AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Hei Barnet mitt på 11 år sliter med generalisert angst, og har fått behandling for dette i BUP-systemet. Barnet får panikkanfall i buss og båt selvom h*n har det tryggeste mennesket i verden sammen med seg, og brånekter derfor å utsette seg for dette. Etter 1 år i behandling har ikke dette bedret seg på noen måter. Behandleren kom hjem til oss i forrige klassetrinn for å prøve eksponeringsterapi, og skulle ta buss sammen med barnet. Barnet fikk panikkanfall allerede ved påkledning, og det ble derfor ikke gjennomført. Behandleren mener at barnet enten må gå til skolen (4km en vei) eller ta buss. Barnet har også skolevegring, så løsningen til nå, for å få barnet til skolen - har vært å kjøre til og fra. Nå på 6. året. Imidlertid kjenner jeg at begeret begynner å bli fult hos meg, og at det må finnes alternativer til transport eller å løse angsten. Har noen her barn med samme problematikk som har løst angsten for buss? Hva gjorde dere? Mestrer barnet dette nå? Frykten til barnet er at bussen skal tippe, kræsje, at h*n ikke skal ha et sted å sitte, at bussen ikke skal stoppe hjemme, at den kjører til en annen by osv. Trygging på alle disse områdene hjelper ikke, og bussjåførene her kjører som idioter. Bussen kræsjet også en gang barnet satt på, så man kan på en måte ikke si at bussen aldri kræsjer heller. Jeg er utslitt av hele dette opplegget, med et evig kjørejag. Jeg er selv kronisk syk og hjemmeværende som jo gjør det mulig å kjøre barnet rundt om kring, men jeg er i en situasjon akkurat nå at dersom jeg får avslag på uføretrygd og tvinges ut i jobb..hva da? Hvordan kommer barnet seg til og fra skolen da? Anonymkode: 80da4...746 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Man kan få taxi til skole ved skade som forhindrer en far å ta buss. Du kan jo få legeattest fra lege på at han ikke kan ta buss og prøve å søke. Han vil nok vokse denne angsten av seg, men presse han hele tiden tar det ikke akkurat kortere tid. Anonymkode: 701fa...889 6 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 Har samme utfordring. Følger spent med på svarene du får og sender deg all min medfølelse! Anonymkode: 7eba1...e03
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Sykle? Anonymkode: 73932...f39 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 Har medisinering blitt forsøkt? Kan det være et alternativ å flytte nærmere skolen? Anonymkode: 61d02...c0a
Diverse Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 Finnes det noen andre barnet er trygg på som kan følge barnet på bussen? Noen på skolen f.eks. Eller som en annen skriver, søke om vanlig taxi om barnet synes det er greit å kjøre i vanlig bil. I vårt tilfelle var det en periode en ansatt barnet var trygg på som hentet han hjemme hos oss i bil. Etterhvert kom hun på morgenen og hjalp barnet inn i skolebussen og den siste perioden snakket de sammen på facetime mens barnet gikk og satt seg i skolebussen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har medisinering blitt forsøkt? Kan det være et alternativ å flytte nærmere skolen? Anonymkode: 61d02...c0a Medisinering er ikke forsøkt, de nevnte det aldri på BUP som et alternativ. Vi kan ikke flytte herfra da jeg har husbanklån og eier boligen selv. Anonymkode: 80da4...746
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 Diverse skrev (1 minutt siden): Finnes det noen andre barnet er trygg på som kan følge barnet på bussen? Noen på skolen f.eks. Eller som en annen skriver, søke om vanlig taxi om barnet synes det er greit å kjøre i vanlig bil. I vårt tilfelle var det en periode en ansatt barnet var trygg på som hentet han hjemme hos oss i bil. Etterhvert kom hun på morgenen og hjalp barnet inn i skolebussen og den siste perioden snakket de sammen på facetime mens barnet gikk og satt seg i skolebussen. De har ikke ressurser til å drive med slikt her vi bor. De har ikke ressurser til å følge opp BUP’s anbefalinger om skoledagen (ekstrahjelp i fag etc.) heller, så det neste blir PPT. De kan pålegge skolen, i motsetning til BUP. Anonymkode: 80da4...746
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sykle? Anonymkode: 73932...f39 Det går an på sommeren (høst og vår), men vi bor på et sted hvor vi har omtrent 8 mnd vinter og 4 mnd sommer 🤯 Anonymkode: 80da4...746
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går an på sommeren (høst og vår), men vi bor på et sted hvor vi har omtrent 8 mnd vinter og 4 mnd sommer 🤯 Anonymkode: 80da4...746 Spark på vinteren da kanskje? 😃 Anonymkode: 73932...f39 2
Diverse Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 Barnet mitt hadde litt lengere reisevei enn ditt og jeg har ikke bil, så jeg sa til slutt i fra at jeg ikke hadde kapasitet til å reise frem og tilbake med kollektivt og lot barnet være hjemme. Det ga litt mer fortgang i forslagene til tiltak. Trist at barnet mitt mistet mange skoledager, men jeg følte det var eneste måten å bli hørt. Så lenge jeg sleit meg ut på å dekke opp for problemet ble det gjort lite. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 Mitt barn med angst, får drosje til skolen. Man må levere legeerklæring til skolen, så er det skolen som søker om det. Anonymkode: 6b44f...90c 4 1
VARM MELK Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 Høre ut som drosje kan være tingen da, ut ifra hva de over her sier, men vi leser jo stadig i avisen om hvor dårlig taxikjøring funker for skolekjøring, så det er ikke sikkert det blir noe mindre angstfremkallende. Tenker på at taxi ikke dukker opp, eller kommer så sent at barnet kommer for sent på skolen etc. mulig jeg sier noe veldig dumt nå, og at det er det første som forsøkes, jeg har Ingen erfaring med angstbehandling. Men jeg tenker jo at med de spesifikke tingene barnet er redd for ved busskjøringen så hadde jeg ville gått gjennom alle punktene og snakket med barnet om hva det kunne gjøre om det hen er redd for virkelig skjer. Har hen egen mobil med seg slik at du kan kontaktes om noe oppstår? Feks om ikke bussen stopper på rett holdeplass. Hva kan barnet gjøre da? Tør hen å snakke med sjåføren? Kan hen gå av på neste holdeplass og ringe deg? Etc.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 VARM MELK skrev (6 timer siden): Høre ut som drosje kan være tingen da, ut ifra hva de over her sier, men vi leser jo stadig i avisen om hvor dårlig taxikjøring funker for skolekjøring, så det er ikke sikkert det blir noe mindre angstfremkallende. Tenker på at taxi ikke dukker opp, eller kommer så sent at barnet kommer for sent på skolen etc. mulig jeg sier noe veldig dumt nå, og at det er det første som forsøkes, jeg har Ingen erfaring med angstbehandling. Men jeg tenker jo at med de spesifikke tingene barnet er redd for ved busskjøringen så hadde jeg ville gått gjennom alle punktene og snakket med barnet om hva det kunne gjøre om det hen er redd for virkelig skjer. Har hen egen mobil med seg slik at du kan kontaktes om noe oppstår? Feks om ikke bussen stopper på rett holdeplass. Hva kan barnet gjøre da? Tør hen å snakke med sjåføren? Kan hen gå av på neste holdeplass og ringe deg? Etc. Alt du nevner i andre avsnitt er forsøkt. Problemer er at når barnet havner i panikkmodus/anfall, klarer h*n ikke tenke fornuft eller løsning. Barnet tror det skal dø, og man kan jo selv kjenne for seg de følelsene man får når man akutt blir utsatt for en hendelse som gjør at man tror man skal dø. Fks. om en bil kommer over i vårt kjørefelt, om man er nær å bli truffet av vogntog/bil etc. Det er pulsøkning, pustebesvær og full panikk hos barnet - som man egentlig ikke kan se for seg eller forstå før man ser det med egne øyne. Barnet har mobil med full tilgang til å ringe alle som er rundt, men i situasjonene klarer h*n altså ikke å tenke på annet enn «nå dør jeg», og å overleve. Det skal også sies at jeg har brukt mye tid og penger på å ta buss med barnet i disse årene, men når vi kom til et punkt hvor barnet nektet å gå ut av huset eller nektet å gå på bussen når den kom - måtte jeg gi etter og kjøre for at h*n skulle rekke skolen. Jeg slet tilslutt med å ikke bli sint på barnet, fordi det er så vanskelig å forstå hvorfor bussing er så skummelt - og i slike situasjoner sinne er det siste jeg ønsker å vise. Det vil bare eskalere det hele. TS. Anonymkode: 80da4...746 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Send barnet 3 uker på ferie i India, så skal du se at angsten krymper. Angst er ett i-lands fenomen. I Afrika og Asia har de neppe BUP, men barna klarer seg fint likevel. Anonymkode: 4dc2f...154 2 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Send barnet 3 uker på ferie i India, så skal du se at angsten krymper. Angst er ett i-lands fenomen. I Afrika og Asia har de neppe BUP, men barna klarer seg fint likevel. Anonymkode: 4dc2f...154 Så du mener ingen barn i afrika/asia har dødsangst?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Angst er ett i-lands fenomen. I Afrika og Asia har de neppe BUP, men barna klarer seg fint likevel. Anonymkode: 4dc2f...154 Mhm. Barna klarer seg utmerket. Det må være derfor innvandrere fra disse landene er overrepresentert på alle dårlige statistikker du kan finne, fra kriminalitet til barnevern til psykisk uhelse. Tipp, topp, tommel opp. Anonymkode: 14016...4e8 4 7
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 4 kilometer er ikke så langt for en som går i 6 klasse, kan han ikke sykle? Jeg sleit med det samme på den alderen, jeg gråt og gråt hysterisk hver eneste dag. Plutselig en dag vokste jeg det av meg, jeg tror det rett og slett handlet om at jeg fikk gode venner som tok samme buss. Kan dere alliere dere med klassevenner? Ellers så får han bare sykle da, ingen krise det. Masse mosjon og frisk luft. Mine barn bor omtrent like langt unna, og de sykler 2/3 av året kun fordi de synes det er gøy. Anonymkode: 63173...699 2 1
Ebbeliten Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Send barnet 3 uker på ferie i India, så skal du se at angsten krymper. Angst er ett i-lands fenomen. I Afrika og Asia har de neppe BUP, men barna klarer seg fint likevel. Anonymkode: 4dc2f...154 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 Er det kun bussen hun sliter med? Kanskje prøve å ta en kamp om gangen? Dette med buss er jo hver dag, og det kan jo være til hjelp om hun får taxi en periode? Viktig å møte angsten, men av og til må en få roet ned systemet og ta en ting ad gangen. Anonymkode: 71679...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå