Gå til innhold

Henvisning til DPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er prosessen? Legen har henvist meg til DPS for behandling av traumer.

Hvor lang tid vil det ta før jeg får time hos den psykologen jeg skal få?

Er det tilfeldig hvilken psykolog jeg får, eller kan jeg velge? 

Anonymkode: 94f79...694

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal først vurderes om skal motta hjelp. Du kan bli innkalt til en vurderingssamtale for det, men noen ganger får en bare en avvising. Dessverre. 
De har normalt 10 dager på å vurdere henvisningen. Får du tilbud om hjelp er det også ventetid for det normalt sett. Jeg har aldri hørt om noen som får velge sin egen psykolog, men om en ikke passer sammen, så kan en noen ganger få bytte. 

Jeg håper du får den hjelpen du trenger, men pust med magen, og forbered deg på at det kan ta litt tid, også er det ikke sikkert det gjør det. 💚

Skrevet

Du kan ikke velge psykolog. Kan tenkes du får en som ikke er utdannet psykolog men har psykiatrisk utdanning i tillegg til for x sykepleie.

Jeg har kommet inn veldig fort. Kommer nok ann på hvor psyk man er og ikke minst hvor god henvisningen er, for den betyr mye.

Anonymkode: ed470...dc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke velge psykolog. Kan tenkes du får en som ikke er utdannet psykolog men har psykiatrisk utdanning i tillegg til for x sykepleie.

Jeg har kommet inn veldig fort. Kommer nok ann på hvor psyk man er og ikke minst hvor god henvisningen er, for den betyr mye.

Jeg gikk hos en psykolog, men psykologen skulle i permisjon og henviste meg til DPS.

Jeg møtte en ny psykolog der, men det var ingen kjemi. Nå har legen henvist meg på nytt til DPS for vurdering.

Henvisningen min første psykolog har skrevet, vil den bli sendt igjen denne gangen også med legen sin henvisning til ny?

Den henvisningen står veldig tydelig at jeg trenger hjelp raskt.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg gikk hos en psykolog, men psykologen skulle i permisjon og henviste meg til DPS.

Jeg møtte en ny psykolog der, men det var ingen kjemi. Nå har legen henvist meg på nytt til DPS for vurdering.

Henvisningen min første psykolog har skrevet, vil den bli sendt igjen denne gangen også med legen sin henvisning til ny?

ts

De ser jo den gamle henvisningen på dps. Men de vurderer den nye, da den er den relevante.

Har blitt henvist flere ganger, og jeg har fått velge samme psykolog, men kun fordi hin har vært ledig. Vi har meget god kjemi. Hadde flaks første gang jeg kom dit som fikk henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En henvisning gir ikke garanti på plass .Det er heller ikke sikkert du får en psykolog som behandler og nei du kan ikke velge selv.

Anonymkode: 9618a...9b3

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De ser jo den gamle henvisningen på dps. Men de vurderer den nye, da den er den relevante.

Har blitt henvist flere ganger, og jeg har fått velge samme psykolog, men kun fordi hin har vært ledig. Vi har meget god kjemi. Hadde flaks første gang jeg kom dit som fikk henne.

Men sender legen den henvisningen som tidligere paykolog har skrevet? Blir sen sendt med? Så heldig du er som fikk samme psykolog og at dere hadde kjemi. 

Skrevet

Blitt henvist til DPS to ganger. Kom inn relativt raskt begge gangene. Nå har ikke jeg sett hva som sto i henvisningene, men jeg snakka med legen om angst, hallusinasjoner og interessen for groteske ting. Det ga meg visstnok prioritet, kom vel inn rundt en måned senere begge gangene. 

Anonymkode: 0c9a9...fdd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ts

Du kan be om å bytte psykolog når du er på DPS, du trenger ikke å avslutte hele behandlingen hvis kjemien ikke stemmer. Men du må tørre å si ifra om det. 

Anonymkode: ea1bb...a2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er ikke garantert plass, eller garantert at du får en psykolog. Mange andre yrkesgrupper jobber på dps. 

du har krav på svar om du er rettighetspasient eller ikke i løpet av 14 dager. 

Anonymkode: d36ea...9fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan be om å bytte psykolog når du er på DPS, du trenger ikke å avslutte hele behandlingen hvis kjemien ikke stemmer. Men du må tørre å si ifra om det. 

Anonymkode: ea1bb...a2d

Jeg sendte melding og avsluttet behandlingen på DPS. Legen min henviste meg på nytt. Er ikke det greit at jeg gjorde det slik?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg sendte melding og avsluttet behandlingen på DPS. Legen min henviste meg på nytt. Er ikke det greit at jeg gjorde det slik?

Hvorfor ba du ikke om å bytte først? Når du blir henvist på nytt vil du bli rettighetsvurdert på nytt, og risikerer å få avslag. Du risikerer og at det blir brukt mot deg at du sluttet sist uten å ta problemer opp med behandler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor ba du ikke om å bytte først? Når du blir henvist på nytt vil du bli rettighetsvurdert på nytt, og risikerer å få avslag. Du risikerer og at det blir brukt mot deg at du sluttet sist uten å ta problemer opp med behandler.

Jeg sendte melding til behandler og fikk svar tilbake. Jeg tok det derfor opp med behandler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men sender legen den henvisningen som tidligere paykolog har skrevet? Blir sen sendt med? Så heldig du er som fikk samme psykolog og at dere hadde kjemi. 

Nei. Legen sender kun sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sendte melding til behandler og fikk svar tilbake. Jeg tok det derfor opp med behandler. 

Det sier ingenting om hva du kommuniserte, hva du ba om og hvordan dialogen var. Det betyr ikke at du tok det opp med behandler, det betyr at du gav en skriftlig beskjed om noe. Ofte er det mer konstruktivt å ha en samtale.  Det virker som du har bestemt deg for at du gjorde det på riktig valg, da skjønner jeg ikke hvorfor du opprettet tråden.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du må forberede deg på at du kan få avslag da du selv bare avsluttet på den måten.

Anonymkode: 9618a...9b3

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Legen sender kun sin.

Stemmer dette? Flere som kan bekrefte det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Stemmer dette? Flere som kan bekrefte det?

Det er ikke noe som generelt kan bekreftes eller avkreftes. Det kommer da helt an på legen og hva denne har av informasjon, dokumentasjon osv. Vet du om legen i det hele tatt har tilgang til den første henvisningen? Hvis han/hun ikke har det kan det jo i alle fall ikke legges ved. 

Det er vel uansett ikke naturlig å legge ved en tidligere henvisning, men heller å bruke informasjon fra denne og ev. vise til den for utdypende/annen informasjon/vurdering. 

Anonymkode: 237b1...e4c

Skrevet

Du får ikke velge psykolog, det blir valgt ut en behandler til deg ut fra hvem som passer best. F.eks. hvis du har OCD og de har noen på dette DPSet som er veldig gode på OCD, så får du kanskje komme til dem. Det er praktiske grunner som bestemmer.

Anonymkode: 8ffe6...1de

• Liker 1
Skrevet

Som andre sier, du vil bli rettighetsvurdert. En henvisning er ikke en "bestilling", det er ikke gitt at du vil få et nytt tilbud. Jeg er også enig med andre i at det nok ikke var så lurt å avslutte behandlingen på den måten du gjorde. Hvor lenge gikk du til denne psykologen?

Anonymkode: be6a6...a01

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...