Gå til innhold

Herxheimer-reaksjon med low FODMAP. Forverring av symptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på om jeg har stavet det riktig, men altså en forverring av symptomer, og til og med flere symptomer, etter å ha startet behandling. Er det noen av dere som har hatt det? Hva var i så fall symptomene, når startet de, og hvor lenge varte de?

Legen sa at det kunne skje, men jeg innbilte meg at de kom til å dukke opp samme dag behandlingen startet. Nå er det ni dager siden jeg startet og de tre siste dagene har jeg følt meg oppblåst som en ballong, slapp, småtett i hals og nese, vondt i hodet og hatt diare og magesmerter. Lurte først på om jeg hadde fått et virus, men så kom jeg på hva hun hadde sagt. Behandlingen det er snakk om er low FODMAP-diett og kosttilskudd (oreganoolje) mot IBS/SIBO. Det er så plagsomt at jeg har vurdert å be om å bytte til antibiotika, som var det andre alternativet (jeg tror i alle fall at det var antibiotika). Har ikke oppfølgingstime før om to uker...

Burde jeg holde ut?

Anonymkode: c9a77...3f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har opplevd noe lignende? Ikke nødvendigvis med samme diagnose, men som har erfaring med hvor lenge en slik reaksjon kan vare?

Skrevet

Jeg har ikke opplevd det, men jeg har lært at slike kostholdsråd/utprøvinger er så individuelt mtp hvordan man responderer. Man kan ha mange med samme sykdom hvor noen vil få veldig god utbytte av spesifikke endringer, mens for andre vil det være helt motsatt. Uansett om det er fodmap eller andre ting. 

Umiddelbart tenker jeg at jeg ville kuttet ut oregano oljen som en start, for den alene kan gi reaksjoner. 
Har du gått på probiotika? 

Anonymkode: 9fb59...4f5

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke opplevd det, men jeg har lært at slike kostholdsråd/utprøvinger er så individuelt mtp hvordan man responderer. Man kan ha mange med samme sykdom hvor noen vil få veldig god utbytte av spesifikke endringer, mens for andre vil det være helt motsatt. Uansett om det er fodmap eller andre ting. 

Umiddelbart tenker jeg at jeg ville kuttet ut oregano oljen som en start, for den alene kan gi reaksjoner. 
Har du gått på probiotika? 

Tusen takk for svar!

Etter planen skal jeg starte på probiotika om to uker, etter første fase av behandlingen. Tenker du at jeg kanskje kan være overfølsom for oregano oljen?

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar!

Etter planen skal jeg starte på probiotika om to uker, etter første fase av behandlingen. Tenker du at jeg kanskje kan være overfølsom for oregano oljen?

Oregano olje i seg selv kan gi symptomer, les her https://www.health.com/health-benefits-of-oil-of-oregano-7508588

Jeg er selv veldig skeptisk til å bruke eteriske oljer på den måten. Dropp den og se hva som skjer.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Oregano olje i seg selv kan gi symptomer, les her https://www.health.com/health-benefits-of-oil-of-oregano-7508588

Jeg er selv veldig skeptisk til å bruke eteriske oljer på den måten. Dropp den og se hva som skjer.

Takk for svar og link :) Må bare påpeke at det ikke er eterisk olje jeg bruker. Oljen i kosttilskudd man skal spise er veldig mye svakere.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar og link :) Må bare påpeke at det ikke er eterisk olje jeg bruker. Oljen i kosttilskudd man skal spise er veldig mye svakere.

Okey, men det kan likevel være den du reagerer på, så greit å utelukke :) 

Antibiotika gir ikke mening å ta når tarmen har store forstyrrelser, snarere tvert i mot. Du kan prøve olivenbladekstrakt, men ellers så er probiotika over noen måneder veldig lurt. Men det må være et godt produkt, eneste som har hatt effekt på meg er denne. Dessverre dyr, men jeg syns det er verdt det https://detox.no/products/megasporebiotic-sporebiotika

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...