Gå til innhold

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Men de har jo nylig hatt et slikt møte-Midtvurdering der ts sto. Så får ts telefon dagen etter fra lærer med beskjed om at hun står i fare for å stryke. 
Det er faktisk ingen annen forklaring her enn at noe har skjedd i ettertid av møtet.

Jeg mener det krever ett nytt møte for å klarne opp i det som har vært uklart. Det burde jo helst kommet frem under midtevalueringen, men tydeligvis har ikke alt kommet frem eller noen har hatt hastverk med å gjennomføre møtet. Nytter ikke at læreren sitter på ene siden og veilederen på den andre og det sendes mail frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor, jeg har oppriktig gjort mitt beste og mere til. 
I dag gikk jeg med en annen veileder, fordi min egentlige veileder kom på aftenvakt og det var litt kaotisk på avdelingen, slik at jeg stelte en pasient, og gjorde litt forskjellige andre ting. Hang endel med medstudent. De skulle ha et møte på avdelingen klokken 14, og de spurte om jeg kunne ta klokker, noe jeg gjorde.  
Dro hjem klokken 15, og fikk telefon av lærer.

Anonymkode: 96cda...4d0

Utifra dette innlegget så kan det være at du ikke har helt den fremgangen de forventer av deg. Om du har stelt én pasienten, gjorde forskjellige ting (hvilken ting?) og hang med medstudent så kan det være at dette er langt under nivået de forventer av en student som er halvveis i praksis. 

Anonymkode: 13e65...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (10 minutter siden):

Jeg mener det krever ett nytt møte for å klarne opp i det som har vært uklart. Det burde jo helst kommet frem under midtevalueringen, men tydeligvis har ikke alt kommet frem eller noen har hatt hastverk med å gjennomføre møtet. Nytter ikke at læreren sitter på ene siden og veilederen på den andre og det sendes mail frem og tilbake.

Ja det er klart de må ha, det er bare det at ting ikke skal foregå på den måten der. 
Les hva @Anonymbruker*** skriver lenger opp i tråden. 
Hverken mobilbruk eller «spesielle» lærere og veiledere kan forklare dette. 

Det er nesten så jeg lurer på hva ts utelater her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hun er litt spesiell hun også, jeg ble kjempe lei meg når hun ringte og gråt nærmest på telefon. Fordi jeg forstår ikke helt grunnlaget, og føler at jeg åpenbart blir baksnakket på dette stedet. 

Så læreren din er også spesiell?! 🫣

Anonymkode: 941da...b7a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette er 4. praksis jeg er i, og har ikke møtt lignende problemer før.Syns det hele er veldig kjipt.

Oi, jeg trodde du var 1.årsstudent utifra hvordan du beskriver dagene dine. Men da er du vel 3. år? Da er forventningene nok høyere enn det du leverer?  
Det kan gjerne bli dårlig stemning på en arbeidsplass når man har studenter som tar mer enn de gir. Det krever mye tid og ressurser å ha studenter, så da blir det en frustrasjon om studentene ikke bidrar mer enn et minimum tilbake.  Praksis handler om mer enn kun det faglige. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi, jeg trodde du var 1.årsstudent utifra hvordan du beskriver dagene dine. Men da er du vel 3. år? Da er forventningene nok høyere enn det du leverer?  
Det kan gjerne bli dårlig stemning på en arbeidsplass når man har studenter som tar mer enn de gir. Det krever mye tid og ressurser å ha studenter, så da blir det en frustrasjon om studentene ikke bidrar mer enn et minimum tilbake.  Praksis handler om mer enn kun det faglige. 

Praksis 4 år på studiet er vel det administrative arbeidet en sykepleier gjør og nesten ikke stell. Inntak av pasienter, bestille medisiner og fokusere på rene sykepleieroppgaver som ikke helsefagarbeidere/assistenter kan gjøre.  Det er derfor jeg også stusser litt på hvorfor TS blir satt i så mye stell og oppgaver som en 1. års student skal gjøre.

Jeg har hørt om studenter som blir satt til å jobbe fordi de mangler hender, så jeg blir ikke sjokkert om det er det som har skjedd.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Ja det er klart de må ha, det er bare det at ting ikke skal foregå på den måten der. 
Les hva @Anonymbruker*** skriver lenger opp i tråden. 
Hverken mobilbruk eller «spesielle» lærere og veiledere kan forklare dette. 

Det er nesten så jeg lurer på hva ts utelater her.

Jeg har ikke utelatt noe, men føler i fra første sekund at veilederen min er litt sånn som måler meg opp og ned, og selv gjerne sitter på mobilen. 
Jeg er i fra naturens side en litt stille person, og veilederen min er helt motsatt. Tror egentlig vi har litt dårlig kjemi, også går det utover praksisen min. Det virker også som at de andre på avdelingen heller ikke liker meg, selvom jeg ikke har gjort noe galt. Men jeg er ikke hun utadvendte som gjør veldig mye av meg. Kanskje det som er feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan så være, men å stryke en student sitter langt inne for de fleste. Det er ikke noe man gjør for gøy, det generer mye emosjonelt stress og faktisk merarbeid for veilederen. 
Det er faktisk forsket på at praksissteder heller slipper gjennom studenter for lett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (Akkurat nå):

Praksis 4 år på studiet er vel det administrative arbeidet en sykepleier gjør og nesten ikke stell. Inntak av pasienter, bestille medisiner og fokusere på rene sykepleieroppgaver som ikke helsefagarbeidere/assistenter kan gjøre.  Det er derfor jeg også stusser litt på hvorfor TS blir satt i så mye stell og oppgaver som en 1. års student skal gjøre.

Jeg har hørt om studenter som blir satt til å jobbe fordi de mangler hender, så jeg blir ikke sjokkert om det er det som har skjedd.

Ja, det er egentlig ledelsepraksis, men jeg er helt klart mere i stell. Lite ledelse.

Jeg spør om å få være med på møter, senest i dag, men fikk beskjed om at jeg heller kunne være på avdelingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Det kan så være, men å stryke en student sitter langt inne for de fleste. Det er ikke noe man gjør for gøy, det generer mye emosjonelt stress og faktisk merarbeid for veilederen. 
Det er faktisk forsket på at praksissteder heller slipper gjennom studenter for lett. 

Tviler på at det gjør det for min veileder, virker nesten som at det er målet. Kan jo være en psyko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (2 minutter siden):

De skal gjøre alt som en sykepleier gjør, de skal også gå i stell. Fordele og prioritere pasienter og oppgaver, ta legevisitt, ta innkomst, tverrfaglige møter osv…  men absolutt stell, og da fler enn det som er forventet av 1. år. 
Jeg har veiledet studenter fra tre ulike studiesteder og ulike steder i landet, og 3.årsstudent må alltid i stell. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva som skal til for å få byttet praksissted?

Sikkert mye styr, men det er det eneste jeg vil. Syns det er kjipt at jeg må gå nå i 3 uker, og være nervøs hver dag, og grue meg til å møte opp i praksis. Det er ikke sånn det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke utelatt noe, men føler i fra første sekund at veilederen min er litt sånn som måler meg opp og ned, og selv gjerne sitter på mobilen. 
Jeg er i fra naturens side en litt stille person, og veilederen min er helt motsatt. Tror egentlig vi har litt dårlig kjemi, også går det utover praksisen min. Det virker også som at de andre på avdelingen heller ikke liker meg, selvom jeg ikke har gjort noe galt. Men jeg er ikke hun utadvendte som gjør veldig mye av meg. Kanskje det som er feil da.

Kan ikke stryke noen for å være innadvendt, så sant man ikke er så innadvendt at man ikke når læringsmålene. 
Hvis du får varsel om stryk, skal det skriftlig beskrives med henvisning til at de og de læringsmålene ikke er nådd. Samt at det skal utarbeides en detaljert skriftlig plan nøyaktig hva som skal forbedres, med henvisning til de aktuelle læringsmålene.

Læringsmålene står i progresjonsstigen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tviler på at det gjør det for min veileder, virker nesten som at det er målet. Kan jo være en psyko.

Jeg synes du virker ganske umoden som kommer med slike uttalelser. Kan det være at hun reagerer på holdningene dine og væremåten din? Uansett skal du som flere har nevnt her ha en skriftlig advarsel om stryk og en plan for videre utvikling. 

Anonymkode: d584b...2e6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De skal gjøre alt som en sykepleier gjør, de skal også gå i stell. Fordele og prioritere pasienter og oppgaver, ta legevisitt, ta innkomst, tverrfaglige møter osv…  men absolutt stell, og da fler enn det som er forventet av 1. år. 
Jeg har veiledet studenter fra tre ulike studiesteder og ulike steder i landet, og 3.årsstudent må alltid i stell. 

Det kommer vel an på. Vår tredjeårsstudent går ikke i stell. Det gjør ikke vi heller, vi jobber i team.

At en tredjeårsstudent skal ta flere stell enn en i førsteåret er rett ut tull. Høres mer ut som en hjelpepleier som mener vi sykepleiere skal ta mer stell enn dem. 
Ledelse er noe annet. Ledelse kan være å kommandere alle hjelpepleierne ut i stell på avdelingen og ikke ta noen selv, da det er andre oppgaver som må prioriteres, som dårlige pasienter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du virker ganske umoden som kommer med slike uttalelser. Kan det være at hun reagerer på holdningene dine og væremåten din? Uansett skal du som flere har nevnt her ha en skriftlig advarsel om stryk og en plan for videre utvikling. 

Nei, hun er ikke noe mere moden syns jeg.

Det kan jo selvsagt være hun reagerer på at hun kanskje syns jeg er litt innadvendt, og ikke alltid sier så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig der. Ikke en eneste gang nevner ts læringsmål, det er kun snakk om hvor «rare» ev psyko folk er…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 minutter siden):

Det kommer vel an på. Vår tredjeårsstudent går ikke i stell. Det gjør ikke vi heller, vi jobber i team.

At en tredjeårsstudent skal ta flere stell enn en i førsteåret er rett ut tull. Høres mer ut som en hjelpepleier som mener vi sykepleiere skal ta mer stell enn dem. 
Ledelse er noe annet. Ledelse kan være å kommandere alle hjelpepleierne ut i stell på avdelingen og ikke ta noen selv, da det er andre oppgaver som må prioriteres, som dårlige pasienter. 

De går åpenbart ikke i team på dette sykehjemmet. 
Jeg forventer at en tredjeårsstudent etter midtevaluering kan planlegge dagen sin og utføre det antall stell som er forventet av sykepleierne på avdelingen jo. 

Den arbeidsplassen jeg har hatt som har aller tettest samarbeid med studiestedet, der har de studentdrevet dag hvor 3. og 1. årstudenter har ansvar for avdelingen fra a-å. Resten av personalet har fagdag, bortsett fra en par stk som er igjen på avdeling. Dette er en super dag for studentene som gir masse mestring og læring…men krever at studentene kan planlegge og mestrer arbeidsmengden som en vanlig ansatt har. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De går åpenbart ikke i team på dette sykehjemmet. 
Jeg forventer at en tredjeårsstudent etter midtevaluering kan planlegge dagen sin og utføre det antall stell som er forventet av sykepleierne på avdelingen jo. 

Den arbeidsplassen jeg har hatt som har aller tettest samarbeid med studiestedet, der har de studentdrevet dag hvor 3. og 1. årstudenter har ansvar for avdelingen fra a-å. Resten av personalet har fagdag, bortsett fra en par stk som er igjen på avdeling. Dette er en super dag for studentene som gir masse mestring og læring…men krever at studentene kan planlegge og mestrer arbeidsmengden som en vanlig ansatt har. 

Jeg kan gjerne planlegge dagen min, i dag gikk jeg som sakt med en annen veileder, og da hjalp jeg henne og spurte henne også flere ganger om det var noe jeg skulle gjøre. Jeg tar klokker, og prøver så godt jeg kan å følge med på avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns i det minste hun heller kunne tatt en prat med meg, før hun ringer lærer dersom det er noe hun ikke er fornøyd med 🙈

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...