Gå til innhold

Barn og sukker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På vår ungdomsskole får de ikke lov å gå til butikken i storefri før i 10. klasse. Om det er det noe som sjekkes vet jeg ikke så mye om, men min 10. klassing og vennene hans har ikke begynt før dette skoleåret. Hvor ofte elevene går på butikken er varierende. Noen går hver dag og noen aldri. De aller fleste går av og til. Han og vennene er blant de siste og jeg har inntrykk av at de ikke synes det er verdt prisen å kjøpe lunsj på butikken mer enn en gang i blant.

Det er nok lettere å legge merke til de som alltid spiser boller og brus til lunsj og henge seg opp i dette og tenke at det gjelder de fleste når sannheten nok er at det gjelder mindretallet. Utover det undres jeg over at du blir overrasket over at ungdom liker boller og kyllinglår bedre enn brødskive med salami og velger dette når de har råd til det. Jeg lurer på hvordan du tenker at man skal løse det? Nekte dem ukelønn? Slutte i jobben og fotfølge dem på skolen? Og så er jeg enig med de som sier at TS m.f l bør mene og synse litt mindre om hva alle andre gjør. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber på en ungdomsskole. Like målløs.

Har vært slik de siste 11 årene jeg har jobbet på en skole med matbutikker i nærheten.

Anonymkode: dc472...d73

Men du har bare jobbet i 11 år så du vet ikke hvordan det var før det?

Var det ikke sånn da du selv var ungdom?

For det var sånn da jeg gikk på ungdomsskolen i 1999. 

Tenker at man kan lære ungdommen om at de trenger god mat og så får de ta egne valg :) Eneste jeg ville vært litt streng på er energidrikk og koffein. Og så burde alle drive med noe form for aktivitet/idrett så de får beveget seg i hverdagen. 

Anonymkode: 8ba34...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i butikk og kan bekrefte at ungdom er gale etter sukker. De spiser bolle og drikker brus til lunsj. 😨 

Glad det er såpass avstand til butiken her at mine ikke rekker gå på butikken i friminuttet når de blir større.

Anonymkode: 353ce...479

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så din datter på 12-13 år blir målløs av all sukkerinntaket? Det er en usunn tankegang å noe hun har fått hjemmefra. Men utifra innlegget ditt skjønner jeg hvor hun har det fra. 

Konsentrer deg om deg selv og din datter før du lager ett innlegg om andres barn du ikke kjenner. 

Anonymkode: 8f77e...08d

Det er vel ikke usunt å lære barna at man ikke spiser boller til hverdags? Jeg er ikke imot sukker og har et vanlig kosthold, men hvis det nå blir ansett som usunt å ikke spise sukkerholdig mat daglig, så kan det vel tyde på at matbutikkene har vært litt for flinke med å friste oss...

Anonymkode: 353ce...479

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde di fleste hadde fått med seg det at omtrent alle går på butikk\kiosk etter skolen eller i lunsjen for og kjøpe en haug med usunn mat

men det er jo noe foreldrene til di ungene som må gjøre noe med det hvis dem syns det er et problem

jeg er så lei av at folk overdiver med det sukker intakt og blir så sinnsykt stressa over det

Anonymkode: 01117...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ungdommer har vel grei forbrenning, og kan spise litt usunt disse årene av sitt liv. Gjorde det selv også. Med mindre barnet er overvektig og beveger seg godt er det vel ikke så krise. 

Jeg er ikke streng på sukker, men barna mine trener hver dag da 

Anonymkode: ac9d8...74b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 17.58):

Datteren min har startet på ungdomsskolen, og hun forteller at «alle» går på butikken både før og etter skolen og kjøper ulike former for sukkerholdige varer. 
sjokomelk, muffins, sjokolade, kjeks osv osv. 

Hun er helt målløs over det daglige sukkerinntaket. 
Er dette virkelig vanlig blant dagens ungdom? 
Er de virkelig ikke mer bevisste på sunn/usunn mat? 

Anonymkode: cb5c6...b25

Å den prektige datteren burde lære seg folkeskikk og ikke sladre om andre

Anonymkode: 4810c...025

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.9.2023 den 18.06):

Så din datter på 12-13 år blir målløs av all sukkerinntaket? Det er en usunn tankegang å noe hun har fått hjemmefra. Men utifra innlegget ditt skjønner jeg hvor hun har det fra. 

Konsentrer deg om deg selv og din datter før du lager ett innlegg om andres barn du ikke kjenner. 

Anonymkode: 8f77e...08d

👏

Anonymkode: 4810c...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Da jeg begynte på ungdomskolen (i 2008) gikk vi på butikken og kjøpte boller, osteloff, sjokolademelk etc. til lunsj hver dag. I dag har jeg en utdanning innenfor ernæring og et sunt og godt kosthold som jeg (foreløpig) har videreført til barna mine:) det er bare en liten periode, så finner de fleste fort ut at kjeks til lunsj ikke er så godt i det lange løp likevel. Men oppmuntre hen til å ta sunne valg og sørg for at frokost, middag og kvelds er næringsrik!

Anonymkode: dedec...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...