Gå til innhold

Hvordan regner jeg ut kaloriene i dette? Tenker jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maten ferdig laget etter esken er 557 kalorier per 100 gram. Ferdig produkt inneholder 206g står det på esken.
Jeg la til 30g smør i maten som er på 223kcal. 

Hvordan legger jeg det sammen for å finne mengde kalorier i hele måltidet? 
557 x 2,06 = 1147 (esken med mat) + 223 (smør) ?
Måltidet er da på 1370 kalorier.

Hvordan regner jeg ut kaloriene per gram? 
Ferdig produkt 206g + smør på 30g = 236g. 
1370 / 236 = 5,80 kcal per gram. 

Er dette riktig eller tenker jeg helt feil? 

Anonymkode: 9c1ce...025

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La du til noe annet til maten? F.eks vann eller lignende for å tilberede. Hvis ikke så er matten helt riktig.

Er veldig nysgjerrig på hva dette er da, 5.8 kalorier per gram er nesten 40% mer kalorier per gram enn rent sukker. 

Anonymkode: 829b2...d2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

La du til noe annet til maten? F.eks vann eller lignende for å tilberede. Hvis ikke så er matten helt riktig.

Er veldig nysgjerrig på hva dette er da, 5.8 kalorier per gram er nesten 40% mer kalorier per gram enn rent sukker. 

Det er denne;
large.jpg

Det ble en feil, 206g er tørr produkt. Ferdig produkt er på 600g. Veide det nå. Riktig er 2,28. Det kan da ikke stemme! Overalt på nettet så står det at det er 557 kcal per 100g som ferdig laget. Det som står bak på esken gir ikke mening, da det kun er pulveret uferdig slik jeg tyder det.
Jeg spiste 260g, 260 x 2,28 er bare 592,8! Hva er det jeg gjør feil? 

Hvorfor må de gjøre alt så vanskelig? 😭

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er denne;

Det ble en feil, 206g er tørr produkt. Ferdig produkt er på 600g. Veide det nå. Riktig er 2,28. Det kan da ikke stemme! Overalt på nettet så står det at det er 557 kcal per 100g som ferdig laget. Det som står bak på esken gir ikke mening, da det kun er pulveret uferdig slik jeg tyder det.
Jeg spiste 260g, 260 x 2,28 er bare 592,8! Hva er det jeg gjør feil? 

Hvorfor må de gjøre alt så vanskelig? 😭

Kaloriinnhold av hele måltidet blir utgangspunktet ditt av tørr produkt og smør, alt du legger til utenom er bare vannvekt og har ikke kalorier. Spiser du 600 gram ferdig produkt, så blir det akkurat det samme som om du spiste pulveret rent med smør. Altså 1370 som du sa tidligere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kaloriinnhold av hele måltidet blir utgangspunktet ditt av tørr produkt og smør, alt du legger til utenom er bare vannvekt og har ikke kalorier. Spiser du 600 gram ferdig produkt, så blir det akkurat det samme som om du spiste pulveret rent med smør. Altså 1370 som du sa tidligere. 

Hva sa du nå? Dette gir ikke mening for meg. Og jeg har ikke spist 600 gram, så da får jeg ikke til å regne det.
Jeg får ikke noe av dette til å gå opp. Hvordan regner jeg ut kalorier for en porsjon på 260 gram? Det kan da ikke stemme at det er bare 592 kcal.  

Skrevet

Får bare si jeg spiste 300g, og ta 557 x 3. Men 1671 kcal for en porsjon høres helt ekstremt ut. 

Skulle aldri ha spist dritten, aldri igjen. Umulig å logge den riktig. 

Skrevet

Er det vektnedgang du styrer med så er vel ikke mac and cheese det du bør spise. Det er for de som ikke teller kalorier. 

Anonymkode: c7c9f...6ce

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Får bare si jeg spiste 300g, og ta 557 x 3. Men 1671 kcal for en porsjon høres helt ekstremt ut. 

Prøver du å gå ned i vekt og spise som en amerikaner samtidig?

Anonymkode: 7c1a6...b6b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det vektnedgang du styrer med så er vel ikke mac and cheese det du bør spise. Det er for de som ikke teller kalorier. 

Anonymkode: c7c9f...6ce

Hvor har jeg skrevet at dette har noe med vektNEDGANG å gjøre? Kan du kanskje tenke deg at noen må opp i vekt?

• Liker 1
Skrevet

Du må spise noe annet enn det der, bare raske karbohydrater, fett og ultraprossesert pulver.

Om kort tid har blodsukkeret sunket og du er sulten på nytt.

Anonymkode: 038f6...b19

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg skrevet at dette har noe med vektNEDGANG å gjøre? Kan du kanskje tenke deg at noen må opp i vekt?

Da hadde du ikke vært så opptatt av at det er for mange kalorier, at du aldri skulle ha spist det.........

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

300g er halvparten av originalprodukt (før vann). Altså er kaloriinnhold (før smør) 1140kalorier delt på to, 570 kalorier.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lettere å ta utgangspunkt i tørr produktet+smør som noen nevnte over. Hvor mye av pakkens innhold har du spist? Om ca halvparten (100g tørrvare) så tar du kaloriene av det og smøret. Gitt at du bare tilsatte vann ellers.

Svaret blir da ca 700 kalorier eller noe sånt om du spiste halve porsjonen. (Inkludert smør)

557 kalorier er garantert per 100g tørrvare, ikke ferdig produkt. 

Du regnet det riktig i HI (1370kalorier totalt)

Endret av myMa
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde du ikke vært så opptatt av at det er for mange kalorier, at du aldri skulle ha spist det.........

Jeg er så opptatt av det, fordi jeg aller helst vil unngå tvangsinnleggelse. 

SuppeSang skrev (1 minutt siden):

300g er halvparten av originalprodukt (før vann). Altså er kaloriinnhold (før smør) 1140kalorier delt på to, 570 kalorier.

Så da stemmer det at for en porsjon på 260g så blir det 592 kcal.. høres veldig lite ut for en så stor porsjon. 

myMa skrev (Akkurat nå):

Lettere å ta utgangspunkt i tørr produktet+smør som noen nevnte over. Hvor mye av pakkens innhold har du spist? Om ca halvparten (100g tørrvare) så tar du kaloriene av det og smøret. Gitt at du bare tilsatte vann ellers.

Svaret blir da ca 700 kalorier eller noe sånt om du spiste halve porsjonen.

557 kalorier er garantert per 100g tørrvare, ikke ferdig produkt. 

Jeg spiste en porsjon på 260g. 

Det står "357 kcal per 100g dry mix" på esken. Om det er bare pulveret (regner med det) eller pulver + pasta (sikkert det det er) de mener, det er et mysterium for en annen dag. 

Så skal det tilsettes 4 spiseskjeer smør og 4 spiseskjeer melk.

Melk får jeg ikke lov å veie og regne ut, fordi melk er liksom "bra for kroppen og unødvendig å kontrollere i små mengder", så jeg hørte etter, men jeg brukte blå lett melk (ikke sladre) og på øyemål. 
4 spiseskjeer smør er ekstremt mye, så det ble 30g. Men det går fint, jeg brukte smør med ekstra kalorier for å veie opp for å ha brukt mindre enn det jeg skulle. 

557 kcal per 100g ferdig tilberedt kommer opp på nett over alt, inkludert på nettsiden til produktet. Og på et par utsalgssteder så står det også det. 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

557 kcal per 100g ferdig tilberedt kommer opp på nett over alt, inkludert på nettsiden til produktet. Og på et par utsalgssteder så står det også det. 🤷‍♀️

Det er jo helt sinnsykt i såfall. Til sammenligning har ferdig mac and cheese fra Fjordland 177kalorier per 100g. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Maten ferdig laget etter esken er 557 kalorier per 100 gram. Ferdig produkt inneholder 206g står det på esken.
Jeg la til 30g smør i maten som er på 223kcal. 

Hvordan legger jeg det sammen for å finne mengde kalorier i hele måltidet? 
557 x 2,06 = 1147 (esken med mat) + 223 (smør) ?
Måltidet er da på 1370 kalorier.

Hvordan regner jeg ut kaloriene per gram? 
Ferdig produkt 206g + smør på 30g = 236g. 
1370 / 236 = 5,80 kcal per gram. 

Er dette riktig eller tenker jeg helt feil? 

Om jeg forstår deg rett så har du altså her regnet ut hvor mange kcal det er maten i tørrvekt + smør som da blir 1370 kcal om man spiser alt man har laget. Tørrvekt var 206 gram + smør 30 gram, totalt 236 gram. Når du har kokt dette, er det fremdeles 1370 kcal i de 600 grammene. Spiser du da en porsjon på 260 g så kan du ta 1370/600 og gange med 260 så får du antall kcal i måltidet du spiste. 

Anonymkode: 6de89...b8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
myMa skrev (1 minutt siden):

Det er jo helt sinnsykt i såfall. Til sammenligning har ferdig mac and cheese fra Fjordland 177kalorier per 100g. 

Jeg tror akkurat denne har mer enn normalt. Kraft mac and cheese har rundt 200g. Så en annen merke hos normal for noen uker siden, den hadde også i underkant av 300 kcal ferdig laget. Da sto det ferdig laget bak på esken. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg forstår deg rett så har du altså her regnet ut hvor mange kcal det er maten i tørrvekt + smør som da blir 1370 kcal om man spiser alt man har laget. Tørrvekt var 206 gram + smør 30 gram, totalt 236 gram. Når du har kokt dette, er det fremdeles 1370 kcal i de 600 grammene. Spiser du da en porsjon på 260 g så kan du ta 1370/600 og gange med 260 så får du antall kcal i måltidet du spiste. 

Anonymkode: 6de89...b8b

Akkurat slik regnet jeg det også, tørr + smør og da kom jeg frem til at porsjonen blir på 592,8 kcal. 

Over alt på nett så står det at ferdig tilberedt vare er 557 kcal per 100g 🤷‍♀️ men det står ikke noe info om hvordan de har kommet frem til 557 kcal... regner med det er inkludert melk og smør, men hva slags smør man bruker utgjør en stor forskjell...

Normalt hadde jeg brukt soft flora lett. Det er 108 kcal for 30g. 
Normale folk hadde nok brukt melange. Det er 202 kcal for 30g. 
Siden jeg vil meg selv vondt, så brukte jeg tine meieri smør, det er 223 kcal for 30g. 

Så hvordan de kom frem til 557 kcal for tilberedt vare, det vet jeg ikke. Så da blir det nok riktig som du skriver, tørrvekt + smør. 

Skrevet

Jeg skal ikke telle kalorier når jeg nå skal ned i vekt, jeg skal bare ta det på ca-mål, ellers blir en jo sprø. Skal ikke veie meg heller!

Ut av KG for godt!!!

Skrevet
Hoia skrev (59 minutter siden):

Jeg skal ikke telle kalorier når jeg nå skal ned i vekt, jeg skal bare ta det på ca-mål, ellers blir en jo sprø. Skal ikke veie meg heller!

Ut av KG for godt!!!

Du har sagt du skal forlate KG i flere måneder nå.

Anonymkode: f4229...22b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Over alt på nett så står det at ferdig tilberedt vare er 557 kcal per 100g 🤷‍♀️
Normalt hadde jeg brukt soft flora lett. Det er 108 kcal for 30g. 
Normale folk hadde nok brukt melange. Det er 202 kcal for 30g. 
Siden jeg vil meg selv vondt, så brukte jeg tine meieri smør, det er 223 kcal for 30g. 

Så hvordan de kom frem til 557 kcal for tilberedt vare, det vet jeg ikke. Så da blir det nok riktig som du skriver, tørrvekt + smør. 

Slutt å skrive sånne ting. Det er ikke sant. Du trenger næring og det er bra for deg.

Heier på deg.

(Som svar på innlegget ditt: jeg tror også det er i underkant av 600 kalorier per porsjon. 600 per 100g er jo nesten like mye som rent smør, og så mye fett er det ikke i dette produktet..)

Anonymkode: c5def...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...