Gå til innhold

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Du har ikke fått skriftlig varsel om stryk? Ikke møte, ikke noe skriftlig? Har du i det hele tatt hatt Midtvurdering?

Dette var rart.

Hadde midtvurdering i går, og da fikk jeg skryt 🙈 men veilederen min er litt spesiell, så vet liksom ikke. 

Anonymkode: 96cda...4d0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knoot skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke greit. Du er ikke der for å jobbe. Dette skal du rapportere til studiestedet ditt. Du skal ikke ha ansvar for pasienter alene.

Jeg takket ja for å være grei. 25 pasienter på avdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som du har den beste selvinnsikten! Det første du gjør er å legge bort mobilen, og så går du i deg selv. Slutt å pek på alle andre. 

Anonymkode: 941da...b7a

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt om en samtale hva hun mener jeg burde gjøre bedre og hvorfor hun vil stryke meg når hun i tillegg sier at du gjør en god jobb så skjønner jeg at du blir forvirret. Men jeg hadde tatt opp den samtalen då jeg hadde hatt noe å slå i bordet med i tilfelle hun stryker deg...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er avdelingen sitt ansvar, ikke ditt. Jeg syntes du skal vurdere å skrive til studiestedet ditt angående dette. Du kan forklare at du gjør det for å være grei og skape "godt arbeidsmiljø", men at du føler deg ukomfortabel med å gjøre det på grunn av du som student ikke skal ha ansvar for pasienter uten veileder til stedet.  Tanken din er god, men det er noe med ansvaret de pålegger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress altfor mye over det - sykepleie er uansett ikke verdt det

Anonymkode: dc6b0...d44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette tror jeg ikke noe på...

Anonymkode: 9d7b6...617

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på...

Anonymkode: 9d7b6...617

Det stemmer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hadde midtvurdering i går, og da fikk jeg skryt 🙈 men veilederen min er litt spesiell, så vet liksom ikke. 

Det høres veldig rart ut at du hadde Midtvurdering i går, og da fikk skryt. 
Siden du fikk skryt regner jeg med at praksisen var bestått så langt, og at dette er bekreftet skriftlig på det dokumentet man skriver på når man har midtvurdering?

Da høres det veldig lite profesjonelt ut at du får beskjed telefonisk dagen etter…. Med mindre du har gjort en stor feil elns. Og da en stor feil dagen etter midtvurdering…
Hva sier læreren tl dette da? Hun må jo reagere på fremgangsmåten her? Helt utrolig

Endret av Bacteria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (Akkurat nå):

Det høres veldig rart ut at du hadde Midtvurdering i går, og da fikk skryt. 
Siden du fikk skryt regner jeg med at praksisen var bestått så langt, og at dette er bekreftet skriftlig på det dokumentet man skriver på når man har midtvurdering?

Da høres det veldig lite profesjonelt ut at du får beskjed telefonisk dagen etter…. Med mindre du har gjort en stor feil elns. 
Hva sier læreren tl dette da? Hun må jo reagere på fremgangsmåten her? Helt utrolig

Syns også det er et merkelig opplegg, og skulle seriøst ønske jeg kunne bytte praksisted. 
Føler meg så maktesløs, og skikkelig umotivert for å fortsette dette her.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det er et merkelig opplegg, og skulle seriøst ønske jeg kunne bytte praksisted. 

Dette er 4. praksis jeg er i, og har ikke møtt lignende problemer før.Syns det hele er veldig kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva sier læreren din, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (1 minutt siden):

Hva sier læreren din, da?

Hun er litt spesiell hun også, jeg ble kjempe lei meg når hun ringte og gråt nærmest på telefon. Fordi jeg forstår ikke helt grunnlaget, og føler at jeg åpenbart blir baksnakket på dette stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som student i praksis er det viktig at du gjør et godt inntrykk. Ikke sitt med mobilen selv om andre gjør det. Ta initiativ, vis at du er villig til å gjøre det lille ekstra. 
Husk at du har en annen rolle enn de som er ansatt der. Vær bevisst på din rolle. 

Anonymkode: 5c4c7...20e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun er litt spesiell hun også, jeg ble kjempe lei meg når hun ringte og gråt nærmest på telefon. Fordi jeg forstår ikke helt grunnlaget, og føler at jeg åpenbart blir baksnakket på dette stedet. 

Be om et fysisk møte med både veileder og lærer på praksisplassen slik at dere får pratet og diskutert saken.

Endret av Knoot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men hva SA læreren din? Hun må jo ha reagert på fremgangsmåten og timingen her? Hva er grunnen til at du plutselig ligger an til stryk? Hva sa læreren din om veien videre?

Du kan ikke sette deg med og gråte nå, du må inn i fight modus. Første steg er å legge en plan sammen med veileder og lærer på hva du må gjøre annerledes, samme hvor bittert og «urettferdig» det føles. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Studenter har krav om å få varsel om fare for stryk noen dager før midtveisvurdering, og fare for stryk skal dokumenteres i vurderingskjema fra skolen under midtveisvurderingen. Det skal være godt og konkret begrunnet, og veileder og student skal sammen se på hva som må til for å jobbe mot bestått praksis. Veileder kan ikke rett etter vurderingen komme og true med stryk ved mindre det har oppstått en situasjon nylig hvor du fremsto dårlig skikket.

Å få stryk i praksis uten å få "fare for stryk" under midtveisvurdering er heller sjeldent. Da skal det ha skjedd noe eller vært tydelig mangel på progresjon mellom midtveis og mot slutten av praksis. Veileder virker dårlig egnet i sin rolle, og i verste fall som hun herser med deg. Jeg ville snakket med kontaktlærer igår om jeg var deg. Du skal IKKE overlates alene m. pasientansvar i første praksis. 

Jeg strøk første praksis og følte meg vurdert så dårlig at jeg nesten lurte på om skikkethetsvurdering var neste i mitt studie. Ved forsøk nr 2, resten av praksisene og i relevante jobber siden har det vært rikelig med skryt og mestring. Noen ganger kommer man skjevt ut og det går dritt. Stå på! 

Endret av Anonymbruker***
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (3 minutter siden):

Be om et fysisk møte med både veileder og lærer på praksisplassen slik at dere får pratet og diskutert saken.

Men de har jo nylig hatt et slikt møte-Midtvurdering der ts sto. Så får ts telefon dagen etter fra lærer med beskjed om at hun står i fare for å stryke. 
Det er faktisk ingen annen forklaring her enn at noe har skjedd i ettertid av møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

Sykepleierstudent, på et sykehjem.

Hva ville dere gjort? 

Er nå i min 4 uke, møtt opp hver dag, og gjør så godt jeg kan. 

Saken er at det virker som at hele avdelingen der er i mot meg, og følger med absolutt alt jeg gjør.  De andre ansatte der sitter på mobilen, noe jeg også gjør innimellom. Vet ikke hva det er med veilederen min, i det ene øyeblikket virker hun hyggelig, og sier at jeg gjør en god jobb, men når jeg reiser hjem i fra vakt så kan hun finne å ringe læreren min på skolen og si at jeg ikke viser indikativ og sitter på mobilen, noe jeg er uenig i. Så enden på visa nå er at jeg har fått fare for stryk etter midtvurdering. Kjenner at jeg har mistet all motivasjon, og har ikke lyst til å møte opp mere på dette stedet, føles som et personangrep i mot meg.

Det er også en medstudent der, og hun får ikke samme behandling.

Hva kan jeg gjøre? Er omtrent halvveis nå. 

Sitte på mobilen...? Du gjør ikke det når du er på jobb/praksis. Det er en uting i vanlig arbeidsliv og iallefall i helsevesenet. Bare et tips altså. Jeg hadde også blitt ganske irritert over studenter som setter seg til med mobilen når det egentlig er mye å gjøre. 

Anonymkode: 2dec7...9f0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å kontakte studekonsulenten for ditt kull? ta en veiledningssamtale og få hjelp av denne? Kanskje du kan bytte avdeling og veileder? er mange muligheter.

først av alt må du få klarhet i hva som er blitt sagt fra veileder til lærer,  gjerne skriftlig, er det muntlig i ett møte, ta med den en nøytral part evt studiekonsulenten.

hilsen ei som jobber med dette

Anonymkode: 818c9...e35

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...