AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Sønnen vår på 15 måneder har helt siden han ble født hatt litt utfordringer. Det startet med kolikk og magesmerter. Han har fått påvist melkeallergi, men selv når både han og jeg går på melkefri diett og han går fast på movicol jr har han mange plager med magen. Barnelegen som følger oss har sagt at vi bare må vente det ut og at noen barn er "magebarn" som vokser det av seg på sikt. Mageplagene gjør at han ofte er sutrete på dagtid, men verst er det på kveld/natt. Han våkner mye og ofte lenge, det er mye gråt. Å klare å kombinere dette livet med jobb er fryktelig vanskelig. Han står opp kl 05, men er overhodet ikke opplagt så han må ha en blund før han skal i barnehagen. De har ikke kapasitet til å la ham sove der på første blunden, han må trilles i søvn så da må vi går rundt og trille til han sovner og gir ham en powernap før barnehagen. Da er han ofte ikke på plass før 9.15/9.30 og så skal vi komme oss på jobb. Ettermiddagene og kveldene er også slitsomme med mye sutring og mange oppvåkninger etter han er lagt. For å få hverdagene til å gå rundt var planen å jobbe hjemmefra på kvelden for å ta igjen tapt arbeid på dagtid, men det er nesten ikke mulig. Enten det er hyppige oppvåkninger eller vi må vaske klær, støvsuge og gjøre alle tingene vi ikke før gjort når han er sammen med oss. Vi har ikke familie i byen så har ikke noen som kan avlaste oss. Til dere som har fleksible jobber:hvor mye tilrettelegging får dere på jobb? (sett at du har behov for tilrettelegging). Jeg har inntrykket av at mange har en uskrevet avtale med arbeidsgiver om at det er greit å kutte dagen litt i den mest krevende småbarnsfasen. Vet også at noen får betalt ammefri lengre enn ett år og i to timer, men jeg hadde det bare frem til han var ett år og det var kun en time. Jeg kommer nesten alltid for sent og må ofte gå tidligere, jeg er utslitt hver dag så jeg presterer dårligere enn før og jeg får ikke tatt igjen noe særlig på kveldstid. Skal sies at jeg har en kontorjobb og det går sjelden ut over kollegene mine eller andre da jeg har ansvar for mine prosjekter, så det er kun i spesielle tilfeller at andre må hjelpe til. Jeg kan selvsagt kontakte lege og snakke om sykemelding, legen min har fulgt oss hele veien og vet hva vi har stått i, men synes det hadde vært bedre å bare ha litt "slækk" frem til sønnen vår blir bedre. Vi kommer ikke til å få vikar for meg om jeg er sykemeldt så det er ikke mer hjelp å få om jeg blir delvis eller helt sykemeldt. Jeg skal ta en prat med arbeidsgiver, men er interessant å vite hvordan andre løser disse utfordringene. Det er vanskelig nok med tidsklemma for de fleste, men når man har et barn som har det litt ekstra vanskelig føles det håpløst å få endene til og møtes når man skal jobbe 100%. Jeg har ikke råd til å gå ned i stillingsprosent så det er ikke et alternativ. Anonymkode: 528e2...18a 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Her tenker jeg barnehagen må gjøre mer for å kunne dekke hans behov for to lurer i løpet av dagen. De har plikt til å tilrettelegge. Jeg har fleksibel jobb og "magebarn" men hun er på langt nær så plaget som din. Ingen tilrettelegging på jobb, men bruker fleksitiden til å få hverdagen til å gå opp. Jobber fulle dager, men hender jeg tar noe på morgenen før hun våkner eller etter leggetid. Hun våkner dog ikke klokken 5. Mannen har ikke fleksibel jobb. Pleiepenger er en mulighet, men høres ikke ut som barnet kanskje er plaget "nok" til at dere vil få det innvilget. Men verdt et forsøk.. da vil man få dekket tapt arbeidsinntekt på lik linje med en sykemelding for de timene det gjelder uten å bruke av sykemeldingsretten. Anonymkode: aef5f...fc2 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Det er nok ikke så vanlig at arbeidsgiver gir «slækk» i slike perioder gjennom å la arbeidstaker jobbe 2-3 timer mindre enn vanlig arbeidstid hver dag - til samme lønn. Klarer du ikke jobbe timene dine pga helse, er delvis sykmelding løsningen. Selv om du ikke får inn en vikar for deg, får arbeidsgiver refundert fra staten for den tiden du ikke jobber. Alternativt permisjon uten lønn. Jeg får selv «slækk» fra arbeidsgiver pga vanskelig situasjon med barn med diagnose og stor arbeidsmengde på hjemmebane, men det er i form av hjemmekontor og at jeg tar igjen den timen jeg drar tidligere fra jobb på andre tidspunkt. Ikke at jeg får fri uten lønn. Jeg jobber timene mine (eller mer). Jeg har selv vært nesten helt fra forstanden pga søvnmangel pga barn (i mitt tilfelle to stk) som ikke sov. Men man kan ikke forvente at arbeidsgiver skal ta den økonomiske støyten for det. Anonymkode: abd3f...fa5 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Her tenker jeg barnehagen må gjøre mer for å kunne dekke hans behov for to lurer i løpet av dagen. De har plikt til å tilrettelegge. Jeg har fleksibel jobb og "magebarn" men hun er på langt nær så plaget som din. Ingen tilrettelegging på jobb, men bruker fleksitiden til å få hverdagen til å gå opp. Jobber fulle dager, men hender jeg tar noe på morgenen før hun våkner eller etter leggetid. Hun våkner dog ikke klokken 5. Mannen har ikke fleksibel jobb. Pleiepenger er en mulighet, men høres ikke ut som barnet kanskje er plaget "nok" til at dere vil få det innvilget. Men verdt et forsøk.. da vil man få dekket tapt arbeidsinntekt på lik linje med en sykemelding for de timene det gjelder uten å bruke av sykemeldingsretten. Anonymkode: aef5f...fc2 Enig i at det kanskje ikke er alvorlig nok til å få pleiepenger, men det kan være verdt å sjekke ut. Anonymkode: abd3f...fa5
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Hvor lenge har barnet gått i barnehage? Om han begynte i høst så kan det godt hende at mye av det du beskriver går seg til relativt raskt. Min erfaring i arbeidslivet er at arbeidsgivere kan være fleks på arbeidstiden så lenge det ikke går på bekostning av andre, men det er ikke kutyme å få nedslag i arbeidsoppgaver. Selv om sjefen sikkert vet at det er gode grunner til at du sliter så er det nok vanskelig å begrunne dette når Magda som har tre barn hjemme ikke får. Jeg ville gjort to ting sånn helt umiddelbart: 1) bedt barnehagen om et møte der dere drøfter hvordan de kan tilrettelegge for at barnet kan bli levert tidligere. 2) Vurdert å gå til legen og beskrive hvordan du har det. Når man sover dårlig over tid kan det kvalifisere til sykemelding, enten helt eller gradert som igjen vil skape et mulighetsrom for å kanskje få hjulpet sønnen din mer slik at dagene ikke blir så slitsomme. Jeg hadde også vurdert å gå litt ned i stillingsprosent. Ser du skriver at dere ikke har råd, men siden sønnen din er så ung enda tenker jeg at mye kan endre seg på sikt. Kanskje 10-20% ulønnet perm i 1-2 måneder bare for å ta vekk det verste av arbeidsunderskudd kan være nok til å roe ned. Uansett så sender jeg deg klemmer. Har barn selv som har slitt med reflux og vet hvor trassig det kan være i perioder, men også at alderen mellom 1-2 er da veldig mange typiske spedbarnsplager går over, eller blir lettere å håndtere. Hold ut. Anonymkode: b1592...07a 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her tenker jeg barnehagen må gjøre mer for å kunne dekke hans behov for to lurer i løpet av dagen. De har plikt til å tilrettelegge. Jeg har fleksibel jobb og "magebarn" men hun er på langt nær så plaget som din. Ingen tilrettelegging på jobb, men bruker fleksitiden til å få hverdagen til å gå opp. Jobber fulle dager, men hender jeg tar noe på morgenen før hun våkner eller etter leggetid. Hun våkner dog ikke klokken 5. Mannen har ikke fleksibel jobb. Pleiepenger er en mulighet, men høres ikke ut som barnet kanskje er plaget "nok" til at dere vil få det innvilget. Men verdt et forsøk.. da vil man få dekket tapt arbeidsinntekt på lik linje med en sykemelding for de timene det gjelder uten å bruke av sykemeldingsretten. Anonymkode: aef5f...fc2 Utfordringen er at blunden skjer før de er fulltallig på jobb. Jeg har selv jobbet i barnehage for mange år tilbake og man er ikke nok bemannet til at en voksen skal ut og trille et barn på morgenen. I en ideell verden, ja, men i virkeligheten er ikke bemanningen bra nok og det er ofte sykdom som gjør at man er enda færre voksne på plass. Klarer ikke stå opp kl 04 for å ta igjen det tapte arbeidet heller og kveldene er bingo på om han sover eller trenger støtte. Tviler på at vi kvalifiserer til pleiepenger, men skal definitivt lese meg opp. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Synes du forventer litt mye av arbeidsgiver. Det er deg som har fått barn ikke din arbeidsgiver. Greit nok for arbeidsgiver å innvilge større mengde hjemmekontor eller ikke forvente du er på plass fra 8- 16, men selv kan legge opp arbeidstiden så lenge jobben blir gjort. Tror ikke det er mange arbeidsgiver som vil innvilge fast deltid med full lønn. Jeg jobber i det offentlige som er rause, men selv hos oss så er det en grense for hvor lang tilrettelegging pga små barn strekker seg. Vi har rett på ulønnet permisjon (fulltid eller deltid), lengere ammefri og tilrettelegging med hjemmekontor. Det kan bli en farlig vei for arbeidsgiver å begi seg ut på. Hvorfor trenger du deltid med full lønn når ikke Dorte med syke foreldre får eller SImon som står i en vanskelig livssituasjon pga skillsmisse? Slik jeg forstår så er dere 2 stk. Da får den ene dra tidlig på jobb, mens den andre levere. Så henter den som dro tidlig. DA kan dere begge få jobbet det dere skal. Og så får dere bytte på pass av barnet og plikter hjemme. Ikke legg opp til store ting i helgene, men bruk de til å lade opp til hverdagen. Og senk forventningene hjemme. Det er ok å spise frossen pizza en gang i blant. Småbarns tiden er tøff, men "heldigvis" kort. Hva angår pleiepenger så ytes det til omsorgspersoner til barn under 18 år hvor barnet trenger omsorg og pleie hele tiden. Det høres ikke helt ut som ditt barn passer i den kategori. Barnet skal også være/ha vært under utredning og det skal skrives en legeerklæring som forklarer barnets behov for kontinuerlig pleie og omsorg. Anonymkode: 37bd8...eb2 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er nok ikke så vanlig at arbeidsgiver gir «slækk» i slike perioder gjennom å la arbeidstaker jobbe 2-3 timer mindre enn vanlig arbeidstid hver dag - til samme lønn. Klarer du ikke jobbe timene dine pga helse, er delvis sykmelding løsningen. Selv om du ikke får inn en vikar for deg, får arbeidsgiver refundert fra staten for den tiden du ikke jobber. Alternativt permisjon uten lønn. Jeg får selv «slækk» fra arbeidsgiver pga vanskelig situasjon med barn med diagnose og stor arbeidsmengde på hjemmebane, men det er i form av hjemmekontor og at jeg tar igjen den timen jeg drar tidligere fra jobb på andre tidspunkt. Ikke at jeg får fri uten lønn. Jeg jobber timene mine (eller mer). Jeg har selv vært nesten helt fra forstanden pga søvnmangel pga barn (i mitt tilfelle to stk) som ikke sov. Men man kan ikke forvente at arbeidsgiver skal ta den økonomiske støyten for det. Anonymkode: abd3f...fa5 Takk for svar. Mente ikke å jobbe 2-3 timer kortere hver dag, hvis det var sånn det fremstod har jeg vært utydelig. Mer rom for 1-1,5 time noen dager i løpet av uka. Vi er to foreldre så er ikke sånn at jeg leverer og henter hver dag. I tillegg svarer jeg på mail utover kvelden også så lenge det ikke er henvendelser som krever at jeg setter meg dypt inn i noe. Sånn type jobbing synes jeg er vanskelig å regne om til arbeidstimer fordi jeg tross alt er tilgjengelig for de som trenger det, men ikke sitter aktivt på kontoret og jobber. Delvis sykemelding blir fort veldig rigid og da faller noen av mine arbeidsoppgaver/prosjekter over på kollegene mine, så da blir belastningen større på dem. Jeg kjenner flere som har ganske fleksible dager nå i smårbarnsfasen og da er det ikke snakk om at de tar det igjen en søndag kveld.Og jeg synes ofte man hører om at det er tomt på kontorer rundt om i landet på fredager etter klokken 14/15 fordi da er folk på vei til hytta og at folk tar hjemmekontor på inneklemte dager fordi det er rolige dager og de kan logge av tidligere. Det skal legges til at det er relativt rolig på jobb for tiden, så det er mange som tar lengre lunsj, går turer i løpet av dagen eller sitter og skravler med kolleger på kontoret, så totalt sett jobber vi nok like mye bare at jeg gjør det komprimert på litt mindre tid. Nå er jeg den eneste på kontoret med så små barn, men for 5 år siden var det tre småbarnsforeldre på jobb. De jobbet aldri fulle dager hele uka og jeg så sjelden at de sendte mailer på kveldene (vi står på kopi på mailene til hverandre), i tillegg stilte jeg opp for dem når det var behov så skulle gjerne fått den samme behandlingen nå, men vet ikke hvor formalisert det var. Vet ikke hvor stor økonomisk støyt det vil bli for arbeidsgiver siden jeg får gjort arbeidsoppgavene mine og det er ikke sånn at jeg forventer noe, jeg bare lurer på hvordan folk faktisk løser det. Barnehagen har anbefalt maks 6-7 timer for de minste barna og da skjønne jeg virkelig ikke hvordan folk får hverdagen til å gå opp. De dagene han har hatt 7 eller 8 timer i barnehagen er han helt utslitt og enda mer klengete på ettermiddag og enda mer krevende på natten. Det er ikke rart det fødes færre og færre barn i Norge når føde- og barselomsorg nedprioriteres og det forventes at småbarnsforeldre skal jobbe like mye som før og følge opp hver minste lille ting for barnet sitt og klare seg på 3-5 timers spredt søvn i åresvis. Vi har i hvert fall satt strek på ett barn på grunn av hvordan det første året har vært, glede meg til jeg kan prestere på samme måte som før. Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvor lenge har barnet gått i barnehage? Om han begynte i høst så kan det godt hende at mye av det du beskriver går seg til relativt raskt. Min erfaring i arbeidslivet er at arbeidsgivere kan være fleks på arbeidstiden så lenge det ikke går på bekostning av andre, men det er ikke kutyme å få nedslag i arbeidsoppgaver. Selv om sjefen sikkert vet at det er gode grunner til at du sliter så er det nok vanskelig å begrunne dette når Magda som har tre barn hjemme ikke får. Jeg ville gjort to ting sånn helt umiddelbart: 1) bedt barnehagen om et møte der dere drøfter hvordan de kan tilrettelegge for at barnet kan bli levert tidligere. 2) Vurdert å gå til legen og beskrive hvordan du har det. Når man sover dårlig over tid kan det kvalifisere til sykemelding, enten helt eller gradert som igjen vil skape et mulighetsrom for å kanskje få hjulpet sønnen din mer slik at dagene ikke blir så slitsomme. Jeg hadde også vurdert å gå litt ned i stillingsprosent. Ser du skriver at dere ikke har råd, men siden sønnen din er så ung enda tenker jeg at mye kan endre seg på sikt. Kanskje 10-20% ulønnet perm i 1-2 måneder bare for å ta vekk det verste av arbeidsunderskudd kan være nok til å roe ned. Uansett så sender jeg deg klemmer. Har barn selv som har slitt med reflux og vet hvor trassig det kan være i perioder, men også at alderen mellom 1-2 er da veldig mange typiske spedbarnsplager går over, eller blir lettere å håndtere. Hold ut. Anonymkode: b1592...07a Takk for svar. Han begynte da han var litt over året. Problemet er at han har hatt magetrøbbel hele livet sitt så dette er ikke en situasjon som har kommet etter at han begynte i arbeidslivet. Vi har blitt fortalt hele veien at det blir bedre når han er tre måneder, seks måneder, ni måneder, ett år and the list goes on. Takk for råd. Skal sies at jeg ikke ber om å få færre oppgaver, så som nevnt går ikke dette ut over kollegene mine. Skulle så gjerne ha gått ned i stillingsprosent, men vi har rett og slett ikke råd sånn som prisene er nå. Og vi trenger større plass å bo på sånn at vi ikke må ligge våkne hver natt alle tre. I tillegg har han vært syk 11 dager allerede, så fortsetter det i dette tempoet må vi vel ta ulønnet permisjon til slutt. Det er nok sykemelding som er veien å gå, legen min har nevnt dette for meg før, hun vet hva vi har stått i, men kjipt å vite at jeg da blir en større belastning for kollegene mine. Samtidig er det ingen som vinner på at jeg til slutt ender opp med å møte veggen. Tusen takk for gode ord ❤️ Det er fryktelig tøft å stå i nå og det siste året har vært det verste i mitt liv. Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 Hvorfor skal da småbarnsforeldre være alene om å få slik tilpasning? Man kan ha tidsklemme og omsorgsoppgaver senere i livet og. Så da får arbeidsgiver et problem om man slækker og gir ut timer på slik . Det er nok du selv som må ta regninga , akkurat som oss andre. I form av permisjon uten lønn eller lignende. Anonymkode: 1ed86...f6b 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Kan komme og gå når jeg vil, og ha hjemmekontor når jeg vil. Må ikke avklare med lederen min - han er uansett på hjemmekontor selv🙈 Så veldig deilig mtp. tilpasninger i tidsklemma (men det er travelt til tross😅). I min forrige jobb måtte jeg spørre om lov for en dag med hjemmekontor osv., var veldig slitsomt. Verdsetter den fleksibiliteten ekstremt mye! Anonymkode: 584ea...b70 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 (Dette gjelder for øvrig alle, både de med og uten barn😊) Anonymkode: 584ea...b70 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Synes du forventer litt mye av arbeidsgiver. Det er deg som har fått barn ikke din arbeidsgiver. Greit nok for arbeidsgiver å innvilge større mengde hjemmekontor eller ikke forvente du er på plass fra 8- 16, men selv kan legge opp arbeidstiden så lenge jobben blir gjort. Tror ikke det er mange arbeidsgiver som vil innvilge fast deltid med full lønn. Jeg jobber i det offentlige som er rause, men selv hos oss så er det en grense for hvor lang tilrettelegging pga små barn strekker seg. Vi har rett på ulønnet permisjon (fulltid eller deltid), lengere ammefri og tilrettelegging med hjemmekontor. Det kan bli en farlig vei for arbeidsgiver å begi seg ut på. Hvorfor trenger du deltid med full lønn når ikke Dorte med syke foreldre får eller SImon som står i en vanskelig livssituasjon pga skillsmisse? Slik jeg forstår så er dere 2 stk. Da får den ene dra tidlig på jobb, mens den andre levere. Så henter den som dro tidlig. DA kan dere begge få jobbet det dere skal. Og så får dere bytte på pass av barnet og plikter hjemme. Ikke legg opp til store ting i helgene, men bruk de til å lade opp til hverdagen. Og senk forventningene hjemme. Det er ok å spise frossen pizza en gang i blant. Småbarns tiden er tøff, men "heldigvis" kort. Hva angår pleiepenger så ytes det til omsorgspersoner til barn under 18 år hvor barnet trenger omsorg og pleie hele tiden. Det høres ikke helt ut som ditt barn passer i den kategori. Barnet skal også være/ha vært under utredning og det skal skrives en legeerklæring som forklarer barnets behov for kontinuerlig pleie og omsorg. Anonymkode: 37bd8...eb2 Takk for svar. Nå legger du ord i munnen min. Jeg har ikke skrevet at jeg ber om fast deltid med full lønn. Jeg skriver at jeg vil snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging og litt mer slækk. Hvis man får ammefri etter at barnet er fyllt ett år er jo det til stor hjelp, hvis man til og med får to timer ammefri er mye av tidsklemma løst. Vi deler selvsagt på nettene og dagene, men den av oss som har hatt nattevakten trenger å sove litt ut på morgenen, vi fungerer i hvert fall ikke kl 05 om morgenen etter å ha sovet 3-4 timer spredt. Jeg hadde vært mindre effektiv på jobb om jeg skulle løse det sånn. Vi har hatt lave forventnigner til hva vi skal gjøre hjemme, men klær må vaskes, middag må lages og spiser, matpakke må smøres og gulvet må støvsuges, men hovedutfordringen på kveldene er mange og til tider lange oppvåkninger. Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Hvorfor skal da småbarnsforeldre være alene om å få slik tilpasning? Man kan ha tidsklemme og omsorgsoppgaver senere i livet og. Så da får arbeidsgiver et problem om man slækker og gir ut timer på slik . Det er nok du selv som må ta regninga , akkurat som oss andre. I form av permisjon uten lønn eller lignende. Anonymkode: 1ed86...f6b Jeg mener ikke at småbarnsforeldre er de eneste som bør få tilpasning. Jeg mener at alle som har behov for det i perioder bør få det, så langt det lar seg gjøre. Det er selvsagt mange arbeidsplasser det ikke er mulig så nå snakker jeg om arbeidsplasser hvor det går an å tilrettelegge for folk, det inkluderer min arbeidplass. Jeg synes det virker som om mange har et veldig svart-hvitt bilde av arbeidslivet og livet. At man skal prestere like mye på jobb gjennom hele livet og ta seg ulønnet permisjon hvis man ikke klarer det er veldig urealistisk. Alle får utdelt ulike kort i livet og det byr på oppturer og nedturer. Veldig får jobber effektivt 7,5 timer hver eneste dag hele livet. Det finnes mange arbeidsplasser som tilrettelegger for at ansatte. Jeg leste for et års tid siden om en arbeidspass som innførte noe som het "pysjamasdag". De ansatte hadde et gitt antall slike dager som de kunne bruke om de hadde behov for en dag fri, uten å måtte redegjøre for hvorfor. En forutsetning var selvsagt at dette ikke skulle bli en belastning for arbeidsplassen, så de kunne ikke ta en pysjamasdag når det er et viktig møte feks. Dette er en kjempesmart investering i det ansatte og vitner om en arbeidsgiver som skjønner hvordan livets realiteter er. Noen arbeidsplasser har de ansatte flere feriedager, fri i julen og påsken, kortere arbeidsdager på sommeren, fri til trenings i arbeidstiden ++. "Før i tiden" kunne man klare seg på én inntekt, mor gikk hjemme med barna og far jobbet. Det var ikke samme forventning til oppfølging av barna før, det var helt innafor å sende et litt småsykt barn i barnehagen da jeg var barn. Nå må begge foreldre jobbe 100%, det forventes at man involverer seg i alt av aktiviteter i barnehage/skole, og er barnet litt pjusk anbefales barnehagen at du kommer og henter barnet, samtidig bør man ikke ha barnet for lenge i barnehagen hver dag og gud forby om du må leie inn en barnevakt om du ikke har besteforeldre i nærheten, da er du en dårlig forelder, får barnet i seg nok og variert mat, det må du passe på! Husk at ikke barnet må se for mye på TV og hvis du sender barnet ut bør du være med og passe på. Mange føler de må jobbe litt når de er syke eller er hjemme med syke barn. Arbeidstakere presser seg til det ytterste og stadig flere blir utbrent. Hvorfor ikke heller gi arbeidstakere "slækk" i perioder enn å ende opp med en utbrent arbeidstaker som havner utenfor arbeidslivet i ett helt år? Jeg har jobbet på arbeidsplassen min i 10 år, i mange år har jeg knapt nok hatt en sykedag, jeg har jobbet overtid ved behov og vært en tillitsfull ansatt som har stiltt opp for arbeidsplassen og kolleger. Da hun som før var min nærmeste kollega gikk gjennom et veldig tøft samlivsbrudd for endel år tilbake tok jeg flere av hennes arbeidsoppgaver, uten å lage noen stor sak av det. Arbeidsgiver så nok gjennom fingrene på at hun ikke leverte på samme nivå i denne perioden. Nå er hun lykkelig gift og jobber som før, men et halvt års tid trengte hun noen dager innimellom å få litt slækk. En annen kollega av meg mistet faren sin i fjor. Han var riktig gammel og døde av alderdom, men alle har forståelse for at han noen dager gikk litt tidligere fra jobb eller ikke presterte på topp. Han er ikke sykemeldt. Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kan komme og gå når jeg vil, og ha hjemmekontor når jeg vil. Må ikke avklare med lederen min - han er uansett på hjemmekontor selv🙈 Så veldig deilig mtp. tilpasninger i tidsklemma (men det er travelt til tross😅). I min forrige jobb måtte jeg spørre om lov for en dag med hjemmekontor osv., var veldig slitsomt. Verdsetter den fleksibiliteten ekstremt mye! Anonymkode: 584ea...b70 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): (Dette gjelder for øvrig alle, både de med og uten barn😊) Anonymkode: 584ea...b70 Det høres ut som en fantastisk avrbeidsgiver! ❤️ Ja, det er uansett travelt, men da er det godt å føle på at man har litt slingringsmonn i arbeidslivet. Og jeg vil tro at de fleste som opplever den flesibiliteten på arbeidsplassen når de trenger det også føler sterkere lojalitet ovenfor arbeidsgiver. Vinn vinn! Anonymkode: 528e2...18a
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 Man får ikke pleiepenger for melkeallergi nei😅 Pleiepenger er for barn som trenger tilsyn utover det normale, pga sykdom eller skade. Hvis det er noen trøst så vokser de fleste av seg melkeallergi ganske tidlig. Her tok det 2 år Men er du sikker på at du ikke får i deg melkeprotein? Har du sjekket tannkremer, hudpleie, ALT av matvarer? Mulig dere burde kutte soya , mange som også reagerer på det 😬 Anonymkode: 7cc82...570 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man får ikke pleiepenger for melkeallergi nei😅 Pleiepenger er for barn som trenger tilsyn utover det normale, pga sykdom eller skade. Hvis det er noen trøst så vokser de fleste av seg melkeallergi ganske tidlig. Her tok det 2 år Men er du sikker på at du ikke får i deg melkeprotein? Har du sjekket tannkremer, hudpleie, ALT av matvarer? Mulig dere burde kutte soya , mange som også reagerer på det 😬 Anonymkode: 7cc82...570 Det var bare noen som foreslo det som en ting jeg kunne sjekke ut. Etter all sannsynlighet kommer jeg til å bli sykemeldt, men før går til skrittet å kontakte legen min ville jeg høre hvordan andre har løst lignende siutasjoner. Han er mer plaget enn bare melkeallergi, han har ikke hatt en dag uten smerter i hele livet sitt, det er såvidt meg bekjent ikke normen for barn. Barnelegen har bare sagt at vi må vente det ut og kan ikke gi oss noe tidspunkt innen når vi må utrede mer. Jeg har kuttet alt, inkludert soya. Får oppfølging av barnelege som er spesialist på allergier Anonymkode: 528e2...18a 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det var bare noen som foreslo det som en ting jeg kunne sjekke ut. Etter all sannsynlighet kommer jeg til å bli sykemeldt, men før går til skrittet å kontakte legen min ville jeg høre hvordan andre har løst lignende siutasjoner. Han er mer plaget enn bare melkeallergi, han har ikke hatt en dag uten smerter i hele livet sitt, det er såvidt meg bekjent ikke normen for barn. Barnelegen har bare sagt at vi må vente det ut og kan ikke gi oss noe tidspunkt innen når vi må utrede mer. Jeg har kuttet alt, inkludert soya. Får oppfølging av barnelege som er spesialist på allergier Anonymkode: 528e2...18a Tenker også at sykemelding kan være riktig, for det der tar virkelig på… Har dere fått sjekket ørene forresten? Ungen vår hadde mye problemer med ørene pga melkeallergien😞 Hylskrek , spesielt når han ble lagt ned på kvelden. Våknet om natten og hylskrek… Kanskje be fastlege om henvisning for å få sjekket skikkelig? Hvis det er så ille så må man jo finne ut hva smertene kommer av. Hjelper det med sukkervann ? Anonymkode: 7cc82...570
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #19 Skrevet 21. september 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Utfordringen er at blunden skjer før de er fulltallig på jobb. Jeg har selv jobbet i barnehage for mange år tilbake og man er ikke nok bemannet til at en voksen skal ut og trille et barn på morgenen. I en ideell verden, ja, men i virkeligheten er ikke bemanningen bra nok og det er ofte sykdom som gjør at man er enda færre voksne på plass. Klarer ikke stå opp kl 04 for å ta igjen det tapte arbeidet heller og kveldene er bingo på om han sover eller trenger støtte. Tviler på at vi kvalifiserer til pleiepenger, men skal definitivt lese meg opp. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 528e2...18a Da må barnehagen omfordele ressursene. De må tilrettelegge Anonymkode: 26f12...3fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2023 #20 Skrevet 21. september 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Nå legger du ord i munnen min. Jeg har ikke skrevet at jeg ber om fast deltid med full lønn. Jeg skriver at jeg vil snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging og litt mer slækk. Hvis man får ammefri etter at barnet er fyllt ett år er jo det til stor hjelp, hvis man til og med får to timer ammefri er mye av tidsklemma løst. Vi deler selvsagt på nettene og dagene, men den av oss som har hatt nattevakten trenger å sove litt ut på morgenen, vi fungerer i hvert fall ikke kl 05 om morgenen etter å ha sovet 3-4 timer spredt. Jeg hadde vært mindre effektiv på jobb om jeg skulle løse det sånn. Vi har hatt lave forventnigner til hva vi skal gjøre hjemme, men klær må vaskes, middag må lages og spiser, matpakke må smøres og gulvet må støvsuges, men hovedutfordringen på kveldene er mange og til tider lange oppvåkninger. Anonymkode: 528e2...18a Ammefri er til amming, ikke tidsklemma. Det at noen bruker det til tidsklemma er grunnen til at vi mister dem goden sakte men sikkert Anonymkode: 26f12...3fb 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå