke være gratis arbeidskraft som student! Dette er en forbanna uting, og studenter misbrukes som ekstra hender over hele linja. 

Man er der for å LÆRE, ikke rydde oppvaskmaskin og aktivt lete etter meningsløst merarbeid. Det man skal lete etter er læringssituasjoner, og de er det selvsagt mange av. Praksisen kommer med en lang liste med spesifikke (og noen vagere) punkter man skal krysse av på at man mestrer. Sett deg GODT inn i den lista ts, og be om å få vite nøyaktig hvilke punkter du svikter på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (2 timer siden):

Selvsagt har de lov til det, da et slikt varsel ikke  nødvendigivs er bundet til midtveisvurderingen. Mener det er senest 3 uker for praksisperioder over 5 uker og senest midtveis for praksisperioder under dette. Sjekka kjapt forskriften for studier og eksamen på OsloMet. Man kan også stryke folk uten at et slikt varsel er gitt dersom det er overhengende fare for pasienters eller brukers liv/helse.  Men det er som sagt mer alvorlige situasjoner. Uansett dersom et sånt varsel ikke er gitt og man ikke har gjort noe fryktelig dumt så har man ikke noe annet valg enn å gi bestått. I såfall kan man klage på formelle feil og da vil praksisperioden ble annulert og ikke telle som et forsøk. 

Hos oss er det sånn at studenten skal ha varsel om stryk på midtvurdering. Hvis de går bort fra dette gjelder det grav alvorlige ting som har skjedd, ikke at studenten tok pause litt for lenge.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
On 9/27/2023 at 10:13 AM, AnonymBruker said:

Herregud! Så useriøst 😕

Man blir vel ikke motivert for å jobbe på et slikt sted i hvertfall.

Når jeg er ferdig med praksisen så har jeg lyst til å sende klage enten til skolen eller til NSF. 

Hvordan er status i dag? Følger

Anonymkode: a26df...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke hatt sluttvurdering enda … så blir spennende å se 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har du noen erfaring? Er du sykepleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange utspekulerte ledere på sånne arbeidsplasser. Legg vekk mobilen. (Ta den med på do) Og finn på ting når de sitter med den selv då de må legge den vekk. Ikke klag sånne damer pleier å huske å bli irettesatt forever. 

Anonymkode: 2f807...67e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du noen erfaring? Er du sykepleier?

Jeg er vernepleier. Har en kompis som har opplevd noe lignende som deg, bare at forholdet hans til veileder og praksisplassen var bra, men at fikk noe pes for innsats i starten. Alt ser heldigvis ut til å ordne seg til slutt. Det skal nok en del til før det går galt. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Ts her!

Kom på denne tråden, og fikk så lyst til å skrive.

Enden på visen i fjor, var at jeg ble strøket i praksis. Gikk igrunn helt i kjelleren etterpå fordi jeg følte ikke det var rettferdig, og hadde lyst til å gi opp hele studiet. Mistet al selvtillit og troen på at jeg kan bli sykepleier. Siden jeg ikke hadde noen plan b, så valgte jeg å fortsette. Fikk gode tilbakemeldinger i de neste to praksisperiodene, og fikk en god karakter på bachelor oppgave. Nå i høst så har jeg tatt opp igjen den samme praksisen som jeg strøk i, og har utelukkende fått gode tilbakemeldinger.
Så til alle dere der ute som møter motstand, ikke gi opp. Det kan gå bra tilslutt ☺️  

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her!

Enden på visen i fjor, var at jeg ble strøket i praksis. Gikk igrunn helt i kjelleren etterpå fordi jeg følte ikke det var rettferdig, og hadde lyst til å gi opp hele studiet. Mistet al selvtillit og troen på at jeg kan bli sykepleier. Siden jeg ikke hadde noen plan b, så valgte jeg å fortsette. Fikk gode tilbakemeldinger i de neste to praksisperiodene, og fikk en god karakter på bachelor oppgave. Nå i høst så har jeg tatt opp igjen den samme praksisen som jeg strøk i, og har utelukkende fått gode tilbakemeldinger.
Så til alle dere der ute som møter motstand, ikke gi opp. Det kan gå bra tilslutt ☺️  

Godt å høre det ordnet seg, og gratulerer! 💪🏻💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her!

👏👏

Gratulerer! 💞

Anonymkode: e9605...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...