Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går mot aap nå etter å ha vært langtidssykemeldt. Leser på nav sine sider at de regner ut hva man får utbetaling basert på hva du fikk i lønn før du be sykemeldt. Jeg har når jeg har vært sykemeldt gått opp i lønn 2 ganger og tjener nå 60.000 mer en jeg gjorde når jeg ble sykemeldt. Er dette tapte penger? Dette lønnshoppet er lønnsoppgjør. Hvis jeg får aap og fremdeles jobber en vis prosent så får jeg den nye lønnen på det jeg jobber og gamle lønnen på det jeg får fra aap? 

Anonymkode: 08171...609

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk du penger fra nav eller Jobb som sykemeldt?

Nav regner jo med det året du gikk sykemeldt også, det gjorde de på meg i såfall.

Og ja, når du begynner deltid får du det du fikk fra nav fra nav og lønnen din fra jobb.

Anonymkode: 04844...850

Skrevet

Klipp og lim fra nav.no:

Vi tar utgangspunkt i 66 prosent av inntekten din. Her ser vi på pensjonsgivende inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. For de fleste er dette inntekten det siste kalenderåret før du ble sykmeldt. Vi bruker enten

• inntekten du hadde det siste året før du ble sykmeldt og arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent,

eller

• gjennomsnittet av inntekten din de tre siste årene før du ble sykmeldt og arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. 

Merk at årsinntekt over 6 ganger gjennomsnittet av folketrygdens grunnbeløp(6G), ikke tas med i beregningen av AAP. 

Anonymkode: eed1a...58f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klipp og lim fra nav.no:

Vi tar utgangspunkt i 66 prosent av inntekten din. Her ser vi på pensjonsgivende inntekt før arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. For de fleste er dette inntekten det siste kalenderåret før du ble sykmeldt. Vi bruker enten

• inntekten du hadde det siste året før du ble sykmeldt og arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent,

eller

• gjennomsnittet av inntekten din de tre siste årene før du ble sykmeldt og arbeidsevnen din ble nedsatt med minst 50 prosent. 

Merk at årsinntekt over 6 ganger gjennomsnittet av folketrygdens grunnbeløp(6G), ikke tas med i beregningen av AAP. 

Anonymkode: eed1a...58f

Jeg fikk med sykemeldingsåret altså. Men fikk lønn av jobben under sykemelding, så enten har der noe å si eller så har jeg får feil. 

Anonymkode: 04844...850

Skrevet

Her har jo dere over gitt 2 forskjellige svar det er jo derfor man spør her .. for ja jeg har jo selvfølgelig lest på nav sine sider. Og de skriver at de tar beregningen utifra hva du tjente FØR sykemelding. 

Jeg har hatt samme jobb i 5 år og ble sykemeldt men har jobbet mellom 20-40% når jeg har vært sykemeldt. Jeg gikk opp i lønn i januar og hadde da vært sykemeldt i  4 mnd. Jeg har nå vært sykemeldt i ett år snart. 

Spørsmålet er om lønnsstigningen ikke blir med i beregningen siden den kom etter jeg be sykemeldt? Selvom jeg jobber deltid. 

ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg går mot aap nå etter å ha vært langtidssykemeldt. Leser på nav sine sider at de regner ut hva man får utbetaling basert på hva du fikk i lønn før du be sykemeldt. Jeg har når jeg har vært sykemeldt gått opp i lønn 2 ganger og tjener nå 60.000 mer en jeg gjorde når jeg ble sykemeldt. Er dette tapte penger? Dette lønnshoppet er lønnsoppgjør. Hvis jeg får aap og fremdeles jobber en vis prosent så får jeg den nye lønnen på det jeg jobber og gamle lønnen på det jeg får fra aap? 

Det stemmer. NAV ser bare på det du tjente året før du ble syk, så lønnsøkning som har skjedd mens du var syk teller ikke med i beregningen.

Og ja, når du jobber litt, så får du den nye lønnen for det du jobber, og den gamle lønnen (rettere sagt 66% av den gamle lønnen) på det du ikke jobber.

Men! beregningsgrunnlaget blir justert opp med Grunnbeløpet. For meg har dette slått heldig ut, fordi G har økt prosentvis mer enn lønna mens jeg har vært sykemeldt. Så jeg får i praksis mer enn 66% av nåværende lønn.

Anonymkode: b6e22...f89

• Liker 2
Skrevet

De regner ut fra det siste året eller de 3 sistene årene FØR du ble syk . Kommer litt an på hva som lønner seg for deg :) Men de teller altså ikke med året du har gått sykmeldt. 

Anonymkode: 9a059...506

Skrevet

Sjekk også med pensjon/forsikring gjennom jobb om du får noe utbetalt for delen av stillingen du er arbeidsufør i etter utløpet av sykepengeåret. Iallefall KLP og Statens Pensjonskasse har gode ordninger der, som sikrer mer en kun de 66% fra NAV. I KLP kalles det uførepensjon, selv om det ikke er "permanent innvilget" som i NAV-terminologi. 

Anonymkode: e9b39...9a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...