Gå til innhold

La barna være med hjem til folk man ikke kjenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sønnen min er 5 år, straks  6 og førsteklassing. Er det vanlig at man lar de bli med hjem til venner når man ikke engang har hilst på foreldrene. Fikk en melding av helt ukjent mor og som spurte om sønnen min ville bli med hjem til hennes sønn etter skolen i morgen. 
Går i parallellklassen.

Jeg overtenker sikkert, men føles så rart ut at han skal hentes av vilt fremmede mennesker .. hva er vanlig?

Anonymkode: 48b53...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig. Dere blir fort litt kjent når du henter. Trenger ikke være langt besøk første gangen. 

Anonymkode: 94553...7ba

• Liker 7
Skrevet

Hva er du redd for at skal skje?

Anonymkode: d0d52...939

• Nyttig 2
Skrevet

Som svart i tilsvarende tråd i går. Dette er helt normalt, barn finner nye venner og inngår egne avtaler. Hvis du ikke bor på et lite sted kjenner man bare et fåtall foreldrene.

Anonymkode: 4b253...5cc

• Liker 6
Skrevet

Vet at det er normalt, men jeg lar ikke mitt barn være med fremmede fra bhg hjem. De kan være hvem som helst, er ikke bare ressurssterke lovlydige folk med barn i bhg. 

Har jeg kjent dem en stund, altså mer enn "møtes i gangen ved henting", så er det greit. 

Men jeg er veldig greit på å møtes mens jeg er med, eller ha barn på besøk hos oss. Jeg er dobbeltmoralsk der. 

Anonymkode: 12fe0...5b9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vet at det er normalt, men jeg lar ikke mitt barn være med fremmede fra bhg hjem. De kan være hvem som helst, er ikke bare ressurssterke lovlydige folk med barn i bhg. 

Har jeg kjent dem en stund, altså mer enn "møtes i gangen ved henting", så er det greit. 

Men jeg er veldig greit på å møtes mens jeg er med, eller ha barn på besøk hos oss. Jeg er dobbeltmoralsk der. 

Anonymkode: 12fe0...5b9

Tenker at skolealder barn er noe annet enn barnehage. 

Anonymkode: 7b530...f1f

• Liker 4
Skrevet

Vanlig. Når du henter ham slår du av en prat og blir litt bedre kjent med dem :) 

• Liker 2
Skrevet

Helt vanlig - det er gjerne slik man blir kjent med de andre foreldrene.

• Liker 5
Skrevet

Det er helt vanlig. Vær glad for at sønnen din har funnet nye venner! Når du henter slår dere av en prat.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke en fremmed for sønnen din, men «kompis og mammaen hans». Det er veldig vanlig at barna er med hjem til venner, uten at foreldrene kjenner hverandre. Kjempefint at noen tar initiativ, hvordan skal de ellers bli kjent? 

Anonymkode: c0c01...a4c

• Liker 4
Skrevet

Det der hadde jeg ikke turt i den alderen. Kall meg gjerne hønemor, men barna mine drar ikke inn i et hus for første gang uten meg eller far og det skal jeg holde meg til frem til jeg er trygg på at barna mine setter grenser for seg selv og kommer seg ut av en skummel situasjon selv. 

Anonymkode: be6c7...16e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Aner du ikke hvem denne mammaen er, eller er det sånn at du vet hvem hun er, men ikke kjenner henne? Og hva tenker gutten din? Er han trygg på det? I såfall hadde jeg latt ham bli med. Om han selv synes det er litt skummelt, hadde jeg sagt at gutten min gjerne vil besøke «Per», men at han synes det er litt skummelt å bli med rett fra skolen første gang, og at jeg derfor kan bli med ham bort like etter skolen/etter middag. Da kan du hilse på i døra, evt bli med inn litt, før han er der alene. Mitt ene barn hadde glatt blitt med hjem rett etter skolen. Det andre ville ikke det det første året, men da løste vi det på den måten jeg skisserte, og etterhvert ble han tryggere, og jeg ble (som en ekstra bonus) kjent med foreldrene fordi jeg gjerne ble med inn det første kvarteret. Skal sies at vi bor i en liten bydel hvor vi ganske raskt fikk oversikt over de andre foreldrene sånn at det føltes helt greit å la barna dra hjem dit.

Anonymkode: 1c7f5...eb2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner du ikke hvem denne mammaen er, eller er det sånn at du vet hvem hun er, men ikke kjenner henne? Og hva tenker gutten din? Er han trygg på det? I såfall hadde jeg latt ham bli med. Om han selv synes det er litt skummelt, hadde jeg sagt at gutten min gjerne vil besøke «Per», men at han synes det er litt skummelt å bli med rett fra skolen første gang, og at jeg derfor kan bli med ham bort like etter skolen/etter middag. Da kan du hilse på i døra, evt bli med inn litt, før han er der alene. Mitt ene barn hadde glatt blitt med hjem rett etter skolen. Det andre ville ikke det det første året, men da løste vi det på den måten jeg skisserte, og etterhvert ble han tryggere, og jeg ble (som en ekstra bonus) kjent med foreldrene fordi jeg gjerne ble med inn det første kvarteret. Skal sies at vi bor i en liten bydel hvor vi ganske raskt fikk oversikt over de andre foreldrene sånn at det føltes helt greit å la barna dra hjem dit.

Anonymkode: 1c7f5...eb2

Aner ikke egentlig hvem hun er. Ser vi har felles venner på Facebook, men helt ukjent for meg ja..

Sønnen min bryr seg ikke (det er jeg som er ukomfortabel med det)

Anonymkode: 48b53...3f2

Skrevet

Jeg har alltid ringt og slått av en prat. Da blir man jo litt kjent. 

Anonymkode: 39290...2b5

• Liker 2
Skrevet

Skjønner skepsisen din, du bor kanskje i en by? Her vi bor kjenner alle alle- nesten. 
Jeg har sagt ja til besøket. Får du dårlig feeelings når du henter så vet du det. Mest sannsynlig er det en hyggelig familie 

Anonymkode: bb129...77d

Skrevet

Jeg synes det var greit. Barnet mitt har aldri vært sjenert, så det har gått bra. Men noen foreldre har proppet ungene fulle av sukker. Da sier jeg at det ikke passer neste gang eller inviterer hjem til oss istedenfor

Anonymkode: cb88f...26a

Skrevet

Folk flest er normale og vanlige mennesker. ❤

Ta kontakt da vel og stikk innom ifht henting/ bringing. Da får du et inntrykk. 

Du kan også søke på sosiale medier,samt Google 😉

Anonymkode: c9f97...5ed

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det var greit. Barnet mitt har aldri vært sjenert, så det har gått bra. Men noen foreldre har proppet ungene fulle av sukker. Da sier jeg at det ikke passer neste gang eller inviterer hjem til oss istedenfor

«Proppet fulle av sukker»….

Du ser at «proppe» er er veldig ladet ord? Ville vært mer bekymra over foreldre med holdninger som dine.

Hvorfor skrev du det slik? 

Hva er «full av sukker»?

Hvor mye sukker er over grensa for deg?

Tror du samme grense gjelder for andre?

Hvor mange ganger i løpet av et skoleår er det akseptabelt at barnet ditt får servert mer sukker enn grensen din tilsier?

Hvordan forklarer du for barna at de alltid må leke hos deg, mens ungen din fritt lan leke hos andre venner?

Pleier du ta ordet på foreldremøter for å diskutere sukker?

Anonymkode: 53b44...e47

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Proppet fulle av sukker»….

Du ser at «proppe» er er veldig ladet ord? Ville vært mer bekymra over foreldre med holdninger som dine.

Hvorfor skrev du det slik? 

Hva er «full av sukker»?

Hvor mye sukker er over grensa for deg?

Tror du samme grense gjelder for andre?

Hvor mange ganger i løpet av et skoleår er det akseptabelt at barnet ditt får servert mer sukker enn grensen din tilsier?

Hvordan forklarer du for barna at de alltid må leke hos deg, mens ungen din fritt lan leke hos andre venner?

Pleier du ta ordet på foreldremøter for å diskutere sukker?

Anonymkode: 53b44...e47

Har vært borti noen foreldre som tror det er selskap bare fordi barna vil leke sammen. Det blir servert is, brus, boller og kake på en vanlig tirsdag. Jeg synes ikke noe om det. Hvorfor kan de ikke bare leke sammen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...