AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Datteren min har startet på ungdomsskolen, og hun forteller at «alle» går på butikken både før og etter skolen og kjøper ulike former for sukkerholdige varer. sjokomelk, muffins, sjokolade, kjeks osv osv. Hun er helt målløs over det daglige sukkerinntaket. Er dette virkelig vanlig blant dagens ungdom? Er de virkelig ikke mer bevisste på sunn/usunn mat? Anonymkode: cb5c6...b25 1
Kratt_ Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Det er ungdom, forventer du virkelig at de skal bry seg om sunn mat? (bortsett fra din da) 3
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Datteren min har startet på ungdomsskolen, og hun forteller at «alle» går på butikken både før og etter skolen og kjøper ulike former for sukkerholdige varer. sjokomelk, muffins, sjokolade, kjeks osv osv. Hun er helt målløs over det daglige sukkerinntaket. Er dette virkelig vanlig blant dagens ungdom? Er de virkelig ikke mer bevisste på sunn/usunn mat? Anonymkode: cb5c6...b25 Ja det er helt normalt. De er ungdommer. Vil da heller se at ungdommen tar seg en muffins eller en litago, enn at de skal gå rundy å engste seg for kosthold og kaloriene. Ungdommer har vel nok med hormoner, karakterer, og alt som hører til å være ungdom, enn at de atpåtil skal engate seg for hva de spiser. Har du ikke selv vært ungdom en gang, la nå ungdom være ungdom. En muffins eller skolebolle er ikke skadelig, er så mye verre ting de kan gjøre, som alkhol, rusmidler og tobakk. Da ville jeg bekymret meg, men ikke om de går på Meny og kjøper seg en litt usunn bolle. 2
Tomas77 Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Datteren min har startet på ungdomsskolen, og hun forteller at «alle» går på butikken både før og etter skolen og kjøper ulike former for sukkerholdige varer. sjokomelk, muffins, sjokolade, kjeks osv osv. Hun er helt målløs over det daglige sukkerinntaket. Er dette virkelig vanlig blant dagens ungdom? Er de virkelig ikke mer bevisste på sunn/usunn mat? Anonymkode: cb5c6...b25 Dagens ungdom? Holdt da på sånn vi også på 90 tallet. Jepp, temmelig standard. 5
Tomas77 Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 7 minutter siden, Blueberrymuffin said: En muffins eller skolebolle er ikke skadelig, Du kan vel nesten ikke si noe annet med det nicket 😁
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Tomas77 skrev (Akkurat nå): Du kan vel nesten ikke si noe annet med det nicket 😁 Det tenkte jeg ikke på, men du har helt rett For å sitere Marie Antoinette Let them eat cake
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Blueberrymuffin skrev (15 minutter siden): Ja det er helt normalt. De er ungdommer. Vil da heller se at ungdommen tar seg en muffins eller en litago, enn at de skal gå rundy å engste seg for kosthold og kaloriene. Ungdommer har vel nok med hormoner, karakterer, og alt som hører til å være ungdom, enn at de atpåtil skal engate seg for hva de spiser. Har du ikke selv vært ungdom en gang, la nå ungdom være ungdom. En muffins eller skolebolle er ikke skadelig, er så mye verre ting de kan gjøre, som alkhol, rusmidler og tobakk. Da ville jeg bekymret meg, men ikke om de går på Meny og kjøper seg en litt usunn bolle. Ja for om du ikke kan spise sukker hele dagen hver dag må du selvsagt heller engste deg veldig for kosthold. Eh javel. Anonymkode: 20b2e...496 1
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja for om du ikke kan spise sukker hele dagen hver dag må du selvsagt heller engste deg veldig for kosthold. Eh javel. Anonymkode: 20b2e...496 Spørsmålet er hvorfor bryr du deg om hva andre ungdommer spiser. Skjønner ikke hysteriet til TS, noen ungdommer spiser usunt. Javel, har vel ikke noe å si for du eller TS om dere ønsker å spise sunt. Folk er for opptatte med å legge seg oppi hva andre spiser eller hvordan andre lever. 3
Tomas77 Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 11 minutter siden, Blueberrymuffin said: Folk er for opptatte med å legge seg oppi hva andre spiser eller hvordan andre lever. Så enkelt kan det sies. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 «Alle andre» har visstnok fått sjokomelk på skolen hver dag siden 1.klasse, har pannekaker og vafler som niste hele tiden alle sammen, kjøper seg godteri på butikken (og får penger til det), drikker brus og energidrikker og iskaffe og smothier, i tillegg til at de legger seg sent, har tiktok og spiller fortnite, får se på game of thrones og ingen tvinges til å rydde rommet. Alle andre har finere bil, bedre mat og null skjermtid. Alle andre har roet seg litt på ungdomsskolen, (nå har de vanvittig dyre jakker, sko og vesker- alle sammen) men penger til å kjøpe mat og godteri på butikken og i kantina, det gjør visst alle andre her hver dag det også. Men jeg har hatt 11-åringer her som kjøper kilosvis (kilo!!!) med smågodt som de har med seg på overnattingsbesøk. Alle har ikke det, men noen, ja. Og noen noen ganger=alle alltid. Anonymkode: dc7c2...115 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Overrasket over svarene her som viser uvitenhet om hvor skadelig sukker er for både kropp og psyke. At alle spiser godteri/sukker innimellom er sikkert greit nok. Men hver dag?? er det virkelig greit bare fordi «alle» gjør det? ungdommen skal lære, vokse og utvikle seg. Gjør de de på sukker?? ts Anonymkode: cb5c6...b25 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Overrasket over svarene her som viser uvitenhet om hvor skadelig sukker er for både kropp og psyke. At alle spiser godteri/sukker innimellom er sikkert greit nok. Men hver dag?? er det virkelig greit bare fordi «alle» gjør det? ungdommen skal lære, vokse og utvikle seg. Gjør de de på sukker?? ts Anonymkode: cb5c6...b25 Alle gjør ikke det alltid fordi din datter sier det. Din (og min) gjør det ikke. Mange andre gjør det ikke. Vi får være glad for våre, og passe poå dem, ikke bry oss for mye om "alle andre". Anonymkode: dc7c2...115
Blueberrymuffin Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Overrasket over svarene her som viser uvitenhet om hvor skadelig sukker er for både kropp og psyke. At alle spiser godteri/sukker innimellom er sikkert greit nok. Men hver dag?? er det virkelig greit bare fordi «alle» gjør det? ungdommen skal lære, vokse og utvikle seg. Gjør de de på sukker?? ts Anonymkode: cb5c6...b25 Sukker er ikke skadelig for kroppen i moderate mengder, og alle spiser det ikke heletiden, til hver måltid, hverdag, selv om din datter sier det, Men hvis du selv har så god psyke, fordi du ikke spiser sukker, da lurer jeg på hvorfor du i all verden bruker så mye energi på å irritere deg over at andre får i seg sukker. Synes det virker litt psykt ut å la seg irritere seg så mye over hva andre spiser.
Perle Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Overrasket over svarene her som viser uvitenhet om hvor skadelig sukker er for både kropp og psyke. At alle spiser godteri/sukker innimellom er sikkert greit nok. Men hver dag?? er det virkelig greit bare fordi «alle» gjør det? ungdommen skal lære, vokse og utvikle seg. Gjør de de på sukker?? ts Anonymkode: cb5c6...b25 Hvordan skal du liksom kontrollere dette da? De er jo tenåringer og beveger seg jo fritt og har egne lommepenger. Husker du ikke din engen ungdomstid? Jeg var fjortis på slutten av nittitallet og begynnelsen av 2000. Vi levde i prinsipp på fröloff fra RIMI som vi böttet nedpå med röd Cola. I tilegg rökte vi röd(!) Prince. 😂 Litago og GodMorgen var ansett som sundt. Eller var vi sunn og frisk ungdom, som trente flere kvelder i uka og i helgene (för vi dro på fest, da) Lol.😄 Endret 20. september 2023 av Perle
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Det gjorde jeg og som ungdom, bare at jeg er født i 1985. Trengte ikke gå på butikken alltid da vi hadde ofte is eller boller i kantina på skolen. Var likevel syltynn. Trente masse og, drev med idrett. Anonymkode: 8ba34...a87
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 14 minutter siden, Perle said: Hvordan skal du liksom kontrollere dette da? De er jo tenåringer og beveger seg jo fritt og har egne lommepenger. Husker du ikke din engen ungdomstid? Jeg var fjortis på slutten av nittitallet. Vi levde i prinsipp på fröloff fra RIMI som vi böttet nedpå med röd Cola. I tilegg rökte vi röd(!) Prince. 😂 Litago og GodMorgen var ansett som sundt. Eller var vi sunn og frisk ungdom, som trente flere kvelder i uka og i helgene (för vi dro på fest) Lol.😄 Haha vi kjøpte lyse baguetter eller horn eller ostebaguetter som vi dyppet i sånn Frokostsalat på glass. Og så en hel pakke hveteboller til dessert 😄 Anonymkode: 8ba34...a87
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #17 Skrevet 21. september 2023 Det er ikke bra på noen måte. Litt usunt av og til er helt ok - men ikke hver dag og alle dager! Vi er i ferd med å bli en like overvektig befolkning som amerikanerne. 2 av 7 barn er overvektige når de begynner på skolen. Så kosthold, eller manglende kosthold er vel mer riktig å si, er et stort problem for folkehelsa vår! Anonymkode: c3dd2...130 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #18 Skrevet 21. september 2023 Så din datter på 12-13 år blir målløs av all sukkerinntaket? Det er en usunn tankegang å noe hun har fått hjemmefra. Men utifra innlegget ditt skjønner jeg hvor hun har det fra. Konsentrer deg om deg selv og din datter før du lager ett innlegg om andres barn du ikke kjenner. Anonymkode: 8f77e...08d 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 Jeg er født i 84 og var samme greiene da. Jeg og de fleste andre "levde på" skoleboller og sjokomelk hele ungdomsskolen og brukte mesteparten av lommepenger på søtsaker, røyk og alkohol. Hadde selvsagt ikke råd til å kjøpe boller hver dag, så da spiste jeg ikke. Var tynn som en strek, men sterk som en okse. Spilte fotball og fikk gode karakterer. Festet hardt på peah Canney eller pisang ambon i helgene. Jeg håper virkelig ikke mine barn går og teller kalorier på ungdomsskolen. Anonymkode: b12ab...d57
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (På 20.9.2023 den 17.58): Datteren min har startet på ungdomsskolen, og hun forteller at «alle» går på butikken både før og etter skolen og kjøper ulike former for sukkerholdige varer. sjokomelk, muffins, sjokolade, kjeks osv osv. Hun er helt målløs over det daglige sukkerinntaket. Er dette virkelig vanlig blant dagens ungdom? Er de virkelig ikke mer bevisste på sunn/usunn mat? Anonymkode: cb5c6...b25 Jeg jobber på en ungdomsskole. Like målløs. Har vært slik de siste 11 årene jeg har jobbet på en skole med matbutikker i nærheten. Anonymkode: dc472...d73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå