AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #1 Skrevet 20. september 2023 Har lyst å vite hva jeg må være forbered på hvis jeg velger et liv med barn Anonymkode: 38a56...f44
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #2 Skrevet 20. september 2023 Hvor altoppslukende det er..... Jeg har en sønn på 5.5, og hadde aldri i mitt liv sett for meg hvor heftig det er. Jeg prøver å normalisere det, tenke at folk har fått barn siden tidenes morgen, du må følge magefølelsen og vise kjærlighet, så ordner det meste seg osv... Allikevel opptar barnet og hans ve og vel så _sjukt_ mye av tankekapasiteten min. Skulle ønske jeg hadde mer tid og kapasitet til andre ting (føler jeg såvidt virker på jobb, men kontrasten til pre-barn-arbeidstakeren er stor i egne øyne...). Og så: De første 1-2 årene synes jeg var forferdelige. Gråt og null søvn på barn - og mor. En fascinerende blanding av kjedelig slitsomt. Så ble han 3-4, og så ble det gøy. Fortsatt slitsomt, men også utrolig givende. Derfor blir det med den ene på oss Anonymkode: d5911...194 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #3 Skrevet 20. september 2023 At det er faktisk ikke verdens undergang om du ikke får til å amme. Anonymkode: 63614...506 1
Brunello Skrevet 20. september 2023 #4 Skrevet 20. september 2023 Jeg tror faktisk ikke jeg har fått en eneste stor overraskelse. Du må selvsagt være forberedt på at en del endrer seg og at livet ikke blir helt som før. Men mye kommer veldig an på hvordan man velger at det skal bli. 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #5 Skrevet 20. september 2023 At det er sjuuukt kjedelig å pusse tennene deres to ganger om dagen til de er typ 8-10 år. Og hver gang er like kjedelig og aaaaltid tar tuuuuusen år, ifølge de selv. Jeeez. Faen det er ei føkkings lei av. Anonymkode: ea858...764 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #6 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har lyst å vite hva jeg må være forbered på hvis jeg velger et liv med barn Anonymkode: 38a56...f44 At barnet ikke nødvendigvis blir friskt, at det ikke nødvendigvis får venner. Utestengelse. Mobbing. At venner og familie ikke nødvendigvis stiller opp. At hjelpeapparat ikke nødvendigvis fungerer. At dere ikke nødvendigvis holder sammen som familie, at det kommer stemødre inn i bildet og stesøsken og halvsøsken At det koster mere enn du aner. At det kan være barn med diagnoser, med store utfordringer og at du nødvendigvis ikke er så god på å takle det. At du må stille opp. Uansett. Alltid. Uten unntak. Bortsett fra det så burde det gå greit. Anonymkode: 61589...3fd 3 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #7 Skrevet 20. september 2023 Hvor kvelende det kan være. Anonymkode: e705c...581 3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #8 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At barnet ikke nødvendigvis blir friskt, at det ikke nødvendigvis får venner. Utestengelse. Mobbing. At venner og familie ikke nødvendigvis stiller opp. At hjelpeapparat ikke nødvendigvis fungerer. At dere ikke nødvendigvis holder sammen som familie, at det kommer stemødre inn i bildet og stesøsken og halvsøsken At det koster mere enn du aner. At det kan være barn med diagnoser, med store utfordringer og at du nødvendigvis ikke er så god på å takle det. At du må stille opp. Uansett. Alltid. Uten unntak. Bortsett fra det så burde det gå greit. Anonymkode: 61589...3fd Det tenker jeg også, det samme som du ramser opp der. Spesielt det med mobbing og utestengelse. Uansett hvilken side av det barnet står så er det trist og slitsomt. Jeg syns det er mentalt slitsomt med barn. Nå har jeg hatt barn i tre omganger og eldste er over 30 og yngste har akkurat blitt voksen. Og det at jeg aldri føler at jeg har "klart det". Jeg føler altfor mye skyldfølelse over hvordan det gikk med dem og hva jeg kunne gjort annerledes og skulle ønske jeg kunne vært enda mer for dem. Det er tanker og følelser og det mentale som har vært verst syns jeg. Anonymkode: 26827...bb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #9 Skrevet 20. september 2023 Denne tråden håper jeg blir lang og innholdsrik. God læring for mange uten barn. Anonymkode: 4b674...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #10 Skrevet 20. september 2023 At tiden går så sykt fort. Nyt den. Plutselig er de voksne. Anonymkode: ed5a9...473 4
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #11 Skrevet 20. september 2023 At det er viktig å vite at alt ikke er er glansbilde og perfekt hele tiden, og det er helt i orden ❤️ av og til er du så sliten og lei at du sitter på kjøkkengulvet og gråter, av og til er du så lykkelig at du ikke kan tro hvor heldig du er som har akkuratt ditt barn.. 🥰 Det du får er hverfall et menneske som du er glad i på en måte du ikke kunne forestille deg, samtidig om du kan bli så frustrert som aldri før 🙈 men dette sier jeg som mamma - gubben her sier det meste er egentlig som før, bare han har en mini-me som vil være med på alt og han må sette av tid til dugnad på idrettslaget 😅 Anonymkode: 5f6dd...7e3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #12 Skrevet 20. september 2023 At barnehagen og skolen sender bekymringsmeldig til barnevernet for filleting. Anonymkode: d2302...e08 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #13 Skrevet 20. september 2023 At jeg skue ønske jeg kunne legge bort telefonen mer. Anonymkode: 9f385...f43 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #14 Skrevet 20. september 2023 Hvor høyt det går an å elske andre mennesker❤️ Altså,jeg var helt uforberedt på hvor sterk morskjærligheten er. Anonymkode: be00f...a94 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #15 Skrevet 20. september 2023 Det er livet før og etter barn. Å ha barn er fantastisk berikende. Vi har to barn. En som har seilet gjennom ungdomstiden som fornuftig og holdt seg unna alkohol og dårlige relasjoner. men som er hardtarbeidende og glad. Så har vi en sol har slitt med skolevegring og mye styr med andre foreldre. Det har vært tøft Anonymkode: b8181...743
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #16 Skrevet 20. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor kvelende det kan være. Anonymkode: e705c...581 Enig. Anonymkode: 32e4a...073
Perle Skrevet 20. september 2023 #17 Skrevet 20. september 2023 At vi burde ryddet og sortert hele huset, samt gjort ferdig opppussing FØR barnet kom. Med barn kommer det MYE rot og saker inn. 😩 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #18 Skrevet 20. september 2023 At jeg ikke er tålmodig nok til å ha barn. At jeg burde ha tenkt på at jeg kunne ende opp med alt ansvaret alene, og tenkt over om det var greit for meg både én og to ganger. Anonymkode: 04e76...95c 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #19 Skrevet 20. september 2023 At det er helt fantastisk. Det ER slitsomt, men bare på en god måte. Det er utrolig spennende å følge disse små menneskene og se hva det blir av dem. Det er viktig å ikke bekymre seg for mye. Ikke hør på alle forståsegpåere. Du kjenner ditt barn og din familie. Livet med barn går helt utmerket uten å gjøre ting etter boka. Følg ditt barn og din families rytme. Gjør barna robuste. For det de møter av motgang som barn, er ingenting i forhold til hva de kan møte av motgang som ungdom. Er de ikke robuste da, kan det bli tøft. Kos deg masse masse med dem også når de blir store. Tiden går så fort, og vips så har de flyttet ut. Anonymkode: 4cfe0...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2023 #20 Skrevet 20. september 2023 At man stort sett bare hører om de som har det slitsomt. Men at det også er mange der ute som har enkle babyer som sover og er rolige. Jeg var forberedt på er helvete og flere år uten søvn. Drøyet lenge med å få barn for jeg ville leve livet først. Fikk en baby som sov godt om natta og var enkel å ha med å gjøre. Var null problem å dra å besøke venninner, stå på ski, trene osv. livet var ganske som før etter bare noen uker. Forutsetter at far er til stede og villig til å være alene med baby. Men skulle ønske jeg ikke bare hørte skrekkhistoriene, for da ville jeg kanskje vært klar for barn tidligere. Anonymkode: b94a3...cc1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå