Gå til innhold

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg urimelig behandlet i praksis.

Sykepleierstudent, på et sykehjem.

Hva ville dere gjort? 

Er nå i min 4 uke, møtt opp hver dag, og gjør så godt jeg kan. 

Saken er at det virker som at hele avdelingen der er i mot meg, og følger med absolutt alt jeg gjør.  De andre ansatte der sitter på mobilen, noe jeg også gjør innimellom. Vet ikke hva det er med veilederen min, i det ene øyeblikket virker hun hyggelig, og sier at jeg gjør en god jobb, men når jeg reiser hjem i fra vakt så kan hun finne å ringe læreren min på skolen og si at jeg ikke viser indikativ og sitter på mobilen, noe jeg er uenig i. Så enden på visa nå er at jeg har fått fare for stryk etter midtvurdering. Kjenner at jeg har mistet all motivasjon, og har ikke lyst til å møte opp mere på dette stedet, føles som et personangrep i mot meg.

Det er også en medstudent der, og hun får ikke samme behandling.

Hva kan jeg gjøre? Er omtrent halvveis nå. 

Anonymkode: 96cda...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres rart ut. Ikke se på mobilen. Den har overhode ingenting i praksis å gjøre. Skjerp deg. Se innover og gjør ditt aller beste! 

Anonymkode: 50515...863

• Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en student la være å se på telefonen selv om andre gjør det. Det er gjerne du som skal vise deg litt frem og være initiativrik som student. Også med tanke på å få jobb senere også. 

Anonymkode: b2850...3fc

• Liker 27
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ejo et personangrep mot deg, all den tid det er du som blir vurdert. Du har ikke samme friheter som normale ansatte når du er i en vurderingssituasjon, så legg bort den telefonen. Vis mer initiativ. Spørr hva som gjør at du står i fare for å stryke, så gjør du noe med de punktene. Be om en samtale med veileder og si at det er viktig for deg å bestå, o g at du ønsker kontinuerlig tilbakemeldinger på hva du kan forbedre, hvis du ikke forstår strykgrunnlaget selv. Det er nå du skal gjøre alt etter boka og enda litt til, du er ikke erfaren nok til å kutte svinger og trykke på tlf. 

Anonymkode: 0aa57...128

• Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ejo et personangrep mot deg, all den tid det er du som blir vurdert. Du har ikke samme friheter som normale ansatte når du er i en vurderingssituasjon, så legg bort den telefonen. Vis mer initiativ. Spørr hva som gjør at du står i fare for å stryke, så gjør du noe med de punktene. Be om en samtale med veileder og si at det er viktig for deg å bestå, o g at du ønsker kontinuerlig tilbakemeldinger på hva du kan forbedre, hvis du ikke forstår strykgrunnlaget selv. Det er nå du skal gjøre alt etter boka og enda litt til, du er ikke erfaren nok til å kutte svinger og trykke på tlf. 

Anonymkode: 0aa57...128

Dette! 

Ta til deg kritikken og gjør noe med det.

Ikke stille opp, vil jo bare gå ut over deg selv. 

Anonymkode: 9d7b6...617

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare slå mobilen helt av, så slipper du helt å tenke på den biten. Noe du også kan slå i bordet med dersom det kommer opp igjen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende dama er en tulling, men hun kan lage store problemer for utdanningen din. Det er jo strengt tatt slik at du ikke bør bruke mobilen din på jobb til privat bruk. Det bør du ikke. Hva de andre gjør, det er ikke ditt problem. De er ansatt, det er ikke du. De vurderes ikke like nøye daglig som deg. Rettferdig eller urettferdig, så er det sånn.

Stå på og gjør ditt beste. La mobilen ligge.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktor skrev (4 minutter siden):

Hva med å bare slå mobilen helt av, så slipper du helt å tenke på den biten. Noe du også kan slå i bordet med dersom det kommer opp igjen. 

Virker mere som at de rett og slett ikke liker meg der 😕 hadde forstått hvis jeg hadde gjort noe graverende feil, men det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det kan hende dama er en tulling, men hun kan lage store problemer for utdanningen din. Det er jo strengt tatt slik at du ikke bør bruke mobilen din på jobb til privat bruk. Det bør du ikke. Hva de andre gjør, det er ikke ditt problem. De er ansatt, det er ikke du. De vurderes ikke like nøye daglig som deg. Rettferdig eller urettferdig, så er det sånn.

Stå på og gjør ditt beste. La mobilen ligge.

I mine øyne så er hun grusom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I mine øyne så er hun grusom. 

Det får så være. De fleste drittsekkene man møter jobber et sted. Noen ganger er man uheldig og møter på dem. Akkurat nå har hun makt nok til å stryke deg. Da tenker jeg at du bør tenke over konsekvensene av det, også heller forsøke å gjøre det beste ut av det.

Det er ikke helt urimelig å forvente at studenter i praksis ikke sitter på mobilen.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Det får så være. De fleste drittsekkene man møter jobber et sted. Noen ganger er man uheldig og møter på dem. Akkurat nå har hun makt nok til å stryke deg. Da tenker jeg at du bør tenke over konsekvensene av det, også heller forsøke å gjøre det beste ut av det.

Det er ikke helt urimelig å forvente at studenter i praksis ikke sitter på mobilen.

Problemet her er vel at hun medstudenten min gjør det samme, og får ikke de samme konsekvensene som meg. Slik at derfor fremstår det for meg som et personangrep.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet her er vel at hun medstudenten min gjør det samme, og får ikke de samme konsekvensene som meg. Slik at derfor fremstår det for meg som et personangrep.

Det er gode argumenter for deg hvis hun skulle bruke det mot deg. Men akkurat nå ville jeg bare lagt vekk mobilen. For du skal jo strengt tatt ikke bruke den, selv om andre gjør det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vekk mobilen. Det er ikke greit at de andre ansatte sitter på telefonen heller, men det er dessverre lettere å stryke en student enn å sparke en udugelig ansatt (satt på spissen). Det er ikke ditt ansvar å kreve at lederen skjerper opp avdelingen, du må derfor ikke bare ta etter hva de ansatte gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fokuser på hva du ønsker å lære på studiet. I ledige stunder kan du snakke med pasientene om de enda sitter oppe, eller gjøre noe sammen med de, aktiviteter som brettspill etc. Du kan jo også si til veilederen din at du ønsker å være med på prosedyrer. Hvis du ikke har sykepleier som veileder, kan du spørre sykepleieren på vakt om du kan få være med på prosedyrer som sårstell, kateterskift, etc. Selv om det ikke oppstår slike situasjoner eller du ikke har fått være med så kan de ihvertfall ikke i ettertid si at du ikke spurte og viste iniativ, da er det deres "feil" at de ikke tok deg med.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått varsel om stryk på Midtvurdering er det noen formalia som skal på plass. 
Det skal utarbeides skriftlig årsakene til dette, at du har blitt sett på mobilen holder ikke. Ikke bare i hvertfall. Så hva har du fått oppgitt som årsak(er)?

Videre skal det legges en konkret plan for hva som skal til for å bestå. 
Er dette på plass?
Du og veileder skal følges opp ukentlig av lærer fremover mot sluttvurdering. 

Hvis dette ikke er på plass må du ta det opp med lærer/skolen snarest. 
De har prosedyre på dette. 

Endret av Bacteria
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (6 minutter siden):

Fokuser på hva du ønsker å lære på studiet. I ledige stunder kan du snakke med pasientene om de enda sitter oppe, eller gjøre noe sammen med de, aktiviteter som brettspill etc. Du kan jo også si til veilederen din at du ønsker å være med på prosedyrer. Hvis du ikke har sykepleier som veileder, kan du spørre sykepleieren på vakt om du kan få være med på prosedyrer som sårstell, kateterskift, etc. Selv om det ikke oppstår slike situasjoner eller du ikke har fått være med så kan de ihvertfall ikke i ettertid si at du ikke spurte og viste iniativ, da er det deres "feil" at de ikke tok deg med.

Jeg snakker med pasientene, setter meg ned med dem og følger de rundt. Deltar i matsituasjoner, serverer lunsj og middag. Tar klokker, spør om å få være med

på forskjellige ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvis du har fått varsel om stryk på Midtvurdering er det noen formalia som skal på plass. 
Det skal utarbeides skriftlig årsakene til dette, at du har blitt sett på mobilen holder ikke. Ikke bare i hvertfall. Så hva har du fått oppgitt som årsak(er)?

Videre skal det legges en konkret plan for hva som skal til for å bestå. 
Er dette på plass?
Du og veileder skal følges opp ukentlig fremover mot sluttvurdering. 

Hvis dette ikke er på plass må du ta det opp med lærer/skolen snarest. 
De har prosedyre på dette. 

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor, jeg har oppriktig gjort mitt beste og mere til. 
I dag gikk jeg med en annen veileder, fordi min egentlige veileder kom på aftenvakt og det var litt kaotisk på avdelingen, slik at jeg stelte en pasient, og gjorde litt forskjellige andre ting. Hang endel med medstudent. De skulle ha et møte på avdelingen klokken 14, og de spurte om jeg kunne ta klokker, noe jeg gjorde.  
Dro hjem klokken 15, og fikk telefon av lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg snakker med pasientene, setter meg ned med dem og følger de rundt. Deltar i matsituasjoner, serverer lunsj og middag. Tar klokker, spør om å få være med

på forskjellige ting.

Kjempebra. Men bare legg vekk telefonen. Ta med små bøker og notatbøker som passer i lomma du kan lese og eller notere ting i under pausene. Husk også at du er der for å lære, hvis det er veldig rolig og ikke mye skjer kan du be om å få sette deg et sted du er lett tilgjengelig, slik at du kan lese og studere relevant pensum. Jeg vil tro at dere skal skrive logger som dere skal levere inn? Ypperlig anledning i rolige tider for å arbeide litt med logg, sette seg i (Profil hvis dere bruker det) og notere ned relevant informasjon i forhold til det du skal skrive om.

Jeg har selv sett at mobilbruk i helsevesenet er dessverre dagligdags og en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår faktisk ikke hvorfor, jeg har oppriktig gjort mitt beste og mere til. 
I dag gikk jeg med en annen veileder, fordi min egentlige veileder kom på aftenvakt og det var litt kaotisk på avdelingen, slik at jeg stelte en pasient, og gjorde litt forskjellige andre ting. Hang endel med medstudent. De skulle ha et møte på avdelingen klokken 14, og de spurte om jeg kunne ta klokker, noe jeg gjorde.  
Dro hjem klokken 15, og fikk telefon av lærer.

Du har ikke fått skriftlig varsel om fare for stryk? Ikke møte, ikke noe skriftlig? Har du i det hele tatt hatt Midtvurdering?

Dette var rart.

Du sier du fikk varsel om stryk ETTER Midtvurdering; var det slik at fu fikk bestått på midtvurdering og deretter telefon om at di står i fare for å stryke?

Jeg jobber med dette.

Endret av Bacteria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

klokken 14, og de spurte om jeg kunne ta klokker, noe jeg gjorde.  

Dette er ikke greit. Du er ikke der for å jobbe. Dette skal du rapportere til studiestedet ditt. Du skal ikke ha ansvar for pasienter alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...